-
Innehålls Antal
2 574 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
81
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Mercury_44XS
-
Hittade en "owners manual": https://www.manualslib.com/manual/939506/Volvo-Penta-D1-20.html?page=24&term=alarm&selected=10#manual Tror den startar på sid. 24 för jag sökte efter alarm. Där står även att normal arbetstemperatur är mellan 75–95 grader🤔 Men det står ingenstans när överhettningslarmet löser ut. Volvo Penta... Alltid lika svårt att hitta och deras reservdelskataloger är under all kritik, men det är väl någon i Gen Z som gjort alla manualer och reservdelskataloger och de gör ju aldrig fel🤣 Nu har du både VHB och ÄHB och det är vad som finns att tillgå utan att behöva logga in på Volvo Penta. //Pär
-
Du har nog en äldre motor om du har den förgasaren om den inte är utbytt. Denna motor har MerCarb med TKS och blandningsskruven är egentligen plomberad för att klara CARB och EPA.
- 112 svar
-
- 1
-
-
Byggnadsnämd som består av 25-åringar som gått 25 år i skolan🤣 Jag hade iaf. ställt frågan angående flytbrygga som jag och säkert många med mig tycker är ett bättre alternativ. Dessutom går det att asa upp om vintern så isen inte lyfter stolparna. Finns hur många argument som helst som talar för flytbrygga. Vet de som har fått lov av kommunen att reparera gamla stenhamrar och fått tillåtelse att göra trädäck/träbrygga på stenhammaren men sen har länsstyrelsen kommit och sagt "Aja baja". Så bäst att kolla med alla berörda myndigheter. Alla telefonstolpar är olagliga, de innehåller masson av kreosot🤢
-
Kollade lite snabbt i VP serivce manual för D1-serien och där står inget om termostatens öppningstemperatur men det brukar vara att den öppnar vid 90 grader isf. sen tar det ju lite tid för den att bli fullt öppen. Hade den varit helt kass så hade den nog inte öppnat alls. Testa igen med en annan termometer om du har en stektermometer i köket för att få en annan referens. Skickar länken till service manualen: https://www.manualslib.com/manual/2626346/Volvo-Penta-D1.html#manual Men kolla inloppet på värmeväxlaren och det kan vara så att du behöver demontera båda gavlarna= 2 o-ringar isf. Lys igenom rören så där inte sitter skit inne i rören, brukar funka med piprensare eller ett TOPS på en lån ståltråd för att rensa rören. Vet du när kylvätskan byttes senast? Kanske är dags att göra det och köra igenom med systemrens. Brukar bli avlagringar på rören i värmeväxlaren för att folk använder vanligt kranvatten i stället för destillerat i kylsystemet. //Pär
-
Flytbrygga är kanske ett bättre och billigare alternativ att fundera på. Finns som sektioner som sätts ihop med "gångjärn" med lösa sprintar. Finns flera olika fabrikat och utföranden att välja mellan och olika storlekar på sektionerna. Eller om man är händig så köper man lite tryckimpregnerat virke, lösa flytelement och bygger själv. Finns säkert riktningar och beskrivningar om man söker på internet. //Pär
- 11 svar
-
- 1
-
-
Har du kollat inloppet till vämeväxlaren så där inte sitter en drös gammalt sjögräs som kan slinka igenom ett sjövattenfilter. Brukar fastna massa skit i inloppen till rören i vämreväxlaren. Lossa gaveln på inkommande slang från sjövattenpumpen. Du lär behöva en O-ring som har VP reservdelsnummer 3842016. Får inte "lagas" eller ersättas med s.k. packningssilikon. I det slutna systemet skall det endast vara färdigblandad kylvätska eller 50% destillerat/avjoniserat vatten och 50% glykol enligt rekommendation i instruktionsboken. Läs instruktions boken. Ja det finns både 83 och 90 graders termostater men satt det en 90 graders i motorn skall det vara det om ingen varit där och bytt av någon okänd anledning. Vilken som är korrekt vet bara en auktoriserad Volvo Penta verkstad, det kan vara att 83 graders skall användas i varmare vatten t.ex. Medelhavet eller beror det på motorns serienummer. Jag kan tyvärr inte se detta för jag är inte VP återförsäljare så har inget inlogg men jag kan se deras reservdelskatalog online och där står inget. Fråga på VP verkstaden när du köper o-ring till värmeväxlaren vilken termostat du ska ha om det nu är fel på den. Hur testade du termostaten? Sen ska ni sluta använda AI, det där j...a skitet har aldrig rätt i någonting🤯 Tar bara en massa slumpvis utvalda sökresultat och blandar ihop dessa så allt blir en enda röra. Dessutom slösar man på el och vatten när man använder AI, det går åt stora mängder för ingenting... //Pär
-
På tal om ovälkomna gäster på drev, propellrar, sjövattenintag mm. Detta skall enligt omdömen vara bra mot havstulpaner: https://www.svb24.com/en/yachticon-anti-barnacle-grease-spray.html
- 5 svar
-
- 1
-
-
Vad får du för leveranstid från dom på Limhamn? På Limhamn finns väl både Gran och Sydsegel... Bor du i Skåne?
-
Avgasutsläpp för tomgång då motståndet genom huvudavgasutsläppet via drevet är högt när man ligger stilla. Ibland sitter det två krökta gummislangar här men vet inte om det ska göra det på alla, se bild i länk nedan: https://www.ebay.com/itm/135320982066 //Pär
- 5 svar
-
- 1
-
-
Prova med 1 1/2 varv ut från lätt bottenläge, justera sedan 1/4 varv i taget och lyssna på gången och kolla varvtalet. Har du en multimeter eller stroblampa med varvräknare eller bara den som sitter i båten? Ska kolla om det finns någon exakt anvisning men den förgasaren är ju "smogad" och plomberad samt godkänd av CARB och EPA (inte varuhuset😂). //Pär
-
Ja är det inga större partier så funkar det. 1 kg topcoat kostar ca 560–570 kr ut till kund i butik och det är kanska lite slösa men du har ju sedan topcoat för ev. framtida behov. Det är dumt att de inte säljer i mindre förpackningar än 1 kg, för det går ju inte åt så himla mycket. Tvätta med aceton och slipa mellan lagren (torr 180–320) Sist med våtslip 400 ner till 800–1000 (kanske 1200–2000) beroende på önskad slutfinish. Har du någon bild på skadan/lagningen? //Pär
-
Gelcoatspray hade jag inte använt... Är det under vattenlinjen? Egentligen är gelcoatfillern samma som topcoat fast med lite fyllnadsmedel så den blir mer spackellik. //Pär
-
Hej och välkommen till MG. Du har alltså inte köpt den ännu? Motorn är för stor för Flipper 535HT och det är minst 100 hk för mycket, såvida du inte skrivit fel på båtmodellen. Flipper 535HT brukar gå bra med 60–75 hk men klarar sig med 50 hk om man inte har allt för bråttom. Kommer inte riktigt ihåg vad max motorstyrka är om det är 60 hk eller 70 hk. Kommer att ligga djup i aktern p.g.a. motorns tyngd och överskrida max. konstruktionsfart med råge. Kan vara farligt eller rättare sagt, det är farligt med för stor motor... Jag hade nog inte köpt båten med den motorn iaf. Är båten i fint skick, utan skador på botten osv. kan det ju vara intressant beroende på priset men motorn hade jag bytt ut till 60–70 hk istället (max 75 hk), det räcker mer än väl om motorn inte väger mycket över 120 kg. Men man kan inte hänga på en tung 4-takts utombordare med 70–75 hk iaf. de väger över 150 kg. Yamaha 175 2-takt väger någonstans runt 180 kg och det är alldeles för mycket vikt och för mycket effekt dessutom. //Pär
-
Passa på att byta filtret i bränslepumpen (nr 22 på bilden) https://www.marineengine.com/parts/mercury_marine_parts/sn/1A075313/41110E5UT/12824_60 Samt vattenavskiljande bränslefilter om det finns ett sådant, ser ut som ett oljefilter som sitter på en separat hållare i motorrummet eller på motorn. Det står Quicksilver Water Separating Fuel Filter på det, smörj gummipackningen med lite olja innan montering. //Pär
-
Verkar finnas i Tyskland också som jag misstänkte: https://www.maritimusboote.de/JOTUN-Ravilakk-Lack-25-L https://www.maritimusboote.de/epages/289397.sf/sv_SE/?ObjectID=37825720 Både 2,5 och 1 L... Danmark också https://meripol.dk/jotun-69/jotun-ravilak-0-75-l-wood-expert-gylden-p735?srsltid=AfmBOooBQDmpjXzZHOuCk-FajMNGxO3AxbZc9KEQb00mTlplya7vH78B Dock finns den inte överallt, t.ex. Moory i Danmark har slutsålt och verkar inte ta in den mer i sortimentet. Men Moory är väl Svenskt så det är ju inte så konstigt då. //Pär
-
Ja vi uppfattar ju ljud olika. Du får återkomma med testrapport senare.
- 52 svar
-
- 1
-
-
Finns i Norge, bl.a. här men det stod att det var beställningsvara. https://din-båt.no/produkt/ravilakk-075-l-jotun/ Finns säkert på fler ställen i Norge, Danmark, Tyskland mm. Såg ut som Watski hade den men vid kontroll så fanns den inte längre tillgänglig. Ravilakk är oljebaserad och innehåller bl.a. Kinesisk träolja och syntetisk harts medan Clipper II är alkydoljebaserad. Ravilakk är nog mer gyllenbrun än Clipper II. Sen är frågan är om det går att stryka Ravilakk över Clipper II eller du måste slipa ner allt innan ny fernissa. Länkar till Jotun där det finns datablad att ladda ner. https://www.jotun.com/no-no/jotun/decorative/yachting/products/ravilakk https://www.jotun.com/no-no/jotun/decorative/yachting/products/clipper-ii Så typiskt Sverige att alla bra produkter utgår och försvinner och det bara ska säljas vattenbaserat mög i Svenska färgbutiker. Har haft allvarliga diskussioner med personal i färgaffärer som sagt att en viss färg utgått ur sortimentet men sedan finns den att beställa om personalen anstränger sig lite. Vi är i behov att måla om köksgolvet (brädgolv) och jag vägrar måla med vattenbaserad färg, visst den torkar snabbt men håller gör det inte. Var ett tag inne på att måla med linoljefärg men gav upp det med tanke på torktid och vi skulle behöva laga mat utomhus i 2 veckor. Sen lyder ju inte katterna när man säger till dom att det är nymålat, de hade ju tassat rakt över golvet för det är ju deras hus. Äntligen hittat en riktig oljebaserad färg som är dammtorr (tasstorr?) på 4 timmar och övermålningsbar på 12 timmar. //Pär
-
Funkar även med silikonspray som man har till gummilister på bilen, VVS-glidmedel mm, ja det finns ganska många tricks med sånt som är snällt mot gummi. Men smörj inte in hela slangen, då kan det bli svårt att få grepp. Om du har fått ut den gamla slangen kolla så det inte finns oxidrester, korrosionsmjöl mm. som gör hålet trängre och att det går trögt men man får absolut inte slipa. En liten mässingsborste (typ tandborste) och möjligtvis en egentillverkad skrapa av plast för att göra rent och fint i hålet. //Pär
-
2007 hade Mercury 80 EFI den gamla 1731 cc motorn, 2061 cc motorn kom nog inte förrän 2015. För att få ut max av en ev. optimering kan det vara nödvändigt att byta vissa komponenter som t.ex. injektorer i vissa fall även spjällhus. Propeller måste du defintivt byta till en med högre stigning, annars kommer motorn övervarva. Serienummer? Mercury använder sig inte av årsmodell utan allt går efter serienummer. Ta gärna en bild på typskylten. Då är det lätt att kolla vilka komponenter som skiljer. //Pär
-
Ursäkta men vad är det på bilden? Har glojärnen på men det blir inte bättre... En grå gubbe i en grotta?
-
Skruva isär förgasaren helt, kolla alla delar mycket noga Beställ en ny bottenplugg, den som någon misshandlat samt ev. andra delar som är dåliga. Byt packningar... Du fick väl en länk till VHB, där står väl flottörvikt eller så beställer du en ny flottör. Kolla även flottörnål och säte, beställ nytt om de är dåliga. Får inte vara spår i nåltoppen... Ny förgasare kan bli svårt men en bättre begagnad kan du nog få tag på, se bara till att den har samma VMK-nummer som den som sitter där. Förgasare från äldre motorer passar men de kan ha annorlunda bestyckning och andra specifikationer. //Pär
-
Demontera spridaren och åk med den till en verkstad som kan provtrycka spridare. Måste göras då och då för att man ska få rätt öppningstryck och korrekt spidarbild. Byt bränslefiltret, det ska bytas på hösten helst. Har du riktig diesel i tanken så är den OK. När spridaren är återmonterad och du luftat fram till pumpen, behåll spridarrörsmuttern närmst spridaren lite lös (ca 1/2 varv). Kör runt med starten och dra åt muttern efter 10-15 sek, brukar hjälpa mot den sista lilla luften i pumpen eller spridarröret. Kan kanske behövas göras 2 gånger om det är tjurigt. //Pär
-
Här ett exempel på spiralarmerad slang som är utmärkt för länspumpar, självläns mm: https://www.hornbach.se/c/tradgard/bevattning/vattenslangar/sugslangar/S26908/ Säljs som metervara i varuhusen. Finns säkert på fler ställen än ovan men kanske inte som metervara. Den gröna är lite kraftigare än den svarta. Jag brukar värma ändarna lite med varmluftpistolen eller varmvatten, då är den mer medgörlig att trä över en slangstos. //Pär PS. Mycket kunniga på slang samt övriga gummi- och plastprodukter: https://www.kuntze.se/produkt-kategori/slangar/plastslangar/ Försäljning online samt butik i Hägersten.
-
Spiralarmerad slang klarar sig utan veck men inte kryssarmerad pvc. Sån som satt där innan... //Pär
-
Nej det är jobbigt med enbart roterande, man ska hålla en liten vinkel med trissan mot skrovet så den bara arbetar med ca 25–50% av anliggningsytan. Det är tungt, tradigt och jobbigt samt man blir trött i armarna efter en stund och glömmer bort vinkeln och det blir räligt och dant. //Pär
- 52 svar
-
- 1
-
