Hej, skulle segla hem båten i helgen. Första natten var det stiltje, så vi fick gå en del för motor. Körde säkert på i ca 12 timmar.
Sedan blev det en del segling tills vinden dog ut. Vi startade motorn igen och då larmade den ganska tidigt för hög temperatur.
Efter att ha bytt impleller (den gamla såg förvisso hel ut) och kontrollerat att det kommer tillräckligt med sjövatten med avgaserna så skruvade vi till slut ut termostaten. Det visade sig att den öppnade först vid ca 94 grader. Sedan körde vi utan termostat resten av hemresan utan några överhättningsproblem.
När jag nu skall köpa en ny termostat inser jag att det finns 2 varianter, en för 83 grader och en för 90. På min gamla står det 90 så antar att det är den jag skall ha (även om Chat GPT tycker att 83 är ett bättre alternativ). Betyder det att termostaten öppnar vid 90 grader eller är fullt öppen vid 90 grader?