Jump to content
Monday 16 September 2019

ulfie81

Medlemmar
  • Content Count

    32
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About ulfie81

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

222 profile views
  1. Halloj Tack för svaret, och tipset... kanske köper en sån cheap-charlie svets på typ jula och provar. Invertersvets, är det samma som pinnsvets?
  2. hej! Har en trappa ner till båten från bryggan som börjar bli rostig. Se bif bild, nere på hörnet undertill är det genomrostat fast det bär fortfarande. Stegen är från 70-talet och salta höststormar har tagit hårt. man ser även där det gamla trappsteget suttit att det blivit hål där skruvhålet varit. jag önskar nu förstärka/laga för att den ska hålla ett par år till, fått erbjudande av föreningen att köpa ny trapp, men 6500kr kan jag ha roligare med för tillfället. Så...skulle vilja ha tips på hur/om jag kan laga utan svets då jag inte kan svetsa och inte känner någon som kan. Kan man böja till en metallplatta och typ popnita fast runt hörnet den där det finns friskt gods eller liknande. behöver inte bli snyggt heller. funktion går först:) den mesta andra rosten är bara ytlig som jag slipar bort och målar över med hammarlack eller liknande. Tack på förhand
  3. Så jag gör nu men tänkte man kunde preppa med något innan säsong så man slipper 😀
  4. Halloj har en båt strax söder om Göteborg som är målad med VK Racing som verkar funka bra, däremot, badstege och och de delar av utombordare som hänger ner ( tilitmotor mm) drabbas kraftigt av alger och tulpaner, finns det något bra förberedande man kan göra varje vår för att slippa detta? tack på förhand //ulf
  5. Tack för svar, båten ligger långt in i Kungsbacka-fjorden 3 mil söder om Göteborg. Där inne är det ganska stillastående vatten och mycket alger, åtminstone på hösten. Även tulpaner. Hade i båten en dryg månad förra året från första aug till början sept och på den tiden blev botten(obehandlad) helt brun av påväxt .
  6. Halloj! Tack alla medlemmar som har hjälpt mig flera gånger, nu behöver jag råd igen. Har en båt som är skrovren men använd, det finns lite alger och en å annan tulpan/tulpanfot kvar som jag inte hann få bort i höstas. Hur rent ska det vara innan epoxi? Måste minsta lilla prick vara helt borta? Just epoxibehandlingen, det sägs överallt 5-6 lager, är det verkligen nödvändigt? Och hur många lager bottenfärg kör ni? Nu börjar man bli gött sugen, båten hämtad från förvaring😁
  7. kanske det blir, min trailer är dock lite baktung för tilfället så tornet måste fram en bit vilket som
  8. Tack för alla svar. Flytta tornen hade jag inte tänkt på, känns spontant som lättaste lösningen så det kör jag nog på /ULF
  9. Halloj ska bottenmåla till påsk och undrar hur ni gör när ni målar båt på kärra, speciellt där sidorullar etc är kan man ju stötta upp undertill så att man kan släppa på rullarna för att komma åt men man vill ju inte sätta tillbaka rullarna i blöt färg. Hur gör ni? Har ni några smarta lösningar? ///Ulf
  10. tack för svar, hade inte tänkt göra några moment själv, men vill att allt ska göras rätt, men samtidigt inte "övergöra" något, speciellt inte ekonomiskt. 100 timmars service exempelvis känns overkill redan efter 5-15 timmar... och att skicka en bunt med tusingar i havet för jag lär behöva göra service då på 100-115 timmar igen. om det räcker med konservering. kommer göras på aukt. firma vilket som
  11. Halloj just köpt mig en en fjong ny båt och motor och har lite funderingar eftersom några saker och moment är helt nya för mig. detta inför vinterförvaring/upptagning. vet inte än om det blir inomhus eller utomhus förvaring, skiljer det sig i hur man ska förberda? 1: fyrtakt, aldrig haft innan. Nu en mercury 80 hk fourstroke. 2: Aldrig haft fjong nytt tidigare 3: fast tank Ok, så här är mina funderingar. Enligt handlaren ska första service ske efter 100 timmar, jag kommer ha kört 10-15 max innan upptagning, ska man göra service då ändå? Eller ska jag vänta till våren? Isf ska jag göra något annat istället, konservering eller dylikt? finns ett ställe man kan koppla på en slang för att köra igenom färskvatten, räcker det? Skiljer det sig beroende på inomhus eller utomhus? Inte varit så noga med vinterhållning etc på gamla häckar man haft innan men nu när man har nytt vill man göra på bästa sätt både för garantier och för livslängd. Eftersom det är sent på året är kan det vara svårt att få tag på prisvärd inomhusförvaring som jag självklart förstår är att föredra, men är det någon fara med utomhus egentligen. Fast tank blir ju svårare att tömma än 25 liters plast-dito. Är det ändå ett måste? Läste någonstans att full tank eller tom tank, inte helvfull då risken för kondens etc blir större.? Tar tacksamt emot alla tips och kommer säkert med fler frågor:) Har ni tips på vinteruppställningsplats i gbg-området tar jag tacksamt emot det med. Med bästa hälsningar, Ulf
  12. Hehe, håller med. Johnson inte det absolut bästa. Dock vill jag fixa felet. Båten ska säljas få det är dags för en aningen större styrpulpet/motor. Vill helst sälja en fungerade. Har läst på amerikanska forum att dessa motorer även är väääldigt petiga med hur tändstiften sitter. Ett kvartsvarv fel så bråkar den. Hmm... får se om den slutar bråka
  13. Ingen annan som kan ha någon idé vad problemet är? Tar tacksamt emot tips
  14. Hehe det har jag inte glömt, den är öppen. Det spelar inte heller någon roll om jag kör full gas eller om jag kör 3/4-dels gas
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy