Jump to content
Sunday 21 July 2019

ulfie81

Medlemmar
  • Content Count

    30
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About ulfie81

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

203 profile views
  1. Så jag gör nu men tänkte man kunde preppa med något innan säsong så man slipper 😀
  2. Halloj har en båt strax söder om Göteborg som är målad med VK Racing som verkar funka bra, däremot, badstege och och de delar av utombordare som hänger ner ( tilitmotor mm) drabbas kraftigt av alger och tulpaner, finns det något bra förberedande man kan göra varje vår för att slippa detta? tack på förhand //ulf
  3. Tack för svar, båten ligger långt in i Kungsbacka-fjorden 3 mil söder om Göteborg. Där inne är det ganska stillastående vatten och mycket alger, åtminstone på hösten. Även tulpaner. Hade i båten en dryg månad förra året från första aug till början sept och på den tiden blev botten(obehandlad) helt brun av påväxt .
  4. Halloj! Tack alla medlemmar som har hjälpt mig flera gånger, nu behöver jag råd igen. Har en båt som är skrovren men använd, det finns lite alger och en å annan tulpan/tulpanfot kvar som jag inte hann få bort i höstas. Hur rent ska det vara innan epoxi? Måste minsta lilla prick vara helt borta? Just epoxibehandlingen, det sägs överallt 5-6 lager, är det verkligen nödvändigt? Och hur många lager bottenfärg kör ni? Nu börjar man bli gött sugen, båten hämtad från förvaring😁
  5. kanske det blir, min trailer är dock lite baktung för tilfället så tornet måste fram en bit vilket som
  6. Tack för alla svar. Flytta tornen hade jag inte tänkt på, känns spontant som lättaste lösningen så det kör jag nog på /ULF
  7. Halloj ska bottenmåla till påsk och undrar hur ni gör när ni målar båt på kärra, speciellt där sidorullar etc är kan man ju stötta upp undertill så att man kan släppa på rullarna för att komma åt men man vill ju inte sätta tillbaka rullarna i blöt färg. Hur gör ni? Har ni några smarta lösningar? ///Ulf
  8. tack för svar, hade inte tänkt göra några moment själv, men vill att allt ska göras rätt, men samtidigt inte "övergöra" något, speciellt inte ekonomiskt. 100 timmars service exempelvis känns overkill redan efter 5-15 timmar... och att skicka en bunt med tusingar i havet för jag lär behöva göra service då på 100-115 timmar igen. om det räcker med konservering. kommer göras på aukt. firma vilket som
  9. Halloj just köpt mig en en fjong ny båt och motor och har lite funderingar eftersom några saker och moment är helt nya för mig. detta inför vinterförvaring/upptagning. vet inte än om det blir inomhus eller utomhus förvaring, skiljer det sig i hur man ska förberda? 1: fyrtakt, aldrig haft innan. Nu en mercury 80 hk fourstroke. 2: Aldrig haft fjong nytt tidigare 3: fast tank Ok, så här är mina funderingar. Enligt handlaren ska första service ske efter 100 timmar, jag kommer ha kört 10-15 max innan upptagning, ska man göra service då ändå? Eller ska jag vänta till våren? Isf ska jag göra något annat istället, konservering eller dylikt? finns ett ställe man kan koppla på en slang för att köra igenom färskvatten, räcker det? Skiljer det sig beroende på inomhus eller utomhus? Inte varit så noga med vinterhållning etc på gamla häckar man haft innan men nu när man har nytt vill man göra på bästa sätt både för garantier och för livslängd. Eftersom det är sent på året är kan det vara svårt att få tag på prisvärd inomhusförvaring som jag självklart förstår är att föredra, men är det någon fara med utomhus egentligen. Fast tank blir ju svårare att tömma än 25 liters plast-dito. Är det ändå ett måste? Läste någonstans att full tank eller tom tank, inte helvfull då risken för kondens etc blir större.? Tar tacksamt emot alla tips och kommer säkert med fler frågor:) Har ni tips på vinteruppställningsplats i gbg-området tar jag tacksamt emot det med. Med bästa hälsningar, Ulf
  10. Hehe, håller med. Johnson inte det absolut bästa. Dock vill jag fixa felet. Båten ska säljas få det är dags för en aningen större styrpulpet/motor. Vill helst sälja en fungerade. Har läst på amerikanska forum att dessa motorer även är väääldigt petiga med hur tändstiften sitter. Ett kvartsvarv fel så bråkar den. Hmm... får se om den slutar bråka
  11. Ingen annan som kan ha någon idé vad problemet är? Tar tacksamt emot tips
  12. Hehe det har jag inte glömt, den är öppen. Det spelar inte heller någon roll om jag kör full gas eller om jag kör 3/4-dels gas
  13. Hej, det kommer kylvatten. Har överhettningslarm som gick en gång innan jag bytte impeller men det går inte nu. Så det borde det inte vara
  14. Halloj, har en Johnson 2-takt 35 hk från 98 som beter sig lite underligt. Varje gång man åker iväg dör den efter ganska exakt lika lång tid. Den tvärdör inte utan som om man släpper snabbt på gasen ner till tomgång och av. Den startar direkt igen och sedan går den som den ska. Varje gång... jag har nya tändstift, ny bränsleslang nya tändkablar och jag hade förgasarna inne på rengöring i höstas ( har inte finjusterat några munstycken efter). Den är lite svårstartad kall men går fint på tomgång. Bytte impeller i våras. vad kan va problemet? tack på förhand mvh ulf
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy