

ulfie81
Medlemmar-
Content Count
81 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
1 NeutralAbout ulfie81
-
Rank
Kapten
Profile Information
-
Location
Västkusten
Mina båtar
-
Båtens namn
Cossi
-
Bild
Recent Profile Visitors
1,539 profile views
-
Tack så mycket Måste också påpeka att detta forum och medlemmar är ovärderliga i tips, kunskap och erfarenhet. Ibland har man en halvlösning (a la MacGyver) och vill se om det är något som kan flyga eller inte. Ofta uppfinner man ju inte heller hjulet dvs det man tycker själv man kommit på har prövats av andra med goda eller inte så goda resultat. att kunna använda alla medlemmar här som bollplank är guld Tack för hjälpen
-
korsa aktertampar måste vi på bryggan, så det gör alla, vända fören utåt är det ingen som gjort dock. Fendrar har både jag och båtgrannarna. Anledningen att jag vill "safea" är att jag inte bor vid bryggan så händer något har jag en halvtimme innan jag är på plats:)
-
Det var den tanken jag hade med, föreningen är inte superglada i att man monterar saker i stolparna, funkar biltemas block tro eller ska man gå på något lite starkare(mer kvalitet), såg att det var belastning 700kg och brottgräns 1400 vilket är ungefär vad tamparna har så så sätt borde det räcka, vet inte vad kvaliteten är dock
-
Precis det jag funderade på, får kolla om bryggföreningen har något beslag till stolparna, så borde man kunna fästa med schackel eller liknande
-
Halloj Min båt ligger på en ganska utsatt brygga, en bra bit in i en djup vik men med öppning söderut slår vinden alltid, oavsett. Min båt ligger på södra sidan av bryggan så jag har vågorna rakt i aktern allt som oftast. Problemet är, det är en väldans variation på vattenstånd, kan skilja 40-50cm från högvatten till lågvatten, det blir då svårt att förtöja på ett bra sätt, dvs jag vill inte att båten tar i bryggstegen när det är högvatten men jag vill även nå båten när jag ska hoppa i, även om det är lågvatten. Nu har jag tampar i akter som är korsade och har gummifjädrar, i fören samma fast ej korsat. Jag har funderingar på om man kan göra någon lösning där aktertampar löper genom ett block som fästes i stolparna, från båt via block fram till bryggan så man kan sträcka/släppa på förtöjningen från bryggan. Se bifogad "illustration" Finns det kanske tom färdiga lösningar? Någon som har andra tips? Tack på förhand
-
Någon som har erfarenhet av optimering av utombordare?
ulfie81 replied to ulfie81's topic in Motorboats
Japp jag fattar Tack för input, är med på att många motorer bygger på samma, det jag förstått är att det bara är "kodningen" på dessa 2,1 liters Mercury som skiljer, och möjligtvis propeller men den är ju lite beroende på båt med. Provar med standardpropellern ( har funderingar att byta till rostfri så då justerar man där isf) -
Någon som har erfarenhet av optimering av utombordare?
ulfie81 replied to ulfie81's topic in Motorboats
Fabriksgarantin är utgången, förra året, därför jag väntat. I övrigt ska det inte vara några problem då det är tre motorer som invändigt, förutom ECU, ser exakt likadana ut, dvs 80 och 100 är strypta 115hk maskiner -
Någon som har erfarenhet av optimering av utombordare?
ulfie81 replied to ulfie81's topic in Motorboats
Kul att höra, jag tror att man inte ska behöva ändra något vid uppgradering till 100 eller 115, går tydligen att få upp den till 160 men då behövde något mer göras, så mycket är inte aktuellt ändå -
Tjenare! Sökte lite i forumet men trådarna som hittades hade 10+ år på nacken. Jag har en Mercury 80 2018. Denna motorn är identisk med Mercurys 100 och 115 vilket då gör att det är enkelt att "trimma" för att få ur 115hk ur min 80. Är primärt ute efter högre topphastighet och marsch, antar att 35hk extra bör göra en go skillnad. Någon som gjort detta? Som har erfarenheter, bra som dåliga. Värt det? vilken risk(om någon) utsätter man motor för? Vad har ni fått för resultat och vem gjorde optimeringen, finns en bunt som gör detta i Sverige, Lundins är väl mest kända Tack på förhand ///Ulf
-
jag hade gärna haft en borsttvätt i närheten men finns inte (ligger i norra Halland precis söder om Göteborg) så nu är det dags att börja göra inköpen inför vårfixet för att sprida ut kostnaderna lite:) bottenfärger, vax och polermedel, nya tampar och ryckdämpare, nya fendrar. Hoppas på lite mellandagsrea
-
jag ser det också tyvärr och tycker det är snyggare om man inte behövt måla botten alls
-
God Jul Jag bytte förra säsongen från VK racing till NonStop, båda från Jotun(som meddelat att de ska sluta med bottenfärg) Nonstop är betydligt sämre än VK racing upptäckte jag, vad jag förstått har den bara 7-8% koppar mot runt 18% i VK. Märktes jäklans skillnad på dessa två, brukar bara ha några få snäckor/tulpaner men med Non Stop var hela botten täckt vid upptagning och då borstade jag ändå typ varje gång vi låg vid strand Därför letar även jag efter en bra ersättare, för plastbåt 30-40 knop, jag kör även vit bottenfärg vilket begränsar en del, tyvärr //Ulf
-
Japp, men hoppades kanske ha möjlighet prova några lösningar innan. Jävla meck hämta trailern från förvaringen, ta upp båten åka till verkstan, för att de ska trycka till en sladd😄 ska se om dem har någon som kan komma ut till bryggan
-
Det är en sladd vet inte riktigt vilken dock, kanske syns bättre på denna bilden, hjälpte inte att klämma av den och köra. Plastkåporna ser lite fuktiga ut och det luktar kanske lite bränsle. Vet inte om det är något rostskydd eller så som gjordes vid konservering
-
hej igen! Har nu lyft å kollat, helt ärligt är som att öppna en grekisk bok 😬 jag ser att kabeln som verkstan lyckats klämma innan va klämd nu igen, snudd på platt, är det där problemet ligger?