Gå till innehåll
fredag 26 juni 2026

Mercury_44XS

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2 578
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    82

Allt postat av Mercury_44XS

  1. Vill inte skrämma upp dig men har du otur så kan du förstört motorns styrenhet, de kan vara känsliga för bakström samt varvräknare, diodbrygga i generatorn mm. Byt genast ut den röda minuskabeln till en svart.
  2. Titta om det går att skruva isär anslutningen, de brukar vara 2-delade. 2 polygriptänger brukar funka... Kasta sedan den j...a anslutningen och köp en ny som passar på slangen på något annat ställe än Biltema😉
  3. Kan tyvärr inte komma med något tips på firma i Stockholmsområdet som kan hjälpa dig men om du inte får något tips av någon annan här på MG så kontakta Capella Marin: https://www.capella.se De är distributör för Aquadrive och om inte de kan hjälpa dig så kan de säkert ge tips på någon som kan, alternativt fixa fram en beskrivning hur man gör om du väljer att fortsätta själv. Jag har letat och letat på internet men ingenstans en beskrivning mer än på de äldre versionerna med utvändig klämkoppling. Lycka till Pär
  4. Hej och välkommen till MG. Det enda jag kan bidra med är en sprängskiss från reservdelskatalogen som säger lite hur det ska se ut. Förklara hur det ska sitta eller fungera tar en hel dag att skriva ner men vi som hållit på med sånt här i +40 år brukar se direkt vad som felar och kan nästan sätt ihop ett reglage med förbundna ögon😉 Länk till reservdelskatalog, sida över fjärreglage: https://www.marineengine.com/parts/johnson-evinrude-parts.php?year=1980&hp=50&model=J50ELCSR&manufacturer=Johnson&section=REMOTE+CONTROL Nu tog jag en katalog för tillverkningsår 1980 men själva reglaget har sett likadant ut sedan mitten/slutet av 1970-talet och fram en bra bit in på 1990-talet med vissa detaljer är ändrade och summerlarm mm. har tillkommit. Vill du ha en länk till korrekt reservdelskatalog så ange motorns fullständiga modellbeteckning och serienummer eller ta en bild på typskylten så bifogar jag en länk. Möjligt det finns en verkstadshandbok för gratis nedladdning eller läsning online men för att kunna länka rätt behöver jag även ovanstående uppgifter till detta. Nr 20, 23 och 67 brukar bli mest slitna och tapparna som löper i spåren brukar "kantra" samt en hel del plastbussningar som slits och orsakar att det kärvar eller låser sig. Vet inte hur mycket reservdelar det finns kvar och de enda jag vet som har delar är Marinshopen. Gå in på marinshopen.se, skriv in reservdelsnumret i sökrutan så får du reda på om delen finns tillgänglig. Möjligt att någon som sålt Evinrude eller Johnson förr kan ha delar liggande eller ev. ett komplett reglage och det är samma reglage för alla elstartade Evinrude/Johnson från 40 hk uppåt men du ska inte ha ett reglage med varningssummer då passar kanske inte elkabelskarvarna utan att bygga om. //Pär
  5. Har inte hittat någon manual ännu, verkar vara svårt att hitta online på B05. Hittade på B10 men det är ju inte korrekt. Jag har inte installerat av denna nya typen med "inbyggd" klämhylsa, bara de gamla med utvändig. Så tyvärr har jag ingen instruktion på just denna modell. Sitter det en låsring på den sidan av trycklagret som vetter mot aktern? Sen ska det ju dras med moment vid montering och det måste man veta. Detta är vad jag hittat: https://www.aquadriveusa.com/downloads/ Gick inte att öppna denna sida tidigare: https://www.walterscheid-service.de/aquadrive-downloads/ //Pär
  6. Ja, det kan jag hålla med om men i vissa saker är det bättre om flera tycker samma så att de som frågar blir övertygade att göra rätt.
  7. Aquadrive B05? Ska kolla efter manual... //Pär
  8. Det är inte bra att spackla med varken epoxi eller gelcoatfiller ovanpå bottenfärg men nu är det gjort. Det är några kratrar kvar kan jag se på bilderna, fyll igen dessa också. Sen kan du måla på med bottenfärg ovanpå detta. Bottenfärg tätar inte normalt sett men det finns visst vissa epoxibaserade bottenfärger också, de tätar bättre än vanlig bottenfärg. Dokumentera med bilder på de områden det rör sig om innan du målar på med bottenfärg om du ska göra om till hösten och det är bara dessa områden där det blivit bubblor/kratrar du behöver åtgärda. //Pär
  9. Byt inte delar utan att det behövs, felsök istället. Att hålla på att byta komponent efter komponent kan kosta skjortan... Fullständig modellbeteckning och serienummer? Ta gärna bild på typskylten... Förgasarmotor eller EFI? Vad kör på du på för bränsle, E10 (95) eller 98? //Pär
  10. Där har vi nog helt skilda åsikter😉 Det viktigaste är att man sköter motorn enligt de serviceintervall som anges av tillverkaren och följer anvisningar i instruktionsboken. När man köper begagnat kan man ofta inte välja och vraka mellan motorfabrikaten om man siktat in sig på en specifik båtmodell utan får hålla tillgodo med den motor som sitter monterad. Det viktiga är ju att kolla motorn ordentligt när man köper begagnad båt, kolla serienummer så att det är "matching numbers" på typskylt och motorblock om det är en utombordare. Kolla all servicedokumentation och ju mer dokumentation det finns desto bättre är det. En begagnad utombordsmotor som är skitig under toppkåpan och korroderad utvändigt på rigg och växelhus hade jag backat direkt. Finns vissa tillverkare (ingen nämnd, ingen glömd) som inte har rostsäkra material i vissa vitala delar som t.ex. växelaxel, Powertrimpump, upphängning, skruvar mm. som är i kontakt med vatten, så kolla dessa delar noga vid köp av begagnad motor och speciellt om förre ägare aldrig tiltat upp motorn ur vattnet. Har förre ägare eller ägare före denna skött motorn som man skall? Svårt att kolla upp om det inte finns dokumention med kvitton på alla inköp av servicedelar och slitdelar som måste bytas med jämna intervall. Kolla motoroljan om det är en 4-taktsmotor, hur oljan ser ut och luktar avslöjar ganska mycket. Vissa utombordare med 4-taktsmotor har kamrem som skall bytas med ett visst intervall och det är både timmar och år som gäller här, se instruktionsboken. Har motorn kamkedja är detta inte en garanti på att det är en evighetsdetalj och de kan ha ett bytesintervall. Här gäller det att lyssna noga så det inte skramlar eller rasslar i motorn, stetoskop är utmärkt hjälpmedel för detta ändamål. Det finns mycket som behöver kollas gällande motor och drivlina när man köper begagnat och det hänger inte på vad det är för fabrikat utan hur det är skött av förre ägare. //Pär
  11. Det är mycket viktigt att man anger motorns och drevets fullständiga modellbeteckning och serienummer när det gäller att få fram korrekt information. Det är absolut inte samma till alla och "årsmodell" är av mindre betydelse då säljare ofta lägger till ett antal år och gör motor och drev nyare än vad de är. All information ligger knutet till modelbeteckning och serienummer. Det är ungefär som att köpa delar till bilen där all information ligger knutet till bilens registreringsnummer men i båtvärlden ligger all information under modellbeteckning och serienummer. Gul pil= Automatsäkring (i vissa fall endast till PTT men beror på fullständig modellbeteckning mm) Röd pil= Startrelä Beroende på drevets fullständiga modellbeteckning/serienummer kan det finnas en manuell "By-pass" ventil på hydraulpumpen så man kan lyfta drevet utan att använda pumpen och det sitter även ett relä på hydraulpumpens fäste. Brukar finnas information om detta i instruktionsboken som tyvärr allt för ofta saknas i de flesta båtar.
  12. 5.8 FI-serien brukar ha en automatsäkring med röd tryckknapp, sitter på motorns SB-sida på avgasgrenröret på en stor plåtbit tillsammans med motorns styrenhet. Hittade tyvärr ingen bra bild att bifoga. Ska se om jag hitta elschema över motorn också. Börja med att mäta från startmotorn (längst ner på SB-sida) och vidare bakåt. Sitter även ett startrelä uppe där huvudsäkringen sitter men den är nog bara till manöver av startmotorn. Tror inte det sitter någon säkring på startmotorn men kolla. Återkom med fullständig modellbeteckning på både motor och drev, underlättar om man vill ha rätt elschema. Är inte samma till alla och det kan skilja detaljer mellan modellerna. //Pär
  13. Hittade en länk nu: https://www.coronet.nu/sagjordejag/108/VolvoPenta280-290.pdf Elschema för PTT finns på sid. 166, 167 beroende på version //Pär
  14. Ja börja med att kolla alla kablar, kabelanslutningar/skarvar och jordförbindelser. Har du en multimeter? Om inte köp en, behöver inte vara så avancerad bara den visar volt, ohm och bra om det går att "ringa på" ledningarna (summerton) om man är själv. Har du något kontaktspray? Dock inte 5-56 eller WD40 Jag skickar en länk till verkstadshandbok med elschema i morrn bitti. Elschema är nödvändigt vid felsökning av elfel //Pär
  15. Ärligt talat är det skitdåligt av "firman" som gjort jobbet åt dig att säga att du får fixa det själv. Brister i underarbetet ärnog orsaken till att det blev bubblor och kratrar. Nu vet jag ju inte vad ni hade avtalat om underarbetet men skulle du själv stå för underarbetet så skulle de klart och tydligt sagt att det inte duger som det är o.s.v. Men skulle de göra allt underarbete så är dåligt utfört. Underarbetet är det viktigaste att det är torrt och rent från ev. rester av bottenfärg och primer som inte går ihop med det som ska läggas på. Jag har arbetat med reparationer av båtar i glasfiberarmerad polyester och jag vet av erfarehet att epoxi inte alltid fäster till 100% på ett gammalt glasfiberlaminat och detkan bero på flera orsaker som t.ex. rester av gammal färg, felaktigta rengöringsmedel mm. Dessutom fäster mycket epoxi dåligt på glasfibermatta eller rovingtrådar. Jag tar alltid det säkra före det osäkra och lagar alltid ett laminat av glasfiber och polyester med samma material och mindre repor etc. med gelcoatfiller/gelcoatspackel eller topcoat som är polyesterbaserade produkter. Jag använder aldrig epoxi i någon form direkt på ett gammalt glasfiberlaminat för jag vet att det finns en risk att det inte fäster till 100%. Men detta är min personliga åsikt sedan får ju var och en laga med vad de vill... Jag hade aldrig någonsin lämnat ut något till en kund som jag inte själv är nöjd med och definitivt inte som det ser ut på bilderna ovan. Det är något som "stött bort" epoxin där det bildats blåsor eller kratrar på bilderna ovan, kan jämföras med som att måla med vattenfärg på en fet oljefärg. Du kommer inte att få böldpest efter en sommar i vatten men håll reda på var alla dessa blåsor är på skrovet och gör om till hösten. Du behöver inte slipa ner till glasfiberlaminatet om det finns gelcoat under och du behöver bara se till att fritt från ev rester av gammal färg. Är det däremot öppet glasfiberlaminat så spacklar du upp dessa ytor med gelcoatspckel/gelcoatfiller eller målar på topcoat i flera lager och tvättar med aceton samt slipar jämnt mellan lagren. //Pär
  16. Är all synlig glasfiber lagad med gelcoatspackel eller gelcoatfiller alternativt topcoat? Stämmer detta så är det ingen fara men firman som lade på epoxiprimer eller vad det nu var har inte gjort ett bra arbete. Vad var det de lade på förresten? Är det däremot lagt ren epoxi ovanpå synlig glasfiber och med de bubblor som syns på bilderna, då är läget ett annat men man kan inte säga någonting nu förrän om ett par år. På bild 3 tycker jag mig skymta några glasfiberstrån eller vad är det? Vad är det på bild 4? Man kan inte lägga epoxispackel ovanpå bottenfärg... Eller får du korsa fingrarna och hoppas att det håller över sommaren, vilket det kanske gör och slipa ner de bubbliga områdena till hösten och låta torka till våren och göra om på dessa ställen och göra rätt. //Pär
  17. Jag hittade en äldre tråd där @Georg_Ohm hade lagt ut mätvärden, se nedan: Tydligen har Volvo Penta glömt bort att ange dessa mätvärden i sina manualer. Länk till tråden: https://www.maringuiden.se/forum/topic/92630-trimgivare-dp-g-drev/ //Pär
  18. Känner inte igen den gröna "jordkabeln" men det ser ju inte grannt ut med all rost och oxid runt givaren. Det kan ju vara själva givaren som oxiderat inuti också, tror mer på givaren än instrumenten men spring inte och köp delar innan du kollat och eldelar får man inte lämna tillbaka. Givaren är ju en potentiometer så man kan ju mäta signalen från givaren, kolla i boken jag länkade till om det står något där om mätning av givare. //Pär
  19. Detta hade faktiskt behövts åtgärdas snarast, ett läckage är aldrig bra även om det bara droppar än så länge men det kan sluta illa med försämrad kylning och varmgång. Vill det sig riktigt illa så går impellern sönder mitt ute på sjön i bösväder. Demontera avgaskröken och demontera hela sjövattenpumpen. Byt ut skruvarna om de har spårskalle till sexkantskalle, byt även packboxar i vattenpumpen och kolla axeln så den inte är sliten/spårig. Klämringen hade jag rengjort och målat på plats om det bara är ytrost och man kommer ju åt bra från där bilden är tagen. Till hösten hade jag demonterat allt och blästrat klämringen samt målat med flera lager grundfärg och topplack samt bytt bälg när det ändå är demonterat. //Pär
  20. Ja dom brukar vara lackade i Volvo Penta ljusa kulör samma som själva backslaget men har faktiskt sett några mörkgrå och svarta. Mest troligt omlackad av förre ägaren. Tror inte den är sönderrostad men den bör ju kollas ordentligt. Är det bara ytrost så skrapa, borsta med stålborste och ev. smärgelduk samt tvätta med bromsrengöring för att få bort ev. olja/fett. Måla med hammarlack och helst originalet, brukar fästa bra och hämmar vidare rostbildning. Själva gummibälgen bör man inte måla på eller utsätta för avfettningsmedel, skydda så gott det går vid tvätt och målning. Ligger du i sjön eller på landbacken? Alternativet är att demontera helt och blästra, måla ordentligt med flera lager grundfärg och topplack samt passa på att byta bälgen när man ändå håller på. Men detta är ju inte gjort på en lördag...
  21. Vilket drev? Ta gärna en bild om det är möjligt.
  22. Det trodde jag du redan hade kollat men kolla skarvstyckena och gör rent om där är oxider. Silikonfett eller skyddsspray för att förhindra oxider. Inte 5-56 eller WD40. Om du ligger på land så är det ju enkelt att kolla så det inte kuggat över eller att kuggsegmetet har spruckit mm. Gör en ny inställning och prova några gånger för att se att det funkar. //Pär
  23. Länk till VHB för DP-G: https://www.marinexpress.se/bilder/Verkstadshandböcker/Verkstadshandbok DPG.pdf Sid 67 finns inställningar för trimvinkelgivare. Kolla den först om du ligger i sjön. På efterföljande sidor (68–70) finns anvisningar gällande kuggsegment och kugghjul till trimvinkelgivare. Men då måste du vara på landbacken. //Pär
  24. Du behöver byta propelleranoderna också, de är slut. Väntar du så sitter kanske bara skruvarna kvar.
  25. Ja Det är ju bara skruvarna som står för kontakten... Men vad gör o-ringen för nytta eller onytta? Möjligen förhindra ev. skrammel om skruvarna bottnar. Antagligen olika metall i dessa båda anoder, kan vara zink i drevanoden medan propelleranoden kan vara aluminium eller magnesium. Skall vara magnesium i sötvatten.
×
×
  • Skapa nytt...