Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

goranfre

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om goranfre

  • Placering
    Kadett
  1. Just ja, den där lilla svarta pucken som sitter på sidan. Ok, jag ska kolla. Men det kan inte vara någon säkring som har rykt då? Någon ni vet om som jag borde kolla? Mvh Fredrik
  2. Hej Båtvänner! Min powertrimknapp ovanpå gasteglagets spak (Quiksilver) har plötsligt slutat fungera. Det verkar inte vara något problem med själva funktionen, då Trailerknappen funkar fint - dvs. Jag kan alltså trimma UPP drevet utan problem, men knappen på reglaget är stendött, inte ett ljud hörs. Hur bör jag felsöka? Det finns ju inland säkringar på kablarna, kanske en sån som har brunnit? Alla tips emottages varmt! Hälsningar Fredrik Chris Craft 230 Scorpion -86 Tror att motor och drev är ifrån samma tidsålder.
  3. Hola, Typiskt, detta konto var inställd på min gamla mailadress, har dock uppdaterat den nu.. Ditt mail är någonstans i cyberspace och landar nog aldrig. Kan du skicka om månntro? Mvh Fredrik
  4. Hm ok, men vattnet måste ju ha läckt in någonstans på insidan, tänkte om du visste exakt var inloppet satt någonstans, så kunde man kolla upp det..
  5. Hej Erik, Usch, det låter otrevligt. Men ok, då skall jag definitivt undersöka det. Var på insidan skall jag kolla efter en läcka då? Det syns liksom ingenstans att det läcker in vatten. Var det synligt på insidan av din båt med blotta ögat? Mvh Fredrik
  6. Hej och tack för svar, Jag skall absolut torka helt torrt och se var vattnet kommer ifrån egentligen. Att tillägga är att jag inte har kört någonting med båten alls, motorn har inte ens varit igång sedan jag pumpade ur ALLT vatten sist. Så det är någon läcka som man inte kan se med blotta ögat, men som suger in vatten på något outgrundligt sätt :-( En undran är om någon annan med Alpha ONE Gen 1 drev och sköld har haft samma problem??
  7. Hej båtvänner! Jag har ett återkommande problem med min gamla Amerikanare från -86, vattenansamling under motorn, utan att det har regnat överhuvudtaget under de senaste dagarna.. Det läcker ingenting från motorn, så det är inte kylvattnet. Inga skumma genomförningar såvitt jag vet, bälgarna byttes 2 säsonger sedan av båtmek. Jag kan inte fatta varifrån det kommer. Är det någon som har haft liknande problem? I nuläget måste jag köra länspumpen ideligen, vilket är rätt jobbigt, ska iofs installera en nivåvakt, men borde ju inte behövas, det är ju ingen träbåt.. Brukar det rent generellt vara snustorrt i kölsvinet på båtar? Eller bör man räkna med att det läcker in här och var? Mercruiser 350 & Alpha One Gen 1 Tacksam för svar. Senast ändrad av goranfre | 11 maj 2011 | 12:02
  8. Hej! Dammsugaralternativet är nog rätt bra, men jag tror det kan bli rätt meckigt att konstruera. Om det nu inte finns några insatser med fjäder & kula man kan införskaffa någonstans, någon som vet? Att sätta på ett större alt. mindre rör på ena biten funkar nog inte riktigt i längden, då godset antagligen blir nedbrutet efter ett tag och friktionen minskar, så att det blir sladdrigt och inte håller... Tack för svaren!! Fredrik.
  9. Kryckor? Kan du kanske förklara lite mer vad du menar? Mvh Fredrik.
  10. Hej Båtvänner, Jag har en motorbåt vars ståkapellsbågar i aluminium (18mm) är på tok för otympliga och stora att ha liggandes i ruffen. Jag tänkte att man skulle kunna dela på dem och stuva ner dem under soffan istället. Alltså behöver jag komma på något smart sätt att koppla ihop bitarna. Min lösning som är rätt primitiv: limma en mutter i varje ände och sätt ihop ändarna med en bult som har gängor i båda ändarna. Detta funkar säkert, men tar nog lite tid att skruva ihop och isär. Har någon en mer elegant lösning på detta problem? Kanske med någon slags klaff man kan fälla över eller dylikt? Trevlig båtsommar! Fredrik.
  11. Hej, Jag har en Chris Craft Scorpion ifrån -86 vars instrumentbräda, samt resten av den svarta plastpanelen längs med vindrutan (under) lider av en väldigt gråflammig yta. Jag tänkte försöka polera upp den på något sätt, men det verkar vara rätt svårt. Har försökt med Hempels rubbing som jag använder på utsidan av båten, men det händer ingenting. Vet någon om några tyngre grejer man skulle kunna försöka använda? Eller måste man kanske lacka om plasten totalt? (Vilket låter rätt jobbigt...) Hälsningar Fredrik.
  12. Hej, Jag har en gammal Amerikanare (Chris Craft 230 Scorpion), som är i akut behov av nya aluminiumlister runt hela båten. De ser hemska ut efter år av kantstötningar och dylikt. Nu undrar jag var man skulle kunna få tag på nya, som jag antar att man får böja till själv för att få rätt båge. Någon som vet? I annat fall tänkte jag väl försöka våtslipa ner där det går, men jag är rädd för att det inte blir så snyggt. Tack på förhand Fredrik.
  13. Hej, Jag undrar om någon vet var man ska vända sig för att få hjälp med ett gammalt kompass, för fritidsbåt? (Ritchie HF-73 närmare bestämt) Vänliga Hälsningar Fredrik.
  14. Hej Ejeb, Problemet är inte att få i växeln, utan att kunna ge gas, när man t.ex. ska starta motorn. Som när man försöker starta en bil och gasar samtidigt som man trycker ner kopplingen. Hälsningar Fredrik.
  15. Hej, Jag har en Scorpion som jag har lite problem med. Knappen man trycker in på gasreglaget för att frigöra lådan, så man kan gasa (när man ska starta motorn) funkar inte. Min fråga är hur det här reglaget fungerar egentligen, är det elektroniskt eller mekaniskt? Det känns som det borde sitta en fjäder eller något bakom knappen, men när jag tar bort den, så är det bara en liten knapp som sitter där.. Vad jag egentligen skulle behöva är en sprängskiss för hur reglaget (Quicksilver) ska fungera..! Tack på förhand Fredrik.
×
×
  • Skapa nytt...