Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-08-18 på alla områden

  1. 2 poäng
    En batteritankmätare är inte fel. Då har man stenkoll på vad som händer. Jag har en sådan med tempgivare samt den här solregulatorn. Det finns mängder med solpaneler med olika mått och effekt. Det kanske går att få in en 60 W eller kanske till och med en 80 W om måtten på panelen är de rätta? Har man ont om plats kan flera småpaneler lösa problemet.
  2. 2 poäng
    Säkringen är en vanlig flatstiftsäkring, samma som används i bilar. Finns för småpengar på t ex Biltema. Kolla bara om det är vanlig storlek eller mini. Om batterierna är parallellkopplade utan nån brytare mellan, så räcker det att ansluta laddningen på ett av batterierna.
  3. 2 poäng
    Nu har den lilla "snake oil prylen" varit i kontinuerlig drift sedan våren 2020 och det verkar absolut som att batterierna blivit bättre. Jag har inte testat batteriernas kapacitet "på riktigt", men nu har vi varit ute i nästan två dygn (42 timmar) utan sol och utan någon motorgång. Kylen har varit igång och lite värmare, belysning, mm. Det brukar gå åt cirka 24 Ah per dygn och det har det gjort nu också enligt vår EP Ever-regulator. Batteribank 3 x 80 Ah = 240 Ah Förbrukning 42 Ah Förbrukning 17 % 17 % förbrukning borde ge en batterispänning (i vila) på 12,45 volt. Vid belastning (3 A) har vi nu 12,25 V och obelastat (men ej lång vila) 12,52 V. 12,52 V är absolut mera än vad vi tidigare haft under liknande förhållanden. Inför förra säsongen hade vi 12,6 V som vilospänning med fulladdade och vilade batterier. Jag tror inte att det rör sig om ormolja utan att batterirekonditionerare/avsulfaterare faktiskt är en kur som fungerar. Någon minns säkert att jag köpte nya billiga AGM-batterier och det gjorde jag för att jag var trött på batterikapaciteten på nuvarande batterier, men som läget är nu finns det ingen anledning att byta batterier.
  4. 1 poäng
    Fundera på om det bör sitta en regulator mellan solpanel och batteri, finns troligen någon tumregel solpanelkapacitet vs batt.kapacitet. Har alltid maxat storlek på solpanelen så för egen del har jag alltid haft regulator på de 3 senaste båtarna. Ett startbatteri behöver nästan inte laddas, en frisk motor startar på så kort tid. Jag slår av huvudbrytarna när vi lämnar båten vid hemmabryggan.
  5. 1 poäng
    Jag tror han nämde också att man inte kan lite på det står i båtforum.
  6. 1 poäng
    Vi har en Walker Bay 8 med pontoner och den funkar utmärkt för tre vuxna och ett barn. Inte svar på frågan, men en indikation på vad en 8 fots båt kan klara. Det viktigaste är hur höga vågor det kan vara där ni ska använda jollen.
  7. 1 poäng
    Säkring mellan batteri och regulator vill man ha. Som redan sagts skall den sitta nära batteriet. Att säkra mellan regulator och panel är svårt eftersom skillnaden mellan kortslutningsströmmen och strömmen under belastning på panelen är för liten. Jag har en tvåpolig dvärgbrytare mellan paneler och regulator för att kunna göra inkommande tåtar till regulatorn strömlösa (om jag behöver greja lite). Den dvärgbrytaren fyller bara funktionen som en brytare.
  8. 1 poäng
  9. 1 poäng
    Du alltid söka på ditt serie/motornr på Pentas hemsida för att se effekt på just din specifika snurra. Lättaste brukar vara att använda google för att komma till söksidan hos Penta då deras hemsida har mycket att önska angående användarvänlighet.. Mvh,
  10. 1 poäng
    Har du kollat in deras Club House på Hamngatan?
  11. 1 poäng
    Tror du har denna: https://www.biltema.se/bat/vvs/sanering/saneringsvatska-2000019039 som också finns i 4l förpackning. Den jag har, finns bara i 1l förpackning, funkar bra för rengöring men man ska fylla tanken helt med den blandat med vatten och sedan låta det stå och ge effekt några timmar/dagar innan man tömmer och sköljer tanken flera gånger. När tanken är rengjord luktar det klart mindre eller inte alls. Ska nu köra i lite av Saneringsvätskan och se om den kan användas mellan ”stor-rengöringarna”.
  12. 1 poäng
    Jag har alltid bara använt packningen utan något extra klet runt skruvarna. Tror att du oroar dig i onödan, jag är väldigt känslig för diesellukt, om det är det som du vill försäkra dig mot, och jag känner absolut inget från min tank. Lika med givaren till septiktanken, och den ligger ändå under kojen där jag sover.
  13. 1 poäng
    Man kan väl sammanfatta det som att det som var tydliga kategorier förr har mycket mer blandats upp idag. Fortfarande gäller ju vissa regler, men redan en Saga 29/310/315 tummar ju - trots sin köl och rak axel - på begreppen. Min förra båt - NB870 - var i mycket ganska lik, men hade ett skrov som planade ännu bättre TROTS sin köl och raka axel samt kategorin "halvplanande". 20-23 knop i marsch var helt ok, även med lite mer vågor. Dock inte lika bränsleoptimalt som de mest renodlade planande båtarna. Den nuvarande gör 30 knop med köl och rak axel, och är en ännu bättre kompromiss mellan de olika världarna. Men går fortfarande nästan lika snålt i 7 knop. Vill med detta egentligen bara belysa att det med dagens datorberäknade/simulerade skrov mer beror på motorstyrka, båtmodellen och dess detaljer i skrovformen vilka farter det fungerar i (och hur) än om det sitter roder, drev eller finns lite köl på båten. Därav de väldigt olika upplevelserna av olika båtar som man kan tycka ändå hör till samma kategori. Men det ger oss ju valmöjlighet !
  14. 1 poäng
    Det som är där nu är en svart, hård tätningsmassa. Verkar hålla tätt och installationen ser gammal ut. Kanske är den original från 1984...? Med gummipackning är jag dels skeptisk till att de få skruvarna ger tillräckligt tryck för att hålla tätt, dels måste ju skruvhålen tätas. Den jag länkar till har följande beskrivning:
  15. 1 poäng
    Säkringar har jag mellan regulator och batterier, dvs utgående från MPPTn. När jag nu funderar på det undrar jag om jag inte har det mellan panelerna och regulatorn också? F_n vad glömsk jag har blivit!
  16. 1 poäng
    Känns igen. En vår när vi bar in dynorna i båten råkade jag komma åt start-knappen på värmaren. Det blåste rätt mycket den dan så vi hörde inte att värmaren gick. Bara att det blev väldigt varmt efter ett tag…
  17. 1 poäng
    Lampan är bara till instrumentbelysningen, den kan vara kopplad till övriga instruments belysning. Dessa loggar har ingen strömbrytare, dom brukar vara kopplade över tändningen eller litet amatörmässigt över en strömbrytare i panelen. Men att nålen hoppar till när du slår på strömmen ombord bekräftar att instrumentet har spänning, men ”alltid” då huvudströmbrytaren/batterifrånskiljaren är tillslagen.
  18. 1 poäng
    He, he! Exakt där var det. Han sprang som en bergsget flera hundra meter längs stranden och ropade och skrek. Huset syntes knapt, låg mer som om det var en bunker. Kanske en traumatiserad soldat som såg som sin livsuppgift att skydda viken från inkräktare. Jag har för övrigt varit krigsplacerad med uppgift i anslutning till Femöre fort och deltog i den sista övningen innan fortet avvecklades. Sista natten var fruktansvärt blåsig och när många tusen man vaknade den 28 september 1994 var katastrofen ett faktum. Estonia hade förlist. Det var ingen lättsam muck kan man säga. Nu har vi två platser inbokade, gäller bara att komma överens om en tid.
  19. 1 poäng
    Var inte orolig, det löser sig. Har man hittat en rot till allt onda, så går det alltid att hitta en förklaringsmodell som styrker tesen. Bara man vill det tillräckligt mycket 🙂
  20. 1 poäng
    Att KBV's sållningsprov kostar miljarder, stjäl resurser från rättsamhälle, sjukvård etc och är roten till allt ont här i landet har vi ju fått lära år efter år av både det s.k. "Båtfolket" och @Ljungbergarn. Jag såg nu att KBV-sållningsproven minskade från 3500 st (2019) st till 1400 st (2020) och jag har hört att de även i år är få. Ändå ökar skjutningarna i samhället och massor med människor har dött i covid-19 inom bl.a. äldrevården. Hur är detta möjligt? Hur ser "Båtfolkets" och Ljungbergars nuvarande förklaringsmodell ut? Varför blir det inte bättre här i landet när KBV slutar "blåsa" Svensson med flytvästen på och förarbeviset i handen?
  21. 1 poäng
    Häll i antibeväxtningsmedel i tanken Byt olja ,oljefilter, förfilter och bränslefilter samt ev även luftfilter och vevhusventilationsfilter. Fyll upp bränslefiltret och pumpa lite därefter så ska du inte behöva lufta systemet Kör igenom glykolblandning Kontrollera och gör rent sjövattenfilter Kontrollera remmar och justera. KAD-serien äter tyvärr remmar och framförallt den inre remmen som bla driver vattenpumpen är viktig att hålla koll på Kolla(känn) även skick på remspännare om du har loss remmarna Plocka ur impellern. Ser den ok ut så vänta med att montera tillbaka den tills det är dags för sjösättning. Ett tips är att hälla lite diskmedel ner i impellerhuset genom sjövattenfiltret. Då är det enkelt att få ur impellern Kolla efter oljedropp under intercoolern. Om det är olja under så är det inte fel att plocka isär intercoolern och göra rent kylpaketet Säkert missat något men gör du ovan så har du kolla på det mesta
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...