Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-06-17 på alla områden

  1. 2 poäng
    Många förkortningar, alla är inte självklara för mig. Översättning emotses av någon kunnig.
  2. 2 poäng
    Försökte säga något liknande men lite vänligare. Kanske var oklar. Typ, en V8 suger i sig 4000 liter luft per minut och en fläkt kanske kan ge 40 liter.
  3. 2 poäng
    Det borde vara en självklarhet att visa vördnad o respekt för den nationalsymbol som svenska flaggan är. Finnarna har som du skriver en större respekt för sin nationalsymbol, troligen för att under 40-talet fick offra rätt mycket blod för att bevara landet fritt så att de kunde fortsätta att hissa sin finska flagga. Det är likadant med norrmännen och deras hyllande av "syttende maj". Det är helt fantastiskt hur de firar att de är ett fritt land sedan den tyska ockupationen. Jag har varit i Norge vid ett par tillfällen och upplevt deras firande, det är helt otroligt vilken fest detta är för dem och hur mycket flaggviftande det är med norska flaggan den dagen. Svenskarna har inte blivit utsatta för dessa nationella påfrestningar och förstår nog inte att värdera vad friheten att få hissa (och hala vid solens nedgång) vår blågula flagga innebär.
  4. 1 poäng
    Blocket sålde vi vår gamla på. Capella marin köpte vi ny på, en 3-bladig Flex-o-fold som också finns som 2-bladig. Vilket varv som helst... Tillägg: Du kan säkert få din gamla propeller lagad om du i övrigt är nöjd med den. Borde gå att lägga på hårdlod och slipa till en ny kugge.
  5. 1 poäng
    Av svaren att döma är jag tydligen inte ensam om min analys. Trevligt att någon med inside-information, IngemarE, kunde bidra med vad som riktigt hände med PBÄ. Var själv prenumerant under de tidiga åren men slutade när jag insåg att jag kunde ha åstadkommit bättre artiklar själv. Inte för att jag är någon stor stjärna på båtkunskap men för att många andra också kunde åstadkomma bättre än redaktionen... Numera köper jag i regel bara ett par tidningar. Amerikanska Wooden Boat Magazine är en, inte för att jag har träbåt men den är inspirerade när man håller på med lite båtbyggande och renoverande. Likadant är det med brittiska Practical Boat Owner, tidningen torde ha varit inspirationen som i tiden ledde till att Praktiskt Båtägande uppstod. Lite väl kraftig lutning mot segling för min del men generella tips och trick funkar ju i båda världarna och de har en bra nivå på artiklarna. Även deras webbsidor är värda att besöka. Det finns tre finska båttidningar som lever och verkar ha hälsan, Vene som har lite mer profilering mot segling. Kippari som ligger på samma förlag som Vene men är mera motorbåtsorienterad. Venemestari är den som inriktar sig mest på gör det själv. Den delade åtminstone förr artiklar med Praktiskt Båtägande, artiklar skrevs på båda sidorna av viken och översattes. Lite märkligt att ett land med 5,5 miljoner innevånare lyckas hålla sig med fler tidningar än avsevärt större Sverige. Kanske ligger vi bara efter i utvecklingen här i Finland... Nätaktörerna finns ju också. Båtliv osar Sweboat lika mycket som finska Totalvene.fi osar Finnboat. Där ser man kanske lite av nackdelen med webbproduktioner, det är inte alltid lika lätt att avgöra vem som ligger bakom. Youtube är en enorm källa men även där är det upp till betraktaren att avgöra vad som är trovärdigt eller inte.
  6. 1 poäng
    Kan det vara en rörsångare?
  7. 1 poäng
    Tack för ett otroligt bra svar guestsson!
  8. 1 poäng
    Man undrar hur de bär sig åt på Postidiotnord. Skickade för en tid sedan ett paket mot postförskott som delades ut i brevlådan. Jag fick betalt ändå, men det var inte Postidiotnords förtjänst. Jag fick aldrig tillbaks postförskottsavgiften, men jag orkade bara kräva dem en gång Betalade importkostnader på ett annat paket och då får man se foton på paketet. När det var betalt kom aldrig paketet fram till mig. Postidiotnord hänvisade mig till avsändaren istället för att själva ta ansvar för det bortslarvade paketet. Avsändaren fick ta kostnaden (troligen försäkrat, men ändå) och skickade en ny vara som de lyckades "maskera" så att jag slapp någon ytterligare kontakt med Postidiotnord.
  9. 1 poäng
    JRSK = JordenRuntSeglarKlubben har en klubbtidning som heter Varvet. 100% seglare. Redaktion med medlemmar OSK = Ocean Seglar Klubben har en klubbtidning som heter Ocean Seglaren. 100% seglare Redaktion med medlemmar. SXK = Svensk Kryssar Klubben har en medlemstidning som heter På Kryss och Till Rors (PK & TR). Mix av seglare och motorbåtsägare. Outsourcad redaktion vilket är underligt med 40 000 medlemmar borde det gå att få en fantastisk medlemstidning. JRSK, OSK och SXKM med färre medlemmar har jättebra klubbtidningar. SXKM = Svensk Kryssar Klubbens Medelhavssektion har en klubbtidning som heter Odyssé. Killgissar 99% seglare. Har varit enstaka artiklar om motorbåtsfärder i Medelhavet. Redaktion med medlemmar. Är man segelintresserad och funderar på längesegling är SXKM, JRSK och OSK ett bra val för rolig läsning (drömma är billigt) och för att öka på kunskapen inför framtida äventyr.
  10. 1 poäng
    Bild på plaströret. Den orangea tejpen håller pluggen (avkapad skruv) på plats. Den vita tejpbiten sitter mittemot hålet för rorkultspinnen för att det ska vara lätt att hitta
  11. 1 poäng
    Sannolikt en fjäder i tätningen (4). Den kallas Oil seal men tätar mot vatten, tätningarna (20) tätar nedåt mot växelhusoljan. https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard-by-year/1991/dt-6lm-beginning-vin-00601-131001/water-pump
  12. 1 poäng
    Som Ingemar skrev så var Praktiskt Båtägande en riktigt bra tidning från start och flera år framåt, när Micke Westin lämnade skutan började slagsidan för att några år senare sjunka till botten. Jag gav upp som prenumerant för några år sedan och då hade jag hållit ut på tok för länge. Blev uppringd om varför jag sa upp prenumerationen. Talade då om vilken skittidning PB hade blivit och att nuvarande ägarna hade förstört den och att mig har dom tappat som kund för all framtid, ring inte igen.
  13. 1 poäng
    Nej, men det hände flera gånger under ett par veckor. Förträfflig motor som sagt, självreparerande.
  14. 1 poäng
    Jag var ju med och skrev i begynnelsen när PB var just den tidning namnet antyder. "Riktiga" gör-det-själv-artiklar, båttester av båtar för den "vanliga" människan och test av prylar som verkligen var test och ingen dold reklam. Alla talade med alla och läste varandras artiklar för att få dem så bra och rätt som möjligt. Det var en rolig tid. Tror läsarna märkte att tidningen gjordes även med hjärtat. Sedan kom andra ägare in i bilden, man var inte längre så intresserad av något med "djup" i (tekniskt alltså), utan allt skulle vara mainstream. "Frilansarna" som hade sina specialområden fick i de flesta fall inga uppdrag längre, och likt några av de andra stora båttidningarna började man skriva vad strunt som helst inne på en redaktion utan att ha någon utifrån som granskade eller gav en second opinion. Vem som helst fick skriva om vad som helst, även det de inte hade en aning om. Folk från kvällstidningarna anställdes och t.o.m. texten skulle nu vara på ett speciellt sätt. Siffror skulle ALLTID skrivas med bokstäver inne i text, och att man som författare faktiskt hade mer kompetens inom området spelade ingen roll. Angavs en spänning inne i en text skulle det stå "åtta komma två volt". Hade man skrivit "8,2V" så ändrades det - utan att man fick reda på det förrän man såg tidningen. Vid ett tillfälle rationaliserades även ett elschema bort då sättaren tyckte det var för mycket "bilder". Och min artikel blev därmed fullständigt obegriplig. Minns en medarbetare (inget namn nämnt) som skrev i Vi Båtägare att spänningsfallet halverades om man parallellkopplade två dioder. Jo, det hade han läst i en bok. Vid närmare kontroll visade sig hela artikeln vara plagierad från just den boken. och den boken hade inte många rätt. Men kom det in någon rättelse ? Nääää... Samma tidning skulle göra ett bränsleförbrukningstest med samma båt och motor men tre olika drivlinor (axel, drev och jet tror jag det var). MYCKET intressant....om man haft kompetensen att förstå hur bränslemätning fungerar. Eller åtminstone insett sin okunskap och frågat någon som visste. Resultatet var att de i tidningen presenterade förbrukningssiffror som i några fall var högre än vad den dieselmotorn ens teoretiskt kunde sörpla i sig. Men inte ens det fick varningsklockorna att ringa. Minns än idag mailet där de undrade om jag var så dum så jag trodde artikelförfattaren åkte över halva landet med icke kalibrerad utrustning. Naturligtvis inte. Men jag inte bara trodde utan t.o.m. visste att de inte hade med sig rätt utrustning så de kunde få korrekta värden även på det ryckiga returflödet. För DET är inte lika enkelt. Någon rättelse i senare nummer ? Inte... Sedan köptes ju alla tidningar upp till samma företag, samma artiklar återkom vid sjösättning och upptagning för det var väl billigast så. Och det är nu många år sedan jag ens köpte en båttidning. Ännu längre sedan jag var frilansjournalist och skrev för någon av dem. Visst saknar jag dem, men de har grävt sin egen grav. För att överleva måste man vara unik eller sälja i stor mängd. Det sistnämnda fungerar ju inte längre. Och det unika tappade man för längesedan. Så vad för berättigande finns kvar ? Ingenting....
  15. 1 poäng
    Nu startar den! Stort tack för alla kloka råd. Visade sig vara en kombination av fel. Tog bort alla kabelskor och borstade rent. Solenoiden gav nu ström efter att ha blivit bytt men den kom aldrig fram till startmotorn. Lossade kontakten från solenoiden som går vidare till startmotorn och slipade rent. voila its running! Otroligt glad. Tack igen
  16. 1 poäng
    Det behövs ju en regulator, är det svårt att koppla in en solcellspanel, eller relativ enkel Kabeldragning? Går man via tändningen eller direkt till batterierna?
  17. 1 poäng
    Hej I Lerkil fungerar det riktigt bra, bra sug och placerad längst ut på yttersta piren. Hälsningar Ove
  18. 1 poäng
    Något av de vackraste och mest stämningsfulla i samband med flagghalning på båt vi varit med om, var i Mariestads hamn för ett par tre år sedan. Låg precis bredvid en äldre finsk ensamseglare, på sin väg tillbaka till Finland via Vänern och Göta kanal. Prick 21:00 ställdes notstället upp i sittbrunnen och karln tog fram en sopransaxofon och spelade "Gammal fäbodpsalm från Dalarna". Så vackert och skört att man nästan grät. Därefter var det honnör och flaggan in. Någon vecka senare ligger vi i en smockfull Hjo hamn. Kl. 21:00 hör vi, dock lite mer avlägset, en annan svensk folkmelodi spelas. Jo, det var samma finska man, som då kommit ytterligare en bit närmare hem. Men i trängseln hamnat en bit bort från gästplatserna. Varje gång jag tar in flaggan på kvällen (händer dock inte alltid, för att återknyta till TS fråga) så minns jag finnen i Mariestad.
  19. 1 poäng
    Nej, men med tanke på hur många det finns inom båtvärlden som har väldigt bestämda åsikter kring hur man ska göra saker så tycker jag det är onödigt att provocera genom att göra för tydliga övertramp. Om det är helt fel att ha klubbflaggan under svenska flaggan så föredrar jag att inte ha klubbflagga alls...
  20. 1 poäng
    😎Har du eller jag ett defekt färgseende😎? Färgerna matchar ju inte varandra. Pratade med en båtägare som gått ”skiljsmässodiket” med den bohuslänska flaggan på båten. Dom blev ofta tilltalade på Eneglska av alussvakterna.
  21. 1 poäng
    Jag tror att det tillhör ovanligheterna att man får returnera elektronik, det kan nog också vara svårt att reklamera. Tyvärr kan man tycka, men jag skulle själv inte vara så förtjust i att någon mindre kunnig "testat" elekroniken innan jag får den.
  22. 0 poäng
    Jag tycker att folk som bryr sig om symboler som färgade tygbitar är lite löjliga. Flaggor förtjänar ingen särskild respekt eller omtanke. Bara en dekorativ tygbit.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...