Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2021-07-22 på alla områden
-
2 poängVad sägs om denna? Överst i länken bör 50m 3g2,5 komma (trots att bilden visar en fem-ledarkabel tror jag att det är tre-ledaren som avses. Rätt?) https://www.elbutik.se/product.html/rdoe-h07rn-f-gummikabel Andra förslag?
-
2 poängHEIC-bilder går inte att öppna på många enheter. Jag fick själv öppna bilden i ett bildbehandlingsprogram. Hoppas du inte misstycker att jag kopierar in bilden i ett normalt format här.
-
2 poängOavsett; folkbåten har en köl på över ett ton. Så mycket trä finns inte i den att den skulle flyta vattenfylld. Däremot känns priset vettigt. Många folkbåtar har ruttnat bort, eller vanvårdats pga ”billig båt”, och de är klassiker bland våra båtar som blir mer och mer ovanliga, och jag blir glad varje gång jag ser en i skärgården 🙂
-
2 poängGeorg Ohm har ju redan svarat. Hade det varit min installation hade jag satt blå CEE i hela kedjan. Ett på väggen i boden eller ännu bättre på utsidan, med fas och nolla på rätt pinnar och sedan sådana i varje skarv. Anledningen är att dessa helt enkelt är så mycket bättre. De sitter ihop ordentligt och tål mer väder och vind. En vanlig stickpropp som har råkat dras ur en liten bit kan bli ordentligt varm och starta en brand. Onödig händelse när det kostar några hundringar att göra det ordentligt.
-
1 poängJo, anade det. 25.000 kr är nog rätt rimligt om den är hel och torr. Men det var lite gnöl av andra att träbåtar var skit, och där håller jag inte med.
-
1 poängJa du kan använda strömtång för mätning. jag brukar sätta den på batterikabeln och plocka ur en säkring i taget då vet jag vilken krets det är som tjuvar ström, sen kan man följa upp vad som matas med den säkringen.
-
1 poängJo, läste den men mina kunskaper inom el brister och likaså min förmåga att förstå den länkade texten. Litar dock på dig (i detta fall 😉).
-
1 poängMen kylen går ju hela tiden, skriver du, så batterierna får aldrig vila. Batterier är i vila när de kopplats bort från förbrukare och fått stå i flera timmar. Då visar de en vilospänning. Spänningen som visas är både ett resultat av faktisk urladdning - förbrukning - och en spänningssänkning som orsakas av att batteriet är under belastning. Ju starkare ström som dras ur batteriet, desto mer sänks spänningen. När en startmotor går för fullt kan säkert startbatteriet sjunka ner till ensiffrig spänning under tiden. Men när startmotorn inte går (och generatorn inte laddar) kommer batteriet att visa ungefär sin vanliga spänning, kanske 12.6 V eller vad den nu har för stunden, trots att den kanske var på 9.5 V när startmotorn gick.
-
1 poängBatterier som belastas har lägre spänning än batterier i "vila". 12.2 V under belastning på några ampere i flera timmar kanske motsvarar 12.5-12.6 V obelastat. Obs, siffrorna är exempel, men det är ungefär så det ser ut.
-
1 poängJa, du tänker fel. Det är när något går snett som det kan bli för varmt, dvs då en säkring skulle gått som inte gör det. Om du läser vad jag skrev innan så lär det vara dina förlängningskablar som - med 1,5mm² - står för majoriteten av ledningsresistansen som kommer begränsa strömmen vid ett sådant fall. De korta kablarna i boden o.s.v. är förhoppningsvis den lilla delen - om de är friska. Ser du till att totala resistansen hålls låg (dvs kortslutningsströmmen hög) så kommer det varken bli varmt i boden eller i din kabel, eller båten - när det blir något fel. Om du inte gör det, kan det bli varmt på många ställen. Om du tänker på långa förlängningskablar som finns att köpa, så är de över 25m oftast just 2,5mm², även om de fortfarande bara har vanliga stickproppar och är godkända för 10A. Men egentligen är det en icke-fråga, då det finns ett regelverk kring detta (se Wiki-länken jag skickade).
-
1 poängOm jag går på 2,5mm2 så är väl risken större att en överhettning sker i boden än i min kabel? Det vill jag inte. Bättre att kabeln som ligger på (under) bryggan smälter och ger kortis än att det sker inne i boden. Eller tänker jag fel nu? Under vinteruppläggningen kör jag i stort sett samma utrustning med 1,5mm kabel av ungefär samma längd utan att jag märkt att något blir varmt.
-
1 poängSå det finns inga nackdelar med att ha den långt ner, gällande effektivitet/framdrivning?
-
1 poängTja, det var trots allt du som valde att ta det till regeringen. Det skedde inte per automatik. Nu är det lätt hänt att eventuell rättsprocess blir dyrare för dig om du förlorar än vad det hade kostat att fixa båtens bottenfärg med extra allt, premiumfärger och någon som gjorde det åt dig
-
1 poängNja ek har en densitet på 593-897kg per kubikmeter, samt att trä sväller (suger åt sig vatten) så om du har en någorlunda vettig kölvikt så lär din båt sjunka ändå (wasa). Sedan har de flesta plastbåtar träinredning så skillnaden är inte så stor (båda sjunker). Folkbåten fyller en väldigt viktig funktion, särskilt vid 30 april tycker jag.
-
1 poängMin segelbåt är 87 år gammal. Lika frisk som den dagen eken blev huggen. Undrar hur mycket blä plast kommer vara efter 87 år? Dessutom har en träbåt svårt för att sjunka i fall den råkar ut för att ta in vatten. Egenvikt ek: 0.6. -Sjunker inte. Egenvikt polyester: 1.3 / egenvikt glasfiber: 2.55. -Sjunker som en sten.
-
1 poängTycker nog fortfarande det är en nolla för mycket. Drygt 70 år gammalt trä är blä.
-
1 poängDet hade ju naturligtvis varit bra om du/en elektriker satte upp ett CEE uttag, eller ett av varje på bodens utsida. Det är väl över den befogenheten man som husägare, hemmapulare, får lov att göra, men det är inte svårare än att sätta upp ett vanligt eluttag eller koppla en förlängningskabel. Men med handen på hjärtat har jag inte sådant själv på huset, men det kommer, så slipper jag tvivelaktig övergångskabel då jag kopplar "landström" till båten under torrsättningssäsongen. På insidan har jag en brytare så att jag kan göra utomhusuttaget spänningslöst, för att ingen skall frestas till "otillåten kraftavledning" eller vad det heter. Fördelen med CEE är att kontakten sitter i bättre, är väderskyddat, och det går inte att polvända, du får alltid fasen på samma ställe. Men det går ju klart bra med vanligt eluttag avsett för utsatta miljöer.
-
1 poängVettigt o fungerande kan vara olika. Jag använder en lina upptilloch en nedtill, som jag lägger runt mantåget för varje lycka i näte upptill. Nedtill binder jag i listen utefter däckskanten, som har hål. Sett andra som spänner en wire genom stöttorna längst ned, att binda upp mot. Haft mitt nät i 14 år.
-
1 poängHar för mig att jag en gång råkade ut för glapp i en lampsockel, eller om det var en trasig lampa, som gjorde, att larmet tjöt. Byter du lampa, så sätt i en med samma Volt- och amperetal (eller watt). Så fort någon av de tre ingångarna till summern går låg piper den. - Överhettningsskyddet jordar då det blir hög temp. (kontrollampan lyser) - Oljetrycksgivaren jordar då oljetrycket blir för lågt. (kontrollampan lyser) - D+ på generator är låg när generatorn inte laddar (lampan lyser, då den får plus via tändningslås med tändning på). När generatorn laddar blir D+ hög (positiv). Positiv spänning på båda sidor av lampan, så kan den inte lysa. - Kan du ev kopplat matningsspänningens jord till fel ingång på summern?
-
1 poäng
-
1 poängTänkte återkoppla vad som var fel för ev framtida sökningar här. Det var en sprint längst ned i profilskenan som hade tittat ut halvvägs så att profilen inte kunde rotera i trumman. Det borde jag kunnat räkna ut, man känner att det inte var i toppen som det kärvade, den har lite svikt när man vrider. Men bra ändå att få den infettat ordentligt. Nu är man kung på Furlex rullfock.
-
1 poängOm jag skulle välja en båt efter era önskemål så hade det nog blivit ngt sånt här, ev lite mindre på två Pers men utrustnings mässigt ser den bra ut. https://www.blocket.se/vi/95313311.htm Men allt beror på vart man ska ha båten & generellt så brukar inte besöken bli så ofta som man kanske tänker sig från början. Du säger ex vi kommer nog spendera vintrarna söder över, jag är tveksam till om du orkar segla upp till Skandinavien under sommaren sen ner till Medelhavet igen på vintern ex. Då är det nog bättre att hitta en båt i ex Grekland och ha den där permanent?
-
1 poängDet är en av anledningarna att jag undviker gästhamnar, är allt som oftast ute ensam och att betala 280-450 kr natten för en person känns inte bra i en snåljåps hjärta. Så jag får fortsätta att ligga i naturhamnar, det är mycket lugnare där med.
-
1 poäng5/16" och 1/4" insexnycklar, och 9/16" blocknyckel. 5/16" insexnyckeln behöver kapas lite för att få plats när man skruvar bort undre växeln. 9/16" blocknyckeln kan vara lite tjock i godset i ringnyckeln för att få plats runt muttrarna till övre växeln. Så man kan behöva slipa den tunnare.
-
1 poängI Göta kanal lasermäter man sedan ett par år båtarnas längd och bredd om det är några tveksamheter, eftersom man där betalar slussavgift för LÖA och.....BÖA ? (Bredd över allt). Alldeles oavsett vad som står på båten eller i dess modellbeteckning. Men i många år klarade vi oss under 9m med vår NB870, och eftersom den hette 870 var det ingen som ifrågasatte.....😛
-
1 poängAbsolut 2,5mm2 vid den längden. IngemarE har tydligt förklarat varför. Och stickkontakten i boden ska du byta till en blå CEE. Se över hur ledningarna ser ut fån det uttaget och bakåt i systemet så du inte får varmgång i någon annan skarv eller anslutning. Utöver det så skulle ja nog lägga kabeln i ett nötskyddande hölje, en PEM-slang eller liknande.
-
1 poängNågra tankar. Att göra om efter egna idéer är tilltalande. Sällan (aldrig?) är en båt, ens när den är ny, helt anpassad efter personliga behov. Jag gjorde om/la till en hel del när jag hade köpt vår nuvarande båt ny. Samma verkar det för @IngemarE. Vad som är bra i såna fall är att man har någonstans att hålla till med fixandet. Lite fixande klarar man kanske på vår/sommar utan alltför stort avbräck på användandet men övrig tid är det bra med ett bra ställe man kan fixa på. El och eldrift är bra i teorin men att vara självförsörjande på el är svårt. För vissa går det hyfsat på sommaren att hålla igång ”hushållselen” med hjälp av solpaneler men resten av året krävs något annat. Finns ju elverk och bränsleceller också och något sånt måste nog till. Eldrift är nog bara att glömma på långseglingar, tyvärr. Vad gället önskemålet om att kunna vara +8 pers och sova/bo någorlunda OK skulle jag väl säga att det krävs båt upp mot 70 fot för att funka men ni verkar ju vara vana att trängas. Men hur är det för barnens ”respektive”? De kanske inte är lika vana och det är en annan sak att bo med egen familj mot att bo med någon annans.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00