Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

pedalhink

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om pedalhink

  • Placering
    Kadett

Profile Information

  • Plats
    Sverige

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Fick tag på nåt lim men det verkar inte hjälpa. Detta är fjärde lappen och det läcker ändå, kan inte vara lönt att hålla på. Finns det nåt "skrotvärde" i en gummibåt eller bara att köra till tippen?
  2. Jag var uppe i ett litet "lagningsprojekt" men på grund av anledning blev det ett uppehåll på en vecka och mitt lim blev till en geleliknande klump. Så nu behöver jag ytterligare några milliliter lim, vilket inte känns som motiv nog att köpa en hel 250ml-burk igen för 500kr (som de alltid verkar kosta) Jag hade Polymarine PVC-lim 2-komp, finns det något annat lim med motsvarade funktion, men i mindre förpackning? Behöver ju inte vara uttalat för marint bruk, bara det är likvärdigt. 1-komp duger inte då det ska vara permanent lagning.
  3. Så det finns inga nackdelar med att ha den långt ner, gällande effektivitet/framdrivning?
  4. Ja, den är av plast och den ser rätt symmetrisk ut i mina ögon. Motorn vibrerar inte särskilt mycket, knappt märkbart, oavsett hastighet. Jag har provat att sänka ner men tyckte inte att det gjorde någon skillnad? Vet inte riktigt var man "ska" ha motorn på för höjd? har inte vågat ta ner den för långt då jag är rädd för att träffa stenar och annat skit man inte ser. Räckvidd är svårt att säga, jag skulle nog vilja kunna köra runt på mellan 50-75% i 4-5 timmar, totalt sett. Jag gjorde tidigare i år ett test med den uppsättning jag har nu. Då kom jag 12km med reglaget på kring 60-80%. Det är med 2x 80 Ah blysyra, spänningen låg precis över 12v efteråt. Lägre än så ska man väl inte gå heller. Procenten säger ju ingenting egentligen det vet jag, men jag har ingen aning om vad motorn drar. Specifikationerna säger inget. Men, efter att ha kollat runt lite på LiFePo4-celler så har jag insett att jag inte vill ha mer än 120 Ah ändå, sen blir det för tungt. Så det blir nog 100-120 jag får kika efter, något liknande detta kanske: https://batterygo.se/products/litiumbatteri-24v-120ah-lifepo4-paket-5
  5. Hej, Betrakta mig som total nybörjare med obefintlig erfarenhet! När jag kör motorn på lite högre varvtal, säg 75-100%, så uppstår ett "brölande" oljud från propellern. Skulle vilja veta varför och hur jag åtgärdar det? Försöker få med ett litet videoklipp som förklarar bättre. Jag har givetvis sökt på detta men använder antagligen fel ord för jag har inte hittat något relevant. Nu är det väl inget egentligt problem då jag till 90% kör runt i snigelfart, men det känns som om jag vill ha koll på att allt fungerar som det ska. Sen något annat, det här med litiumbatterier. Det är ju massvis av parametrar hit och dit. Jag tycker det är lite besvärligt att släpa på blysyrabatterier som tillsammans väger över 40kg, så skulle vilja ha någon litiumlösning istället. Så en fråga till de med mer erfarenhet kring litiumbatterierna (LiFePO4), finns det något färdigt batteri som: Inte kostar som en årslön Inte väger över 20kg Inte är en halvmeter långt Har märkbart mer kapacitet än motsvarande 80Ah blysyra Jag kollade på alternativet att parallellkoppla 6st vanliga 6S 20Ah LiPo. Det skulle väga 15 kg, ge 120 Ah och kosta kring 10k. Samtidigt som allt ryms i en vanlig batteribox, modell Jula. Det tycker jag verkar rimligt, men jag skulle föredra ett färdigbyggt batteri med liknande egenskaper, existerar inte det? Att man bara "kan" plocka ut max 50% av blysyra, gör det att man någotsånär kan jämföra ett 40 Ah litium med 80 Ah bly? Eftersom litium ska kunna laddas ur mer (80-90%?). Eller hur är förhållandet mellan dem? MOV_1317.mp4
×
×
  • Skapa nytt...