Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Erlandf

Rak axel, drev ellerutombordare?

Rekommendera Poster

Har lämnat seglarlivet (åtminstone för ett tag) . Nu blir det motorbåt. På västkusten , båten ska kunna användas för lite fiske och utflykter. Kanske enstaka övernattningar. Ska åtminstone kunna frakta omkring sådär 5 pers. (Dock inte övernattande, där räcker det med 2).  Har tittat på lite olika alternativ, blivit lite förtjust i t.ex Arvor.  Men till min fråga.  Vad finns det för fördelar resp. nackdelar med de olika alternativen : Rak axel, drev, utombordare? .  För min del så prioriterar jag sådana saker som driftsäkerhet,  lätt att underhålla/lite underhåll, och givetvis ekonomi.  Fart inte så noga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har bråttom så är en Marieholm MS20 passande. Kan ha mast och segel, men det är inte nödvändigt. Dieselmotor, driftsäker, rak axel, inga bälgbyten.
https://marieholm20.com/ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utombordare alla dagar i veckan. Driftsäker och låga service/underhållskostnader. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Sagitario:

Utombordare alla dagar i veckan. Driftsäker och låga service/underhållskostnader. 

Beror på båttyp och motorstorlek.

Det finns olika drivlinor just eftersom de kompletterar varandra och är "bäst" på olika saker. Ingen är bäst på allting eller passar alla båtar, båtägare och behov. Därför är ett rakt och generellt svar som ovan inte relevant.

 

Fundera på båttyp först, och inte minst storleken. Ofta ger detta drivlinan, men i några fall finns likvärdiga båtar med olika val.

Mindre båtar så är oftast utombordare enda alternativet. Fördelen är att den är lätt att plocka av, byta ut och serva. Men all motorvikt hänger utanför båten, längst bak. Inga problem med lite högre fart (15-20 knop och uppåt). Men diesel är uteslutet.

 

Lite större båtar har ofta fler alternativ. Här börjar utombordarna bli tunga och stora. När det gäller underhållskostnader och enkelhet vinner nog inombordare med rak axel. Nackdelen är att farten är begränsad, då - oavsett skrovform - kommer en hel del "skrot" alltid vara kvar i vattnet (köl, roder m.m.). Men i låga farter (deplacementfart, upp till 6-8 knop) är lösningen oslagbart snål och kursstabil. Även små motorer är ofta diesel.

Sedan finns många båtar med rak axel som planar och går i högre farter. I synnerhet större, där antalet hk börjar sätta gränser för vad ett drev tål. Men nu är vi uppe på lite större än TS tänkt sig, tror jag...

 

Drevbåt är egentligen lik en utombordare men med motorn inne och längre fram. Tar ofta vid där motorstorlek växer/blir tung. Optimal för medelstora båtar som skall kunna pinna på i planing, där de kan gå riktigt effektivt. Drevet kräver lite underhåll, men väl skött så håller det. Finns både bensin och diesel. Inte alltid rolig att köra i deplacementfart, då de inte sällan blir lite "slingriga".

 

Ta nu inte ovan nedtecknat som regel, lika lite som den "regel" jag reagerade på. Det är bara mycket ytligt, generellt och snabbt sammanfattat.  Allt är inte svart och vitt, och det finns många varianter emellan - och undantag. Det är anledningen till att alla har sitt berättigande.

 

Det finns dock en anledning till att du knappast hittar en snipa (som är gjord för enbart deplacementfart) med drev, lika lite som du hittar en snygg DC med liten diesel och rak axel.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akta dig för drev. Bälgarna ska bytas förr eller senare. Vissa båttillverkare tycker att det är full rimligt att lyfta ur motorn för att byta en liten gummidetalj. Latkonstruktioner!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna fråga har stötts i evigheter. Alla har olika preferenser/krav.

 

Själv så förstår jag att utombordarna är populära, går tyst och vibrationsfritt, enkla att serva, och har blivit starka nog att driva större båtar därför har dessa blivit populära även i större båtar på senare år. vad ska vi säga upptill 8-9 meter.

 

Men om man inte har så stor budget och ändå vill åka lite större båt så kanske man tvingas köpa en med inombordare, men får också mer båt för pengarna oftast då folk börjar bli lite rädda för äldre inombordare.

 

Vad gäller drev kontra axel, så kan man hamna i läget där man bestämt sig för en slags båttyp och det finns båda varianterna typ 9-11m.

 

Här var valet för mig självklart, drev. Jag är ofta inne på grunt vatten och harvar och då går axel bort. Jag gillar manövermöjligheterna med drev i trånga lägen.

 

Min bår ormar sig inte i 7 knop som några drevbåtar gör

 

Sen är det ofta dyrare att serva drev, men det spelar ingen roll då jag skruvar själv, sen varför någon lyfter ur motorn för att byta bälg? Motorn sitter på insidan medans bälgen på utsidan. Det finns väldigt mycket Fake News om drev.

 

En bälg till ett Penta drev typ 290 kostar 600kr och tar max 1h att byta själv, tar ungefär 45sekunder att byta när man plockar av drevet varje, år vilket många gör.

 

Sen tror jag efter vad jag kan se i din tråd, att det blir en båt med axel.

Redigerad av joelfrodin
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Livet är fullt av val. 
Men en Arvor med en lagom diesel och rak axel, tycker jag verkar trevlig och lättskött.

Denna båttyp signalerar ju med sin design att den verkligen skall användas i nästan alla väder under en stor del av året, och den tål väl dessutom en del sjö.

 

Vid fiske och bad från båten skulle nu en utombordare sitta i vägen akterut, i viss mån även ett drev. 
Båtar med utombordsmotorer gillas av båttjuvarna, utombordsmotorer gillas även av dem som stjäl sådana. Jag har förvisso sett en Max1 där tjuvarna med hjälp av en tigersåg och förmodad lastbil med kran stulit motorn och drevet och som bifångst även fått med sig halva båten....

 

Det har redan sagts, men dreven behöver en del omsorg och skötsel, utombordare och drev bör lyftas av under vintersäsongen. Dessa är även rätt så känsliga för ”den akuta och snabba landhöjningen”. Raka axlar med propellrar på gillar inte heller närkontakt av tredje graden med geologiska element, men det brukar inte bli lika dyrt och omfattande som när man låtit drevets eller utombordarens växelhus och propeller brottas med graniten.

 

Å andra sidan är det nu svårare ett trassla ut vakarlinan till hummertinan när den sitter trettinitton varv runt en propelleraxel, ett drev och en utombordare kan ju lätt tiltas upp vid sådana situationer.

Jag kan meddela att det var rätt kallt och mörkt i vattnet bland skären några dagar efter hummerpremiären i höstas.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rak axel, drev eller utombordare?

Tja nu blev det lite väl akademiskt!

Först väljer man en budget och vad man ska ha båten till (och hur mycket/ofta).

Vad den ska användas till har Erland f svarat på men inte hur mycket och vad det får kosta.

Ska den användas lite och bara vid fint väder, så kan det vara en Daycruiser. Men är det ofta och i alla väder så är det kabinbåt (ta av och på kapellet tar mig 15 min på min DC - och jag sliter upp det eftersom jag kör nästan 400 nm).

Storleken låter som 26-32 fot (jag tänker att kök och toa blir aktuellt).

Mängden körning ställer frågan om vilket bränsle. Med 400 nm skulle min 28DC (3 ton) behöva 250-350 hk bensin och förbruka 600 liter bensin vilket jag inte hittar på de närmsta sjömackarna och tycket är tungt att bära i dunkar. Diesel (400 liter, 1 l/nm) finns på alla sjömackar i Öresund. Och det är 200 kg mindre att släpa. Min KAD42 ger 500 Nm vrid, vilket har har först i en 400 hk bensininombordare och aldrig i en utombordare. Det behövs när man är 5 man i båten och en på vattenskida.

Den avgörande faktorn är PENGAR. Hade jag haft överflöd så hade jag haft en ny båt med 2 st 300 hk utombordare på en 30 fots daycruiser.

När man valt typ och storlek av båt, så söker man vad som finns.

Först över 32 fot börjar rak axel komma på tal (om 12 knop inte räcker).

Alltså är 26-32 fot valet mellan drev diesel, drev bensin eller utombordare. Gamla båtar som min (25 år) har drev. Nya båtar har oftare utombordare.

Jag personligen är på grunt vatten, så rak axel är en stor nackdel.

Är pengar en faktor så är försäkringen också intressant. Min gamla diesel/drevbåt kostar under 4000 kr/år. Samma båt nyare med 300 hk utombordare kostar 25000 kr/år.

En ny (dyr) utombordare mekar man inte lätt med själv. Med min gamla utrustning känns det som om man kan göra nästan allting själv (ingen elektronik alls).

Ny båt är lite jobb men mycket pengar - gammal båt är lite pengar men mycket jobb. Kan/vill man inte meka så kan mek-tjänsten köpas in, det är inte så dyrt på gamla båtar - det finns mycket folk som kan och vill hjälpa till.

Lycka till med ditt val.

  • Gilla 2
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Först över 32 fot börjar rak axel komma på tal (om 12 knop inte räcker).

Alltså är 26-32 fot valet mellan drev diesel, drev bensin eller utombordare. Gamla båtar som min (25 år) har drev. Nya båtar har oftare utombordare.

Nja, det där stämmer inte speciellt bra. Finns allt betydligt mindre båtar än 32 fot med rak axel och farter över 12 knop. Likaså är generaliseringen om gamla/nya när det gäller drev/utombordare rätt tveksam....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev IngemarE:

Nja, det där stämmer inte speciellt bra. Finns allt betydligt mindre båtar än 32 fot med rak axel och farter över 12 knop. Likaså är generaliseringen om gamla/nya när det gäller drev/utombordare rätt tveksam....

Det är väl dessutom en trend att vissa mindre båtar får inombordare och axel.

 

Men det tycks vara spretigt i trenderna, antingen snabba båtar, snabbt ut på havet och sedan snabbt hem igen, då kan det vara drev eller utombordare.

 

Eller så är det båtar som ger intrycket att vara stabila och sjösäkra, vet inte om det var Rhea som är byggd för Biscayabukten vresiga vatten eller om det var någon liknande båttyp som gick i bräschen för dessa från början fiskebåtar som gick ”halvsnabbt” omkring 15-20 knop som utrustades med potenta dieslar och rak axel, någon gång med vinkelväxel.

 

Pengar är väl en sak, men jag tror nog att det från början mer är användningsområdet och till vilket ”kundsegment” dessa olika båtar vänder sig till. Det är nog inte förstagångsbåtköparna som köper en sådan ”oflachig” båt som ser ut som en pråm med en glasskiosk på, utan det är de som tidigare haft andra båtar och tröttnat på solskensbåtar och drev respektive utombordare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En snabb koll på Blocket, motorbåt 8 m dyra och billigare (=äldre):

bild.png.ff1efed8460e582bd30a3aa8728ebf56.png

Äldre/billigare har 70 % drev, 20 % axel och 10% vattenjet. 0 % utombordare.

Nyare/dyrare har 80 % utombordare och 20 % drev.

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-10 vid 15:24 skrev joelfrodin:

Denna fråga har stötts i evigheter. Alla har olika preferenser/krav.

 

Själv så förstår jag att utombordarna är populära, går tyst och vibrationsfritt, enkla att serva, och har blivit starka nog att driva större båtar därför har dessa blivit populära även i större båtar på senare år. vad ska vi säga upptill 8-9 meter.

 

Men om man inte har så stor budget och ändå vill åka lite större båt så kanske man tvingas köpa en med inombordare, men får också mer båt för pengarna oftast då folk börjar bli lite rädda för äldre inombordare.

 

Vad gäller drev kontra axel, så kan man hamna i läget där man bestämt sig för en slags båttyp och det finns båda varianterna typ 9-11m.

 

Här var valet för mig självklart, drev. Jag är ofta inne på grunt vatten och harvar och då går axel bort. Jag gillar manövermöjligheterna med drev i trånga lägen.

 

Min bår ormar sig inte i 7 knop som några drevbåtar gör

 

Sen är det ofta dyrare att serva drev, men det spelar ingen roll då jag skruvar själv, sen varför någon lyfter ur motorn för att byta bälg? Motorn sitter på insidan medans bälgen på utsidan. Det finns väldigt mycket Fake News om drev.

 

En bälg till ett Penta drev typ 290 kostar 600kr och tar max 1h att byta själv, tar ungefär 45sekunder att byta när man plockar av drevet varje, år vilket många gör.

 

Sen tror jag efter vad jag kan se i din tråd, att det blir en båt med axel.

Jag har förut bytt mina bälgar själv på mitt 290drev, efter en beskrivning på nätet. Jag hade inte haft motorbåt förut, så svårt var det inte och inte tyngre än att frun och jag klarade det själv.

Vill man få hjälp är det inte jättedyrt heller. Så drev är inte dumt tycker jag.

Att sedan manöverbarheten är bra är en stor fördel, att den går billigare är också bra.

Men visst rak axel kanske går utan underhåll i fler år, men inte hur länge som helst.

Redigerad av vega1959
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är rak axel fantast. Inte nödvändigtvis på alla små motorer men allra senast då man går över 15 hästkrafter.

Orsaken är att med rak axel får man möjlighet att skydda propellern mot grundstötning. På köpet får man kursstabilitet och möjlighet att styra en kurs även i dåligt väder då många utombordsmotordrivna båtar inte kan hålla upp mot vinden. Dessutom får man motorn mitt i båten och därmed en vettig viktfördelning även med en litet tyngre motor. Det i sin tur leder till att man kan ha hållbarare och mer servicevänliga motorkonstruktioner.

Nackdelen är dålig manöverförmåga i låga hastigheter men det går att leva med.

 

Alla är vi olika men det här är mina åsikter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 11/10/2020 at 2:42 PM, Baxlaget said:

Akta dig för drev. Bälgarna ska bytas förr eller senare. Vissa båttillverkare tycker att det är full rimligt att lyfta ur motorn för att byta en liten gummidetalj. Latkonstruktioner!

Bravo drev: ge mig 45 minuter så bytar jeg alla bälgar själv. Enkelt och snabbt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev heimlaga:

Orsaken är att med rak axel får man möjlighet att skydda propellern mot grundstötning.

 

Alla är vi olika men det här är mina åsikter.

 

Det gäller några få båtar som ändå inte finns med drev, kollar man på snabbgående båtar där man kan välja mellan drev eller axel, så ser det ut så här, oftast. Skyddat? Lånad bild

 

post-15211-1394235739,9948.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev joelfrodin:

Det gäller några få båtar som ändå inte finns med drev, kollar man på snabbgående båtar där man kan välja mellan drev eller axel, så ser det ut så här, oftast. Skyddat? Lånad bild

 

post-15211-1394235739,9948.jpg

Nja....

Min gamla med rak axel och 25-27 knop toppfart hade 40mm stålrör runt/under propellern.

bild.png.6321c7bd06623f4d8b67acfad465bf35.png

Den nya har likadant (toppfart 30 knop, är inte det "snabbgående" ?). Båtar som NB, Skilsö, Viknes, Marex m.fl. Kanske kan tyckas vara "några få båtar", även om jag inte tycker det ;)

 

Vad jag redan sagt men åter vill påminna om är att de spretiga uppfattningarna väl snarast visar på just det faktum att marknaden ÄR en stor blandning och att de olika drivlinorna mer kompletterar varandra, samt att undantagen från reglerna inte är få. Och inte alltid konsekventa.

Därför bör man vara försiktig att generalisera och uttala sig om att det ena gäller det och det och t.o.m. att detta är "bäst". Ja, kanske bäst för dig och stämmer med din erfarenhet (just för att det är vad man brukar titta på) -  men inte nödvändigtvis för mig.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här i hamnen har många bytt från drevbåt till båt med rak axel, men det beror på att de byter till större båt. En rak axel betyder normalt sett lägre hastighet och högre bränsleförbrukning (med samma motor och båt). Detta för att propellern inte arbetar i rät linje med färdriktningen. Axeln  tvingas vara riktad nedåt ett antal grader. Därtill kommer sedan att båten lutar bakåt när man ska plana ut. Många båtar i 30-40 fots-klassen har ett taskigt gångläge och lutar bakåt hela tiden. Kanske speciellt vinkeldrivsystem med motorvikten vid akterspegeln. Det skulle vara intressant med en jämförelse mellan drev och rak axel på en och samma båt/motor - men jag har inte hittat någon sådan.

 

Ja, det stämmer att det är mycket jobb med ett gammalt drev. Redan att måla det är tidskrävande. Behöver man 2 motorer så skulle jag nog tendera åt rak axel pga arbetsmängden med drev. Men tack o lov har jag bara en gammal motor/drev att fixa med.

 

Utombordare är ett lätt liv, men senaste åren stjäls underdelarna på dem. I år stals 15 st inom de närmsta 3 km. Eftersom tullen (ännu) inte får kontrollera utgående gods vid gränserna så går nog mycket till utlandet. Men eftersom försäkringsbolagen inte ersätter stöldgodset så skapas även inom landet en marknad för stulna underdelar. En av mina grannar blev bestulen på sin underdel i början av säsongen och försäkringsbolaget var långsam och sparsam med ersättningen. Därav blev det i all hast att köpa underdel på blocket. Stöldgods? Grannen vågar inte tänka tanken... Men att förlora halva säsongen och 20 000 kr var inte ett alternativ. Utomlands (speciellt USA och Asien) ser man utombordare på de flesta nya båtar upp till 50 fot (4-6 stycken 350-450 hk)! Nuförtiden kan man tydligen synkronisera deras gång och styrning enkelt.

 

Alla varianter har sitt berättigande och var och en får välja fritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-13 vid 08:47 skrev AlfaAlfa:

Bravo drev: ge mig 45 minuter så bytar jeg alla bälgar själv. Enkelt och snabbt.

 

Absolut! Mercruiser tillåter det. Samtidigt ska allt bytas igen hela tiden!

Osäker på var jag läste ett inlägg här när det var fullständigt naturligt att lyfta ut 2 st. 500 kg tunga dieslar för att byta en liten gummicylinder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-10 vid 14:42 skrev Baxlaget:

Akta dig för drev. Bälgarna ska bytas förr eller senare. Vissa båttillverkare tycker att det är full rimligt att lyfta ur motorn för att byta en liten gummidetalj. Latkonstruktioner!

Vilka motor/drevtillverkare kräver att motorn lyfts ur för ett bälgbyte? Aldrig hört talas om. Min enda drevbåt var en gammal Mercruiser med Alpha One, där krävdes det inget motorlyft för byte.

 

Edit: ok, såg svar ovan. Låter mystiskt.

 

OnT så uppskattar jag mest att min utombordare av nyare modell är självdränerande, dvs jag behöver inte hålla på och köra glykol för konservering. I övrigt skulle jag nog välja båt snarare än drivlina, fast många åsikter om Volvo Pentas inombordare här har gjort mig nervös för en båt med D-serien.

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelbåtsdrev kräver i många (kanske alla) fall att motorn lyfts. Men ett par cm räcker så är inte svårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-13 vid 08:47 skrev AlfaAlfa:

Bravo drev: ge mig 45 minuter så bytar jeg alla bälgar själv. Enkelt och snabbt.

 

Med rätt verktyg och några gångers erfarenhet kan man fixa det på samma tid på ett V-P drev också, iallafall 280 och 290. Ett av verktygen är en drevlyftsvagn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-13 vid 09:02 skrev joelfrodin:

Det gäller några få båtar som ändå inte finns med drev, kollar man på snabbgående båtar där man kan välja mellan drev eller axel, så ser det ut så här, oftast. Skyddat? Lånad bild

 

post-15211-1394235739,9948.jpg

Till min förskräckelse ser jag att även Nimbus hakat på denna trenden, även dubbla små roder vid enkelmontage. En grundstötning resulterar i mycket dyrbart skrot.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Till min förskräckelse ser jag att även Nimbus hakat på denna trenden, även dubbla små roder vid enkelmontage. En grundstötning resulterar i mycket dyrbart skrot.

Jag brukar vara elak och fråga grabbarna (det är ju mest unga killar) i Nimbus monter på båtmässan varför de inte vill visa skrovet utan täcker det med dukar som kanske ska symbolisera vattnet. De svara oftast att deras kunder inte är intresserade av det som finns där.

I Sagas monter (här är jag jävig då jag äger en Saga-båt), visas skrovet helt som det är utan täckande dukar, dvs hur fint propeller och roder skyddas av en skädda. Skillnad!

 

Dubbla roder är förmodligen bra för styrförmågan i vissa lägen men kommer ju helt utanför vattenströmmen vid långsammare fart. Kan ju aldrig vara bra!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag brukar vara elak och fråga grabbarna (det är ju mest unga killar) i Nimbus monter på båtmässan varför de inte vill visa skrovet utan täcker det med dukar som kanske ska symbolisera vattnet. De svara oftast att deras kunder inte är intresserade av det som finns där.

I Sagas monter (här är jag jävig då jag äger en Saga-båt), visas skrovet helt som det är utan täckande dukar, dvs hur fint propeller och roder skyddas av en skädda. Skillnad!

 

Dubbla roder är förmodligen bra för styrförmågan i vissa lägen men kommer ju helt utanför vattenströmmen vid långsammare fart. Kan ju aldrig vara bra!

Jag har varit lika elak, x flera.

Inte bara mot Nimbus pojkar, även mot Targas försäljare.

Jag hittade felaktigt monterade gångjärn i durken, motorluckan, där man skruvar fast gångjärnen med genomgående M4 skruv med kupolmuttrar på ovansidan, ja det gör ju rätt ont om man trampar på dessa och är barfota. Sedan satt det både på en Nimbus och några Targor illa monterade beslag och icke försänkta skruvskallar på badbryggan. Det fanns i samma Nimbus vassa kanter vid handtaget i en skjutdörr, och en besökare klämde sig illa i en liknande dörr i en Nord Star.... 

 

Man ser ofta att joysticken till bogpropellern är monterad långt från både ratten och reglaget... 

Kompasser kan vara monterade långt ifrån rorsman, så endast sådana med falkblick kan läsa av detta navigationshjälpmedel, faktiskt lika illa på min egen båt, men det går ju att ändra på.

 

I flera båtar, bland annat i en Saga såg jag en risk i byssan, köket, risk att bränna sig och en risk att sätta eld på hela båten om man fällde ned locket över spisen och om man glömt stänga av densamma, detta har dock fixats till och på bilderna i katalogen såg det annorlunda ut. 
I nån båt, minns inte vilken, möjligen en Nimbus var det stor klämmrisk i toaletdörren.

Och en dusch inne på toan men en vanlig oskyddad toarullehållare i samma utrymme... lika illa satt det handukshängare innanför duschdraperiet.

 

Det är typiskt sådana detaljer som förstagångsspekulanterna inte ser, men vi som levt en och annan sommarsäsong i diverse båtar upptäcker sådana detaljer omedelbart.

 

Liksom om det finns lika många matplatser runt bordet som det finns kojer.

Samt då om det finns plats i köksskåpen för så många glas och tallrikar... och garderober eller annan förvaring till hela besättningen?

 

Rimmar bränsletankarnas volym med vatten och septiktanken? Jag har sett båtar med 400-500 liter dieseltank och 60 liter vatten samt lika liten septiktank, och har då frågat försäljaren hur man tänkt, och inte fått något relevant svar.... Båten har stor räckvidd, men man måste in och fylla vatten och tömma latrin i varenda hamn....

 

SXK gick ju runt på båtmässan för en del år sedan och fotograferade felaktigt monterade lanternor, jag har sett felaktigt monterade radarantenner där rorsman riskerar att få hela radarlobens strålning i bakhuvudet om hen sticker upp huvudet över doghousetaket. 
 

Jag har även sett stark bakåtlutade vindrutor som ger samlar på sig reflexer redan av mässhallens belysning, och lika illa, tonade vindrutor i motorbåtar, totalt värdelöst vid mörkernavigering, jag vet, jag har försökt att navigera en sådan båt en gång. Då är det bättre att förse hela besättningen med polariserande solglasögon, sådana kan man ta av sig när det skymmer....

 

Allting skall vara så jäkla flashigt och snyggt, men design är tydligen prioriterad före funktion många gånger.

 

Och nu har jag anmärkt på nordiska kvalitetsbåtar, andra typer av båtar har jag inte tittat på överhuvud taget. Man jag har sett att det förekommer sidolanternor obetydligt större än lysdioder på en och annan sydeuropeisk och utomeuropeisk båt....

 

Tänk om SBP och de privata alternativen hade haft obligatoriska kontrollstationer utmed kusterna...

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Nimo 27 och den såldes med axel eller drev. Sista åren med drev och en Volvo Penta AQAD 41 200hk, i början hade de Ford 160hk drev sedan kom VP TAMD 40 axel och AQAD 40 drev.

Det blev helt olika karaktärer på båten, från en långsam lugn marschfart på

6 - 7kn till en planande färd med marschfart på 22kn. Det är bara att välja

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla synpunkter, bra att få frågan belyst från olika håll. Jag har ju haft segelbåt förut, en långkölad med inombordare och rak axel. Har gjort bottenundersökningar av det mer handfasta slaget några gånger, och det har känts tryggt att veta att det sista som tar stryk i den situationen är drivlinan. Tycker inte att jobbet med service/underhåll av inombordaren eller pysslet med att "höstkonservera" har varit speciellt komplicerat eller jobbigt.  Jag är förmodligen lite konservativ kanske därför det känns som ett , om inte säkert, så i alla fall ett tryggt och välbekant kort att satsa på samma princip igen. Men det verkar som att jag , för lika penning, får "mera båt för pengarna" (fart, utrymme, utrustning) om jag väljer ett alternativ med utombordare.  Så det blir till att fundera vidare. Det blir nog så att motor/drivlina inte blir det primära , utan andra faktorer väger tyngre. -Kanske...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Erlandf:

Tack för alla synpunkter, bra att få frågan belyst från olika håll. Jag har ju haft segelbåt förut, en långkölad med inombordare och rak axel.

Jag har gjort den resan....🙂 Gick från långkölad segelbåt till 29 fot V-bottnad motorbåt med drev.

Vad gäller manövrering i hamnar och vind* upplevde jag det som att födas på nytt i en plågsam och långt utdragen förlossning. *(jag var inte uppe på vinden och körde)

Detta i kombination med nödvändigt underhåll av drev gjorde att jag efter några år bytte till inombords roderbåt med utpräglad köl. Först en 25 fot snipa och sedan en 30 fot plattgattad.

Då blir det lite mer som att köra spårvagn igen och att jag upplever underhållet lite enklare.

Kan tillägga att detta är deplacementbåtar. 30-fotaren har iofs motor till att vara lite halvplanande men det utnyttjar jag inte.

Mindre snabbgående båtar med utombordare har jag däremot inte känt något direkt negativt med.

Har även en 21 fot liten kabinbåt med 90 hk utombordare för dagsutflykter. Den har iofs också en liten köl och moderat V-botten (Uttern 6300).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga ftån en okunnig... 

 

Vart och hur hänger man upp en utombordare på en snipa? 

 

På sidan, eller på nån badbrygga? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en havsfidra - koster. 

Hade lämnat in innombordmotorn pga ett oljeläkage till en motorverkstad när jag tog upp båten på hösten.

När jag skulle sjösätta på våren hade de inte ens tittat på motorn.

Vi hade en 9,5 Hk akternurra på jobbet, som sällan användes, så jag lånade den.

Monterade en plyfa skiva på badstegen på BB sida och hängde akternurran på den. Det fungerade, men var det absolut sämsta alternativet i motorväg jag haft.

Måste man ha en reservmotor i form av en aktersnurra på snipa, så är nog en badplattform inget dumt alternativ att montera motorn på. Fast det kanske är bättre att modifiera ett riktigt motorfäste att sätta på aktern om det inte finns nån badbrygga.

En del i TS var hastigheten på en snipa. Nu är det ju inte ovanligt att människor inte vet vad en sipa är - men ändå.

Den maximala hastigheten på en (riktig) snipa (deplacementsbåt) är enkel att faställa. Roten ur längden på vattenlinjen gånger en konstant, som ligger runt 2,5.

Bilden är på min havsfidra nåt år efter att jag sålt henne. Badstegen borde va uppfälld och låst. Det var på  den uppfällda stegen jag fäste en plyfaskiva som hållare för aktersnurran.



 

Dis stege.jpg

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen.  Nu  hamnar vi lite utanför trådens ämne, men jag blir nostalgisk  när jag ser en havsfidra, även om det är på bild. Hade en själv, som jag sålde 2010. Skaffade sedan en lite större koster (Allegro) , som jag nu (tyvärr) har gjort mig av mig. Havsfidran hamnade i St Petersburg. En ryss köpte den osedd, och seglade hem henne från Umeåtrakten till St Petersburg. Han har den än i dag. Årtionden med långkölade kostrar gör att jag känner mig lite osäker när jag hamnar i en modern motorbåt som fladdrar och far lite hur som helst (känns så i alla fall) .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...