Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Erlandf

Rak axel, drev ellerutombordare?

Rekommendera Poster

14 timmar sedan skrev Erlandf:

Toaen.  Nu  hamnar vi lite utanför trådens ämne, men jag blir nostalgisk  när jag ser en havsfidra, även om det är på bild. Hade en själv, som jag sålde 2010. Skaffade sedan en lite större koster (Allegro) , som jag nu (tyvärr) har gjort mig av mig. Havsfidran hamnade i St Petersburg. En ryss köpte den osedd, och seglade hem henne från Umeåtrakten till St Petersburg. Han har den än i dag. Årtionden med långkölade kostrar gör att jag känner mig lite osäker när jag hamnar i en modern motorbåt som fladdrar och far lite hur som helst (känns så i alla fall) .

 

Hur menar du att vi hamnade utanför trådens ämne!?

Vet du inte vad en snipa är!?

En snipa är en båt som är spetsig i båda ändar - precis som en koster.

Du ville veta hur man monterar en aktersnurra på en snipa - dvs en båt med spetsig akter.

Jag delgav mina erfarenheter, vilka är mest negativa.

Du frågade om hastighet på en snipa.

En snipa är en deplacementbåt Jag lämnade den formel med vilken man räknar ut hur snabbt en depacementsbåt går maximalt går att köra.

Vad är det du inte förstår!?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja Toaen, jag har aldrig frågat om hastighet på en snipa , eller hur man monterar en aktersnurra på en snipa. Det måste vara någon annan.  Det jag startade tråden med var att fråga om för- resp nackdelar med alternativen rak axel, utombordare eller drev.  Därav min passus om att jag nog kanske lämnade trådens ursprungliga ämne, när jag började kommentera din Havsfidrabild. Men jag kunde inte låta bli, den ligger mig varmt om hjärtat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@toaen: Det var Hybro som frågade var man monterar en utombordare på en snipa, inte TS.

Men oavsett, var det relevant och intressant information. Även för oss andra ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev IngemarE:

@toaen: Det var Hybro som frågade var man monterar en utombordare på en snipa, inte TS.

Men oavsett, var det relevant och intressant information. Även för oss andra ;)

Visst - jag läste det och jag talade om hur jag monterade en utombordare på min havsfidra - som ju i princip är ett snipskrov med barlast köl.

Talade också om att köra en deplacementsbåt med aktersnurra var det sämsta motoralternativet.

För mig är inombordsmotor som gäller. Om det är med rak axel eller drev har jag ingen uppfattning om: Jag har bara haft båtar - företrädelsevis kostrar - med rak axel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-16 vid 18:09 skrev vega1959:

Jag har en Nimo 27 och den såldes med axel eller drev. Sista åren med drev och en Volvo Penta AQAD 41 200hk, i början hade de Ford 160hk och axel sedan kom VP TAMD 40 axel och AQAD 40 drev.

Det blev helt olika karaktärer på båten, från en långsam lugn marschfart på

6 - 7kn till en planande färd med marschfart på 22kn. Det är bara att välja

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en båt med krokig axel också... ja den var egentligen inte min utan min faders, men det var jag som använde den mest.

Det vibrerade och väsnades rätt bra. Men alltihopa från motorn ända till propellern byttes sedermera ut.

  • Haha 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Erlandf:

Nja Toaen, jag har aldrig frågat om hastighet på en snipa , eller hur man monterar en aktersnurra på en snipa. Det måste vara någon annan.  Det jag startade tråden med var att fråga om för- resp nackdelar med alternativen rak axel, utombordare eller drev.  Därav min passus om att jag nog kanske lämnade trådens ursprungliga ämne, när jag började kommentera din Havsfidrabild. Men jag kunde inte låta bli, den ligger mig varmt om hjärtat.

Förlåt mig då. Nån talade om hastigheter på 20-30 knop.

Snipa är en deplacementbåt och en depacementbåt har en maxhastighet enligt den formel jag skrev.

Om du inte frågade efter aktersurra som alternativ, varför var då rubriken;"Rak axel, drev ellerutombordare?"

Eller är det bara så att du inte har en aning om att vi här ute i väster kallar utombordare för aktersnurror.

Ursäkta att jag finns och jag kan glädja dig med att jag skall inte svara på några frågor mer på MarinGuiden.

Tack och hej för mig.

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Toaen. Jag tar gärna emot dina synpunkter, och har lite svårt att förstå att du härsknar till över mitt inlägg. Det var bara så att jag blev lite glad över Fidrabilden. Jag har tidigare med glädje läst dina inlägg , och hoppas få göra så även i fortsättningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vega1959 nämnde ju Nimo 27 som sålts med både drev och axel, en nyare båt är Skilsö 33 som har mittmonterad motor och axel men som även kan levereras med drev och som då har en mellanaxel till drevet.

https://www.sokbat.se/Modell/skilso/33-sport-ht
Oxelö 30 finns också med både axel och drev om man vill försöka hitta information och jämföra.

Annars känner inte jag till så många båtar som sålts med båda alternativen, SeaRay ska ha haft både och på sina 30-33 fotare också.
Själv skulle jag vilja ha en planande båt av dc-typ med axel och Skilsön är den enda som jag har hittat hittills som tilltalat mig hyfsat fast den hamnar tyvärr över min budget så jag får dras med dubbla drev ett tag till.

Och gillar att köra drevbåt men efter läckage i bälgar, trasiga kopplingskonor, läckande packboxar och glappa styraxelbussningar så är det lätt längta efter något enklare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Makro:

Annars känner inte jag till så många båtar som sålts med båda alternativen,

Vet att flera av NordWest båtarna gick att få med bägge alternativen. Har dock ingen erfarenhet själv.

 

PS.

Ja, de gick ju inte att få med bägge alternativen samtidigt 😉. Man fick ju välja. 

Redigerad av ChristerN
Oklar formulering
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-20 vid 12:31 skrev Hybro:

En fråga ftån en okunnig... 

 

Vart och hur hänger man upp en utombordare på en snipa? 

 

På sidan, eller på nån badbrygga? 

Det finns snipor med motorbrunn för utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

PS.

Ja, de gick ju inte att få med bägge alternativen samtidigt 😉. Man fick ju välja. 

Jag bjuder på den 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Jag bjuder på den 😄

🙂 Det var väl mer min egen formulering jag kom på var lite otydlig. Din var väl klockren!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...