Gå till innehåll
onsdag 30 juli 2025
Djupet

Renovering av Maxi 95

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har lyckats köpa en Maxi 95 av årsmodell 1975 till ett bra pris sett till skick.

Tanken är att jag ska renovera upp båten till toppskick för att sedan ha den som flytande sommarstuga för familjen längs våra kuster.


Båten har inte seglats sedan 2012 och inte haft rigg eller används överhuvudtaget sedan 2022.

 

Tidigare ägare har inte varit jättenoga med underhållet vilket gör att många delar av båten är eftersatt och slitet, både utseendemässigt och driftmässigt. 
Planen är att jag ska ha båten i okej skick till nästa sjösättning, men jag kommer av tidsskäl inte vara helt färdig med renoveringen på några säsonger.


Utvändigt skick:

IMG_7710.jpeg.cfdfe775db2555786f3861a7003e253b.jpegIMG_7711.jpeg.dff74a10d6d94b8dc97a4c96806a1dc7.jpegIMG_7712.jpeg.1d1843fc0d4e395f0f6e785a1989ac04.jpegIMG_7736.thumb.jpeg.3a81b19a6d7e205f235194fc8cc8eda2.jpeg

 

Redigerad av Djupet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag började med en rejäl grovstädning för att se utgångsläget.

Hoppet lyftes redan och under allt så såg det inte så illa ut.

Röjde ut allt gammalt, våttorkade och dammsög alla dynor från vitmögel och torkade av alla ytor.

La även i orginalmattan för att se helheten, även om jag kommer göra en egen lösning för golvklädnad senare:

IMG_7756.thumb.jpeg.38acca164cc63c58d82b43ae78e1b3f6.jpegIMG_7767.thumb.jpeg.233b38814fe01573607ed8fd55e738ba.jpegIMG_7768.thumb.jpeg.f2678b5947b1b210e8ee2ef5a29b9552.jpeg

 

Redigerad av Djupet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plockade med mig ratten hem, det är det första jag ser när jag kommer ner och den såg för tråkig ut.

Egentligen inget prioriterat fix men just snabbt fixat för att höja första intrycket lite.

Orginalytan var så sliten så jag valde att slipa hela ratten, lacka upp den svart och dra en mjuk grepptejp runt greppytan.

 

Ratt demonterad:

IMG_7766.thumb.jpeg.9114b0aaf224d2e4188faef05938b2df.jpeg

 

Ratt rengjord och slipad:
IMG_7771.thumb.jpeg.d347a1b00899f407ecc99cb9b8a9eb3f.jpeg
 

Grundfärg:

IMG_7777.thumb.jpeg.b66c4f21f6cd661488b13c9b811c6819.jpeg


Mattsvart lack:

IMG_7780.thumb.jpeg.953cb481e12459afc85626cf56c0f6a3.jpeg


Återmonterad med svart mjuk grepptejp, navkåpa monterades också:

IMG_7821.thumb.jpeg.9fc6643af3b7d32979009b3e928d8a70.jpeg

Redigerad av Djupet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Noterade redan vid första visningen, när vi lyssnade på motorn, att det läckte kylvatten ur både sjövatten kranen vid skrovet och ur skvallerhålet på vattenpumpen.

La det som prio 1 att fixa, vatten inne i en båt är aldrig bra.

 

Sjövattenintaget valde jag att bara täta genom att dra åt en mutter på kranen, det blev tätt men kommer byta kranen i höst när båten är på land. 
Vill inte lossa den kranen under vattenlinjen nu och riskera att få en u-båt.

 

Vattenpumpen tog jag hem för renovering. 
Jag bytte packboxar, impeller och packningar. 
När jag tog ut axeln såg jag att det fanns två små tunna repor på den, så jag lär behöva byta axeln vid nästa impellerbyte.

Impellern är inte bytt på måånga år av slitaget att döma.


pump demonterad:

IMG_7824.thumb.jpeg.df0a8d465b43bf92ddd7e239ccbfa9b8.jpeg

 

Ny packningssats och impeller:
IMG_7837.thumb.jpeg.7a5e2279e8535c91fba9577946ef002b.jpeg

 

Gamla impellern, lövtunnt gummi kvar på två vingar:

IMG_7839.thumb.jpeg.129ec6c8f1eb55b8d0d03176f911e6e1.jpeg

 

Rejält maxad livslängd på denna:
IMG_7840.thumb.jpeg.34bfcaf36367c3a8020d063a0bf52986.jpeg

 

Ny impeller:
IMG_7841.thumb.jpeg.d752c1ab5ca29f6eafd2ab602b4c99ed.jpeg

 

Nya packboxar:
IMG_7843.thumb.jpeg.3110e3c1a91f39fbac9ba7aec50cb213.jpeg

 

Redigerad av Djupet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Montering av renoverade vattenpumpen. 
Noterade redan vid demontering att samtliga kylslangar är orginal från 1975, så dom byttes också självklart!


Gamla vattenslangarna orginal Penta från 75:

IMG_7848.thumb.jpeg.eab7d28cd48346efebe854d301e7f4dc.jpegIMG_7849.thumb.jpeg.768484ccd140bb7f904249fa7a2e2bee.jpeg

 

Pumpen på plats med nya fräscha slangar:

IMG_7851.thumb.jpeg.b0c9575c3196528f4e4cec71602be5e5.jpegIMG_7852.thumb.jpeg.234d13b64ba1e54df4792aca13d54111.jpeg

 

Motorn drog upp vatten direkt vid start och det blev ett rejält flöde ur avgasröret:

IMG_7855.thumb.jpeg.8d24481e30e6022949ecf9504d40cbf9.jpegIMG_7856.thumb.jpeg.b7bd7fd7bc3b852b391478132ac77f61.jpeg

Redigerad av Djupet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinscharna kändes inte som att dom fått service sedan båten sjösattes, så delade den vinsch som bråkade mest för att utvärdera läget.

Det visade sig att någon service inte gjorts på flera år, om någonsin. Dessutom saknades två tänder på kuggkransen så jag får se om jag ska göra budgetlösning och renovera tills vidare, eller om jag ska bita i det sura och köpa nya direkt.

Det är en stor utgift, eventuellt jagar jag begagnad.

Dom andra kärvar inte lika mycket så förhoppningen är att det bara är den här som saknar tänder.


Kärvande vinschen, orginal från -75:

IMG_7769.thumb.jpeg.b7a47b5a172d2258d52fc53370c30e79.jpeg

 

Rejält gosigt under locket:

IMG_7826.thumb.jpeg.b5cd509b3c96a744c65cc507a34c8c4e.jpeg
IMG_7827.thumb.jpeg.0ea0a4a791da4693653d23de585f1abd.jpeg

 

Kuggkransen saknar två tänder vilket gör att vinschen låser sig:

IMG_7828.thumb.jpeg.4379c9d9b1c802eddb6c75b6fe873c00.jpeg

Redigerad av Djupet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också smygtittat lite på den krackelerade, slitna dekorranden på sidan.

Det har jag tänkt vänta med till hösten men det retar mig att se den i skicket den är, så jag har känt lite på hur lätt den släpper.

 

Först blev jag orolig att den var målad på sidan då den spricker som färg, men vid närmre kontroll ser det mer ut som att det målats ovanpå den gamla dekalen!

 

Jag testade lite lätt med en vass skrapa att få tag på dekalen under, och till min stora glädje släpper den relativt lätt!

Med hjälp av en värmepistol är den slitna dekoren ett minne blott.

Sedan blir det en hel det polering såklart!

Men nu ska jag försöka släppa det till hösten så jag inte tar mig an för mycket på en gång.


Närbild på dekorens skick:

IMG_7825.thumb.jpeg.2e76b14ad693edd1535ea8247aa452b2.jpeg

 

Första försöket att dra bort dekalen blev lyckad, det finns hopp om att med värme få bort den i stora stycken:

IMG_7830.thumb.jpeg.239f0f40118a0629f56fd1a228e1c2b2.jpegIMG_7831.thumb.jpeg.2bc9153d16abcba85976710c85b2e1bb.jpeg

Redigerad av Djupet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterierna får ingen typ av laddning idag, men det känns som att dom ändå är i skaplig hälsa.

Jag har en 100w solcell hemma som jag fått över sedan ett tidigare projekt.

 

Jag har inte landat i om jag vill ha kvar doghouse-överbyggnaden eller om jag vill ha en sprayhood.

Men för tillfället passar doghouse-taket som en ypperlig placering för solcellen till batterierna.


Solcellspaket kvar i orginalembalage:

IMG_7784.thumb.jpeg.a2dad9095d4e9eab9a72586393f338f7.jpeg

 

Första inpassning och kluring på hur jag ska fästa den och dra kablarna.
Passningen i längd och bredd blir riktigt bra iallafall:

IMG_7832.thumb.jpeg.8b3b5efce023ba3e8857439ef467137c.jpeg

 

Redigerad av Djupet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket spännande projekt och vilken ambition och tempo, härligt att följa. Vinschar kan du säkert hitta begagnade, kolla med båtskroten, blocket och tradera, brukar dyka upp till rimliga priser. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev s841:

Vilket spännande projekt och vilken ambition och tempo, härligt att följa. Vinschar kan du säkert hitta begagnade, kolla med båtskroten, blocket och tradera, brukar dyka upp till rimliga priser. 

Tack!

När jag fokuserar på ett enskilt fix så är det bara roligt, men när jag tänker på allt jag har att fixa med får jag lite svindel ibland! 😄

 

Planen är att byta ut beklädnad på golv, väggar och tak. Sedan renovera träinredning och byta dynor.

In med modern belysning och övrig el.

 

Men nu i början fokuserar jag på dom viktiga punkterna för att kunna använda båten, typ motor, rigg och så vidare.

 

Det kosmetiska kommer när båten är 100% sjöduglig och jag vågar ge mig ut med familjen!

 

Ja jag tror att det blir jakt efter begagnad vinsch åtminstone för att ersätta den som

låser upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ju bra ut det där! Fin invändigt. 

 

Om du inte redan är medlem i gruppen "Maxi Förbundet" på Fejjan så lär du nog ha nytta av gå med i den. Finns en del Maxirävar där. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Till_havs:

Ser ju bra ut det där! Fin invändigt. 

 

Om du inte redan är medlem i gruppen "Maxi Förbundet" på Fejjan så lär du nog ha nytta av gå med i den. Finns en del Maxirävar där. 

 

Ja det finns hopp faktiskt! ☺️

 

Jag har hunnit bli medlem och läsa igenom några sidor både på segelbåtsfix, maxiförbundet och Maxi 95 owners så jag bygger kunskapsbanken efter hand, sedan är jag sådan som person att jag gärna klurar och löser saker på egen hand först!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har jag och grabben varit nere på båten och gjort fullservice på motorn och backslaget.

Ny olja, filter, bränslefilter och generatorrem.

Ville inte vänta till hösten med motorfix då det är topp prio att motorn är driftsäker.


Motoroljan hade siktdjup 0, det gick inte ens att lysa igenom. Det enda positiva var att den var svart och inte gräddig eller grumlig!

 

Finfiltret är nära på orginal, det har inte filtrerat bort något dom senaste åren, det var en blöt pappersmassa mättad sedan länge.


Fördelen med Maxi 95 är att motorn sitter lättåtkomligt i bodelen. Det håller motorn skyddad från vatten som skapar rost och gör det lätt att meka med:

IMG_7865.jpeg.a8373703afcd6d28baeaa5b7e99009a2.jpeg

 

Servicesats redo:

IMG_7866.thumb.jpeg.02435de3ba0309c2d9ae7c177828cd6a.jpeg

 

Gamla motoroljan svart som yttre rymden:

IMG_7867.thumb.jpeg.a27331c571b5580de351d35572e7a9d2.jpegIMG_7868.thumb.jpeg.628a297f10cdc0bd2cd4b417817b8cc5.jpeg

 

Oljefiltret gav dåligt flöde:

IMG_7869.thumb.jpeg.d787beafba2bac8ad32cbdda2256e4fc.jpeg

 

Gamla finfiltret, gjorde troligtvis mer skada än nytta med tanke på att pappfiltret luckrade upp sig:

IMG_7870.thumb.jpeg.5e67a8bc5b5ca621bb0c5927107bf183.jpegIMG_7871.thumb.jpeg.5543f90f3a68289b22e62e4b4327e900.jpeg

Redigerad av Djupet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förfiltret får bli ett separat projekt, hann inte med det idag.

Uppenbart är iallafall att det behöver plockas ner helt, rengöras från påväxt och sköljas rent, insatsen får också bytas. 
IMG_7872.thumb.jpeg.9e8cc556fd5a76771889654a127e2904.jpegIMG_7874.thumb.jpeg.bf8ed05d999bdb0a6c50a96d5773348e.jpeg
 

Det är en lite speciell känsla när motorn är nyservad.

Även om den ser likadan ut utvändigt känns det ändå fräschare på något sätt.

Och jag vet att motorn uppskattar nya vätskor och filter så som det gamla såg ut!

IMG_7875.thumb.jpeg.975f0a60d4e8956f4609095c824aa1a4.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är lätt åtkomlig i dessa båtar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Hybro:

Motorn är lätt åtkomlig i dessa båtar!

Absolut!

Jämfört med min förra båt som var en NF med en Yanmar inbakad under sittbrunnen är detta paradiset. 
Hade ont i kroppen och märken överallt när jag försökte mecka med den motorn eller propelleraxeln.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha fixat med motorn på förmiddagen bytte vi inriktning och gav oss på träet inne i båten.

Jag funderade på vad jag ska göra för lösning på det mörka matta träet, måla, lacka eller ersätta.

 

Det visade sig efter lite gnuggande att under lager av smuts fanns det faktiskt lite lyster och liv kvar i inredningen.

 

En del trä under fönster och kök har skadats av vattenläckage och kommer bytas ut eller spacklas och målas. Men stora delar kommer nog gå att få i skapligt skick genom att bara putsa!


Började gnugga lite:

IMG_7876.thumb.jpeg.118274c1929a0ff0f9d58f7754422c3c.jpeg

 

Det visade sig att under lager av smuts fanns faktiskt fint trä:

IMG_7877.thumb.jpeg.94e14002b51d6afc2e38ca2e881dd6da.jpeg

 

Skaplig kontrast där det tydligt syns hur träet kommer fram:

IMG_7878.thumb.jpeg.f9eee42c10ef237f92f41572a476ca5d.jpegIMG_7879.thumb.jpeg.19704f9787caad6fd454d1ae818e6d27.jpeg

 

Gav mig på dörren till wc för att se om det gick att väcka den till liv, och ett gäng tvättservetter senare..:

IMG_7882.thumb.jpeg.77ba88a04300b12b93848dde61e9203b.jpeg

 

Började rätt nyans synas:

IMG_7881.thumb.jpeg.67e7d99d8b2e08d11c64dd06aeb06978.jpeg

 

En skinande ren wc-dörr, typ, jag behöver ta med bättre redskap och medel för att verkligen få rent:IMG_7883.thumb.jpeg.a2f3285e3fcf2cb9cc8cc2d059330fa8.jpeg

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...