Jump to content
Thursday 05 December 2019
Kaj_Bjorkhagen

Därför ska vi införa motorbåtsskatt!

Recommended Posts

Jag har ingen referens men jag har ett bestämt minne av att även företrädare för MP (Romson?) medgivit att om vi lyckas få ner förbrukningen av fossila drivmedel så måste skattebortfallet kompenseras någon annanstans.
Kemikalieskatt på elektronik, flygskatt, plastpåseskatt... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Föreslår att man tar upp Manfred Lindemans gamla förslag till självdeklaration till igen...

 

A: Hur mycket pengar fick du?

B: Hur mycket har du kvar?

C... Skicka in det!

  • Like 3
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-11-13 vid 15:35 skrev bhemac:

För många år sedan var det en motion om båtskatt från någon VPK:are.

Där fastslogs det att allt över 5 m var lyxbåtar. Tack för det, helt plötsligt var både jag och mina kamrater lyxbåtsägare.

Vilken ofattbart dålig verklighetsförankring den personen hade. Det krävs en kombination av okunskap och äkta oförfalskad  dumhet för att få ett sådant förslag till stånd.

Vill man ha en straffskatt på motorbåtar i syfte att minska miljöbelastningen så är det urbota korkat att sätta kriterier som gynnar korta breda båtar som i sin tur kräver stora motorer.

 

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig en liten motorbåtsskatt av miljöskäl men jag tycker att den borde räknas ut enligt formler framtagna av kunniga båtkonstruktörer i syfte att driva utväcklingen mot energisnåla konstruktioner.

Låt oss säga en formel som bestraffar stor motorstyrka i förhållande till skrovlängd och vikt.... eller någonting ditåt.

Naturligtvis skulle fastboende i skärgården och personer som använder båten för sin försörjning vara befriade från skatt.

 

Framför allt borde man en gång för alla skrota CE-märkningen. De nuvarande kriterierna för CE-godkännande styr utväcklingen i riktning mot breda båtar med höga fribord som värre linjeskepp och de kräver stora motorer. Samtidigt som den dyrbara byråkratin slår ut mindre tillverkare och förhindrar byggande av mindre skrovserier och därmed förhindrar all utväckling av energisnålare skrov.

 

 

 

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mmmm en rolig tråd. ☺️ 

Man undrar vart alla pengar tar vägen. 

Pesonbilsflottan betalar ca 4.8-5.2milijader i månaden i bränsle skatt. 

Undrar vad den totala skatte intäkten är på bränslet?? 

Skatten per liter är 66% som betalas med skattade pengar. 😥

Torgny. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev Torgny-3055:

Mmmm en rolig tråd. ☺️ 

Man undrar vart alla pengar tar vägen. 

Pesonbilsflottan betalar ca 4.8-5.2milijader i månaden i bränsle skatt. 

Undrar vad den totala skatte intäkten är på bränslet?? 

Skatten per liter är 66% som betalas med skattade pengar. 😥

Torgny. 

Det går in i statens kassa tillsammans med alkoholskatt, tobaksskatt, MOMS osv, sedan betalar staten bl a pengar till sjuka via Försäkringskassan, underhåller väg- och järnvägsnätet (Trafikverket har en årsbudget på nära 60 miljarder...), ger bidrag till kommuner, betalar pensioner... skall jag fortsätta..?

Edited by Peter_K
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-11-14 vid 16:37 skrev heimlaga:

De nuvarande kriterierna för CE-godkännande styr utväcklingen i riktning mot breda båtar med höga fribord som värre linjeskepp och de kräver stora motorer.

Det tror jag inte på. Det som styr utvecklingen är att man idag kan beräkna stabilitet, hållfasthet mm. Givetvis även produktionsvänlighet. För säg 30 år sedan fanns ytterst få som kunde detta. Den ende som var utbildad skeppsbyggare i Sverige var L-O Norlin.

Det har byggts ett antal dåliga och rent farliga båtar genom tiderna. Flera som aldrig skulle ha fått ett CE-godkännande.

Idag finns det avancerade simuleringar som man kan använda men det kostar och därför kan inte småvarv vara med och konstruera.

 

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev bhemac:

Det har byggts ett antal dåliga och rent farliga båtar genom tiderna. Flera som aldrig skulle ha fått ett CE-godkännande.

 

Nja. Det går uppenbarligen att få precis vadsomhelst  CE-”godkänt” även idag. 
Är ju tillverkaren som själv intygar att man att följt rekommendationerna. Någon kontroll/provning förekommer ju inte i praktiken. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev coppertail:

Någon kontroll/provning förekommer ju inte i praktiken. 

Det är sant. Hur väl dokumentationen granskas vet jag inte. Men det skulle vara självmord att lämna in en felaktig dokumentation. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det låter inte bra det här med skatt på båtar.

Jag låter svartflagga min skuta i fjärran land och kringgår där med skatteplikt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuter sedan skrev Makro:

Det låter inte bra det här med skatt på båtar.

Jag låter svartflagga min skuta i fjärran land och kringgår där med skatteplikt.

Kan vara lite känsligt att ha den liggande i svensk hamn...

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Makro said:

Det låter inte bra det här med skatt på båtar.

Jag låter svartflagga min skuta i fjärran land och kringgår där med skatteplikt.

Men du köper bränsle i Sverige. Så lite bidrar du allt med 😁

Torgny. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-11-17 vid 14:34 skrev bhemac:

Det tror jag inte på. Det som styr utvecklingen är att man idag kan beräkna stabilitet, hållfasthet mm. Givetvis även produktionsvänlighet. För säg 30 år sedan fanns ytterst få som kunde detta. Den ende som var utbildad skeppsbyggare i Sverige var L-O Norlin.

Det har byggts ett antal dåliga och rent farliga båtar genom tiderna. Flera som aldrig skulle ha fått ett CE-godkännande.

Idag finns det avancerade simuleringar som man kan använda men det kostar och därför kan inte småvarv vara med och konstruera.

 

Jag satt och studerade konstruktionskraven för öppna motorbåtar och konstaterade att sjövärdighetskraven i stort sett verkade handla om fribordshöjd och initialstyvhet och motorstyrka.

 

Som vi alla vet är en välbyggd öppen 23 fots snipa med 8 hästars motor och 30 cm fribord midskepps likväl extremt sjövärdig trots dålig initialstyvhet.

En bred snurrebåt med höga fribord kan däremot vara både rank och omöjlig att styra i sjögång hur stor motor man än har. Så fort vädret blir så hårt att man inte kan köra i planing så blir somliga modeller helt okontrollerbara.

 

Tyvärr hittar jag inte länken till reglerna

 

Edited by heimlaga

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-11-18 vid 21:38 skrev Torgny-3055:

Men du köper bränsle i Sverige. Så lite bidrar du allt med 😁

Torgny. 

Bidrar med lite? Skatt på 400l diesel (i mitt eget fall) är ganska mycket skatt

Edited by vega1959

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-11-17 vid 14:09 skrev Peter_K:

Det går in i statens kassa tillsammans med alkoholskatt, tobaksskatt, MOMS osv, sedan betalar staten bl a pengar till sjuka via Försäkringskassan, underhåller väg- och järnvägsnätet (Trafikverket har en årsbudget på nära 60 miljarder...), ger bidrag till kommuner, betalar pensioner... skall jag fortsätta..?

Ja gör det. 

Tror du missar det stora hålet i stadskassan 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev vega1959:

Bidrar med lite? Skatt på 400l diesel (i mitt eget fall) är ganska mycket skatt

Jodå, runt 500 liter eller mer kan det gå åt på en säsong så ett litet bidrag blir det.

Tänk om jag byter till en snipa eller ännu värre, en segelbåt, då får ju nån/några andra stackare bidra med den skatteintäkten. 😉

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Makro:

Jodå, runt 500 liter eller mer kan det gå åt på en säsong så ett litet bidrag blir det.

Tänk om jag byter till en snipa eller ännu värre, en segelbåt, då får ju nån/några andra stackare bidra med den skatteintäkten. 😉

Aaa. Så eftersom motorbåtar redan skattar via bränsle borde frågan bli.. hur beskattar vi segelbåtar när dom ytnyttjar vindkraft.?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Caribic410:

Aaa. Så eftersom motorbåtar redan skattar via bränsle borde frågan bli.. hur beskattar vi segelbåtar när dom ytnyttjar vindkraft.?

Vinddrivet är både bra för miljön och fritt så det tycker jag inte ska beskattas. 
Och trådens rubrik syftar ju på hur vi ska beskatta motorbåtar.

Men jag vill inte ha skatt på nån båt alls oavsett  vilket sätt den drivs fram på men det sker ju redan idag indirekt via bränslet så det är väl bra som det är?

Liten motorbåt, låg förbrukning och mindre i skatt. Stor snabb båt, hög förbrukning och mer i skatt. Helt rättvist 🙂

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, vega1959 said:

Bidrar med lite? Skatt på 400l diesel (i mitt eget fall) är ganska mycket skatt

Måste kännas bra. Nu när du vet att 66% är skatt av literpriset. 😂😂😂Jag har tankat ca 1000 liter den gångna säsongen är inte glad. 😥

Torgny 😀

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligger det inte rätt i tiden att beskatta båtar byggda i plast? Då slipper vi bråket mellan segel-motorbåt, kunde vara lämpligt med nån beräkning via längd gånger bredd gånger höjd på skrovet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev syd-:

Ligger det inte rätt i tiden att beskatta båtar byggda i plast? Då slipper vi bråket mellan segel-motorbåt, kunde vara lämpligt med nån beräkning via längd gånger bredd gånger höjd på skrovet.

Vet inte hur din båt funkar, men min båt avger ingen plast från skrovet när den ligger i vattnet... så varför?

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuter sedan skrev Peter_K:

Vet inte hur din båt funkar, men min båt avger ingen plast från skrovet när den ligger i vattnet... så varför?

Många båtar lämnar plast på grunden. 😁

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev syd-:

Ligger det inte rätt i tiden att beskatta båtar byggda i plast? Då slipper vi bråket mellan segel-motorbåt, kunde vara lämpligt med nån beräkning via längd gånger bredd gånger höjd på skrovet.

Ja blir det tal om båtskatt åker vi alla båtägare sannolikt på det oavsett förbränningsmotor, el eller segel.

Så vi gör nog bäst i att hålla sams och verka mot såna idéer tillsammans.

Men man kommer kanske undan med K-märkta båtar så som det är med toatömningslagen?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Peter_K:

Vet inte hur din båt funkar, men min båt avger ingen plast från skrovet när den ligger i vattnet... så varför?

Plastbärkassarna från mataffären avger inte heller någon plast, så varför...

350:- kr/kg för påsen blir det högsta kilopriset på något vi bär hem från en mataffären.

 

Tur att man får med en massa gratisplast i form av diverse förpackningar på köpet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-11-09 vid 21:07 skrev Kaj_Bjorkhagen:

Effekterna av massinvandringsfiaskot går inte längre att dölja för regeringen, trots det så kommer regeringen att försöka dölja detta till varje pris.

Med tanke på trådens utformning och uppstart så måste jag säga att jag är förvånad över att tråden inte spårat ur med påhopp, utan hållit sig mera åt det humoristiska hållet.

Jag skrev ju själv i början att nu tar jag fram popcorn, men cirkusen uteblev vilket är imponerande då startfrasen brukar trigga starka känslor hos många.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Gelis:

Med tanke på trådens utformning och uppstart så måste jag säga att jag är förvånad över att tråden inte spårat ur med påhopp, utan hållit sig mera åt det humoristiska hållet.

Jag skrev ju själv i början att nu tar jag fram popcorn, men cirkusen uteblev vilket är imponerande då startfrasen brukar trigga starka känslor hos många.

Men nu är du riktigt sugen på popcorn. 😉

Vi får se om du lyckas få fart på cirkusen.

 

Jag tycker generellt ändå att MG-skaran är bra på att hålla stilen även i känsliga ämnen, även om det händer att vi spårar ur och att det gått så långt att några lämnat MG.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Mackey:

Men nu är du riktigt sugen på popcorn. 😉

Vi får se om du lyckas få fart på cirkusen.

Nu var det faktiskt inte min tanke, utan en reflektion B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Mackey:

Plastbärkassarna från mataffären avger inte heller någon plast, så varför...

350:- kr/kg för påsen blir det högsta kilopriset på något vi bär hem från en mataffären.

 

Det var det här jag tänkte på när jag tog upp det här med plast. Man kan skoja och driva med det mesta men just plastens påverkan på naturen och djurlivet känns riktigt tragisk. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev syd-:

Det var det här jag tänkte på när jag tog upp det här med plast. Man kan skoja och driva med det mesta men just plastens påverkan på naturen och djurlivet känns riktigt tragisk. 

Men det är svårt att koppla plastpåsar i svenska butiker, sugrör och tops till naturen och djurlivet. Tvätt av syntetiska textilier gissar jag är "vår" främsta plastkälla?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev BSven:

Men det är svårt att koppla plastpåsar i svenska butiker, sugrör och tops till naturen och djurlivet. Tvätt av syntetiska textilier gissar jag är "vår" främsta plastkälla?

Nu tycker jag nog att det börjar bli OT eller så har jag bara lite svårt att se sambandet mellan skatt på motorbåt som tråden heter och plastpåsar och tops? 😉
Tvättar båten gör jag ju i och för sig men släpper plastlaminatet partiklar då och bör jag som motorbåtsägare beskattas för detta? 🤔

Utveckla gärna resonemanget 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy