Gå till innehåll
söndag 08 mars 2026
gotishin

Ångest över trailerköp

Rekommendera Poster

Jag äger en Ryds Camping och skall köpa trailer. Jag tittar på tre olika modeller i 1200-1300 storlek i prisklasserna 50tusen, 35tusen och 25,tusen. Jag trailrar mycket själv med enbart hjälp av mina söner som är 8/10 år. 

Är det värt att lägga de extra pengarna på fler kölrullar och vagga, eller gör det mindre skillnad vid iläggning/upptagning? Jag använder olika ramper då jag åker med min båt lite överallt. 

De modeller jag tittat på är:

TK Trailer BT1350

Respo 1200V621T209

Neptun Navy N13-20 

Vad säger ni som har trailat mycket motorbåt? Är det värt de extra pengarna? Vagnen blir ju nästan lika mycket värd som båten. Kommer jag märka någon större skillnad vid trailning med de dyrare kärrorna? 

//Mattias

Screenshot_20260305_091857_Chrome.jpg

Screenshot_20260305_091715_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20260304_175805_Adobe Acrobat.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

TK-Trailer är ett gammalt och välkänt fabrikat, de båda andra hör jag inte ens hört talas om.

Respo verkar vara från Littauen eller har sitt huvudkontor där iaf. sen var de är tillverkade kan man undra. 

Neptun har en "Svensk" hemsida men hittar inget om var de är tillverkade. Ser ut som en kopia av en gammal Brenderup trailer...

För de priserna lär det vara "långtbortistan" eller något annat låglöneland och kvalitén kan ju vara hur urusel som helst. Komponenterna på de billiga trailerna lär ju komma från Kina, annars skulle de aldrig kunna hålla de låga priserna.

Skulle något gå sönder inom "garantitiden" och du behöver delar och du får vänta allt från några veckor upp till fler månader innan delarna kommer.

Man får den kvalitet man betalar för...

Jag hade kollat begagnatmarknaden först, kan finnas fina exemplar där någon kanske köpt fel trailer eller större båt med ny trailer.

Behöver du verkligen så stor trailer?

Vad väger en RYDS Camping? Enligt uppgifter jag har så väger en 560HT (nyare namn) ca 625 kg utan motor. Lägg till en motor på 120 kg och lite extra utrustning 150 kg så är vi uppe i 895 kg.

Så en 1000 kg borde räcka...

Fast om något år kanske du skall byta upp dig till en större båt och då kan det ju vara idé att satsa på en 1300 kg trailer.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog säga att det viktigaste är underhåll.

Dvs smörj alla rullar och hjul ofta och håll koll på vinschen.

Troligen kommer du tröttna på att veva och då investera i en el-vinsch istället.

Jag hade gått för Neptun-kärran med 1030 kg lastvikt. 

Finns för under 25' om du googlar lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
55 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

TK-Trailer är ett gammalt och välkänt fabrikat, de båda andra hör jag inte ens hört talas om.

Respo verkar vara från Littauen eller har sitt huvudkontor där iaf. sen var de är tillverkade kan man undra. 

Neptun har en "Svensk" hemsida men hittar inget om var de är tillverkade. Ser ut som en kopia av en gammal Brenderup trailer...

För de priserna lär det vara "långtbortistan" eller något annat låglöneland och kvalitén kan ju vara hur urusel som helst. Komponenterna på de billiga trailerna lär ju komma från Kina, annars skulle de aldrig kunna hålla de låga priserna.

Skulle något gå sönder inom "garantitiden" och du behöver delar och du får vänta allt från några veckor upp till fler månader innan delarna kommer.

Man får den kvalitet man betalar för...

Jag hade kollat begagnatmarknaden först, kan finnas fina exemplar där någon kanske köpt fel trailer eller större båt med ny trailer.

Behöver du verkligen så stor trailer?

Vad väger en RYDS Camping? Enligt uppgifter jag har så väger en 560HT (nyare namn) ca 625 kg utan motor. Lägg till en motor på 120 kg och lite extra utrustning 150 kg så är vi uppe i 895 kg.

Så en 1000 kg borde räcka...

Fast om något år kanske du skall byta upp dig till en större båt och då kan det ju vara idé att satsa på en 1300 kg trailer.

//Pär

Tack för bra värderingar. Ja det är klart att de billiga kärrorna har sämre delar, men trailar de sämre? Det är det som är min fråga, då jag inte ägt någon större kärra tidigare, med tyngre båt, >5meter. 

Jag hade gärna investerat i en mindre kärra men den lokala marinan rekommenderade mig att gå upp till 1200-1300 i storlek. Jag är som sagt medveten okunnig, så ni får gärna komma med input där 😀 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan skrev Janne_G:

Jag skulle nog säga att det viktigaste är underhåll.

Dvs smörj alla rullar och hjul ofta och håll koll på vinschen.

Troligen kommer du tröttna på att veva och då investera i en el-vinsch istället.

Finns för under 25' om du googlar lite.

Tackar, för bra erfarenheter! Jag har en elvinsch för 1500kg som sitter på 30vagnen jag har idag. Planen är att flytta över den till nya 80-vagnen. 

Så du tror inte de extra hjulen/rullarna gör så mycket, så länge man sköter om dem? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hör ju till de som ständigt upptäcker att man inte alls får vad man betalar för.

Lite googling:

• TK är en liten, nästan hantverksmässig, tillverkare i Sverige och deras vagnar är absolut bra.
    Ramarna är svetsade och sedan varmförzinkad.
    Tillverkar ungefär 1000 släp årligen.
  • Respo verkar vara en halvstor tillverkare från Estland som har robust konstruktion.
    Ramarna är svetsade och sedan varmförzinkad.
    Tillverkar ungefär 9000 släp årligen.
  • Neptun verkar vara ett stort polskt/europeiskt massproducerat märke, ofta billigare och med lite lägre kvalitet.
    Ramarna är mestadels hopskruvade av galvade profiler.
    Tillverkar ungefär 150 000 släp årligen inom koncernen varav 40 000 är Neptun.

TK och Respo verkar använda liknande tillverkningsteknik och ungefär samma underleverantörer för sina komponenter, så om jag skulle tänka mig att ha kvar trailern en längre tid skulle jag välja någon av dessa.

Sedan finns ju Brenderup och Fogelsta också, och säkert flera.

Hoppas du kan få lite svar från sådana som använt släpen också.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev gotishin:

Jag tror att en skruvad trailer är sämre, så jag skulle nog välja bort Neptun av den anledningen, om jag ny lyckats med min googling att de har skruvade ramar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan skrev gotishin:

Ja det är klart att de billiga kärrorna har sämre delar, men trailar de sämre?

Det behöver inte vara så. Jag tycker det ser ut som att TK och Respo iaf. använder samma leverantörer.

Jag tycker inte det är så konstigt att ett mera industrialiserat företag i Estland som tillverkar 9 000 släp årligen kan hålla en lägre kostnad än ett svenskt företag som tillverkar 1000 släp årligen lite mera hantverksmässigt.

Neptun som har en skruvad ram kan nog vara lite mindre vridstyv och med tiden göra att trailandet blir lite mindre säkert, eller iaf. mera slingrigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen erfarenhet, har alltid hyrt eller lånat trailers och därför blivit vad det blivit och aldrig reflekterat över antal rullar, eller om det var lättare/svårare än sist och varför  etc. D.v.s har aldrig utvärderat dem.

Men, ser att Respo är tyngst och lastar minst ("bara" 890 kg last, men bör räcka för båten).

TK är något lättare och lastar mest av de tre. Deras 1250 modell borde ju dock räcka, men den har samma mått och vikt, så frågan är vad det är för skillnad egentligen, förutom typad för 100 kg extra last. Prisskillnaden kanske därför är marginell. 

Neptun är lättast och lastar näst mest.

Som nämnts så är sannolikt TK och Respo betydligt gedignare kärror med högre kvalitet. Så är du ute efter hög kvalitet och villig betala för det är det nog någon av de två du ska satsa på, men jag antar du redan vet det.

Nu var ju din fråga om en dyr kärra trailar bättre (bl.a. pga fler kölrullar) och det är väl egentligen bara @Mackey och @Janne_G som försökt svara på den egentliga frågan.

Själv vet jag inte men känslan är att fler kölrullar underlättar, främst vid sjösättning. Fördelar lasten bättre initialt och därför rullar lättare. Att de som finns är bra lagrade och underhållna är nog viktigare än antalet.

Neptun ser ut som rätt dåliga kölrullar, ser klena ut (googlade bättre upplösta bilder). 

Eftersom du ska traila mycket så kanske det även är bra med högre kvalitet, till skillnad mot att bara använda den 2 ggr per år. Dyrare brukar tros allt många gånger även betyda produktutveckling och därmed bättre funktion/handhavande och mer genomtänkt än budgetalternativ.

Jag hade nog kikat på om det kanske går att hitta en bra begagnad av bättre kvalitet Till samma pris som Neptunen och då valt det alternativet istället eftersom du kommer nyttja den mycket.

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag mitt ålarens kollade inte på lastvikten på de trailrar du lagt upp i tråden men nu såg jag.

Jag går alltid efter lastvikt, d.v.s. hur mycket båt med motor och tillbehör väger.

Den första du lagt upp Respo, klarar med nöd och näppe en RYDS Camping med motor och tillbehör då den har en max last på 890 kg och max båtlängd på 5,60 m.

Den andra Neptun har lite mer marginal och klarar 1030 kg och max längd på 6,0 m.

Gällande TK vet jag inte vilken du kollat på där men du bör minst välja 1250 modellen som har en lastvikt på 960 kg.

Sen är det bra om man kolla på hur det ser ut i verkligheten innan man köper, hur rullar och hjul sitter samt justeringsmöjligheter. Dessutom är det ganska stor skillnad på vischarna mellan olika fabrikat.

Har själv haft 2 Brenderup trailrar, en lite mindre som lastade 750 kg och en större som tog 1500 kg lastvikt. Mycket nöjd med dessa och det var inte mycket som behövde justeras mellan olika båtar och inte mycket som gick sönder utan mest normalt slitage.

Hade dom i firman men var så dum att jag hyrde ut dessa till "kreti och pleti" och fick ofta tillbaka heldränkta trailrar där de backat ner i vattnet tills båten började flyta och utan att ta bort ljusrampen sen när de kom tillbaka och ställde trailern drog de handbromsen. Stödhjulet fram fick man byta en gång i veckan under högsäsong för det hade ju de alltid glömt att hissa upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan skrev gotishin:

Tackar, för bra erfarenheter! Jag har en elvinsch för 1500kg som sitter på 30vagnen jag har idag. Planen är att flytta över den till nya 80-vagnen. 

Så du tror inte de extra hjulen/rullarna gör så mycket, så länge man sköter om dem? 

Nej, skillnaderna när du trailar en Ryds Camping är försumbara. Det som kommer ställa till det lite är den lilla kölen som finns på modeller från 76 och framåt. (Jag vet inte hur den gamla varianten ser ut). Den kommer haka i så du behöver lyfta lite för att komma över bakersta kölrullen när du ska sjösätta.

Jag hade ett hembygge med 3 kölrullar och 2 sidohjul under de 12 år jag hade min Ryds Camping med Johnson 90. Funkade kanon. Körde 9 km för sjösättning/upptagning. (Brorsan jobbade som grovplåtis hela livet och han byggde den.)

Gå för den billigare, den är mer justerbar för båten än de andra och kommer garanterat hålla länge. Och andrahandsvärdet gör att du förlorar mindre pengar på den än de dyrare. Så länge du sköter, smörjer och sköljer av.

Och du, backa aldrig ner hjullagren i vattnet, stanna så att däcket är täckt precis där fälgen börjar.

Lycka till !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej tack för alla bra svar. 

Jag kommer förmodligen köpa något i 20-30 tusen klassen. Förmodligen en begagnad brenderup/fogelsta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske inte svar på din fråga men.Har en Neptun trailer som transporterar en Vator 14 R.

Samt en Fågelsta som transporterar en Bella 490R.Ingen av dessa har en massa extra rullar,inga problem att sjösätta eller ta upp.Jag är nästan alltid ensam när det utförs,ofta lugnast när man är ensam folk blir ofta stressade för dom vet inte vad dom skall göra.Finns inga galv skador på någon av dessa .Båda följer bilen perfekt det viktiga är dragkulan har rätt vikt.Ronnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TK trailer är ett prisvärt och säkert val. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Skummade igenom tråden...

Rullar mm, rivs isär och smörjs varje år, verkar det som.

Gör Ni likadant med era bilar, eller lämnar in för service?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Hybro:

Skummade igenom tråden...

Rullar mm, rivs isär och smörjs varje år, verkar det som.

Gör Ni likadant med era bilar, eller lämnar in för service?

Jag har iaf aldrig smort någon kölrulle på min bil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...