Gå till innehåll
lördag 07 mars 2026
Ruskpricken

Reva lösfotad storsegel

Rekommendera Poster

Hej på er kluriga gubbar.

Jo, jag har som kanske bekant lösfotad storsegel.

Har stora fördelar men även nackdelar.

Som tex att seglet ramlar ner delvis på/mot  däck när jag skall ta ner det å beslå.

Lösning-lazyjack.

Det andra är att när jag revar får jag en "härlig" påse som fladdrar. Borde binda upp men hur å med vad å var?

Jag har en tanke om det men vill gärna höra smarta förslag.

Kom ihåg att det är löst,  sitter inte fast i bommen annat än vid masten  å så vid nocken.

Inga förslag om att sy dit en en "påse", med blixtlås o liknande, inte aktuellt. Inte rulla runt bommen heller.

Sy dit en välans massa remsor att knyta med på gammaldags vis är heller inte en lösning.

Vad återstår?

Tackar å hälsar en Ruskig prick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag revar väldigt sällan (blåser det så mycket vill jag ändå inte vara ute) men samma problem uppstår när seglet ska ner. Jag spänner bara bomuthalet ordentligt, så bomliket är rejält spänt. Inget där som fladdrar sen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har väl en revrad med öljett mot masten samt akterut; finns det inte mindre öljetter för t ex snören också för att fånga upp det som hänger? F ö känns frågan konstig; har seglat både med lösfotat och litsat storsegel, och det var ingen skillnad vid beslagning eller revning; du behöver ju sträcka upp seglet med uthal oavsett. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...