saltpeter 11 Postad igår kl 10:25 (redigerade) Hej ! Har lagt in en fråga i texten nedan i fetstil, resten är bara förutsättnigarna för projektet som jag läst mig till här på Bryggsnack -El. --- Projekt nya batterier: ( gå från klassisk 12 v 75 Ah startbatteri + 2 * 75 Ah förbrukningsbatterier) till 12v 75 Ah startbatteri + 200 Ah LiFePO4 (Nedan kallat Lithium) Befintligt system, Contrast 36: Värmare Diesel, Kyl, belysning, lanternor, 2 plotters, Autopilot, Ladda datorer och mobiler, VHF, Allt går på 12 Volts system. Får snåla med ström idag om man ligger still i tre dagar på svaj. Yanmar 3YM30 med 60 A Generator steg 1) Koppla bort skiljerelä, Ladda med batteriladdare(landström/generator) direkt på startbatteri ( bly 75 Ah) som sedan laddar vidare till Lithiumbank. steg 2) Koppla ny Victron 30A DC DC omvandlare mellan startbatteri och Lithiumbank. Ställ inkommande DCDC till 13,3 V för att laddning av Lithium ska starta, sätt utgående DC till 14 V för laddning av Lithium upp till cirka 95 %. steg 3) ??? Behåll (blybatteriladdare) CTEK M200 max laddström 15 A) laddare som kopplas (om) enbart till startbatteri, (Behövs det verkligen ny landströmsladdare för Lithiumbatterier eftersom jag laddar via startbatteri ? Eller kommer denna befintliga CTEK att haverera pga höga strömmar ? ) Steg 4) Koppla befintlig batteristatusmätare VICTRON BMV -712 till nya Lithiumbatterier. (Viss parameterändring nödvändig -urladdningsgolv - lägsta tillåtna tröskelvärde 20% (?) för lithium. Peukert exponent 1,05 , Laddningsverkningsgrad 99% ) -------------- Redigerad igår kl 11:35 av saltpeter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 133 Postad 22 timmar sedan (redigerade) 9 timmar sedan skrev saltpeter: Hej ! Har lagt in en fråga i texten nedan i fetstil, resten är bara förutsättnigarna för projektet som jag läst mig till här på Bryggsnack -El. --- Projekt nya batterier: ( gå från klassisk 12 v 75 Ah startbatteri + 2 * 75 Ah förbrukningsbatterier) till 12v 75 Ah startbatteri + 200 Ah LiFePO4 (Nedan kallat Lithium) Befintligt system, Contrast 36: Värmare Diesel, Kyl, belysning, lanternor, 2 plotters, Autopilot, Ladda datorer och mobiler, VHF, Allt går på 12 Volts system. Får snåla med ström idag om man ligger still i tre dagar på svaj. Yanmar 3YM30 med 60 A Generator steg 1) Koppla bort skiljerelä, Ladda med batteriladdare(landström/generator) direkt på startbatteri ( bly 75 Ah) som sedan laddar vidare till Lithiumbank. steg 2) Koppla ny Victron 30A DC DC omvandlare mellan startbatteri och Lithiumbank. Ställ inkommande DCDC till 13,3 V för att laddning av Lithium ska starta, sätt utgående DC till 14 V för laddning av Lithium upp till cirka 95 %. steg 3) ??? Behåll (blybatteriladdare) CTEK M200 max laddström 15 A) laddare som kopplas (om) enbart till startbatteri, (Behövs det verkligen ny landströmsladdare för Lithiumbatterier eftersom jag laddar via startbatteri ? Eller kommer denna befintliga CTEK att haverera pga höga strömmar ? ) Steg 4) Koppla befintlig batteristatusmätare VICTRON BMV -712 till nya Lithiumbatterier. (Viss parameterändring nödvändig -urladdningsgolv - lägsta tillåtna tröskelvärde 20% (?) för lithium. Peukert exponent 1,05 , Laddningsverkningsgrad 99% ) -------------- Nej, CTEK kommer bara att ge 15A oberoende av om dina båda batterier vill ta emot mer. Det är det omvända som brukar förbrylla - att batterierna inte vill ta emot den strömstyrka som laddaren ger, men det är oftast ett bekymmer när det gäller blybatterier. LFP "bromsar också in på slutet" men inte så tidigt som Pb. En synpunkt på ditt installationsförslag: Byt ut Victron 30A DC/DC mot 50A DC/DC. 30-ampersmodellen har väldigt mycket sämre verkningsgrad än 50-ampersmodellen som är av senare konstruktionsårgång. 87% för 30A-modellen och 98,5% för 50A-modellen. Skillnaden är att av inmatad ström så blir 11,5% värme i utrymmet där omvandlaren är monterad (160W vid 30A o 14V). Dessutom så kan du nog ta ut mer än 30A ur din generator (jag har en 80A generator på min Yanmar 3YM30 och tar ut 50A ur den med min Orion Smart 50A utan att den blir överhettad). Titta på kylflänsarna på de båda modellerna så inser du skillnaden. 30A-modellen har kraftiga kylflänsar, 50A-modellen har en slät aluminiumplåt på baksidan... Sen har jag för mig att inställningsmöjligheterna för 50A-modellen är lite flexiblare. Att spara någon tusenlapp på den mindre modellen är enligt mig bara dumsnålt för en installation som kommer att sitta orörd i båten i evinnerlig tid. Jo, även jag har sett paketerbjudandena som båttillbehörsbutikerna har med två LFP och en 30A-DC/DC men överväg att ta merkostnaden för att köpa batterier och DC/DC separat. (Victron har troligen låtit tillverka en större mängd 30-amperare som de vill bli av med.) Redigerad 22 timmar sedan av Lintott 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
saltpeter 11 Postad 21 timmar sedan 1 timme sedan skrev Lintott: Nej, CTEK kommer bara att ge 15A oberoende av om dina båda batterier vill ta emot mer. Det är det omvända som brukar förbrylla - att batterierna inte vill ta emot den strömstyrka som laddaren ger, men det är oftast ett bekymmer när det gäller blybatterier. LFP "bromsar också in på slutet" men inte så tidigt som Pb. En synpunkt på ditt installationsförslag: Byt ut Victron 30A DC/DC mot 50A DC/DC. 30-ampersmodellen har väldigt mycket sämre verkningsgrad än 50-ampersmodellen som är av senare konstruktionsårgång. 87% för 30A-modellen och 98,5% för 50A-modellen. Skillnaden är att av inmatad ström så blir 11,5% värme i utrymmet där omvandlaren är monterad (160W vid 30A o 14V). Dessutom så kan du nog ta ut mer än 30A ur din generator (jag har en 80A generator på min Yanmar 3YM30 och tar ut 50A ur den med min Orion Smart 50A utan att den blir överhettad). Titta på kylflänsarna på de båda modellerna så inser du skillnaden. 30A-modellen har kraftiga kylflänsar, 50A-modellen har en slät aluminiumplåt på baksidan... Sen har jag för mig att inställningsmöjligheterna för 50A-modellen är lite flexiblare. Att spara någon tusenlapp på den mindre modellen är enligt mig bara dumsnålt för en installation som kommer att sitta orörd i båten i evinnerlig tid. Jo, även jag har sett paketerbjudandena som båttillbehörsbutikerna har med två LFP och en 30A-DC/DC men överväg att ta merkostnaden för att köpa batterier och DC/DC separat. (Victron har troligen låtit tillverka en större mängd 30-amperare som de vill bli av med.) Hej ! Vilket bra förslag, jag valde 30 A DC-DC främst för att inte riskera överhettning av Yansmargeneratorn - utifrån vad jag hört på forumet. Men om det (målar fan på motorrumsväggen) blir väldigt varmt kring generatorn kan man ju lätt sätta ett motstånd i serie för att få ner strömmen (A) lite. (I=U/R) (Eller så kan man kanske styra detta med DC-DC parametrar på något smart (för mig ännu inte färdigstuderat) sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
superpin 37 Postad 21 timmar sedan Ännu en fördel med Orion XS, du kan styra laddströmmen hur du vill, dessutom både på in- och utgående ström. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 133 Postad 20 timmar sedan 9 minuter sedan skrev saltpeter: Hej ! Vilket bra förslag, jag valde 30 A DC-DC främst för att inte riskera överhettning av Yansmargeneratorn - utifrån vad jag hört på forumet. Men om det (målar fan på motorrumsväggen) blir väldigt varmt kring generatorn kan man ju lätt sätta ett motstånd i serie för att få ner strömmen (A) lite. (I=U/R) (Eller så kan man kanske styra detta med DC-DC parametrar på något smart (för mig ännu inte färdigstuderat) sätt. Det är inget problem med att använda 50A-modellen. Du laddar ner en app till mobilen från Victrons hemsida, loggar in mot DC/DC-omvandlaren med det password som finns på en lapp på enheten, sedan väljer du vilken laddström du vill ha till batterierna. Du kan välja att begränsa inströmmen från generatorn eller utströmmen till batterierna. Även val av utspänning från DC/DC-omvandlaren kan göras i appen. Det finns förvalda parametrar för LFP och sedan kan de justeras efter egna önskemål. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 505 Postad 6 timmar sedan 2026-01-06 vid 11:25 skrev saltpeter: steg 2) Koppla ny Victron 30A DC DC omvandlare mellan startbatteri och Lithiumbank. Ställ inkommande DCDC till 13,3 V för att laddning av Lithium ska starta, sätt utgående DC till 14 V för laddning av Lithium upp till cirka 95 %. steg 3) ??? Behåll (blybatteriladdare) CTEK M200 max laddström 15 A) laddare som kopplas (om) enbart till startbatteri, (Behövs det verkligen ny landströmsladdare för Lithiumbatterier eftersom jag laddar via startbatteri ? Eller kommer denna befintliga CTEK att haverera pga höga strömmar ? ) Det är korrekt att det går att ladda lithiumbatterierna genom via startbatterier. Som du beskriver får man fixa Vturnon och Vturnoff för att DC/DC-laddaren skall starta och inte ladda ur startbatteriet när laddaren inte är påkopplad. Ctek laddaren kommer inte brinna upp. Strömmen kommer fördelas mellan start och servicebatteriet. Du kommet möjligtvis få svårt att hitta ett spänningsfönster där DCDC-laddaren vill starta när startbatteriet är fullt från början och ligger på float, 13.5V för att sedan inte stänga av sig under 13.3V, när lithiumbatterier börjat lasta med 15A. Även om du kommer få det att fungera så tror du kommer tycka på sikt att 15A inte är så hög ström för att ladda din servicebank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser