Gå till innehåll
onsdag 11 mars 2026
jomeax

Skrovligt och fult under färgen

Rekommendera Poster

Tjena!

Är ny med båtar och skaffade förra året en glasfiberbåt från tidigt 90 tal. Riktigt fult och flagnande väjuat under vattenlinjen där antifoulingfärgen sitter. Se bilder. Vad bör jag göra åt det? Slipa och måla ny antifouling?

IMG_1671.jpeg

IMG_1670.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jo.... Allt beror ju på.

Själv tävlar jag inte med gamla segelbåten. Vill bara att den ska funka.Utnyttjats flitigt under 20 säsonger.

Alltså kränger jag inte ned den med tävlande inom synhåll. Skäms inte.

Behöver inte vara spegelblank att flasha med. Och visst vill man ha maximal fart, utnyttjande av vind e t c så ska det vara slätare än en barnröf.

Visst, när jag lyfte båten efter första säsongen, blev jag såååå besviken. Båten var full av blåsor. Förre ägaren hade efter nedslipning lagt på nån industriepoxi.

Skrapade, slipade, spacklade... La på VC-Tar i flera lager. Samma visa igen nästa höst...

Så gjorde jag i mer än 10 år.

Borde m a o ha blästrat o s v.

Men så fick jag en skvätt Tikkurila färg av en polare.

Färgen avsedd för undervattenskonstruktioner i stål, betong e t c.

Målade tre lager på 1 m2 före sjösättning.

Vid följande upptagning på hösten, max 2 små blåsor på testområdet.

Men i övrigt ....

Så kommande vår rev jag av alla grövre ojämnheter och målade hela botten med nu denna färg.

Har varit stabilt med få blåsor mer än fem år.

Behöver inget spegelblankt skrov under vattenlinjen.

- Nu får jag skit av nördar ... Men som sagt det duger väl åt mig och min användning av Cumulusen.

Bara tanken.... Inte målar man stora fartyg med haipade färger för kappseglingsbåtar.

Fel eller rätt?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Alltid svårt att se på bilder men jag tycker det ser ut som du har massor av både vertikala och horisontella småsprickor från slaget och en bit upp på fribordet, se min markering på bilden.

1235404906_Skrmavbild2026-03-08kl_08_43_35.png.51b4227fdb9e0c4a9e62f9a86d0a7bf1.png

Börja med att slipa helt rent från gammal bottenfärg på området på BB-sidan som visas på bilden.

Slipa försiktigt, ett lager bottenfärg i taget tills du kommer ner till gelcoaten.

Slipa inte bort gelcoaten.

Excenterslipmaskin ø125 mm och helst med utsug kopplat till en grovdammsugare. Skyddsutrustning på när du slipar...

Ta en ny bild så man kan se om det är sprickor i underliggande lager av bottenfärg eller det är sprickor i gelcoaten.

Gelcoat är det lager av färgad polyester som ligger ytterst i laminatet och som skyddar laminatet samt gör laminatet "vattentätt". Är det skador i gelcoatlagret sipprar vatten sakta men säkert in i laminatet som suger åt sig vatten via kapillärverkan upp i glasfibertrådarna som ligger kors och tvärs i polyestern. Varken gelcoat eller polyester suger åt sig vatten men det gör glasfibern.

Leta även efter tecken på "ful-lagningar" under vattenlinjen på din båt som är gjorda med vanligt bilspackel eller liknande och som inte täckts med topcoat efter lagningen utförts.

Tyvärr ganska vanligt att båtar i glasfiberarmerad polyester (GAP) lagas på detta sätt.

På din nedre bild ser det riktigt grisigt ut och kan vara tecken på osmosis (böldpest) som uppstår då vatten tränger in i laminatet.

Ta fler bilder och så tydliga bilder som möjligt när du slipat rent från gammal bottenfärg.

Mvh

Pär

Redigerad av Mercury_44XS
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hybros ide är tilltalande måste jag säga men låt oss gräva i färglagren först.

ser inga sprickor under den fula bottenfärgen, testade på flera ställen.

IMG_1675.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är några lager bottenfärg på båten men inga skador vad jag kan se på bilden.

Många gånger målas det bottenfärg över annan bottenfärg som inte stämmer överens med varandra och det blir sprickor, krackeleringar och stora flagor faller av till slut. Sen målas det med ytterligare en annan bottenfärg över allt gammalt som inte matchar de tidigare lagren.

Vill du ha det helt 100 så bort med allt gammalt skit och börja om med ny epoxigrund (t.ex VC Tar) och sedan ny bottenfärg. Är ett jävla skitgöra men det blir bra. Men håll koll efter skador och kolla dessa noga, hittar du skador så laga dessa med topcoat+härdare eller gelcoatspackel+härdare om de är ytliga.

Tvätta med aceton och slipa jämnt mellan lagren topcoat/gelcoatspackel och även innan grundning.

Är du osäker så ta bilder...

Lite nyfiken på vad det är för båt?

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack igen för utförligt svar.

Det är en SeaStar 6000 cruiser från 1989

/John

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...