Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

eddman

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om eddman

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. japp, men kan väl byta hela varvräknaren tänkte jag. hade varit fint att veta om det går att överföra existerande timmar till nya timmätaren. kanske bara att koppla till ström på nya timmätaren o låta den ticka upp till önskat antal timmar?
  2. biltema har ju denna: https://www.biltema.se/bat/elutrustning/marina-matare/varvraknare-85-mm-2000039739 den ska funka rakt av att byta ut mot pentas och den visar timmar men jag undrar om det kommer funka på min motor då min timvisare är analog
  3. Jag har en analog timmätare på en AD41A från 90 som har stannat. Varvräknaren funkar bra. Någon som vet vad man kan göra åt det eller om det går att byta till en digital mätare rakt över?
  4. jag har fått ett än så länge okänt problem med mitt drev. Båten står nu iaf på land och tänkte börja kolla lite Första frågan är hur trögt det ska vara att snurra propelleraxeln för hand (utan propellrar) i friläge? som det är nu så kan jag snurra på den åt båda hållen om jag nyper rätt hårt med näven men jag kan inte säga att det går direkt lätt. FYI: problemet yttrade sig så att driften lade av när jag låg i plan. sedan har jag inte kunnat lägga i framväxel längre men backen funkar. jag har dock något missljud typ "helikopterljud" på tomgång utan växel i.
  5. tack för svaren, får bli att lyfta den o avsluta denna säsongen... suck. plocka svamp kanske e roligt med? fick väldigt många bra svar på en volvo penta grupp på Facebook. vill bara tipsa om den för er andra som råkar ut för saker som har VP
  6. okej, jag gillar ju o meka men har för liten erfarenhet av detta känner jag (första året med drevbåt) så jag får väl lämna det till experterna. Någon som har tips på en drevspecialist i Göteborgsområdet som ni har goda erfarenheter ifrån?
  7. ja det är en bra fråga, jag minns inte riktigt tyvärr. men man undrar ju då hur en ny kona kan slitas ut på kanske 50 timmars körning!? han kan ju ha gjort något fel så klsrt eftersom han gjorde det själv...alyernativt ngt annst fel på drevet som gör att det sliter snabbt. det har iaf inte varit någon fördröjning eller slirande när jag lagt i framåtväxel som många säger att de upplever vid sliten kona.
  8. Jaha, idag fick man bli bogserad i hamn. Jag söker lite tips från er med erfarenhet av 290DP drev som krånglar. Min båt är en 3 ton planande båt med en ad41 på 200hästsr som går fint. Jag har kört rätt mkt i sommar och allt har funkat bra tills idag. Det som hände var att vi lämnade hamnen, lät motorn gå varm på 1200 varv o sedan upp i plan i 23 knop (3100) varv. sedan efter en sjömil så märker jag att båten tappar fart (kändes typ som att propellern slutade driva) så jag lade snabb friläge och motorn tuffade på men jag kunde inte lägga i framåtväxeln, kunde dock lägga o backen som verkade funka som vanligt. Bogserad in i hamn av en vänlig själ. När motorn var av provade jag att dra växelspaken lite längre bakåt o sedan tillbaka till friläge sedan kunde jag dra växelspaken framåt igen. Funderade på att prova lägga i framåtväxel medan jag var förtöjd men vågade inte riktigt då peken på båten ligger lite nära bryggan. Så har ni några tankar på vad som kan vara felet? Den gamla ägaren uppgav att han under förra året hade bytt konan i drevet o packat om det (själv) så konan bör väl vara OK men samtidigt så har det känts lite väl "mjukt" när jag har lagt i framväxel under säsongen, nästan "elektronisk" medan backen gått i med en klassisk donk. Har förstått att detta kan vara en indikation på sliten kona. Några tankar eller tips?
  9. jag har samma motor och har fått lite erfarenhet, mitt råd är att börja bakifrån, o jobba dig framåt, jag hade gjort följande: - kolla bränsleanslutningarna till tanken, kan sätta sig lite skit i muttrarna med hål i som bränslet ska flöda igenom (vad de nu heter), kolla också att bränslet är OK genom att öppna inspektionsluckat till tanken (kolla efter vatten i botten och/eller algbeväxning) - kolla bränslefilter (förfilter om sådant finns o bränslefilter på motorn). obs, om du har loss något så krävs sedan avluftning av systemet men det är simpelt - kolla luftfilter o turbo som föregående gubbe föreslog om någon av de muttrar du pillar på har kopparringar så kan det vara bra att byta dem eller bara glödga de gamla kopparringarna innan du drar åt muttern igen för att undvika att behöva dra så hårt att du har sönder några gängor. hoppas det löser sig!
  10. jag tänkte ge mig på att renovera en läckande däckslucka, ny fog behövs. Jag började kolla upp vilken fogmassa som skall användas och såg att Sikaflex 295 UV ser ut att vara bra grejer... men dyrt. Så snål-Werner i mig undrar om det funkar lika bra med Biltemas variant "Marine Sealant": https://www.biltema.se/bat/batvard/tatning/marintatning-2000040775 någon som har erfarenhet av Biltemas produkt? Jag hittade för övrigt en bra video för detta för andra intresserade:
  11. Vilka reservdelar ska man ha med sig ut på sjön med denna motor, jag tänker sådant som kan gå sönder då och då som man kan fixa på sjön. - bränslefilter - oljefilter - luftfilter? - remmar? vad mer? mvh Fredrik
  12. jag undrar om någon har något tips här. lamporna på panelen beter sig lite underligt när jag vrider tändningen till läge 1. då ska lamporna för temp, oljetryck o laddning lysa, se bild. men ibland lyser inte lamporna för temp och oljetryck. motorn går kanon och har rätt oljetryck och temp. felet att lamporna ej lyser när jag har tändningen i läge 1 uppkommer lite sporadiskt, det spelar ingen roll om motorn är varm eller så. ngn som haft liknande erfarenheter?
×
×
  • Skapa nytt...