Gå till innehåll
söndag 08 mars 2026
eddman

App för att rita elschema

Rekommendera Poster

Jag har varit medlem sedan många år här och har haft mycket hjälp av forumet i diverse frågeställningar, mest kring motorer tror jag. Det finns verkligen en fantastisk kunskapsbank här.

Nu är det dags för mig att ge tillbaka lite. Jag har skapat en webapp för design av elcheman för båtar och husbilar. Hade varit supertacksam för feedback!

Appen finns på getvoltmap.com och den är gratis för ett schema. Här är en video som beskriver hur den funkar:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kul initiativ !

Mer eller mindre automatiska funktioner och hjälp är nog till stor nytta om man inte ritat innan, så där finns helt klart en målgrupp.

Men när man vill gå steget längre landar man ofta i att det går väl så fort och blir framförallt mer överskådligt att göra rätt mycket manuellt, då städjobb och att komma runt att just den burken eller plinten man ville koppla in inte finns tar tid.

En sak jag direkt reagerar på är att det finns en hel del att göra på algoritmen som drar ledningarna. Det största problemet med att göra ett elschema är att få det överskådligt då det annars snabbt blir ett ormbo, en funktion ditt program inte riktigt hanterar utan gör onödiga abrovinker och böjar.

Här är några exempel (ur din demovideo, som man ändå får tro är det bästa du vill visa 😉) :

bild.png.75b30ff0c072599b16a05416c3d11b5b.png

bild.png.3c8a184e4c77cf27abaf8ba70aca368b.png

Sedan saknar jag tänket att ha plintar för plus- och minus. Det är allmänt vedertaget om man vill ha ett bra elsystem att göra så istället för att använda batterikabelskorna som kopplingsplintar. Ditt program verkar gilla det sistnämnda, även om det blir både tre och fyra grova kablar så är det den stackars kabelskon som är kopplingspunkt. Återigen från din video:

bild.png.e941826861242cc9b17eb9b45487beeb.png

Sedan saknar jag möjligheten att rita kabelknippen eller flerledarkablar. Alltså kunna rita EN kabelsymbol innehållande flera ledare, t ex mellan maskinrum och panel, istället för att behöva rita alla ledare separat hela vägen. Dels blir det snyggare, mindre grötigt men framförallt återspeglar det så som det ser ut i båten.

Det är ungefär här som jag antingen använder ett elcadprogram (eftersom jag råkar ha tillgång till ett) eller faktiskt gör det helt manuellt i ett lite bättre "vanligt" ritprogram (t ex paint.net, inte att förväxla med Windows "paint")....

EDIT:

14 timmar sedan skrev eddman:

Appen finns på getvoltmap.com och den är gratis för ett schema.

Sedan är du ju faktiskt inte riktigt ärlig och tydlig med vad man får och vad som är "gratis". För så bra och gratis är det ju inte:

• Man kan alltså bara rita ETT projekt/schema, sedan kommer det kosta pengar
  • AI-assistenten får bara användas tre ggr, sedan är den tydligen blockerad om man inte köper versionen "Pro"
  • Detta enda elschema man kan rita låses dessutom för redigering efter 30 dagar, och går sedan inte att ändra. Om man inte betalar och köper "Pro"
  • Automatiska verifieringen finns inte i prova på-versionen

Känns lite som ett sätt att lura in folk för att - när de väl börjat - tvinga dem att behöva köpa produkten ("Pro"). Som dessutom inte är en produkt utan ett löpande årligt abonnemang, slutar man betala kan man sedan inte redigera sina redan gjorda elscheman längre....

14 timmar sedan skrev eddman:

Nu är det dags för mig att ge tillbaka lite. Jag har skapat en webapp för design av elcheman för båtar och husbilar. 

På det du skriver låter det som att det är något du knåpat på privat, men i verkligheten är det ju inte du privat utan ett kommersiellt konsultföretag som ligger bakom programmet/appen (ByPropel AB).

Det är väl ytterst tveksamt om reklamupplägg som detta (från företag) är tillåtet här på Marinforumet. Även om det kanske kan verka intressant vid en första anblick (vilket väl är meningen).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...