Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Kaj_Bjorkhagen

Därför ska vi införa motorbåtsskatt!

Rekommendera Poster

Effekterna av massinvandringsfiaskot går inte längre att dölja för regeringen, trots det så kommer regeringen att försöka dölja detta till varje pris. Ett sätt att hålla upp fasaden av den sk sverigebilden är att införa motorbåtskatt och att ha som skäl motorbåtarnas miljöpåverkan. 

 

Diskutera

Hur ska utformningen av skatten se ut enligt dej? Jag tänker mig att minst dubbla miljöskatten på både bensin och diesel. 

  • Haha 3
  • Förvirrad 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade du skattad eller smuggelsprit i groggen?

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tar jag fram popcorn :) Den här tråden kan bara gå åt ett håll:P

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra initiativ. Viktigt är att skatten bara gäller motorbåtar och oavsett vad som hälls i tanken, man ska inte komma undan både skam och ansvar genom att tanka biobränsle! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste är ju att skatten ska betalas för att du har motorbåt inte för att du kör, man ska inte komma undan för att man bryggseglar eller snålåker. Nä 10kr per kilo båt vore rimligt! 

Sen är det ju om möjligt ännu viktigare att pengarna går till något som varken gynnar miljön, båtägare eller nya och gamla svenskar 😉

Skämt åsido, säg inte båt skatt jag är rädd att det är närmare än vi tror. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Slowrider:

Skämt åsido, säg inte båt skatt jag är rädd att det är närmare än vi tror. 

Framförallt om vi ska nya snabbtåg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle säkert utformas på samma sätt som skatten som MP satt på kärnkraftverken, där skattas kärnkraftverket för den maximal effekt dom kan få ut - oaktat hur lite dom tar ut.

 

Samma sak med värmekraftverken som kom får något år sedan, så istället för att köra verken på sommaren som man gjort i alla år så stänger man ner på sommarenn när man bara behöver el, inte värmen som produceras. 

 

För båtar skulle det säkert bli en KW skatt, hur mycket KW/effekt kunde motorerna generera på topp när dom var nya.. Det beskattas man på oaktat vad.

 

Det finns bara ett sätt att hantera detta för oss normala svenskar. Plan B, flytta ut från Sverige till ett land som tar hand om sina invånare, eller där man iaf inte massinvandrar folk som det inte ställs krav på..

 

Undra hur det skulle bli för Sverige och vår eminenta regering om 2 miljoner Svenska skulle emigrera.

 

Tänk vilka skatte effekter det skulle få, om snittlönen på dessa 2 miljoner svenska skulle sticka är det en årlig imkomst skatt på 3 360 000 000 000 Svenska kronor som försvinner, jag räknade lågt 32% dom flesta har idag en mycket högre skatt. 

Ta till detta all övrig konsumtion som tappas, alla övriga skatte och moms intäkter som för staten säker är 1 200 000 000 000 till.  

 

När det sker kommer säker 2 miljoner till att försvinna - vilket skulle innebära total kolaps för det svenska Samhället. Sen kommer troligtvis resterande Svenska att flytta, då landet blir obeboeligt.  

 

Då har man gjort årtusendets snabbaste befolkningsbyte, vilket man får intryck av att det finns en plan för.. 


Flaggan skulle bytas, språket skulle bytas till ett språk med krumbukter. Undra om dom som då kommit till Sverige för att få leva på bidrag skulle axla allt arbete som vi arbetande nordbor gjort i alla år - eller om det skulle se ut som i MENA länderna efter några år, mest bara ruiner..?

 

Inför man båtskatt så kanske man fördröjer detta ett år eller så, sen kommer folk endå att tröttna på att slava för en stat som inte ger något tillbaka.. 

För er som inte har en plan B - det är på allvar dags att fundera i dom termerna. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man undrar ju hur det skall regleras?

Motorbåt med inombordare, 1-3 maskiner?

Motorbåt med utombordare?

Segelbåt med inombordare?

Segelbåt med utombordare?

Segelbåt utan motor?

Motorbåt/Segelbåt med elmotor?

Vattenskoter?

Gummibåt?

Eka med akterspegeln ifall du i framtiden köper en utombordare?

Vindsurfingsbräda (räknas ju som båt).

Kanot?

 

Till och börja med så måste nog ett register skapas innan skatt kan avgöras. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev patrikflink:

Till och börja med så måste nog ett register skapas innan skatt kan avgöras. 

Tyvärr enkelt, man gör som i Danmark, man låter försäkringsbolagen sköta det och även ta in skatten som är en procentsats av försäkringsvärdet. Sen tar man ut en del baserad på antal kW och ev uppdelning diesel och bensin.

Men den svenska modellen lär bli ett nytt verk med 867 medarbetare.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev patrikflink:

Till och börja med så måste nog ett register skapas innan skatt kan avgöras. 

Behövs inget register. 
Man delar bara in territorialhavet i miljözoner. 
Sedan är det upp till båtägaren att deklarera båtens miljöklass och önskad miljözon man vill åka i. 
Att ha båt med med förbränningsmotor(!) i skärgård blir dyrare än att ro ute på öppet hav. För att nå öppet hav är de största farlederna i den billigaste zonen osv. 
 

Den som blir ertappad av KBV i fel miljözon med fel båt blir sköntaxerad plus en kontrollavgift på några basbelopp. 
 

Då har man inte infört båtskatt och något register behövs inte heller. 
Bara en miljö/trängselavgift. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll vilka skatteregler som införs, resultatet blir detsamma. Man tar in så mycket skatt som är möjligt nästan upp till en gräns där folk blir så förbannade att politikerna kastas ut och förlorar sin försörjning. Och gränsen flyttas uppåt i takt med att vi vänjer oss, tänk på den kokta grodan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev coppertail:

Att ha båt med med förbränningsmotor(!) i skärgård blir dyrare än att ro ute på öppet hav.

Tror jag nog inte, om vi i framtiden uppfinner en förbränningsmotor som går på Östersjönsvatten (istället för bensin/diesel/el) så vill staten ha in sina pengar ändå, oavsett miljözoner osv.

 

Varför cykel inte är beskattad som är ett fordon är en gåta för mig isåfall.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev bhemac:

Tyvärr enkelt, man gör som i Danmark, man låter försäkringsbolagen sköta det och även ta in skatten som är en procentsats av försäkringsvärdet. Sen tar man ut en del baserad på antal kW och ev uppdelning diesel och bensin.

Men den svenska modellen lär bli ett nytt verk med 867 medarbetare.

Finns ingen lag än att ha sin båt försäkrad i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg att bhemac precis skrev det men eftersom det inte finns något båtregister liknande det för bilar är detta (försäkringsbolagen) den enda möjliga vägen. Sedan tas skatt förmodligen lämpligast ut på effekten med tröskelvärden så att vi får se en massa motorer med 99,9 Hk för att man ska hamna i rätt skatteklass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev patrikflink:

Tror jag nog inte, om vi i framtiden uppfinner en förbränningsmotor som går på Östersjöns vatten så vill staten ha in sina pengar ändå, oavsett miljözoner osv.

 

Varför cykel inte är beskattad som är ett fordon är en gåta för mig isåfall.

Men alla som vill vara på sjön måste ju ta ansvaret solidariskt. 
Det är ju själva vistelsen i miljökänsliga områden som ska avgiftsbeläggas. 
Självklart i kombination med årstidstariff. När den fridlysta ålakråk... förlåt skarven häckar och under sälarnas föryngringsperioder kommer man behöva söka dispens för att vistas i skärgården öht. 
Men mellan oktober och mars kommer det vara nästan gratis att ro. 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev patrikflink:

Finns ingen lag än att ha sin båt försäkrad i Sverige.

De flesta hamnar kräver det och har du en motorbåt värd xhundra tusen vill du nog ha den försäkrad

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Dava:

De flesta hamnar kräver det och har du en motorbåt värd xhundra tusen vill du nog ha den försäkrad

Självklart Dava, men det finns ingen lag på det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev coppertail:

Men alla som vill vara på sjön måste ju ta ansvaret solidariskt. 
Det är ju själva vistelsen i miljökänsliga områden som ska avgiftsbeläggas. 
Självklart i kombination med årstidstariff. När den fridlysta ålakråk... förlåt skarven häckar och under sälarnas föryngringsperioder kommer man behöva söka dispens för att vistas i skärgården öht. 
Men mellan oktober och mars kommer det vara nästan gratis att ro. 

Absolut, men gillar inte det iallafall.

Vi betalar redan skatt på bränslet idag (även elen) och tydligen så måste vi ge mer, inte solidariskt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom, som nämnts, statens inkomster måste in oavsett befolkningens beteende så måste skatten gälla alla båtar så att inte motorbåtsägare byter till segelbåt. Vi får räkna om segelyta till en motsvarande kW-ekvivalent. Även andra fiffiga framdrivningssystem som åror, handvevade propellrar trampfenor mfl. måste beräknas eller skönstaxeras.

  • Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev patrikflink:

Finns ingen lag än att ha sin båt försäkrad i Sverige.

Nej men det ansvarsförsäkring borde vara obligatorisk, den går ju inte att ta ut skatt på heller.

I Danmark var det vissa som försäkrade i Norska bolag mm. Men de flesta gav upp och betalade snällt sin skatt.

--

Om skatten är rimlig, säg 0,5% på värdet och pengarna går tillbaka till båtlivet, utprickning, tömningstationer mm tror jag de flesta skulle acceptera det. Då får man också tyst på de icke-båtmänniskor som skriker på att båtägarna inte betalar för sig och som tycker att allt över 5 m är lyxbåtar.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev bhemac:

Nej men det ansvarsförsäkring borde vara obligatorisk, den går ju inte att ta ut skatt på heller.

I Danmark var det vissa som försäkrade i Norska bolag mm. Men de flesta gav upp och betalade snällt sin skatt.

--

Om skatten är rimlig, säg 0,5% på värdet och pengarna går tillbaka till båtlivet, utprickning, tömningstationer mm tror jag de flesta skulle acceptera det. Då får man också tyst på de icke-båtmänniskor som skriker på att båtägarna inte betalar för sig och som tycker att allt över 5 m är lyxbåtar.

Det föresätter ansvar som inte alla har, ser det dagligen.

Därför måste det bli en lag på att alla båtar är försäkrade om dom vistas på sjön/havet.

Innan det så håller inte ditt argument beträffande beskattning som Danmark kör med.

Alltså tillbaka till ett register igen.

Bra på ett sett, sjukt mycket båtar som ligger skräpar (ansvar igen).

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev patrikflink:

Alltså tillbaka till ett register igen.

Enkelt, försäkringsbolagen har ju redan register. Tillsammans skapar man ett centralt register så att tex hamnar kan kolla att det finns anvarsförsäkring. Sen dryga böter på den som inte har ansvarsförsäkring.

Om jag inte missminner mig så kostar min ansvar en femhundring om året.

Obs detta har inget med skatt att göra.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ertappas man i fel miljözon betalar man en avgift per meter sträcka lämplig rutt (tjänstemannabedömning) tur och retur tillbaka till rätt miljözon. Ertappas man samtidigt med sjöfylleri multipliceras sträckan med 3 eftersom man vinglar på fyllan. (Empirisk erfarenhet) 

 

Detta system kan ju med enkelhet automatiseras med att av säkerhetsskäl införa krav på transponder. 
Blir lika smidigt som trängselskatten för bil. 
 

Fan! Bjuder jag på det här? 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev bhemac:

Enkelt, försäkringsbolagen har ju redan register

Vet minst 10 båtar som inte var/är försäkrade 2019! 

En är min gummibåt med 8hk. 

4 kompisar har gummibåtar med utombordare.

Kompisens Marieholm 24 (lågt värde typ 10.000kr).

Polare i Stockholm med en segelbåt som köptes för 1 krona (helt sant) med 5hk utombordare.

En kille på vår marina med 3 båtar.

 

Kan nog fylla på lista med flera

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom man slagit till med en skatt på husbilar om 28.000/år (jag utgår ifrån att det är V som anser att har man råd att äga en husbil så har man för mycket pengar snarare än att MP vill att fler skall flyga till Kanarieöarna istället för att campa hemma) så är det ju tämligen logiskt att införa detsamma för övernattningsbara båtar oavsett typ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev BSven:

Eftersom man slagit till med en skatt på husbilar om 28.000/år (jag utgår ifrån att det är V som anser att har man råd att äga en husbil så har man för mycket pengar snarare än att MP vill att fler skall flyga till Kanarieöarna istället för att campa hemma) så är det ju tämligen logiskt att införa detsamma för övernattningsbara båtar oavsett typ.

Husbil är inte lösöre. Mycket enklare att chockskatta i miljöns namn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev patrikflink:

Vet minst 10 båtar som inte var/är försäkrade 2019! 

En är min gummibåt med 8hk. 

4 kompisar har gummibåtar med utombordare.

Kompisens Marieholm 24 (lågt värde typ 10.000kr).

Polare i Stockholm med en segelbåt som köptes för 1 krona (helt sant) med 5hk utombordare.

En kille på vår marina med 3 båtar.

 

Kan nog fylla på lista med flera

Jobbigt den dagen man sätter Marieholm 24:an i sidan på en flytande groggveranda och skall stå för allt ur egen ficka...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev patrikflink:

Vet minst 10 båtar som inte var/är försäkrade 2019! 

En är min gummibåt med 8hk. 

4 kompisar har gummibåtar med utombordare.

Kompisens Marieholm 24 (lågt värde typ 10.000kr).

Polare i Stockholm med en segelbåt som köptes för 1 krona (helt sant) med 5hk utombordare.

En kille på vår marina med 3 båtar.

 

Kan nog fylla på lista med flera

 

Små båtar som era gummibåtar täcks av hemförsäkringen. Marieholm och gratisbåten ska ju egentligen vara försäkrade. Blir trist om de sliter sig och orsakar skador på någon annans båt.

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sann miljöpolitisk anda måste naturligtvis båtskatten bli utformad enligt principen Bonus-Malus.

Lite förenklat innebär detta att motorbåtar får malus dvs. skatt.

Medan alla vindkraftsdrivna båtar får bonus, alltså subventioner.

 

Yesssss!!!!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För enkelhetens skulle birde det vara en Co2 skatt för alla. Eftersom bränslet redan beskattas och det kan vara svårt att få in alla uppgifter som krävs, det var ju registerplikt på båtar på -80 talet. En kamrats far struntade i att montera sina bokstäver, blev stoppad av KBV/Polisen utanför Nassa som påtalade att han inte hade monterat sina registreringssiffror. Dom ville då ha hans legitimation/körkort för att kunna identifiera honom. När han frågade vad han skulle behöva legitimation till när han var i naturhamnar så tröttnade staten efter ett tag och åkte iväg. 

 

Åter till ämnet:  En Co2 skatt borde ju införas baserat på en persons kroppsvikt - eftersom vi alla andas ut Co2 som är livsfarlig för miljön borde vi personligen beskattas. Det vore ju mycket mer effektivt, då skulle ju även djurägare tvingas betala för Co2 för sina djur. Tänk en nötbonde som måste betala Co2 för alla sina kossor, där skulle man kunna ha en metangas taxa oxå - shit vad mycket pengar det skulle bli till staten... 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...