Gå till innehåll
måndag 05 januari 2026
SeaMaster560wa

Vilken båtmodell ska man satsa på?

Rekommendera Poster

Hej och God Fortsättning!

Vi är 2 vuxna på ca 50 år som är på gång att byta båt, vi har idag en Merry Fisher 795 som vi är otroligt nöjda med men skulle vilja ha lite större då man inte med åren blir speciellt smidigare :) Det som vi framförallt söker är en båt med större sovplats + att vi skulle vilja ha den sociala ytan på ett ställe. Idag har vi en härlig social yta utanför hytten men med en gång det blir lite sämre väder så får man gå in (vi har inte kapell) och där tycker vi då att det blir lite trångt och inte speciellt mysigt ställe att sitta på.

Vi känner att vi inte vill lägga mer än 600 - 700 000, helst under det :) 

Har tidigare ställt frågan här vilket som är att föredra mellan drev och rak axel och fick otroligt bra svar! Problemet är väl att vi ännu inte har bestämt oss (lutar mest åt drev pga körförmåga samt fart)

De båtar som vi hittills har tittat på är Aquador 26 HT och Marex 290. 

Båda båtarna är trevliga men det finns ju nackdelar som med allt, det som vi tycker är den största nackdelen är att det är väldigt smala skarndäck (otroligt bortskämd med MF 795) framförallt på Marex 290 + att denna är svår att hitta som HT. 

Önskelista:

- Helst HT

- 26-30 fot

- Inombordare (tror att utombordare blir för dyrt i denna storlek)

- Bra sovplats

- Ok toalett

- Bra förvaring

- Marschfart runt 15-20 knop (här är vi fortfarande lite osäkra)

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som du jobbar på standardfrågan när det gäller båt. Vilken är den bästa båten för en begränsad mängd pengar. 
Det finns några båtar med bra skarndäck och stora sittgrupper. Som du nämner är Marex Suncuiser en förebild. 300 modellen har bättre badbrygga. 
Jeanneau Prestige 30S och Leader 805 har bättre skarndäck och stora sittgrupper. Tyvärr har de kapell. HT kom senare så att priset passerar 1Msek. Annars är Jeanneau Leader 10 en favorit om pengar inte är en begränsning. Om du funderar på Aquador 26 rekommendera jag att du går in i en och skapar en egen uppfattning. Båten är rätt låg och trång. Går inte så bra i sjön och har ett trångt motorutrymme. Men den är snygg och är lätt att sälja. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev anuba:

Det låter som du jobbar på standardfrågan när det gäller båt. Vilken är den bästa båten för en begränsad mängd pengar. 
Det finns några båtar med bra skarndäck och stora sittgrupper. Som du nämner är Marex Suncuiser en förebild. 300 modellen har bättre badbrygga. 
Jeanneau Prestige 30S och Leader 805 har bättre skarndäck och stora sittgrupper. Tyvärr har de kapell. HT kom senare så att priset passerar 1Msek. Annars är Jeanneau Leader 10 en favorit om pengar inte är en begränsning. Om du funderar på Aquador 26 rekommendera jag att du går in i en och skapar en egen uppfattning. Båten är rätt låg och trång. Går inte så bra i sjön och har ett trångt motorutrymme. Men den är snygg och är lätt att sälja. 

Leader 805 är snygg men är istortsett samma storlek på båt som jag har idag, vi känner att vi vill gå upp lite i storlek. Prestige 30S ska jag kolla på :)

Har varit i Aquadoren och upplevde den inte som trång men då jämför vi med den vi har idag. Sedan lirar Marex i en annan liga med grymma utrymmen men otroligt dåligt skarndäck samt att man måste gå in på sidan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skulle troligen passa med en Saga 29 HT för dig. Brukar vara utrustad med en Penta 41-motor på 200 hk på axel. Skottsäker motor om man tar hand om och sköter den. Finns även med Yanmar-motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev Janne_G:

Det skulle troligen passa med en Saga 29 HT för dig. Brukar vara utrustad med en Penta 41-motor på 200 hk på axel. Skottsäker motor om man tar hand om och sköter den. Finns även med Yanmar-motor.

Kompisarna som vi är ute med har en sån och jag tycker att det är lite samma fenomen som vi har, en stor plats ute men ganska så trång inne om det är dåligt väder. Annars är trevlig båt med stora utrymmen :) 

Edit: Fel av mig! HT är ju grym social yta , det är LS som kompisarna har :) 

Redigerad av SeaMaster560wa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev SeaMaster560wa:

Leader 805 är snygg men är istortsett samma storlek på båt som jag har idag, vi känner att vi vill gå upp lite i storlek. Prestige 30S ska jag kolla på :)

Vet inte om du har suttit i en Leader 805 om nu ser Aquador 26 som en rymlig båt. Har varit i kompisens AQ26 många kvällar. Han suktar efter samma utrymmen som Leader 805 har även om båtarna har samma längd. 

Ett annat roligt tips är den senare Leader 8. Trevligare kapellösning  och ett extra fönster i midkabinen. Sikta på modeller med VP D4 istället för bensin. Förvisso dyra i service med går bra. 

Jeanneau Prestige 34 i princip en större båt av de tidigare förslagen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev anuba:

Vet inte om du har suttit i en Leader 805 om nu ser Aquador 26 som en rymlig båt. Har varit i kompisens AQ26 många kvällar. Han suktar efter samma utrymmen som Leader 805 har även om båtarna har samma längd. 

Ett annat roligt tips är den senare Leader 8. Trevligare kapellösning  och ett extra fönster i midkabinen. Sikta på modeller med VP D4 istället för bensin. Förvisso dyra i service med går bra. 

Jeanneau Prestige 34 i princip en större båt av de tidigare förslagen. 

Intressant! Har aldrig varit i en Leader 805, men menar du att den har samma mått som en AQ26? För vad jag kan hitta är den istortsett som min MF795 i mått?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev SeaMaster560wa:

Intressant! Har aldrig varit i en Leader 805, men menar du att den har samma mått som en AQ26? För vad jag kan hitta är den istortsett som min MF795 i mått?

På pappret är det rätt lika men med rätt många smarta lösningar har Jeanneau fått in in många trevliga lösningar. Båten var kring 8 m när den inte hade peke och längre badbrygga. Med dessa blir den mer 8.5m. 
Den är dock lite trång nere in pentryt och sängen. Där kan man bara stå en person. Soffgruppen är desto större. Om ni skall bo fyra personer i den under längre tid bör du nog överväga en större båt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...