Jump to content
Saturday 26 September 2020
Kaj_Bjorkhagen

Därför ska vi införa motorbåtsskatt!

Recommended Posts

38 minuter sedan skrev snoy:

Hästar ÄR kött. Det är uppfödningen som är miljöboven ...

Ät gärna upp alla hästar för miljöns skull.

Det är dessutom gott...

Nja... eftersom hästar äter gräs, men inte är idisslare är det miljövänligare kött än t ex kossor och grisar.
Eller katter och hundar. 

Precis som får. 
Men visst - nu kan man argumentera att hästar är lyx, men det är mycket som är. 
 

För övrigt är vi långt från båtskatt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man nu skulle få för sig att införa en båtskatt så kommer huvudargumentet vara miljö. I så fall bör man alltså beskatta bränslet. Hur det nu ska gå till för att inte folk ska tjuvtanka bilbränsle..

En liten, fast skatt för att dra in pengar till den infrastruktur som behövs för båtlivet är inte orimligt. Risken är dock att pengarna försvinner in i statens stora svarta hål.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

Om man nu skulle få för sig att införa en båtskatt så kommer huvudargumentet vara miljö. I så fall bör man alltså beskatta bränslet. Hur det nu ska gå till för att inte folk ska tjuvtanka bilbränsle..

En liten, fast skatt för att dra in pengar till den infrastruktur som behövs för båtlivet är inte orimligt. Risken är dock att pengarna försvinner in i statens stora svarta hål.

Man betalar ju redan bränsleskatt på sjömacken, så det är väl ganska rimligt att sjömacksbränsleskatten t ex betalar utprickning av leder mm..?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Man betalar ju redan bränsleskatt

Det gör man med bilen också och ändå får man betala vägtrafikskatt.

Det går att diskutera och räkna på hur mycket som helst.

Men, sjöfartsverket har inte pengar för att utvidga tex utprickningen för fritidsbåts leder. Staten skjuter inte till mer pengar, de har heller inte råd. Skulle man ändå göra det skulle det bli ett ramaskri - slösa pengar på lyxbåtar istället för att använda till vård mm.

Vad som är rätt och vad som är politiskt möjligt är två helt skilda saker.

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-11-10 vid 11:33 skrev patrikflink:

Det föresätter ansvar som inte alla har, ser det dagligen.

Därför måste det bli en lag på att alla båtar är försäkrade om dom vistas på sjön/havet.

Innan det så håller inte ditt argument beträffande beskattning som Danmark kör med.

Alltså tillbaka till ett register igen.

Bra på ett sett, sjukt mycket båtar som ligger skräpar (ansvar igen).

Å vi har bilregister o obligatorisk bilförsäkring o fordonsskatt o ...

Å ändå står det en massa övergivna bilar o skrotar på parkeringsplatser o ute i naturen.

 

Nä, register, försäkringskrav o skatter fungerar bara för ärliga o ordningssamma ägare.

 

De flesta hamnar (för att inte säga alla) har väl krav på ansvarsförsäkring för de båtar som ligger i hamnen. Så har vi det i alla fall för den hamn jag ligger i.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Lintott:

Å ändå står det en massa övergivna bilar o skrotar på parkeringsplatser o ute i naturen.

Japp, eftersom lagstiftningen är som den är. Man måste få tag på ägaren. Trafikverket kan bara forsla bort den om den utgör en trafikfara. Men på en parkering i stan är det annorlunda.

 

15 minuter sedan skrev Lintott:

De flesta hamnar (för att inte säga alla) har väl krav på ansvarsförsäkring

Visst har de det men hur många kollar det? De ställer bara frågan. Säg att en gammal båt välter på vintern och en person dödas. Ägaren är fattigpensionär utan tillgångar och saknar försäkring. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

Det gör man med bilen också och ändå får man betala vägtrafikskatt.

Så är det ju. 
Men - att skapa och upprätthålla ett motsvarande register fast för båtar skulle med stor sannolikhet kosta såpass mycket att vinsten blir nära noll för staten, vilket säkert också är anledningen till att man inte har så redan idag.
Gissar jag i alla fall. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jämförelsen med bilar är fel. Vi betalar inte ett öre i skatt för bilen, du får ha hur många bilar du vill och inte ett öre i skatt. Det är först när du använder bilen på vägen som du betalar vägtrafikskatt.

Båten är ju flyttbar och räknas som lös egendom, precis som ett piano eller konsten på väggen hemma, en spade eller skottkärrau,

för dessa är skatten noll kr.

Men jag betalar varje ca 8000kr i skatt, på bränslet, det tycker jag räcker.

Så länge båten räknas som lös egendom är den inte skattepliktig.

Jag gläder mig för det.😊

 

Edited by vega1959
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minuter sedan skrev Peter_K:

Men - att skapa och upprätthålla ett motsvarande register fast för båtar skulle med stor sannolikhet kosta såpass mycket att vinsten blir nära noll för staten,

Nej då, man tar bara ut lite extra för att underhålla registret. Gissa vem som får slanta?

Gör man som i Danmark så blir det ingen extra kostnad. Men troligen kan man inte tänka sig en sådan lösning här....

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev bhemac:

Nej då, man tar bara ut lite extra för att underhålla registret. Gissa vem som får slanta?

Det är alltid slutkonsumenten som betalar allt. Alltid. Så - gissa känns överflödigt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev vega1959:

Jämförelsen med bilar är fel. Vi betalar inte ett öre i skatt för bilen, du får ha hur många bilar du vill och inte ett öre i skatt. Det är först när du använder bilen på vägen som du betalar vägtrafikskatt.

Båten är ju flyttbar och räknas som lös egendom, precis som ett piano eller konsten på väggen hemma, en spade eller skottkärrau,

för dessa är skatten noll kr.

Men jag betalar varje ca 8000kr i skatt, på bränslet, det tycker jag räcker.

Så länge båten räknas som lös egendom är den inte skattepliktig.

Jag gläder mig för det.😊

 

Du underskattar (!) hur kreativ regeringen kan vara när det gäller nya hitte-på skatter

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev patrikflink:

Nja...

DU har en BÅT, och jag också.

Förstår inte varför just båtar med extra utrustning som segel och innehavare av en förbränningsmotor inte ska få samma örfil?

 

Tror fortfarande att du kör mycket motor. Inte många kan tyvärr segla längre, jag är en av dom. Min farfar och farmor kunde segla, körde mälar 22:a utan motor pga dom inte hade råd.

 

2020 ska jag nog ta kort på alla båtar som inte har riggat seglet och går för motor så man kan få lite statistik. Vet inte hur det ser ut på västkusten, men i mina trakter går minst 80% av just modellen båtar med extra utrustning segel för motor. Och jag ÄR ute på sjön väldigt ofta.

Om Wikipedia ska vara norm så vist har vi båda båtar, men enligt Wikipedia så

 

har du en motorbåt

Citat

Motorbåt

En motorbåt är en båt som drivs med en motor. 

 

och jag har en segelbåt

Citat

Segelbåt

båt helt eller delvis driven med segel

 

Tråden handlar om skatt på motorbåtar så blanda inte in segelbåtar.

 

Din farmor och farfar saknade inte motor av ekonomiska orsaker, fram till 60-talet någon gång så hade man inte ofta motor på segelbåtar.

Vad skulle man med den till? Blåste det inte kunde man få bogsering av någon vänlig motorbåtsägare. Idag är det ingen som stannar för att hjälpa till.

 

Håller med om att många segelbåtar idag ofta går för motor, tom. när det blåser lämplig vind. Konstigt tycker jag, men ibland när det är stiltje eller väldigt lite vind blir det motor även för oss. 

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev vega1959:

Men jag betalar varje ca 8000kr i skatt, på bränslet, det tycker jag räcker.

Vi betalar varje år cirka 750:- kronor för bränsle med skatt och det tycker vi räcker, men vi står nog ut med att betala en 10:a extra per liter bränsle i extraskatt för båtar.

  • Confused 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Mackey:

Vi betalar varje år cirka 750:- kronor för bränsle med skatt och det tycker vi räcker, men vi står nog ut med att betala en 10:a extra per liter bränsle i extraskatt för båtar.

Hah.. minst 80% av mitt bränsle går i värmaren. Tanken e på... tror runt 100-120L ca hälften förbrukas.. så max 60L.. ca 48L av dessa går i värmaren.. då kan man säkert fylla i några extra blanketter till deklarationen, som säkert tar några timmar att fylla i, så skulle jag kunna göra avdrag på 480kr.. om d va 10kr extra skatt... härreguuud asså. 

Hur många fritidsbåtar finns och hur mkt soppa förbrukas det sammanlagt... av dom som skulle behöva betala skatt. Dom med de största förbrukarna kan säkert skatteplanera bort beskattningen.. vet inte hur mkt en medelmotorbåt drar/sommar men låt säga 1000 liter.  De skulle bli 10000kr i extra skatt i så fall.. knappt mätbart i det stora hela väl?

 

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev Caribic410:

skulle jag kunna göra avdrag på 480kr.

Troligen inte. Det man troligen skulle beskatta är CO2 utsläppen.

En sådan skatt är inte orimligt, var och en kan styra hur mycket man vill betala.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev bhemac:

Troligen inte. Det man troligen skulle beskatta är CO2 utsläppen.

En sådan skatt är inte orimligt, var och en kan styra hur mycket man vill betala.

Du har en poäng där men då svävar vi ut från "motorbåt".

Dom som hittar på hur beskatta har säkert fantasi så det räcker. Det e jag inte orolig för.

Nu finns det ju ifs många fler skamskatter man skulle kunna införa och som skulle dra in mycket mer än att beskatta några båtåkare.

Ex

Köttskatt

Sockerskatt

Snabbakolhydraterskatt

När man infört skatt på dom skamligaste livsmedlen kan man ju lägga en rättviseskatt på resten för att jämna ut.

Skulle ju drabba alla. Lite från jättemånga blir oftast mer totalt än mer från några utvalda.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev vega1959:

Jämförelsen med bilar är fel. Vi betalar inte ett öre i skatt för bilen, du får ha hur många bilar du vill och inte ett öre i skatt. Det är först när du använder bilen på vägen som du betalar vägtrafikskatt.

Båten är ju flyttbar och räknas som lös egendom, precis som ett piano eller konsten på väggen hemma, en spade eller skottkärra,

för dessa är skatten noll kr.

Men jag betalar varje ca 8000kr i skatt, på bränslet, det tycker jag räcker.

Så länge båten räknas som lös egendom är den inte skattepliktig.

Jag gläder mig för det.😊

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-11-11 vid 17:07 skrev vega1959:

du får ha hur många bilar du vill och inte ett öre i skatt

Sant ang. skatten det du skriver, men betala får vi göra, registreringsavgift kommer varje år på typ 50kr om du har en avställd bil/motorcykel ect. Detta ser jag som skatteintäkter. Inga pengar att bråka om, men betala ska vi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här i Finland var vi på väg mot en båtskatt för några år sedan. Det var partiet Perussuomalaiset (motsvarar ungefär Sverigedemokraterna) som stod för förslaget. Det var därmed inte några miljöambitioner som var den drivande kraften bakom lagförslaget. Det var egentligen inte någon ambition att dra in massor med pengar till statskassan heller. Partiledaren Timo Soinis främsta drivkraft var nog någon form av populistisk avundsjukeskatt. Det framstod ganska tydligt av hans utsaga: "Herrojen huvikuunarit ja juppiskootterit pannaan verolle", fritt översatt: "Nu beskattar vi herrskapsfolkets nöjesskonare och juppieskotrar". 

 

När lagförslaget stod klart kunde man ana att det fanns en tanke av progressivitet i beskattningsmodellen. Mellan 100 - 300 € per år skulle det bli beroende på båtens längd och motorstorlek. Lustigt nog kunde det gå så att en styrpulpetbåt med en lite större snurra skulle bli lika dyr i skatt som en femtiofots flybridgebåt.

 

Lagen gick inte igenom. Det var i stort sett bara perussuomalaiset själva som röstade för. De andra partierna hade tagit till sig kritiken från skatteverkets tjänstemän som räknat ut att kostnaderna för att hålla igång byråkratin skulle kosta mer än intäkterna. Minns inte att det skulle framgått hur hög båtskatten skulle behövt vara för att den skulle genererat inkomster som var större än administrationskostnaderna. Men var och en kan ju kontemplera över faktumet att 100 - 300 € per båt inte skulle ha räckt till, hur stor borde skatten vara per båt då? Då förenklas det hela ändå av att Finland har ett båtregister med information om båtens mått och motorstorlek. Om vi övergår till kronor, skulle 5000 kr per år och båt räcka eller pratar vi summor över 10000?

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev Faderullan:

Här i Finland var vi på väg mot en båtskatt för några år sedan. Det var partiet Perussuomalaiset (motsvarar ungefär Sverigedemokraterna) som stod för förslaget. Det var därmed inte några miljöambitioner som var den drivande kraften bakom lagförslaget. Det var egentligen inte någon ambition att dra in massor med pengar till statskassan heller. Partiledaren Timo Soinis främsta drivkraft var nog någon form av populistisk avundsjukeskatt. Det framstod ganska tydligt av hans utsaga: "Herrojen huvikuunarit ja juppiskootterit pannaan verolle", fritt översatt: "Nu beskattar vi herrskapsfolkets nöjesskonare och juppieskotrar". 

 

När lagförslaget stod klart kunde man ana att det fanns en tanke av progressivitet i beskattningsmodellen. Mellan 100 - 300 € per år skulle det bli beroende på båtens längd och motorstorlek. Lustigt nog kunde det gå så att en styrpulpetbåt med en lite större snurra skulle bli lika dyr i skatt som en femtiofots flybridgebåt.

 

Lagen gick inte igenom. Det var i stort sett bara perussuomalaiset själva som röstade för. De andra partierna hade tagit till sig kritiken från skatteverkets tjänstemän som räknat ut att kostnaderna för att hålla igång byråkratin skulle kosta mer än intäkterna. Minns inte att det skulle framgått hur hög båtskatten skulle behövt vara för att den skulle genererat inkomster som var större än administrationskostnaderna. Men var och en kan ju kontemplera över faktumet att 100 - 300 € per båt inte skulle ha räckt till, hur stor borde skatten vara per båt då? Då förenklas det hela ändå av att Finland har ett båtregister med information om båtens mått och motorstorlek. Om vi övergår till kronor, skulle 5000 kr per år och båt räcka eller pratar vi summor över 10000?

Tror det blir som på landfordon "Skälig grund", oavsett MOTORBÅT, SEGELBÅT, VATTENSKOTER, UTOMBORDARE. Beräknar utsläpp helt enkelt, finns en tabell att beräkna på om man vet lite om sin båtmotor.

 

Bifogar länk: 

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsskatt/fordonsskatt-utifran-ett-beraknat-koldioxidutslapp--skalig-grund/

Edited by patrikflink

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-11-11 vid 17:07 skrev vega1959:

Jämförelsen med bilar är fel. Vi betalar inte ett öre i skatt för bilen, du får ha hur många bilar du vill och inte ett öre i skatt. Det är först när du använder bilen på vägen som du betalar vägtrafikskatt.

Båten är ju flyttbar och räknas som lös egendom, precis som ett piano eller konsten på väggen hemma, en spade eller skottkärra,

för dessa är skatten noll kr.

Men jag betalar varje år ca 8000kr i skatt, på bränslet, det tycker jag räcker.

Så länge båten räknas som lös egendom är den inte skattepliktig.

Jag gläder mig för det.😊

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är ju väldigt trevligt att i pressen bli kallad rik och att jag rör mig med lyxbåt!!

Det har inte hänt mig förut, även om jag bara enligt mig själv är rik på båtupplevelser!

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev vega1959:

Det är ju väldigt trevligt att i pressen bli kallad rik och att jag rör mig med lyxbåt!!

Det har inte hänt mig förut, även om jag bara enligt mig själv är rik på båtupplevelser!

För många år sedan var det en motion om båtskatt från någon VPK:are.

Där fastslogs det att allt över 5 m var lyxbåtar. Tack för det, helt plötsligt var både jag och mina kamrater lyxbåtsägare.

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev syd-:

ska skatten även gälla veteranbåtar?

Självklart, alla äldre motorer är ju riktiga miljöbovar. Det vet ju alla.

😛

Share this post


Link to post
Share on other sites

Attans med, jag som bytte i somras till en veteran i hopp om att inte behöva oroa mig för båtskatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är bara skepp som har krav på att bli registrerade och skall byta ägare hos transportstyrelsen. 

En båt - Allt under 4 m bred och 12 m långt har inte registerförts. 

 

Om våra idioter till politiker behöver mer pengar till eländet så dom försöker beskatta båtar kommer dom få ett ganska stort jobb. 

Ska dom skicka ut brev till alla: Hej, har du en båt? Eller ska dom tvinga försäkringsbolagen att ge ut sina kundregister? Det är väl rakt emot GDPR? 

Väldigt tungjobbat.
Jag kanske lånar en båt av en bekant som bor på Åland - inte kan väl jag beskattas för en båt som inte är min.. Nää det är dödfött.

Och vill regminen gå den vägen fullt ut är det faktiskt bättre att emigrera - skulle tillräckligt många Svenskar göra det och skriva till regeringen - Tack Stefan Rövén, Daniel Helldén, Isabella Lövin, Fredrik Reinfeldt, Åsa Romson mfl.. Tack för att ni sabbat vårt land - nu drar vi. Ni kan ta hand om eländet själva - hoppas ni har en lösning för problemen ni skapat.. 
Undra hur dom skulle ta 2 miljoner sådana brev, det hade varit intressant att se deras miner..
Än mer intressant att se hur dom ska hantera sin arbetsinvandring som kostar så enorma pengar att dom tvingas skatta sönder den del av befolkningen som defacto står för notan... 
Det böev lite OT, men endå inte.. 

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Christian85:

Den ska inte införas!

Självklart inte, det är ju politiker som vi, folket, har valt och då ska de förbaske gör som vi säger, eller hur?

Men nu ska klumpfötterna bygga snabbtåg. Kostar bara 200 miljarder men många tror det blir det dubbla. Var ska de pengarna komma i från? Ska man ta ut det av de resande så blir det inga som reser.

Eftersom de största anhängarna till snabbtågen samtidigt är de största motståndare till "lyxbåtar" så kan man misstänka vad som kommer att hända.

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy