Jump to content
Friday 15 November 2019
per_62

Tappade containrar

Recommended Posts

1 timme sedan skrev bhemac:

Så kan man tycka när man sitter bakom sitt skrivbord hemma men i verkligheten så är det oftast molnfritt på Atlanten och man ser ganska bra. Dessutom är det mörkt högst 25% av dygnet och tittar man över en månad så är det också ganska mycket tid som månen lyser upp.

Jag har gjort minst ett dussin turer över Atlanten så jag vet ganska väl vad som gäller. Det är ganska länge sedan nu, det fanns inte tappade containers men mycket annat "skräp".

Tex hade alltid radarn avstängd utom när vi började närma oss kusterna.

Vi gjorde ca 20kn, gick tex från Tenerife till Rio de Janeiro och sedan upp, 9 dygn i sjön om jag minns rätt, och ned längs Sydamerikas ostkust, ner till Buenos Aries och sen upp igen, traden kallades "La Plata".

Idag är det många fler fartyg och högre farter. Jämfört med antalet segelbåtar så är antalet handelsfartyg oändligt många fler.

Ett fartyg med en fart långt över 20kn som kolliderar med en container skulle få ödesdigra konsekvenser, det är inte många cm plåt i skroven. Idag har man inte heller utkik på samma sätt, på min tid hade vi som turades om att gå utkik. Dygnet runt. Om utkiken skickades ner för att hämta kaffe och smörgåsar så övertog vaktstyrman utkiken.

Idag har man inte lika bra utkik vad jag förstår. Likväl kolliderar man inte med flytande containers.

 

 

Eftersom det finns så ytterst få bilder på flytande containers så borde bilder på dessa betinga ett bra värde. Ett starkt skäl att ta bilder och nuförtiden har ju alla en kamera.

 

En affärside.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev AndW:

Några saker slår mig när jag läser inläggen ovan:

1. Slutsatser kring flytläge tror jag är svårt. En container fullpackad med tex. motorblock sjunker oavsett om den håller tätt eller inte medan en container full med ömtåliga småsaker inpackad i bubbelplast flyter oavsett om vatten tränger in eller inte.

 

2. Om jag seglade förbi sjunktimmer och såg det skulle jag inte tycka det var särskilt speciellt och jag skulle inte fotografera. Jag skulle försöka ta omhand om det på något vis för att andra inte skulle segla/köra på stocken.

Om jag såg en container skulle jag fotografera den och rapportera till lämplig "myndighet". Dessutom skulle jag sända ut position och varning på VHF:en.

 

3. Ingen aning om vart strömarna för cpntairarm men det bör väl vata mot samma platser där tomvis med plast och annat skräp samlas.

 

Inga synpunkter på 4 eller 5.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

I en tråd på Facebook där frågan ställts om det är någon som har seglat på en container så har hitintills tolv personer rapporterat krock med containrar på havet.

Samt även en på land:

image.png.a1ad2aa85dc2734096fa58e3f0da6abe.png

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev per_62:

I en tråd på Facebook där frågan ställts om det är någon som har seglat på en container så har hitintills tolv personer rapporterat krock med containrar på havet.

Samt även en på land:

 

Jag hittar inte alla 12, egentligen bara en vid en snabb överblick.

 

Kan inte någon som läser bättre än jag klistra in alla inlägg i tråden från de som verkligen krockat med en container.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mina 10 cent till denna tråd.

 

Containrar är väldigt täta (nyare som inte hunnit bli skeva). Vissa är svåra att öppna pga vakuumet som bildas när man öppnar dörrarna. När väl luft får komma in så är det inga problem. Dörrarna öppnas utåt, så ett tryck utifrån (vatten) gör bara att listerna blir ännu tätare (någon som dykt eller snorklat har märkt att masken trycker hårdare juh större djup?).

 

Nu trillar containrarna ner i havet från en respektabel höjd. När dessa träffar vattenytan så skulle det nästan likställas med att de hamnar på en gräsmatta. Containern hinner få en respektabel hastighet och energi innan kontakt (går att räkna på men gitter inte). Så högst troligt är de inte (beroende på hur de har landat) vattentäta längre. 

 

En 40fot container har ca 65-70 m3 luft. Dessa kan inte lastas mer än 25-30 ton. Det innebär att 70 (volymen luft) -30 (lastens vikt) =40ton. Det krävs alltså ytterligare 40 ton att få eländet under vatten. Beroende på vad den är lastad med så kan den flyta ganska länge. 

 

En container som är lastat med stål, motorer eller liknande lär vid nedslag få så stora krafter att godset sliter sig gör skada på containern att vatten läcker in så den sjunker (men tunga containers lastas långt ner).

En container lastad med annat gods (någon nämnde skor) men det finns massor av annat material som har lägre densitet än vatten där även om containern blir skadad och till slut vattenfylld, inte sjunker. Dessa kommer man inte hitta längs farlederna som ngn sa, nej, de kommer att driva längs strömmar och vindar. Det finns en studie som används av "räddningsverket" eller vad dom heter där olyckan har skett, där dom kan använda deras data för att spåra var containrarna tog vägen (hittar inte länken i skrivande stund). 

 

De som inte hittades befinner sig högsta troligt (egen teori) bland allt annat skräp (bland annat plast) på platser såsom Great Ocean Garbage Patch https://www.theoceancleanup.com/great-pacific-garbage-patch/ .

Googla gärna "great ocean garbage patch". Man kan lära sig en hel del "skit".

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2019-01-20 vid 13:11 skrev undrande:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddAv6o/tappade-containrar-kan-na-svenska-kusten

Citat från artikeln:

"Tappade containrar kan nå svenska kusten"

"Flera har spolats i land i Nederländerna och Tyskland. Nu befaras att andra containrar kan flyta med strömmarna och nå den svenska västkusten."

"40 stycken kan fortfarande vara på drift."

 

Låter oerhört mycket mer påtagligt och  verkligt än Nessie...

 

Det är mycket som låter och lite som syns i det här ämnet...

 

Kom Nessie, förlåt, några containrar till er på västkusten?

Är ni översvämade av flytande gratisprover på diverse saker?

 

Kom något alls flytande till er?

 

Mackey

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-02-15 vid 01:57 skrev per_62:

I en tråd på Facebook där frågan ställts om det är någon som har seglat på en container så har hitintills tolv personer rapporterat krock med containrar på havet.

Samt även en på land:

image.png.a1ad2aa85dc2734096fa58e3f0da6abe.png

 

 

Händer hela tiden på land:

 

 

 

Hittade inte filmen på containern som hamnade på en bil så håll till godo med detta. Köpte en ny bil här nere för ett år sedan och har gjort 4.000 mil den dess. Sjön är tryggare trots sina ibland höga vågor jämfört med att köra bil i Thailand.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuter sedan skrev Mackey:

 

Det är mycket som låter och lite som syns i det här ämnet...

 

Kom Nessie, förlåt, några containrar till er på västkusten?

Är ni översvämade av flytande gratisprover på diverse saker?

 

Kom något alls flytande till er?

 

Mackey

 

Aftonslaskan i sitt esse... Hahahaha

 

"Nu befaras att andra containrar kan flyta med strömmarna och nå den svenska västkusten.

– Strömmen går rätt mot Tjörn" Jaha, ok, då måste allt bråte oxå hamna där, eller?

 

"Hittills har 18 containrar flutit iland på öarna utanför tyska kusten. En stor del av de övriga har sjunkit och lokaliserats med hjälp av ekolod. 40 stycken kan fortfarande vara på drift.

Flera containrar var sönderslagna"

 

40 på drift av 270 tappade. Låter lite som Postnord (sorry).😀

 

"Når inte hela containrar Sverige så kan enstaka varor ha lättare att följa med strömmarna upp mot den svenska kusten"

Men vänta lite, hur löd rubriken? "Tappade containrar kan nå svenska kusten" Hmmm...

 

Så om jag ser en kopierad Barbiedocka från Kina på stranden i sommar, så ska jag oroa mig lika mycket för klimathotet och strunta i att vi förgiftar våra hav, tömmer våra hav på fisk,  skitar ner vår luft och allt vi äter? Ähh förlåt, jag blandade ihop "Global Warming" och global pollution med global economy. Slarvigt av mig;)

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev OceanAnkan:

"Når inte hela containrar Sverige så kan enstaka varor ha lättare att följa med strömmarna upp mot den svenska kusten"

Hur många containrar och hur mycket varor har hittills flutit i land på västkusten?

 

Inget svar kan tolkas som ingenting, men någon container och en del varor borde väl flutit i land vid det här laget???

 

Någon som vet?

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det flyter iland skräp hela tiden, året runt på Tjörn och resten av Bohuskusten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fantastisk resa en del av dessa badankor har gjort! Och om man hittar någon så finns det köpare som betalar $100/st.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev MarkusF:

Det flyter iland skräp hela tiden, året runt på Tjörn och resten av Bohuskusten.

Jo så är det och det är av den anledningen det är så intressant att få reda på hur många containrar från MCC Zoes 270 tappade containrar som nått "slutdestinationen".

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-03-19 vid 06:33 skrev Mackey:

Hur många containrar och hur mycket varor har hittills flutit i land på västkusten?

 

Inget svar kan tolkas som ingenting, men någon container och en del varor borde väl flutit i land vid det här laget???

 

Någon som vet?

 

Mackey

 

Du kan inte plocka en mening ur sin kontext. Följande mening var...

 

"Når inte hela containrar Sverige så kan enstaka varor ha lättare att följa med strömmarna upp mot den svenska kusten"

Men vänta lite, hur löd rubriken? "Tappade containrar kan nå svenska kusten" Hmmm..."

 

Jag är inte emot att det inte finns flytande containrar till sjöss, men är heller inte emot att de kan finnas. Tyckte jag gav en nyanserad bild på hur jag ser på saken så visar att containrar går sönder när dom träffar vattnet, men beroende på hur dom landat och vad de är lastade med kan faktiskt flyta vidare. Fan själv ska inte läsa bibeln, eller vad säger man?

 

Bifogade jag inte länken på studien där man kunde beräkna med hjälp av strömmar och vind vart containrarna flutit iväg? Så bevisligen så finns det de som klarat nedslaget och guppar på havet fram tills de blir upplockade. 

 

Sett det ur denna synvinkel... Allt handlar om pengar i slutändan. 

Kostnaden att plocka upp en container är hyfsat stor. Vad kostar en räddningsinsats om en segelbåt/fritidsbåt skulle segla på en sådan och hamna i sjönöd? Jag vet inte siffrorna, det var bara en tanke som slog mig. Borde vara billigare att lokalisera tappade, flytande containrar och plocka upp dom (eller sänka) än att Nisse med familj seglar på dessa? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De absolut flesta tappade containers flyter väldigt kort tid vilket enkelt bevisas av att det inte finns bilder av flytande containers till havs.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev bhemac:

De absolut flesta tappade containers flyter väldigt kort tid vilket enkelt bevisas av att det inte finns bilder av flytande containers till havs.

 

Men Bavarior finns ju en del...😉

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ytterligare en Facebook-länk där någon nästan kört in i en mindre tank, en som träffat en container och en som varit nära att träffa. Men som sagts, det är inte vanligt förekommande.

 

Terry Jelcick Absolutely.
Awoke at first light more than a thousand miles out to find a steel tank about 6-8 ft in diameter and about 15-20 ft long, 2/3 submerged dead ahead. Could have easily sunk the 27 ft wood ketch we were sailing from California to Hawaii.

 

Leo Bauer Hit one middle of Atlantic a couple pf years ago. At the dead of the night, full speed => full stop.
Luckily with a very solid steel boat and obviously did hit it dead center so only had a small dent in the bow.
Scary, VERY scary moment.

 

Kathy Kilbey Nearly did in Biscay 1990. Just a small pyramid showed looked like a fishing float at first.

 

 

Edited by per_62

Share this post


Link to post
Share on other sites

De som städar stränderna längs västkusten borde ju hitta alla containrar som flutit i land...

http://renkust.se/

 

Otroligt fin insats för övrigt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Under den pågående kappseglingen Transat Jaques Vabre mellan Le Havre i Frankrike och Salvador de Bahia i Brasilien seglade den nyligen byggda båten Hugo Boss i 25 knops fart och träffade ett oidentifierat objekt i söndags.
"We’re not sure what we hit but it was something big under the water, which must have been submerged to have hit our keel and physically stop the boat at 25 knots. The keel sustained a lot of damage and it was left attached only by the hydraulic ram."
Skadorna blev så omfattande att man blev tvungen att släppa lös kölen idag.
Tur att det vare en IMOCA60 som är förhållandevis stabil!
“We did everything that we could to preserve the keel but collectively we determined that it was far too dangerous to keep it in place." 
“Therefore, with guidance from our team shore-side, Alex and Neal set about cutting the hydraulic ram to free the keel from the boat. After many hours, they were successful in their efforts and the keel is now no longer attached to the boat."

https://www.transatjacquesvabre.org/en/news/newswires/1619/alex-thomson-and-neal-mcdonald-forced-to-retire-from-transat-jacques-vabre-after-hitting-object-in-the-water

https://www.transatjacquesvabre.org/en/news/newswires/1641/hugo-boss-decide-to-cut-keel


 

Edited by per_62

Share this post


Link to post
Share on other sites

En container som flyter 1-2 m under vattenytan? Fantastiskt, det klara knappet en ubåt trots alla sina tekniska system.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fakta i målet är att ett antal båtar har fått överges pga hårda träffar mot skrov eller styrning.

 

I min klubb har minst 2 av 200 båtar fått överges, (kan vara fler över åren) en i Engelska kanalen på väg hem efter många år på havet (det var en stålbåt) och tidigare i år var det en annan båt (HR49 på 24 ton) som fick överges mellan Kap Verde och Kanarieöarna efter en jorden runt segling.

 

Sedan om det är krock med container eller val är min slutsats att man måste vara beredd för att improvisera reservstyrning, ha grabb bag, EPIRB, satellittelefon/SSB radio, mm

 

Personligen misstänker jag containers kan flyta omkring ett tag innan Arkimedes flytkraft har avtagit...

 

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanske lite OT men med valarnas lyckade återkomst och därmed tillhörande risk för kollisioner så undrar jag om små, äldre, långkölade och långsamma båtar nu kan få ytterligare en miljömärkning? MSC kanske? 

Edited by BSven
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy