Jump to content
Friday 15 November 2019
per_62

Tappade containrar

Recommended Posts

Ett ökande problem är tappade containrar som flyter omkring med överkanten oftast i vatnytan så att de är svåra att upptäcka.

Att segla på en container som ligger och flyter knappt synbar vill man inte gärna göra.

Hur kan man hantera detta bekymmer med flytande okända objekt som man nästan inte ser, både containrar och annat skräp?

 

Branden verkar idag den 9/3 vara under kontroll på en av världens största containerfartyg, Maersk honam, byggt 2017. Kanske några av Kinapaketen brann upp i den våldsamma branden som startade den 6/3 SV om Indien. Maersk honam har 7860 containrar ombord och förhoppningsvis tappas ingen av dessa men ett flertal har förstörts i branden som verkar ha startat i någon container.

https://maritimedanmark.dk/?Id=37703

 

Maersk Shanghai tappade 70-73 containrar den 25/2 i år utanför North Carolinas kust i USA
http://www.livetombord.se/batnytt/artiklar/artiklar/20180305/tappade-70-containers-i-havet/

 

Tydligen tappas det en hel del containrar årligen på haven, drygt 1500/år de senaste åren , men 2013 sticker ut med 5578 st (varav 4293 kommer från fraktfartyget Mol Comfort som sjönk i Indiska Oceanen).
http://www.worldshipping.org/industry-issues/safety/Containers_Lost_at_Sea_-_2017_Update_FINAL_July_10.pdf

 

Under 2013 transporterades ca 120 miljoner containrar på haven!

https://www.hamnen.se/artiklar/reportage/sa-manga-containrar-tappas-i-havet-varje-ar.html

 

Edited by per_62

Share this post


Link to post
Share on other sites

Visst men hur stor andel av de tappade containrarna flyter någon längre tid? Den andelen är nog ganska liten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man har försökt att få fraktbolagen att måla containrarna i synliga färger ex. gul eller orange. Då skulle de kunna ses av satelliter och varningar utgå automatiskt men bolagen vill ha containrarna i sina bolagsfärger, mörkblått, grå, mörkröd eller rostbrun...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dessa tappade containrar kan flyta länge och kan utgöra en risk om man råkar köra på en sådan. Främst gäller detta på de större haven och det bästa vore om det fanns en städpatrull som kunde lokalisera och plocka upp dessa. Borde ju vara pant på en container.

http://www.yachtingworld.com/comment/shipping-containers-lost-at-sea-61867

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kan absolut flyta mycket länge. Men det är nog ändå väldigt få av de som tappas som överhuvud taget flyter mer än tex ett dygn.För att de ska göra det så krävs ju att innehållet har tillräcklig flytkaft för att hålla containern flytande och att den flytkraften är hållbar över tid. Typ helt täta plastförpackningar med ett lätt innehåll.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mångs sjunker men inte alla, jo med tiden. Googlar man lite så verkar det i alla fall vara någon seglare varje år som seglar på en container.

 

I en annan tråd 

Bästa lösning för att se containrar (jag kan inte göra länkar från min gamla padda)

diskuteras olika möjligheter att hinna upptäcka en container i tid.

 

Jag tror man får leva med risken, men kanske funkar en framåtseende sonar.

Stålbåt är bättre än plast och aluminium.

 

Mackey

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blir en del containers trillar av, inte så konstigt med tanke hur många som fraktas. Visst flyter de, i bland upp till något eller några dygn. Som alltid hittas det på skräckhistorier om containers som seglar i åratal på haven.

Söker man så verkar dock få ha sett dem. Det är lite som Jesus, alla har hört om honom men få har sett honom.

Försäkringsbolagen har en liten misstanke om att folk sänkt sina båtar och påstått at de seglat på en container.

Sannolikheten att segla på en container är nog mindre än sannolikheten att bli slukad av en jätteval.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man hör ju om saker som flyter iland på andra sidan havet. Båtar som övergivits i storm, flygplansdelar från något haveri, innehållet från någon container ibland men jag har aldrig sett eller hört om en container som flutit iland.

Share this post


Link to post
Share on other sites
59 minuter sedan, BSven säger:

jag har aldrig sett eller hört om en container som flutit iland.

Däremot innehållet, bla en massa Lego för några år sedan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har för mig att kylcontainrar har förmåga att flyta ett bra tag men vanliga ställer jag mig tveksam till. Dom är ju inte täta och det borde sippra in vatten ganska fort.

Hur är det med vanliga containrar ? Är dom bara otäta vid portarna eller även i andra änden ?

Är dom täta där skulle dom ju kunna flyta på den luftficka som kanske blir.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Containers är byggda för att vara möjligast vattentäta, de skall ju skydda varorna mot väta under sina färder över haven. Gummipackningarna runt dörrarna läcker naturligtvis när trycket blir för stort men om dörrändan sjunker under ytan först bildas en luftficka, en normal container väger ett par tre ton och beroende på vad den innehåller kan varornas flytkraft räcka gott och väl för att hålla containern flytande. Småvaror är ju ofta inpackade i hermetiskt tätade plastförpackningar, ibland omöjliga att öppna av mänsklig hand utan hjälp av eggverktyg. Så ointagliga paketeringar måste ju stå emot havsmiljön i åratal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

För flera år sedan hörde jag att man pratade om detta, kan det varit i "båtlivet" i p4? Eller nån Tv-sänd seglartävling kanske.  Det jag minns var att containrar med träningsskor var de absolut värsta. Skornas flytkraft räcker visst för att hålla contaienern precis i/under vattenytan. Detta pågår sen typ förevigt. Sulorna suger inte åt sig vatten och behåller sin flytkraft i evigheter. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan, bhemac säger:

 

Söker man så verkar dock få ha sett dem. Det är lite som Jesus, alla har hört om honom men få har sett honom

 

Men de fastnar på bild, till skillnad från Jesus. Googla floating container så får du se. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, nilsnobbing säger:

Men de fastnar på bild, till skillnad från Jesus. Googla floating container så får du se. 

Jag har sett fler bilder på Jesus än på flytande containers ;)

Många hr även sett Moby Dick, "Nelly" mfl.

Visst finns det många bilder på flytande containers men hur länge flyter de?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flytande containrar verkar i alla fall finnas på agendan i branschen även om man helst inte vill diskutera problemet med tappade containrar. Olika metoder att få dem att sjunka snabbare har diskuterats/undersökts liksom tankar om att måla dem i vissa tydliga färger.

 

Yachting monthly har skrivit om flytande containrar och olyckor.

 

Kylcontainrar verkar kunna flyta väldigt länge på sin isolering och länge flyter även de som är fullproppade med mindre paket skyddade med bubbelplast.

 

Det finns en risk, men det finns ju valar att segla på också. Inte lika vassa, men kan vara tillräckligt för att skada köl och/eller roder.

 

Mackey

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuter sedan, Mackey säger:

Yachting monthly har skrivit om flytande containrar och olyckor.

Det har skrivits mycket om detta men det verkar mest bygga på antaganden, det finns få bevis. Var hamnar alla dessa containers? Bildas det container-öar? Var säljs innehållet?

 

Jag läste någon som räknat på det, antal tappade containers, var de tappats, strömmar mm. Sannolikheten att segla på en container är enormt liten, i synnerhet om man jämför med andra faror till sjöss som att få ett blixtnedslag eller att GPS-systemet går ner. Eller segla på öppet hav.

Är man orolig för containers ska man nog inte ge sig ut på långsegling.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan, bhemac säger:

Det har skrivits mycket om detta men det verkar mest bygga på antaganden, det finns få bevis. Var hamnar alla dessa containers? Bildas det container-öar? Var säljs innehållet?

Ha, ha!

Nej varför skulle det bildas öar, de sjunker ju inte på samma ställe alla containrar.

 

Okej, du menar att alla containrar skulle flyta upp på befintliga öar och där skulle de tömmas på innehållet som sedan säljs. Nej så är det ju inte heller, containrarna sjunker ju med tiden (men inte på samma sälle).

 

Många containrar går ju sönder innan de trillar överbord och då sjunker de nog oftast ganska snabbt.

 

Håller med om att det finns annat som är mer sannolikt än att segla på en container, men det händer trots allt då och då.

 

Mackey

 

 

Lite länkar...

http://www.worldshipping.org/industry-issues/safety/Containers_Lost_at_Sea_-_2017_Update_FINAL_July_10.pdf

 

http://www.oceannavigator.com/March-April-2013/A-legendary-offshore-danger/

 

www.yachtingmonthly.com/sailing-skills/how-big-a-risk-are-shipping-containers-32722

 

 

 

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan, Mackey säger:

Ha, ha!

Nej varför skulle det bildas öar, de sjunker ju inte på samma ställe alla containrar.

Tappar man 200 containers så borde vid och strömmar för dessa till ungefär samma punkt och se där har vi Containerisland. Antagligen ligger Marie Celeste där också. ;)

 

En väldigt intressant fråga är: Hur länge flyter en tappad container i snitt? Många tror inte det är så länge.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan, bhemac säger:

Tappar man 200 containers så borde vid och strömmar för dessa till ungefär samma punkt och se där har vi Containerisland. Antagligen ligger Marie Celeste där också. ;)

 

En väldigt intressant fråga är: Hur länge flyter en tappad container i snitt? Många tror inte det är så länge.

Har för mig att det står något om hur länge containrar flyter i någon av länkarna.

 

Nej, Mary Celeste hittades utanför Gibraltar med last, men utan besättning.

Skeppet sänktes senare utanför Haiti i ett försök att få ut försäkringspengar, men det misslyckades.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuter sedan, Mackey säger:

Skeppet sänktes senare utanför Haiti i ett försök att få ut försäkringspengar, men det misslyckades.

De skulle sagt att de seglade på en container istället.........

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan, bhemac säger:

De skulle sagt att de seglade på en container istället.........

Ti hi!

 

Men det hade nog inte funkat så bra på den tiden.

 

"Vi seglade på en låda och sjönk"

 

Mackey

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

I hamnen i Belgien, Zeebrücke, el hur det nu stavas, såg  jag ett fartyg med container på sniskan. Hittar inte bilden just nu så jag bif en som ser ungefär lika ut. Det var ingen vacker syn.

container-lut.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

En värmekamera, typ FLIR, kanske även har möjlighet att se en container som ligger och flyter på vattnet eller något annat som man har kollisionskurs med.
Med automatiskt larm finns möjlighet att väja undan i tid om man har en FLIR kopplad till tex Raymarine AXIOM. Detta fungerar även när det är becksvart ute.

Finns även mindre handhållna värmekameor, typ FLIR Ocean Scout men då utan alarmfunktion. Kan vara lite ansträngande att konstant sitta och speja med en sådan under en nattsegling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag undrar om en metallcontainer som ligger i vattnet och hela tiden översköljs av vatten, kommer att få en särskilt kontrasterande temperatur? Metall syns tydligt i värmekamera på land, eftersom metallen där förändrar temperaturen snabbare än de flesta saker omkring sig, men som sagt, jag undrar om det blir så i havet.

Snarare i så fall en högupplöst specialradar i masttoppen som är riktad ner mot vattnet inom kanske 20-200 m framför båten, och är inställd så att den reagerar på ekon som inte förändras lika snabbt som vattenytan. Gissar att en metallcontainer också ger kraftigare ekon än vågor. T ex skulle den kunna läsa av vattenytan i en kvartscirkel framför båten, markera alla ekon som är starkare än genomsnittet över en femsekundersperiod, och följa de målen. Ju fler gånger ett visst mål dyker upp i en förväntad färdriktning, desto tätare mäter radarn och när vissa kriterier är uppfyllda så larmar den och, om båten är inställd för det, väjer den undan från målet automatiskt.

En sån radar skulle också kunna kompletteras med en IR/ljusförstärkande kamera, placerad intill radarn, och som slavas till det misstänkta målet, och visar bilden på en skärm vid styrplatsen och eventuellt fler platser i båten.

Edited by raol

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan, raol säger:

En sån radar skulle också kunna kompletteras med en IR/ljusförstärkande kamera, placerad intill radarn, och som slavas till det misstänkta målet, och visar bilden på en skärm vid styrplatsen och eventuellt fler platser i båten.

Det hade säkert funnits - om man ansett att det varit ett riktigt problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns väl åtminstone ett par fall där det är svårt att tänka sig nåt annat än container som orsak till skrovskadan? Hål skapade av vassa, hårda hörn. En del har väl kunnat vara valar eller trästockar, men då med andra skademönster.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vet inte. Jag gissar att de flesta handelsfartyg ute på oceanerna klarar en kollision med en container utan att skadas allvarligt, så de kanske bara inte kommer till allmän kännedom? Gissar att det skulle kunna jämföras med om en stor lastbil kör på ett medelstort djur. Där en bil skulle bli rejält skadad, och kanske de i bilen också, antar jag att lastbilen bara får lite tillknycklad plåt fram och kan köra vidare utan problem, så det rapporteras det inte om.

Edited by raol

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur stor skada det blir vet jag inte, plåten är inte så tjock och farten ger mycket kraft. Sannolikheten är ju dessutom ganska stor att träffa på containers eftersom fartygen går i samma spår.

Se ska ev skador repareras med stillaliggande som följd vilket ger enorma kostnader. Det finns anledning att tro att om det hade varit ett problem så hade handelssjöfarten skrikit efter åtgärder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det jag menade var att med dubbelskrov och vattentäta skott, så blir det en reva, men inte mer än så. Fartyget kan fortsätta, kanske med bara några knop lägre fart. Så inget som blir nåt hallå av i medierna. En segelbåt med 1-3 personer ombord som sjunker mitt ute på en ocean blir en betydligt större nyhet!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy