Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

18 minuter sedan, Caribic410 säger:

Halvhögt uppe i?

Det är när den vält ner i havet va?

Så den ska moteras efter att den fallit?

 

Den ska inte moteras, utan monteras, och det långt innan containern fallit i vattnet. Annars har du kanske kläckt en alternativ affärside...

 

Vad gäller larvigheten i tråden har det hetat att om det inte finns lösningar så finns det heller inget problem, annars hade lösningarna redan uppfunnits. Nu ser vi att det finns flera lösningar. Alltså finns det ett problem. Väldigt märkligt att definiera förekomsten av ett problem på det viset, men ok då. Synd bara att inte ens den märkliga definitionen håller för att utesluta att flytande containers kan vara ett problem.

 

Mackey, du skrev även så här:

Finns det ett problem och en lösning brukar alltid någon eller några entreprenörer börja sälja lösningen.

Så enligt ditt eget resonemang finns det ett problem, eller hur? Några entreprenörer verkar ju sälja en lösning. Det beror bara på hur vi vill se på saken. Jag tror att vi bäst lämnar din definition därhän. Speciellt med tanke på att det blandas in både tomtar och marsmänniskor, förutom hemmasnickrade problemdefinitioner,  i larvigheterna.

 

Det verkar finnas en hel del vittnesmål om att seglare har kolliderat med containers. Menar herrar bhemac och Mackey att samtliga vittnesmål är falska?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den yttersta larvigheten är dock nog att man börjar jämföra med älgolyckor. Vad i hela friden har älgar med båtliv och containers att göra? Mer relevant vore att granska hur många dokumenterade  - enligt bhemac/Mackey-standard med foton och allt - fall det faktiskt finns av fritidsbåtar som har kolliderat med handelsfartyg på den tid då AIS inte fanns. Där har man ett betydligt mer relevant material att jämföra med.

 

Och sen kan man ju fundera på alla dessa fritidsbåtar som numera utrustas med AIS som en säkerhetsåtgärd innan man ska ut på en långsegling. Det verkar inte vara så mycket diskussion om det verkligen är nödvändigt eller ej?  Rimligen ligger den procentuella risken för att kollidera med ett handelsfartyg när man är på långsegling närmare risken för att kollidera med en container, än risken för att kollidera med en älg. Ändå höjs inga tvivlande röster vad gäller om AIS verkligen ska vara nödvändigt, och framförallt förs inga marsmänniskeresonemang kring det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, undrande säger:

Det verkar finnas en hel del vittnesmål om att seglare har kolliderat med containers. Menar herrar bhemac och Mackey att samtliga vittnesmål är falska?

 

Det finns betydligt fler vittnesmål om Nessie (Loch Ness Monster)

Vittnesmål är inte samma som bevis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
27 minuter sedan, bhemac säger:

Det finns betydligt fler vittnesmål om Nessie (Loch Ness Monster)

Vittnesmål är inte samma som bevis.

 

Jag har nog för mig att vittnesmål är ett av de starkaste bevismaterial som finns enligt våra domstolar?

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, undrande säger:

Den yttersta larvigheten är dock nog att man börjar jämföra med älgolyckor. Vad i hela friden har älgar med båtliv och containers att göra? Mer relevant vore att granska hur många dokumenterade  - enligt bhemac/Mackey-standard med foton och allt - fall det faktiskt finns av fritidsbåtar som har kolliderat med handelsfartyg på den tid då AIS inte fanns. Där har man ett betydligt mer relevant material att jämföra med.

 

Och sen kan man ju fundera på alla dessa fritidsbåtar som numera utrustas med AIS som en säkerhetsåtgärd innan man ska ut på en långsegling. Det verkar inte vara så mycket diskussion om det verkligen är nödvändigt eller ej?  Rimligen ligger den procentuella risken för att kollidera med ett handelsfartyg när man är på långsegling närmare risken för att kollidera med en container, än risken för att kollidera med en älg. Ändå höjs inga tvivlande röster vad gäller om AIS verkligen ska vara nödvändigt, och framförallt förs inga marsmänniskeresonemang kring det.

Hmmm viltstängsel.. frågan då e om man måste ha både mantåg och viltstänsel?

Livrem/hängslen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, undrande säger:

 

Den ska inte moteras, utan monteras, och det långt innan containern fallit i vattnet. Annars har du kanske kläckt en alternativ affärside...

 

Vad gäller larvigheten i tråden har det hetat att om det inte finns lösningar så finns det heller inget problem, annars hade lösningarna redan uppfunnits. Nu ser vi att det finns flera lösningar. Alltså finns det ett problem. Väldigt märkligt att definiera förekomsten av ett problem på det viset, men ok då. Synd bara att inte ens den märkliga definitionen håller för att utesluta att flytande containers kan vara ett problem.

 

Mackey, du skrev även så här:

Finns det ett problem och en lösning brukar alltid någon eller några entreprenörer börja sälja lösningen.

Så enligt ditt eget resonemang finns det ett problem, eller hur? Några entreprenörer verkar ju sälja en lösning. Det beror bara på hur vi vill se på saken. Jag tror att vi bäst lämnar din definition därhän. Speciellt med tanke på att det blandas in både tomtar och marsmänniskor, förutom hemmasnickrade problemdefinitioner,  i larvigheterna.

 

Det verkar finnas en hel del vittnesmål om att seglare har kolliderat med containers. Menar herrar bhemac och Mackey att samtliga vittnesmål är falska?

 

Ahaaaaa! Monteras. Då så.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, undrande säger:

 

Den ska inte moteras, utan monteras, och det långt innan containern fallit i vattnet. Annars har du kanske kläckt en alternativ affärside...

 

Vad gäller larvigheten i tråden har det hetat att om det inte finns lösningar så finns det heller inget problem, annars hade lösningarna redan uppfunnits. Nu ser vi att det finns flera lösningar. Alltså finns det ett problem. Väldigt märkligt att definiera förekomsten av ett problem på det viset, men ok då. Synd bara att inte ens den märkliga definitionen håller för att utesluta att flytande containers kan vara ett problem.

 

Mackey, du skrev även så här:

Finns det ett problem och en lösning brukar alltid någon eller några entreprenörer börja sälja lösningen.

Så enligt ditt eget resonemang finns det ett problem, eller hur? Några entreprenörer verkar ju sälja en lösning. Det beror bara på hur vi vill se på saken. Jag tror att vi bäst lämnar din definition därhän. Speciellt med tanke på att det blandas in både tomtar och marsmänniskor, förutom hemmasnickrade problemdefinitioner,  i larvigheterna.

 

Det verkar finnas en hel del vittnesmål om att seglare har kolliderat med containers. Menar herrar bhemac och Mackey att samtliga vittnesmål är falska?

 

Tänkte snarast på att den ska sitta "halvhögt uppe" eller va du sa.

Är det förutbestämt hur containern hamnar i vattnet eller är det viktig när den fraktas vilken position i containern den har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Frågan är hur man kan undvika att köra på olika objekt, speciellt föremål som man nästan inte ser för att dom knappt flyter (tex en container). Vid dålig sikt och på natten gäller det även att kunna se  båtar, öar, grund, etc.

Hurvida det är ett stort problem eller inte med flytande objekt kan man fundera på men jag vill undvika köra på dessa. 

 

Det verkar som att en FLIR-kamera kopplad till plottern med alarm om föremålet är för nära vore den bättre lösningen. Men i dagsläget kostar en sådan för mycket. Kan bli intressant om priserna går ner ordentligt. En handhållen nattkikare/värmekamera kan vara bra om man kortare stunder behöver se bättre i mörkret.

 

Gällande tappade flytande containrar som flyter omkring en tid så borde det vara en straffavgift/container. Att montera en "Container Sinka" så att de sjunker snabbt är väl en lösning om de inte kan utrustas med varningsutrustning eller hinner att bärgas inom några dygn. Varningar går väl ut om att continrar har tappats i ett visst område.

 

 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, per_62 säger:

Varningar går väl ut om att continrar har tappats i ett visst område.

Ja enl vad jag hört så går det ut över Safety NET (Inmarsat C). Siktade, halvsjunkna containers kommer det inga varningar om.

Förr hade vi sjunktimmer som förlorats i stora mängder i Östersjön. Utökad utkik i vissa områden men inga större problem.

Minor från WW2 har förekommit ganska många. Sovande valar, träd mm.

Kort sagt, havet är fullt av farligheter. Snabbare och säkrare att flyga till Karibien.

 

3 timmar sedan, undrande säger:

Jag har nog för mig att vittnesmål är ett av de starkaste bevismaterial som finns enligt våra domstolar?

En uppfattning som nog inte domstolarna delar. Rätten gör en sammantagen bedömning. Vittnesmål är i allmänhet avlagda under ed, dessutom värderar rätten vittnenas utsagor.

Lite skillnad mot tidningsreportage om påseglade containers. Inte ens de som klarat sig verkar ha bilder på skadorna.

 

Ang AIS så är den största vinsten på havet att långseglarna är synliga för varandra. Många vill ju sova på natten och lanternorna drar ju ström. Det fungerade lika bra när man bara hade radar, men tyvärr hade inte alla det.

En segelbåt syns utmärkt på ett större fartygs radar. Men de flesta långseglarna håller sig borta från de stora trafikstråken och det är sällsynt att handelsfartyg seglar ner långseglare på öppet hav. Dessutom är handelsfartygen skyldiga att rapportera ev kollisioner, även med containers.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan, undrande säger:

...

Och sen kan man ju fundera på alla dessa fritidsbåtar som numera utrustas med AIS som en säkerhetsåtgärd innan man ska ut på en långsegling.

...

När vi seglade från Panama till Tahiti (drygt 5000 M) såg vi aldrig några containrar trots att vi hade ständig vakt både dag och natt. De vi seglade med hade inte heller sett några containrar längsvägen från Sverige vad jag vet. Däremot seglade de på en val och tappade halva kölen.

 

Även fast vi hade AIS påslagen skulle en fiskebåt vi mötte (ej fiskande) ha kört på oss en natt om vi inte hade väjt (vi hade både AIS och vakt, fiskebåten hade varken vakt eller AIS).

 

Så konkret är jag beredd att hålla med dig. Det hjälper inte att ha AIS, det krävs att man har vakt om man ska vara helt säker på att inte bli påseglad/påkörd.

 

Sedan är AIS:en praktisk att ha när det är lite mera trafik eller när man ska leta upp någon annan långseglare.

 

5 timmar sedan, undrande säger:

Den yttersta larvigheten är dock nog att man börjar jämföra med älgolyckor. Vad i hela friden har älgar med båtliv och containers att göra?

Tanken dök upp när jag kom fram till att det statistiskt ev. skulle kunna finnas så många som tre flytande containrar på en yta motsvarande hela Sveriges yta och samtidigt visste jag att det finns rätt precis 100 000 gånger så många älgar i Sverige.

Lite larvigt kan jag hålla med om, men för mig gav det prespektiv på risken med containrar.

 

Jag föreslår än en gång att vi försöker hitta bevis på att flytande containrar är en verklig risk.

Jag ska skriva till Oceanseglingsklubben för att höra om de har något att tillföra.

 

Tillägg:

I början av tråden tyckte jag att det faktiskt fanns en viss risk med flytande containrar, men ju flera timmar jag läst om containrar till havs dessto mindre tror jag att risken att träffa på en är.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan, bhemac säger:

En uppfattning som nog inte domstolarna delar. Rätten gör en sammantagen bedömning. Vittnesmål är i allmänhet avlagda under ed, dessutom värderar rätten vittnenas utsagor.

Lite skillnad mot tidningsreportage om påseglade containers. Inte ens de som klarat sig verkar ha bilder på skadorna.

 

Nu skrev du tidigare att: Vittnesmål är inte samma som bevis. Men det är de faktiskt i domstolar. Starka bevis dessutom. Att det sen sker en bevisvärdering är en helt annan sak. Även fysiska bevis underkänns ibland vid den slutliga bevisvärderingen. Liksom DNA-prov som man inte kan utesluta har kontaminerats. Så du kan alltså inte bara generellt avfärda värdet i självupplevda redogörelser för containerpåseglingar, vilket du lättvindigt gör. Det blir nästan lite larvigt då.

 

Hur många bevisade - enligt dina stringenta krav - påseglingar mellan långseglare finns det i så fall? Tvivlar på att det kan vara mer än en handfull. Och ändå verkar du inte ifrågasätta nyttan med AIS utan pratar till och med om den största vinsten? Radar har man inte heller någon nytta av på långseglarna, med ditt resonemang. Inga bevisade kollisioner mellan långseglare. AIS:en hade för övrigt aldrig blivit uppfunnen med ett annat av dina resonemang, att hade det funnits ett behov hade det redan varit uppfunnet.  Inte radarn heller. Eller sjökorten. Eller ens båtar.  Eller båtforum för den delen.

 

Jag kan väl tycka såhär: även om risken inte är stor så ser jag inte hur ett säkerhetssystem (som är det vi skulle diskutera) kan skada. TS har nu nu delvis omformulerat frågan till hur man ska upptäcka och undvika flytande containers, om jag förstått saken rätt? Så förekomsten av containers är väl egentligen en av förutsättningarna för frågan, och därmed inte en del av den egentliga frågeställningen.

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan, undrande säger:

Det verkar finnas en hel del vittnesmål om att seglare har kolliderat med containers. Menar herrar bhemac och Mackey att samtliga vittnesmål är falska?

Om du presenterar en hel del vittnesmål så är jag - som jag tidigare sagt - beredd att ändra uppfattning, men just nu tror jag inte på att flytande containrar är en verklig risk för långseglare.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
Jag tog bort det mesta för att inte inte fortsätta tjata om samma sak som inte leder till något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-03-26 vid 18:11 skrev Mackey:
2018-03-26 vid 12:17 skrev undrande:

Det verkar finnas en hel del vittnesmål om att seglare har kolliderat med containers. Menar herrar bhemac och Mackey att samtliga vittnesmål är falska?

Om du presenterar en hel del vittnesmål så är jag - som jag tidigare sagt - beredd att ändra uppfattning, men just nu tror jag inte på att flytande containrar är en verklig risk för långseglare.

 

Mackey


När jag hade båt på Svinninge Marina 2000-2005, så stod det en dag, en (egentligen) tvåmastad stålsegelbåt på land alldeles vid toalettbyggnaden. Av någon outgrundlig anledning gjorde man ju några besök i den byggnade per dygn.

Stormasten var bruten och jag kom i samspråk med ägaren.

De hade legat ute och seglat på världshaven i 14 år. På väg hem hade de seglat på en konteiner någonstans runt engelska kanalen nåt år eller två tidigare. På skrovet - straxunder vattenlinjen - fanns en liten intryckt skada på 3-4 cm. Runt om var det en rostskada på ca 15 cm i diameter. Den rostskadan var han på gång att avhjälpa i väntan på en ny mast.

Jag har en bild på båten och skadan nånstans - men så skall man ju leta upp den, och det tror jag jag avstår från.

Efter  efter att de varit hemma i ett eller om det var två år, tänkte dom segla och hälsa på goda vänner i Halmstad, på semestern. I höjd med Gotland var det nåt i riggen som brast, med mastbrott som följd. Det blev ett par veckor på land med båtfix i stället.

Så att man från och till seglar på en kontainer är jag helt övertygade om. Killen sa att när de seglade från Sverige hade de haft en träbåt. De hade köpt Stålbåten under resans gång. Hade de haft kvar träbåten, så hade den med all sannolikhet blivit skrot och sjunkit, när de krockade med konteinern.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Shardu:
2018-03-09 vid 16:04 skrev per_62:

Dessa tappade containrar kan flyta länge och kan utgöra en risk om man råkar köra på en sådan. Främst gäller detta på de större haven och det bästa vore om det fanns en städpatrull som kunde lokalisera och plocka upp dessa. Borde ju vara pant på en container.

http://www.yachtingworld.com/comment/shipping-containers-lost-at-sea-6186hemsida

 

 

 

 

Det är väldigt hemskt, hur kan människor ändra det här?


Det finns nog angelägnare saker att lägga krut på här i världen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-03-26 vid 18:11 skrev Mackey:

Om du presenterar en hel del vittnesmål så är jag - som jag tidigare sagt - beredd att ändra uppfattning, men just nu tror jag inte på att flytande containrar är en verklig risk för långseglare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Thallatha:

De hade legat ute och seglat på världshaven i 14 år. På väg hem hade de seglat på en konteiner någonstans runt engelska kanalen nåt år eller två tidigare.

 

Bra med en nära kontakt som verkar trovärdig.

 

Jag glömde naturligtvis att maila till Oceanseglingsklubben, men jag gör det nu snart.

 

När jag läser några av mina inlägg nu känns de väldigt tillspetsade.

Jag tror naturligtvis att det finns en viss liten, liten risk att stöta på en container, men risken är enormt liten och det finns betydligt vanligare risker att förbereda sig för om man ger sig ut på de sju haven.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Jag tror naturligtvis att det finns en viss liten, liten risk att stöta på en container, men risken är enormt liten och det finns betydligt vanligare risker att förbereda sig för om man ger sig ut på de sju haven.

 

Nåja, man kan ju segla på andra saker; träd, båtar och till och med valar. Förberedelserna lär väl vara likartade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

 

Jag tror naturligtvis att det finns en viss liten, liten risk att stöta på en container, men risken är enormt liten och det finns betydligt vanligare risker att förbereda sig för om man ger sig ut på de sju haven.

 

Mackey

 

Skall man långsegla så skall man ha stålbåt. Då har man undanröjt den risken.

Var en gång på väg till Styrsö för att titta på ett stålskrov till en Colin Archer. Ett avsomnat projekt på bortåt 15 år. Den var klinkbyggd av 12 mm tjocka plåtremsor, som svetsats ihop.

Undrar hur mycket skada det blivit på de contenrainer som man möjligtvis kunde segla på med den båten.

Det var en fredagkväll efter jobbet på Kungsbackakontoret. Fanns inte en enda parkeringsplats att uppbringa, så jag kom inte med färjan. Har man tur - så behöver man inget vett.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎01‎-‎02 vid 19:15 skrev per_62:

Ja det stod om detta i dagens GP. Det fanns även leksaker och glödlampor i de borttappade containrarna. Man befarar att om de inte sjunker till botten, kan föras med strömmarna liksom alla annan skit, mot Bohuslän och Tjörn. Man hade intervjuat en polis om vad som gäller för sjöfynd/hittegods... Ja dom behöver kanske litet upplysning på Tjörn av sjöfyndade glödlamper... Då det på Stockholms portar står beskrivet vad Tjörnbo tjurar bedrivit, mord, hor och sjöröveri, varifrån ingen kan svära sig fri...

Denna gången var det väl kanske inga Tjörnbor som tände irrfyrar eller på annat sätt lurade MSC Zoe in i nödläge... Men man är på denna kuststräcka van och väl förberedd att ta del av vad som havet bjuder... Det kanske blir rea i leksaksaffären i Kållekärr, vattenskadade barbiedockor och sjörullat Lego...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu kusten blir fulla av leksaker så kan vi nog utgå från att containrarar öppnats, tömts och sjunkit.

Ska bli intressant att se hur många containers som hittas flytande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och 18 hade tydligen flutit långt och varit en fara för fritidsbåtar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev undrande:

...och 18 hade tydligen flutit långt och varit en fara för fritidsbåtar...

Så väldigt långt kan inte en container komma på fem dagar tror jag.

Faran för fritidsbåtar är rätt begränsad i Nordsjön första veckan i januari tror jag.

 

De containrar som flyter vidare efter stormen är de som utgör en risk.

 

Jag var ju inledningsvis inne på spåret att flytande containrar är ett rätt påtagligt problem, men ju mer jag läste/googlade svängde jag vartefter mot att det inte är ett särskilt stot problem. De flesta containrar sjunker och risken att stöta på de som flyter en lite längre tid är otroligt liten.

 

Resultatet av den senaste olyckan med MSC Zoes tappade containrar gör inte att jag ändrar mig, snarare tvärt om. Risken att stöta på en flytande container på världshaven är fortfarande otroligt liten tror jag.

 

Inför en längre segling på världens hav finns det väldigt mycket annat som är otroligt mycket viktigare att förbereda sig för än att krocka med en container.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken är liten men konsekvenserna kan bli förödande att segla på tex en flytande container eller något annat hårt som kan skada båten. Det har hänt och kommer hända igen att båtar seglar på oidentifierade föremål vilket även kan vara valar, läs gärna detta där bla en Farr52 troligen träffade en container i 8 knops fart: https://www.yachtingworld.com/news/could-a-floating-shipping-container-sink-your-yacht-is-the-danger-to-sailors-real-or-imagined-107508

 

I Vendee Globe race 2017 var det 7 båtar av 29 startande som rapporterade  kollision med oidentifierade objekt.

 https://www.sailingworld.com/moments-impact

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Mackey:

Jag var ju inledningsvis inne på spåret att flytande containrar är ett rätt påtagligt problem, men ju mer jag läste/googlade svängde jag vartefter mot att det inte är ett särskilt stot problem.

Har samma uppfattning. Framförallt därför att det saknas riktig bevis för att båtar verkligen kolliderat med halvsjunkna containers. Problemet borde ju vara ganska stort även för handelsjöfarten.

29 minuter sedan skrev per_62:

Risken är liten men 

Det finns andra faror som statistiskt sett är betydligt farligare och som man kanske bord ägna större omsorg om.

Förr seglade man på valar men de verkar numera vara ersatta med containers.

Fruktansvärda stormar var inte ovanligt att man stötte på men verkar ha försvunnit nu när alla stormar syns på satellitbilderna.

Även sjömonstren och jättebläckfiskarna verkar ha försvunnit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns båtar som seglat på containrar men lyckligtvis inte så många. Att segla på en val eller något annat hårt större föremål kan även innebära skador på båten. Men som sagts, risken är liten och speciellt i svenska vatten.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev per_62:

...läs gärna detta där bla en Farr52 troligen träffade en container i 8 knops fart: https://www.yachtingworld.com/news/could-a-floating-shipping-container-sink-your-yacht-is-the-danger-to-sailors-real-or-imagined-107508 

 

Citat

Was it a container they (Farr 52, mitt tillägg) collided with?

Sargeant feels all the evidence points to that: “It was something hard and it had given us a huge hit. We were sailing in a high traffic area, and had seen plenty of container ships out there.”

Inget vidare bevis tycker jag.

 

 

Citat

So how likely are you to encounter one? The spate of collisions reported by competitors in the Vendée Globe focussed the mind of many sailors on the unseen dangers apparently lurking.

Only one competitor reported a suspected collision with a shipping container, with Thomas Ruyant’s Le Souffle du Nord pour Le Projet Imagine cracking around him after what Ruyant reported as “an exceptionally violent” bang, some 250 miles south of New Zealand.

We contacted his team to see if they had been able to learn more about the impact, but were unable to get a response.

Varför får tidningen inget svar?

 

Citat

Guillaume Evrard, deputy race director for the last edition of the Vendée Globe, says that race organisation teams rely on MRCCs to report any hazards on the course. In around a decade of working on race organisation, he has never received a warning of any shipping containers on the route.

Inga varningar där.

 

Citat

Organisers of the Clipper Round the World Yacht Race which has seen more than 4,000 people compete in ocean stages, say none of their boats has ever had a close encounter with one – the nearest being in 2012, when the fleet was diverted after a container ship hit a reef off New Zealand.

Osv.

 

Det finns också de som har sett containrar.

Citat

In the 2015 Transatlantic Race the 100ft maxi Nomad IV had a close encounter.

Skipper Clarke Murphy reported: “I was at the wheel in pea-soup fog, no visibility, going 15 knots. All of a sudden I see, ten metres off the bow, a huge breaching whale and I scream ‘Whale!’ — I have hit whales before in previous trips.

“So I shoved the wheel to windward and we passed two to three metres by a floating 40ft container covered in barnacles on the port side. We were so close, you could see its registration number.”

 

Citat

Lutus, a prize-winning scientist who has designed component parts for NASA space shuttles, is not the type to make hyperbolic claims without evidence, but is confident he collided with a container in 1990.

“I remember smacking something very hard one night in the Indian Ocean. I was nearly thrown from my sleeping berth, items went flying inside the boat, and the sound was unmistakably that of a large solid object, unlike the many nearly-waterlogged trees (and one whale) with which I had collided over the years.

 

Jag vet inte vad jag ska tro. Märkligt nog verkar de flesta containrar dyka upp på i dåligt väder, på natten eller i dålig sikt...

De syns aldrig i lugnt och bra väder när de borde synas eftersom de trots allt flyter.

 

Det är absolut så att det förekommer flytande containrar där ute, men hur stor är risken att träffa på en. Lite tillspetsat verkar det enda som skiljer dessa "mördar-containrar" från Nessie vara att det är bevisat att containrar finns.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev per_62:

Det finns båtar som seglat på containrar men lyckligtvis inte så många. Att segla på en val eller något annat hårt större föremål kan även innebära skador på båten. Men som sagts, risken är liten och speciellt i svenska vatten.

Jo, vist förekommer det kollisioner med containrar. OM inte jag minns fel har Thallatha rapporterat in ett rätt bra bevis för detta.

 

46 minuter sedan skrev bhemac:

Det finns andra faror som statistiskt sett är betydligt farligare och som man kanske bord ägna större omsorg om.

Absolut!

Det är väldigt riskabelt att fokusera på fel risker, men så är ju vi människor.

 

Nästan ingen är rädd för att åka/köra bil, men rätt många tycker det är obehagligt att åka hiss eller flyga.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mackey:

Jag vet inte vad jag ska tro. Märkligt nog verkar de flesta containrar dyka upp på i dåligt väder, på natten eller i dålig sikt...

Dessutom har inge lyckats fånga dem på bild.

De båtar som seglat på containers men som inte sjunkit har inte heller lyckats få dem på bild.

Alla fartyg som dundrar fram i 23 knop verkar också missa alla containers.

 

Jag är nog mest inne på att Nessie rymt och ynglat av sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...