Jump to content
Friday 24 May 2019
per_62

Tappade containrar

Recommended Posts

När vi nu rört oss tillräckligt långt från ämnet så har ju Roger Taylor gjort den lösningen.
Byggt om hela förpiken och hela akterstuven + halva sittbrunnen till flytblock och även överflödiga stuvutrymmen. Han länsade grannskapet på tomma plastflaskor av kraftigare typ, tryckte i så många det fick plats, och fyllde upp med skum. Därmed sitter han redan i livbåten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ämnet var på tapeten i en grupp för sjömän på facebook för ett tag sedan. 

Många som efter 40 år till sjöss aldrig sett en flytande container. Och då färdas ju handelsfartygen i de stråk som borde vara mest utsatta. 

 

En container är byggd för att ha så låg egenvikt som möjligt men samtidigt tåla att staplas på varandra. Detta gör att de inte tål några större belastningar inifrån och ut. Med flytande gods i containern kan de klara att hålla ihop i lugnt vatten om de klarat fallet ner till ytan. Men så snart sjöberg kommer så knackar han ur en gavel eller långsida.  

 

Angående Seawolfs tips om Etap med skumfyllda aluminiumskrov skulle jag personligen inte kunna sova alls då jag aldrig sett gammalt flytskum som varit torrt. 

 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan, coppertail säger:

 

 

Angående Seawolfs tips om Etap med skumfyllda aluminiumskrov skulle jag personligen inte kunna sova alls då jag aldrig sett gammalt flytskum som varit torrt. 
 

http://www.boats.com/resources/the-truth-about-unsinkable-boats/#.WrX6tIjwa00
I länken står om Etap:

" Using installed foam is beneficial in some areas. For example, foam inside a forward collision space would keep water from filling that space if the hull is breached, and foam used along the inside of a hull will provide thermal and noise insulation, as well. Since 1970, Etap Yachts in Belgium has built a line of sailboats that are designed to be "unsinkable." Etap can say this with some authority, for its boats are the only line in the world to be granted a certificate of unsinkability by the French Merchant Marine, the only body in the world authorized to issue such pedigrees. Etap achieved this status by incorporating a double-hull construction into its designs. Between each "hull," closed-cell foam is injected that will ensure that the boat not only will stay afloat even when seriously damaged, but also will be able to be sailed."

 

Men vad är dessa fakta värda jämfört med åsikter från en kopparsvans?

 

18 timmar sedan, coppertail säger:

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fakta? 

 

Jag är den enda organisation i världen som kan utfärda officiellt flygtillstånd för Talgoxarna vid mitt fågelbord. 

Alltså är det bara Talgoxarna på min tomt som kan flyga. 

 

Hur kul tror du det är att reparera en skumfylld aluminiumbåt? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En typisk politisk lösning, man löser ett problem som inte existerar.

Visst skulle det vara fint med osänkbara båtar men hur många skulle räddas?

Marknaden för osänkbara båtar sjönk väl ganska drastiskt efter Titanic?

Jollar och badleksaker som man "tvättar" ibland är en annan leksak.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2018-03-17 på 13:54, Mackey säger:

OM man tänker så här...

  • Finns det ett problem och en lösning brukar alltid någon eller några entreprenörer börja sälja lösningen.
  • Finns det inget problem, men en lösning försöker ofta någon marknadsförare framhäva problemet för att kunna sälja sin lösning.
  • Finns det ett problem, men ingen lösning brukar lurendrejare försöka prångla ut en lösning som inte fungerar.

I det här fallet verkar det inte finnas vare sig entreprenörer, marknadsförare eller lurendrejare på marknaden så troligen finns inget problem.

 

Mackey

 

Hmm... Vi är ju redan OT men för skojs skull då, bara som en tankeövning :-)

 

Hur fungerar ovanstående resonemang på t ex problem som man inte vet existerar, kanske pga begränsad fantasi eller brist på visioner? Där finns ju i allmänhet vare sig entreprenörer, marknadsförare eller lurendrejare på marknaden. Man lever i lycklig okunskap om hur mycket bättre världen skulle kunna vara. Det är nog tur att inte världens alla uppfinnare resonerade sådär. Då hade kanske inte hjulet, faxen, mobiltelefonen, eller andra revolutionerande uppfinningar blivit av. Inte heller Facebook eller Instagram - men det kanske hade varit av godo, kan en del tycka. Undra om Einstein hade tänkt ut relativitetsteorin med samma resonemang: "Ingen ide att lägga tid på detta, för det är ju inget problem eftersom det inte finns marknadsaktörer". Och den första stenåldersmänniskan som släpade in elden i grottan hade avstått från att göra så, för bristen på marknadsaktörer hade övertygat honom om att frosten i grottan egentligen inte var ett problem.

 

Det känns lite bakvänt att definiera existensen av ett problem i termer om det finns aktörer på marknaden eller ej. Ingen aktör = inget problem? Eller i förlängningen: Ingen marknad => ingen aktör => inget problem.

 

Det luktar en standard paradoxal tankenöt om ovanstående. Kanske från någon lärobok?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är en himmelsvid skillnad mellan att upptäcka icke existerande containers jämfört med icke uppfunna saker.

Det var ju inget problem att faxen inte fanns men när faxen kom innebar det en stor förbättring.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, undrande säger:

...

Det känns lite bakvänt att definiera existensen av ett problem i termer om det finns aktörer på marknaden eller ej. Ingen aktör = inget problem? Eller i förlängningen: Ingen marknad => ingen aktör => inget problem.

 

Det luktar en standard paradoxal tankenöt om ovanstående. Kanske från någon lärobok?

Nej, det var faktiskt jag som hittade på ovanstående precis när jag skrev det och det var väl främst för att försöka belysa hur det kan vara i vår tid när det finns ett litet problem och när mycket styrs av ekonomi.

 

Människan vill göra det lätt för sig, värme är skönt och hjul gör det lättare att förflytta saker.

 

Uppfinnare drivs ofta av ett brinnande intresse för att förstå något obegripligt eller för att lösa ett problem (oavsett om det finns eller inte). Faxen uppfanns i mitten av 1800-talet, troligen mera för att det var intressant att se om det gick att överföra bilder än för att lösa ett verkligt problem. Bilder från reportrar till tidningsredaktioner tror jag var ett av de första stora användningsområdena för föregångaren till den fax vi oftast tänker på idag.

 

Mobiltelefonen utvecklades i Sverige och MobilTelefonisystem version A sjösattes 1950 och fick 125 st. användare.

Tillägg: Mycket av det på den tiden rätt värdelösa vetandet Einstein ligger bakom har varit avgörande för många av dagens uppfinningar.

 

Einstein gjorde väl egentligen bara en uppfinning, kylskåpet. Tyvärr slog Einstein-Szilárd-kylskåpet aldrig igenom. 

 

Det finns andra drivkrafter helt enkelt, men din tankeövningen är ju trots allt kul.

 

Mackey

Edited by Mackey
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kom av någon anledning att tänka på "antistatremmen" som relativt många monterade under sina bilar på 70-talet. Det fanns även då problem med både åksjuka och stötar av statisk elektricitet i bilar.

 

Gummiremmen som släpade i marken skulle bl.a. lösa båda dessa problem och dessutom skulle radiomottagningen bli bättre. 

 

Det finns/fanns ett antal problem, men ingen lösning och lurendrejare prånglade ut en lösning som inte fungerade och den fungerar inte idag heller även om remmarna är vanliga i Baltikum och Ryssland.

 

Jag läste ett test i en biltidning.

Remmen monterades under en av tidningens bilar enligt konstens alla regler.

En försökspersonen klämde i sig flera portioner lungmos och en massa Mumsmums.

Försökspersonen sattes i bilen med ögonbindel och hörlurar med hemsk musik.

Bakom ratten satt en tidigare distriktsmästare i rally.

Försökspersonen spydde trots flera försök.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan, Mackey säger:

Kom av någon anledning att tänka på "antistatremmen" som relativt många monterade under sina bilar på 70-talet.

Haha, en av mina favoriter! Jag trodde inte på den och blev idiotförklarad. "Det förstår du väl, den har j varit med på TV". (Det hade nylonstrumpan som gjorde en s/v TV till färgteve också. Dock bara en viss dag).

Mycket har man säkert gått på men gummisnoppen och plastfärg trodde jag aldrig på.

--

Lite kuriosa: Föregångaren till faxen var ju telefotosändaren som alla tidningar hade för att få in bilder från TT mm. Före WW2 kunde den användas via radio, passagerarfartygen som korsade Atlanten hade det och tog även emot text via RTTY. Ombord kunde man sen trycka tidningar som var minst lika aktuella som de i land. En del fotografer hade en telefotosändare i skuffen på bilen + mobil framkallningsutrustning.

För företagen var ju annars Telexen det som användes för text kommunikation, bra när man kommunicerade med japanerna. Att sitta på natten och försöka lösa saker via telefon var inte så enkelt.

Edited by bhemac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, lite mera "off topic"

Väderfaxen kom efter WW2, man kunde skicka väderkartor, israpporter mm till fartygen. Sändnigarna gick framförallt på LW, en del finns forfarande kvar tex denna från Met Office i Blackpool. Går att ta emot med en hygglig radio och dekoder eller dator.

Kolla det komplicerade väderläget med alla ocklusionsfronter där varmfronter och kallfronter krockar.

 

Väderfax.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan, Mackey säger:

Jag läste ett test i en biltidning.

Remmen monterades under en av tidningens bilar enligt konstens alla regler.

En försökspersonen klämde i sig flera portioner lungmos och en massa Mumsmums.

Försökspersonen sattes i bilen med ögonbindel och hörlurar med hemsk musik.

Bakom ratten satt en tidigare distriktsmästare i rally.

Försökspersonen spydde trots flera försök.

 

Herregud! Skrattar faktiskt fortfarande medan jag skriver detta. Stackars stackars försökspersonen. :lol:

Edited by undrande

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan, bhemac säger:

Det är en himmelsvid skillnad mellan att upptäcka icke existerande containers jämfört med icke uppfunna saker.

Det var ju inget problem att faxen inte fanns men när faxen kom innebar det en stor förbättring.

 

Resonemanget syftade till att belysa en svaghet i att definiera förekomsten av ett problem genom den eventuella förekomsten av marknadsaktörer eller ej.

 

Med ditt tidigare resonemang från annan tråd hade man förmodligen avskräckt varje potentiell uppfinnare genom hela mänsklighetens historia. När den stackarn (tex faxens uppfinnare) hade funderat på om det fanns ett behov av hans uppfinning, och om det därmed var värt att gå vidare med sin ide hade han garanterat övergivit den när han fått höra:

"få verkar tycka så. Annars hade det nog gjorts."

 

Så kör vi bara med dina resonemang blir det inga uppfinningar någonsin. För det första finns det inga problem och för det andra inga behov. Lite som chefen för det amerikanska patentverket som 1899 ville lägga ned det, eftersom allt som var värt att uppfinna enligt hans uppfattning redan var uppfunnet. Tur att inte alla tänker så.

 

 

 

 

 

Edited by undrande

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan, undrande säger:

När den stackarn (tex faxens uppfinnare) hade funderat på om det fanns ett behov av hans uppfinning,

Uppfinnare styrs framförallt av önskan av att lösa ett problem eller ta fram något som uppfinnaren tycker behövs. Nästa problem är att hitta någon som är villiga att marknadsföra produkten. Där faller ofta 9 av 10 uppfinningar.

Problemet med halvsjunkna containers finns ju inte. Ingen ser till dem och några evidens finns inte. Det som finns är påståenden, framförallt från några som påstår sig har fått båten sänkt av någon container. Ett påstående som ingen lyckats leda i bevis.

Att uppfinna ett system som kan se dessa mystiska containers kan inte vara speciellt svårt, det handlar nog mest om att kombinera olika system. Men ingen verkar jobba med det vilket antagligen beror på att t.o.m. uppfinnarna inser att det inte finns en marknad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns containrar som flyter omkring, främst på de större haven och det är en del som seglat på eller i sista sekund kunnat gira undan.
Finns en artikel på Yachtingworld "Could a floating shipping container sink your yacht? How real is the danger?" som tar upp detta.


Inte en container men likväl något i vattnet
Får några år sedan mitt på dagen en sommardag var vi på väg söderut mellan öarna i Stockholm södra skärgård. Helt plötsligt ser det ut som en grå vattendränkt tjock stock som sticker upp ur vattnet precis framför båten. En snabb gir och vi seglar förbi en simmande älg som inte var tillräckligt vaksam när den simmande mellan några öar. Det hade inte varit så kul att köra på den.

 

Det vore faktiskt skönt att kunna ha en skanner som varnar för objekt i vattnet föröver så att man hinner väja, typ en FLIR-kamera kopplad till plottern. En FLIR-värmekamera kan även vara bra om man tex skulle behöva leta efter folk i vattnet, speciellt nattetid.

Edited by per_62

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, nog är det så att många uppfinnare och uppfinningar är helt hopplösa.

 

Jag träffade flera stycken på de Tekniska mässorna för många år sedan. De hade fantastiska uppfinningar som de aldrig lyckats sälja in till någon. Om det berodde på uppfinnarna eller uppfinningarna är oklart eftersom de inte vågade berätta om sina uppfinningar.

 

Sedan finns det faktiskt bevis för att båtar seglat på containrar. Jag tror det var Yachting World som samlade in denna information och det var nog en båt om året eller vart annat år som krockade med containrar. Hittar inte artikeln nu, kanske var det Yachting Something som skrev om det.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan, Mackey säger:

Sedan finns det faktiskt bevis för att båtar seglat på containrar.

Bevis som i blider och på öppet hav? Jag kan inte påminna mig att ha sett något men visa mig gärna bilder.

Det borde ha hänt i några fall, sen kan man fundera hur sannolikt det är. Att drabbas av ett blixtnedslag är nog mycket större sannolikhet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det verkar finns få foton, men här finns ett:

https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/21/2017/05/Catalina_65712762_165939131_0001.jpg
Coolabah sinking in the Pacific.


John Jennings was sailing his Catalina 41 Coolabah with his wife and sons from Samoa to Suva, Fiji in 2008, when the boat impacted something – he believes a container – sharp enough to puncture the hull.
Read more at http://www.yachtingworld.com/news/could-a-floating-shipping-container-sink-your-yacht-is-the-danger-to-sailors-real-or-imagined-107508#Q88jecV0W5lOzkv8.99

Edited by per_62

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det första man tänker på är kanske inte att fotografera...

 

Ev. blir det ändring på det framöver.

Räddningstjänsten klagar ibland på att de inte kan komma fram till olycksplatser för att det är så många som står ivägen och fotar/filmar istället för att lämna plats eller hjälpa till.

 

Kanske tänker de anorlunda när de själva drabbas av en olycka, vem vet.

 

Sur-Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, bhemac säger:

Uppfinnare styrs framförallt av önskan av att lösa ett problem eller ta fram något som uppfinnaren tycker behövs. Nästa problem är att hitta någon som är villiga att marknadsföra produkten. Där faller ofta 9 av 10 uppfinningar.

Problemet med halvsjunkna containers finns ju inte. Ingen ser till dem och några evidens finns inte. Det som finns är påståenden, framförallt från några som påstår sig har fått båten sänkt av någon container. Ett påstående som ingen lyckats leda i bevis.

Att uppfinna ett system som kan se dessa mystiska containers kan inte vara speciellt svårt, det handlar nog mest om att kombinera olika system. Men ingen verkar jobba med det vilket antagligen beror på att t.o.m. uppfinnarna inser att det inte finns en marknad.

Jag har uppfunnit en del prylar, ibland bara för att testa om jag tänker rätt eller helt galet eftersom bef prylar ofta är precis tvärtom.

de jag har nytta å användning av har jag tillverkat egna, och till nära bekanta, fungerande inte industridesignade varianter av.

någon enstaka har kommit ut på marknaden. En av mina första gjorde att jag kontaktade det som då hette utvecklingsonder.. tröttnade efter ett samtal.

Har ett par gamla/vilande i garderoben varav jag testat en.. som sjukvården skulle ha nytta av och en som jag bara småtestat som skulle behövas i varje kassa, främst i livsmedelsbutiker..

har snackat med en där jag kanske bygger prototyp..

Vänner säger att jag borde satsa och tjäna pengar.. sånt skulle kräva massor av framförallt tid. Jag värdesätter min fritid mer än så.

Att riva isär en motor, klocka, eller anna mekanisk pryl, hitta fel, ev förbättra och sätta ihop igen är intressant och lite kul en gång för mej. Nästa gång är ”bara” samma sak.. och nåt man måste, inte vill, göra.

Min dotter är ännu mer ”sån”.. galet mkt ideer som hon startar.. och inte slutför. Fast hon driver ett par lite affärsmässigt... fast båda är väldigt kreativa och mer eller minre egna/nya för varje beställning.

Så ideer och uppfinningar vs. göra det kommersiellt kan drivs av helt olika ”triggers”

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan, bhemac säger:

Det är en himmelsvid skillnad mellan att upptäcka icke existerande containers jämfört med icke uppfunna saker.

Det var ju inget problem att faxen inte fanns men när faxen kom innebar det en stor förbättring.

Innan faxen fanns teleprintern.

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minuter sedan, Havskrattan säger:

Innan faxen fanns teleprintern.

Kallades även Fjärrskriftsmaskin och senar Telex. När det gick över radio hette det RTTY, det svenska systemet för att kommunicera med fartyg hett MARITEX, mycket framgångsrikt. 

Faxen kom väl inte till allmän användning förrän på 80-talet, då hade priserna blivit anständiga men konstruktionen är ju mycket äldre.

Faxen blev först en stor framgång i Japan, de kunde använda sina skrivtecken på ett papper och mottagarna kunde läsa direkt.

Det sägs att faxen inte blev någon större framgång i UK, deras postväsende fungerade för bra.

Att det blev en stor framgång i Sverige är ju inte så förvånande ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Både telefax och teleprinter uppfanns på 1840-talet, men teleprintern var några år före faxen.

 

Hur ska detta kunna knytas ihop till tappade containrar...?

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan, per_62 säger:

Det verkar finns få foton, men här finns ett:

https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/21/2017/05/Catalina_65712762_165939131_0001.jpg
Coolabah sinking in the Pacific.


John Jennings was sailing his Catalina 41 Coolabah with his wife and sons from Samoa to Suva, Fiji in 2008, when the boat impacted something – he believes a container – sharp enough to puncture the hull.
Read more at http://www.yachtingworld.com/news/could-a-floating-shipping-container-sink-your-yacht-is-the-danger-to-sailors-real-or-imagined-107508#Q88jecV0W5lOzkv8.99

 

Har Du själv läst det Du länkar till? 

Det är alltså en (1) person som har sett en flytande container av alla som tidningen varit i kontakt med. 

 

Bilden föreställer en sjunkande båt inte en flytande container. 

 

Slutsatsen i artikeln är att risken att segla på en container, inte är så stor, för att uttrycka sig diplomatiskt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bild på någon sjunkande båt resp bild på strandad container. Men någon borde ju seglat på en container på dagtid och tagit någon bild?

Det verkar finnas fler bilder på varelser från Mars.

 

2 timmar sedan, Mackey säger:

Både telefax och teleprinter uppfanns på 1840-talet

Nja, det som kom då var printers som skrev ut morsetecken på en pappers remsa. Det vi brukar mena med teleprinter där man skriver på ett tangentbord och där mottagaren skriver ut klartext kom nog runt sekelskiftet.

 

Sen ska vi ju inte förglömma Lelle Printer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var ju lite kul att faxen uppfanns sådär 60 år före teleprintern. Det hade jag ingen aaaning om.

 

Googlar man så hittar man ju faktiskt ett par flytande containrar ute på haven, men inte många. De sticker ju sällan upp så mycket ur vattnet så blir det väl inte så många tillfällen att se dem. Är man några hundra meter ifrån så ser man dem nog inte.

 

Det bästa beviset för att risken är liten är nog att det finns otroligt få rapporter om påseglade containrar.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan, Mackey säger:

Googlar man så hittar man ju faktiskt ett par flytande containrar ute på haven, men inte många.

När jag Googlat har jag mest sett bilder på containers som flyter högt och oftast verkar det vara nära land. Sen är ju nästa fråga, hur lång tid efter att de tappats är fotot taget?

Det man kan läsa är att de sjunker ganska fort. Långseglare brukar ju hålla sig en bra bit ifrån fartygsstråken. Dvs containern har gott om tid på sig att sjunka.

En kylcontainer är tätare och kan flyta längre. Men såvitt jag vet stuvas dessa långt ned där temperaturen är lägre och där det är enklare att koppla elen till kylaggregatet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2018-03-24 på 08:44, coppertail säger:

Fakta? 

 

Jag är den enda organisation i världen som kan utfärda officiellt flygtillstånd för Talgoxarna vid mitt fågelbord. 

Alltså är det bara Talgoxarna på min tomt som kan flyga. 

 

Hur kul tror du det är att reparera en skumfylld aluminiumbåt? 

 

Så här stringenta argument är svåra att inte kommentera.

 

Själv certifierar jag att gårdens humlor inte kan flyga. Men de bryr sig inte, utan flyger ocertifierat, de små anarkisterna.


Problemet att svetsa aluminium med skum bakom löser ETAP med att inte bygga skrov av aluminium, åtminstone de modeller jag kollat lite på.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Texten till den första bilden är:

"In a hurricane containers falling overboard - North Atlantic in winter 1980".

Det var alltså den bästa bild Wikipedia kunde hitta....

 

Fortfarande inga svar på på länge efter de tappades som de fotograferades.

Att det tappas en rejäl mängd containers råder det ingen tvekan om. Men hur länge flyter de?

Edited by bhemac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy