Aandersp 0 Postad måndag kl 18:40 Hej, ett problem har uppstått, vi har tagit över en Albin 78 nu i vintras när den stod avriggad på land, skulle idag masta på efter lite reparationer på en skadad maströrsfot då dök nästa problem upp förstagsprofilen är lite för kort, så min fråga till er alla är det någon som vet vilken längd det ska vara på förstaget på en Albin 78 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 629 Postad måndag kl 19:09 Lutar masten framåt när ni försöker få dit förstaget? Det finns toggles, eller hur det stavas, att förlänga med. Konstigt om det skulle krympt i vinter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aandersp 0 Postad måndag kl 19:21 Nej staget har inte krympt under vintern, som jag sa så har vi tagit över båten förra ägaren går ej att få tag på vedebörande och staget är för kort masten lutar framåt viket inte är bra, det är därför jag skickade ut fråga hur långt är ett förstag på en Albin 78 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adeseaso 51 Postad måndag kl 19:30 Som @excel319 skriver har man antagligen använt antingen toggles eller stagförlängare tidigare. Det känns iallafall mer troligt än att man haft masten framåtlutad, även om det förekommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser