

adeseaso
Medlemmar-
Content Count
53 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
20 ExpertAbout adeseaso
-
Rank
Löjtnant
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Kan rekommendera nedan skärblad eller liknande till oscillerande multiverktyg. De är effektiva och det är rätt skönt att limmet faller av ytan lite prydligt istället för att flyga runt överallt som när man använder roterande verktyg.
-
Hoppas det finns vittnen.
-
Ifall du ser början och slutet på skadan och kommer åt hela där i kölsvinet så kanske det inte är så dumt att göra reparationen på insidan? Slipa skrovsidorna rena till laminatet. Rugga upp ytan riktigt ordentligt. Avfetta flera gånger. Laminera med många lager väv, så breda remsor som du får plats med. Polyestern i botten av vecket behöver inte tas bort, även om den är sprucken. Den ger en större radie i botten av vecket som gör det nya laminatet starkare. Det kan vara värt att försöka prata med en expert på plastlagningar om valet mellan polyester och epoxi. Epoxi är starkare och har bättre vidhäftning mot det gamla laminatet men det ger en stelare lagning som inte är lika flexibel som det omgivande skrovet. Det skulle kunna vara så att en lagning i polyester klarar nästa grundstötning bättre än epoxi hade gjort men det är inget jag vet utan bara misstänker.
-
Hur illa är skadorna? Vore intressant med bild. Jag tycker alltid original-gelcoat är snyggare än ommålat ifall gelcoaten går att rädda till ett acceptabelt skick med spackling, rubbing, polering och vaxning. Ommålat ser alltid ommålat ut.
-
Lite synd bara att de inte redogör för hela processen. Vad som egentligen hänt går antagligen att reda ut ifall man fick veta alla detaljer. Så här svarar de på den anmärkningen i kommentarsfältet: Jag kan förstå om de inte orkar älta i saken, men utan att få veta varje detalj på vägen tycker jag inte inlägget säger någonting alls. Förutom att det inte finns utrymme för misstag när man använder lösningsmedelsfri epoxi. På sista bilden framgår att epoxin kan lyftas bort med en stålspackel. Då har ju uppenbarligen något gått väldigt fel med vidhäftningen mot underlaget.
-
Absolut, kommer inte måla förrän vädret varit stabilt några dagar så att kölen är jämnvarm med övriga skrovet. Och hålla koll på daggpunkten. West System svarade att de rekommenderar 48h till sjösättning vid 15 grader. Det lutar åt West System, ett lager ren och resten av lagren med 422 Barrier Coat Additive. Literpriset är lika lågt som NM:s, det skiljer bara hur de formulerar sig kring torrskikttjockleken. NM säger "tillräckligt tätt" vid 300µm, WS säger "blir inte tätare" efter 500µm.
-
Slängde in ett par Nils Malmgren och bytte till mer relevanta förpackningsstorlekar. Lade även in lägsta appliceringstemp (omgivning eller underlag). West System skriver inget om tid till sjösättning, har mailat dem. Inte omöjligt att den är kort med snabba härdaren. Det är helt klart bara att tagga ner och acceptera att det blir sjösättning i Juni i år.
-
Jag tänkte köpa epoxi nu under rean inför behandling till sommaren och tänkte det kunde vara intressant att se hur mkt epoxi man får för pengarna hos de olika produkterna. Priserna är med rådande 20% rabatter. Lefant och Biltema skrev inte ut torrhalten så den är uträknad efter teoretiska sträckförmågan de angivit. Den konstiga liter-storleken på West System är för att den säljs per kilo, så man får konvertera till liter. Lite orättvist att jämföra deras storpack med övrigas småpack men det beror på att jag redan har doserpumpar till 6kg satsen. Det sägs ofta på forum att lösningsmedelsbaserad epoxi är mindre tät men det är inte i linje med tillverkarnas rekommendationer. I fallet Biltema är jag alltid skeptisk och rädd för glädjekalkyl men även Hempel och International rekommenderar dubbla skikttjockleken med sina lösningsmedelsfria produkter (High Protect II, Gelshield Plus) jämfört med de lösningsmedelsbaserade (Light Primer, Gelshield 200). Biltemas ligger onekligen bra till. Hög torrhalt. Bra pris. Flexibel med förhållanden vid applicering. Jag har dock slipat rent till laminatet och får därför börja med lösningsmedelsfri och då funderar jag på att köra på West System så att hela behandlingen kan göras på en och samma dag. Även om det ställer högre krav på förberedelser, teknik vid applicering och temperatur vid applicering och härdning.
-
Jag brukar bränna och tagla tampändarna i båten och då tänder jag ett värmeljus så att en låga finns till hands medan man pular. Tamparna kapar jag med skärbräda och vass kniv så att snittet blir rakt och utan fransar. Jag gillar att tagla tampändarna även om det inte är nödvändigt. Det blir snyggt och prydligt.
-
Var det bra utbud och priser på snören? Funderar på att åka upp och nya block och snören till Spinnakern är väl ungefär vad jag villhöver i år.
-
Det är absolut bra grejer så den misstanken är bara att stryka.
-
Det är rätt stor skillnad på olika dyneemafall. De som säljs i kapade längder hos de stora kedjorna är sällan särskilt stumma tyvärr. Minns du vilket du köpte?
-
På en tyresövagga är det bara att lossa två bultar till de tunnare stödbenen så går det sedan att vika ner stöttan bort från båten och ur vägen. Befinner man sig på en båtklubb finns ofta en båtstötta att låna och använda som säkerhet under tiden. Jag brukar använda en planka. Jag funderade på att köpa stöttor i höstas för att jag visste att jag skulle dona mycket med botten under vintern men så här i efterhand känns det som ett icke-problem.
-
Håller med. Dessutom verkar vaggorna i regel vara billigare på blocket av någon anledning. När jag går ett varv och kollar till alla nära och käras båtar på båtklubben får jag ofta efterspänna stöttorna, även på de båtar som står under tak. Lös mark rör sig mer än man kan tro när tjälen kommer och går.
-
Jag slipade mer än vad som kanske är friskt förra året. Min egen botten slipade jag av färglagren från på våren och efter upptagning slipade jag vidare till laminatet för att epoxibehandla nu i vår. Under året gjorde jag också ungefär hälften av en totalrenovering av däcket på en 37-fotare inom familjen. Med rätt verktyg är det inte så illa, men funkar det inte med ryggen så funkar det inte. Jag hann prova hela 3M:s och Mirkas sortiment av slippapper under året och måste tipsa om Abranet Ace Heavy Duty. Det var det sista jag provade pga priset men det var dumt för det är helt överlägset allt annat jag provat, även ekonomiskt för arken håller i evigheter. Stark rekommendation att använda det pappret och ett mjukt mellanlägg om det är möjligt med sliputrustningen i övrigt. https://www.paintpro.se/sokresultat?q=ace+hd https://www.paintpro.se/sokresultat?q=interface