Jump to content
Sunday 03 March 2024

adeseaso

Medlemmar
  • Content Count

    77
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

37 Expert

About adeseaso

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. En metod jag ibland tillämpar är att man plastar ena sidan och helt enkelt tar en fikapaus och låter plasten kicka tills man känner att den hårdnat men fortfarande är lätt klibbig när man petar på den med en blandpinne. Då tål den att man fortskrider från andra sidan utan mothåll och den är fortfarande så grön att man inte behöver oroa sig över vidhäftningen. En fördel, om man gör lite tjockare lagningar, är att den mesta värmen hinner vädra bort också. Man får lite längre arbetstid än om man gör allt i ett svep.
  2. Vissa vävar finns i 260cm mått. Kanske inte heller optimalt, mycket spill. Exempel https://www.seaside.nu/products/stamoid-light-cover?_pos=7&_fid=a28cfc2ff&_ss=c
  3. Jag målade giftfärg vartannat år och hade ingen beväxning alls tills jag epoxibehandlade i våras. I somras provade jag att segla med bara epoxi och det växte så att det knakade. Jag skrubbade då och då med scrubbis men fann vid upptagningen att dykning eller lyft av båten hade varit nödvändigt för att hålla botten schysst. Normala år hade det inte varit några problem att bada och skrubba men i år var det nedåt 10 grader långa perioder och där är gränsen passerad för min motivation att hålla botten ren.
  4. Din slipning var inge vidare här på insidan. Du vill ha runda former, inte kantiga hörn, och så vill du inte ha dessa oregelbundna löst sittande kanter av gelcoat kvar. Du får brottsanvisningar i kanterna när det ser ut så här, risken är att det spricker på sikt. På utsidan såg slipningen bättre ut. Du ser också nu att lagningen blev mer genomskinlig när du använde polyester. Det är för att styrenet i polyestern behövs för att lösa upp emulsionen i mattan du använt. Att använda den mattan med epoxi som du gjorde på utsidan är fel.
  5. Ja, topcoaten lär inte härda över epoxin. Epoxin är sluthärdad om 3-4 veckor, innan dess är fortfarande härdaren kemiskt aktiv och stör härdningen hos polyester/gelcoat/topcoat. Vänta om du kan.
  6. Hej! Jag skulle vilja flagga för att biltemas matta INTE är kompatibel med epoxi. Den mattan är bunden med en emulsion som behöver lösas upp av styren som finns i polyester. Det finns pulverbunden matta som fungerar med epoxi men inte på biltema och inte i de vanliga båtbutikerna. På din lagning ser det just ut som att epoxin inte kunnat väta ut mattan, när allt går rätt till blir mattan mer eller mindre helt genomskinlig vilket din helt klart inte är. Bara en varning. Ta gärna fram en hammare och något att bända med och se till så att lagningen verkligen sitter. Var inte rädd att använda våld, bättre att det släpper nu än i sjön ifall det inte blev helt bra.
  7. Min upplevelse var den motsatta, brukar ha hundratals stora korsspindlar som bajsar ner båten uppifrån riggen och sätter sig i kapellen så att man smutsar ner seglen när man råkar mosa dem. Men av någon anledning dök de aldrig upp i år, har aldrig haft så lite spindlar i båten. Jag fick roa mig med getingar istället, de byggde bo under mitt luckgarage så det var en himla trafik. Jag gillar inte att döda dem men det gick inte att vistas i båten ihop med dem så det blev systematiskt mord av arbetare tills trafiken dog ner. Jag tog upp båten igår och när jag lyfte av garaget fanns där ett ganska stort bo där populationen svultit ihjäl. Får täcka ingångarna nästa vår så jag slipper en upprepning.
  8. Har du möjlighet att förvara båten torrt och varmt över vintern hade jag öppnat upp det yttre laminatet lite grann så att plyfan kan torka. Håller du dig innanför området där du målar bottenfärg är det varken svårt eller tidskrävande att få det försvinnande schysst till våren. Rent konkret: Skär upp en öppning i det yttre laminatet med multitool eller liknande utan att skära ner i plywooden. Knacka loss laminatet med hammare och stämjärn. Låt plyfan torka, ju längre desto bättre. Till våren slipar du en fas i det yttre laminatet runt den blivande lagningen, man brukar rekommendera minst 12x laminatets tjocklek i fasens bredd. Laminera igen med epoxi och glasfiberväv. Lägg på ett tight lager epoxispackel som fyller upp strukturen i väven efter någon halvtimme-timme när epoxin stelnat men fortfarande är lite klibbig. Låt härda fullt, slipa och spackla igen tills du känner dig nöjd. Måla över med bottenfärg. Ovan quick fix kostar inte mer än någon tusenlapp och tar inte så många timmar i aktiv tid att fixa. Min erfarenhet är att små borrhål är lönlösa, du behöver göra en lite större öppning så att du får mer kontaktarea mellan plywooden och den omgivande luften om det ska bli någon vidare upptorkning. Även om du bara öppnar två 10x10cm hål blir det en väldig skillnad mot att göra några mindre borrhål. Glöm inte andningsskydd bara ifall du beslutar dig för att göra ingrepp i glasfiberlaminatet!
  9. Utombordarens stora fördel när vi pratar gamla båtar är väl att den är billig och enkel att byta ut när den är uttjänt. Men å andra sidan finns det inget som hindrar dig från att köpa en båt med inombordare och komplettera med ett fäste för utombordare som ligger redo i någon stuv med alla bultar och borrar som behövs ifall du skulle få haveri på inombordaren långt hemifrån.
  10. Jag köpte en Scrubbis häromdagen och är väl kanske inte helt imponerad. Flytkraften hjälper på horisontella ytor men gör det samtidigt väldigt svårt att göra rent vertikala ytor på köl och roder nere i djupet. Jag flyttade båten till en låg brygga över ljus botten så att jag tydligt såg hela botten i det reflekterade ljuset och visst blev den ren till slut men det tog tid och mycket energi att försöka styra borsten rätt på nedre halvan av undervattenskroppen. Hade jag jobbat mellan Y-bommarna på min båtplats där sikten inte är lika bra hade det inte blivit rent. Med facit i hand hade jag nog sparat den där tusenlappen och badat istället. Ägare till mer flatbottnade motorbåtar blir nog mer nöjda.
  11. Jag har bara använt Bosch blad och de har blad med karbidskär som funkar bra till glasfiber. Jag har nog skurit ett par hundra meter laminat med mitt (däcksrenovering, putsning av diverse avformade delar osv) och det funkar fortfarande bra. https://www.clasohlson.com/se/Sagblad-Bosch,-AIZ-32-AT-/p/40-9347 Eller kanske mer priseffektivt här i ett kit; https://www.amazon.se/Bosch-Professional-instickssågblads-segmentsågbladssats-multi-cutter/dp/B01N6Y1CBC/ref=sr_1_7?crid=3CL4EMTJEGQ36&keywords=bosch+carbide&qid=1692734390&sprefix=bosch+carbide%2Caps%2C248&sr=8-7
  12. Jag föredrar multitoolen till dylika jobb. Den är inte snabbast men man jobbar rent och snyggt om man håller dammsugaren nära bladet medan man skär. Den oscillerande rörelsen är inte så stor så dammet flyger inte med någon vidare stor spridning. Handsåg dammar mycket mer. Vinkelkap tycker jag inte om. Den värmer laminatet för mycket och det blir damm överallt. Man kan göra förvånansvärt snäva svängar med en multitool, tricket är bara att använda ett lätt tryck medan man svänger. För riktigt snäva svängar är det dock inte dumt att borra hörnen som du redan är inne på.
  13. I klubben där jag har vinterplats är det en liten havsfidra för små pengar som kan skryta med de största äventyren med flera turer till andra sidan jorden och tillbaka. Här har du ett exemplar som lär sätta skräck i späckhuggarna i Biscayabukten. https://www.blocket.se/annons/stockholm/havsfidra_nr_28/110767082
  14. Att nyare objekt från de mer välbyggda fabrikaten biter sig fast vid höga prisnivåer har jag inga problem med. Då tycker jag det är mer anmärkningsvärt att 80-talsbåtarna från Albin, Maxi, Contrast, Comfort etc kring 32-36 fot ligger kring halva sitt inflationsjusterade nypris. För båtar som i regel har dåliga segel, gammal originalmaskin, skutdoft invändigt, dåligt elsystem, skulle tjäna på en omfattande upprustning av däcksutrustningen osv. Jag håller på att hjälpa till att totalrenovera en 80-talsbåt från Karlstad och finns ingen korrelation överhuvudtaget mellan byggkvaliteten och blocketpriserna som snittat runt halvmiljonen senaste åren. Visst, rätt så snabb och rymlig båt, men hej och hå vad det gått undan i lamineringen vid tillverkningen.
  15. Det är väl inte mycket annat att göra än att lägga ut den på blocket, Facebook osv så att ni får så många ögon som möjligt på båten och kan börja knyta kontakter den vägen? Att stänga ner kontakten med intressenter man inte tycker känns rätt är varken svårt eller jobbigt om man bara är rak och tydlig. Jag tycker man ofta ser exklusiva gamla träbåtar ligga hos båtförmedlare, leta efter sådana som är specialister på er typ av objekt och se vad de har att säga. Huruvida er båt är säljbar till ett pris ni är nöjda med beror väl helt på vad exakt det är för båt. Många båtar mer din beskrivning är ju faktiskt värda ungefär 0kr i dagens läge, oavsett hur mycket man redan investerat i dem.
×
×
  • Create New...