Jump to content
Saturday 04 December 2021

Sepp

Medlemmar
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Sepp

  • Rank
    Kadett
  1. När jag gick igenom några gamla broschyrer från Ryds tyckte jag att det var runt slutet på 70-talet och början på 80-talet som hajen (HT variant) hade ett utseende som liknar min båt. Skulle även kunna gå ihop med att motorn (från 81) suttit där från början. Angående vatten i skrovet har du rätt, när jag höll på spackla gamla skruvhål såg jag att det droppade ur några hål, så jag borrade upp ett stort hål längst ner på akterspegeln och ut kom det gissningsvis 30 liter. Jag har monterat både länspump i skrovet och dyvika på mitt nya hål, så det bör vara tomt, men jag fick det ju aldrig helt torrt, skummaterialet verkar vilja hålla i fukten, och dessutom vet jag inte om det kan stå vatten på fler ställen, har dålig koll på konstruktionen där inne. När jag tittar på hur båten ligger i vattnet ser det bra ut, ligger till vattenlinjen som markerats av bottenfärgen av förra ägaren, men det är klart, det behövs rätt många kilon för att båten ska ligga så djupt att det märks på vattenlinjen. Bästa sättet att kolla det är kanske att väga båten. Får se.
  2. Mycket intressant och jag har faktiskt ingen koll på hur det ligger till med just min variant. Den motorserien börjar 1979 (min är från 81) så det kan mycket väl vara frågan om en lite väl optimistisk märkning och då förklarar det kanske en del. Även om det vore synd förstås.
  3. Låter rimligt. Får testa att ta en sväng själv. Om det funkar bättre kan jag ändå montera trimplan för att hjälper till när jag inte åker själv.
  4. Botten är helt nyrenoverat, spacklat slipat målat med bottenfärg, slät och fin. Luftskruven är öppen, har även testat att öppna tanklocket helt, ingen skillnad. Bränsleledningen är en osäker parameter, men det är en komponent som den förra ägaren har bytt, ser rätt så ny ut, tror du jag kan testa den genom att pumpa i blåsan under full gas för att se om det hjälper?
  5. Det har jag faktiskt inte testat än. Men jag tycker ju att en 500 kilos båt inte borde göra så stor skillnad av en vuxen eller 2 vuxna och två småbarn. Men du har förstås en poäng, jag får testa det. Har tyvärr inte kört båten innan min renovering, så jag vet inte hur den brukar gå, men jag förväntar mig ändå lite mer fart även med 2 + 2 ombord En annan sak jag inte hunnit testa är att pumpa i primerblåsan när jag ligger på fullgas ifall det är så att förgasarna inte orkar dra tillräckligt mycket, kanske lite långsökt.
  6. Låter mycket konstigt att motorn hänger så lågt att det står vatten vid tändstiftet. För det är visst utsidan av cylindern du pratar om, det står inte vatten inne i cylindern? Att vattnet skvättar så högt som till tändstiften är nog inte så konstigt, och både kåpan och tändkabeln ser nog till att det inte är ett problem med lite skvätt, men att det verkligen står vatten där är kanske inte så bra. Hursomhelst, kring tändstiftsproblemet: Jag brukar ju skruva ut och jorda tändstiften för att "titta" om det finns gnista. Men det finns förstås svagheter med den metoden också eftersom jag med blotta ögat inte kan bedöma om det är en bra gnista eller om den är så svag att den inte räcker till, jag kan bara se om det finns gnista eller inte. Och du har ju då uppenbarligen hittat en bra metod om du ser att det inte gör nån skillnad på hur motorn går när du drar av en tändkabel. Man ska vara lite försiktig med det bara, vissa tändspolar gillar inte att producera spänningstoppar som ingen tar hand om, isåfall kan det vara bra att jorda tändkabeln (fast det har du kanske gjort). Du kan ju börja byta plats mellan två tändstift, ett från en fungerande och ett från en icke-fungerande cylinder. Om problemet följer med är det bara att förnya tändstiften. Följer inte felet med behöver du leta vidare. Nästa är då tändkabeln, följer felet med om du byter tändkabeln? Och i nästa steg kan du även byta plats på tändspolarna om du har flera. Vad som kommer efter tändspolarna vet jag inte på din motor, på min (en gammal tvåtaktare) fick jag gå ända upp till "triggern" innanför svänghjulet som var trasig vilket gjorde att bara två av cylindrarna fick gnista.
  7. Bifogar ett kort klipp till den som kan dra slutsatser av att hur det låter eller hur vågorna ser ut IMG_3475.MOV
  8. Hej. jag har en Ryds hajen (5m, 500kg) med en 50hk Mercury (2takt, 4cyl, år 1981). har renoverat förgasarna, bytt de delarna av tändsystemet som var trasiga, renoverat en del packningar, men jag får inte riktigt ut full effekt. Motorn varvar inte mer än 4000rpm och då går båten i 13kn med 2vuxna och 2 småbarn. Bör vara minst 5000rpm och 20kn enligt vad jag läst. Propellern är enligt rekommendation, kompressionen är 9bar i alla cylindrar, tändvinklar enl manual, motorn går ”fint” för övrigt och varvar lätt upp över 5000 på tomgång. några tips på vad mer det kan vara? Har inte speciellt mycket båtvana, kan det vara symptom på att jag inte får båten att plana? Känns ju som att 50hk bör räcka med 2 vuxna & 2 barn - båten är specat för upp till 7 pers och Max 60hk. Fanns ett par trasiga och mycket slitna trimplan när jag köpte båten som jag tog bort, kan det vara så att jag helt enkelt behöver trimplan för att få båten att plana?
  9. Hej Har en mercury 50hk 2takt, årsmodell 81, 4cyl. Har lagt mycket tid på att byta många delar av tändningen, bytt impeller och renoverat förgasarna. nu går den fint, startar lätt, lugn tomgång, bra drag när man gasar, jämn och kraftig skvallerstråle. efter 10 min körning försvinner dock skvallerstrålen och det kommer en del vit rör (oklart var exakt det kommer ut, troligtvis mad avgaserna). Motorn fortsätter gå lika fint ändå. Det har hänt flera gånger nu, när man kallstarter är skvallerstrålen tillbaka. Idag körde jag ytterligare 10 min efter att strålen försvann, därefter stängde jag av och mätte temp på toppen med IR mätare, strax under 100C. vad kan det vara för fel? Är ganska säker på att det inte finns termostat på min modell
  10. Sepp

    Lös motor

    Hej, när jag roterar motorn till höger och vänster så finns det en del ""glapp" innan ratten följer efter. Det finns nog lite glapp i själva ratten men det är försumbart, däremot så såg jag att armen som sitter fast i styrvajern sitter rätt så lös mot motorn. Bifogar ett par bilder. På den ena bilden (image0a) pekar jag ut var glappet finns med en grön pil - om jag roterar motorn i sidled öppnas resp stängs avståndet där med flera millimeter. Röda pilen pekar på en sexkantsbult som jag gärna skulle vilja dra åt för att se om det hjälper, det är den som håller armen mot styrvajern - problemet är att jag inte ser en chans att komma åt där eftersom den ligger där den ligger. Jag var inne på att det kanske fanns en mutter från andra sidan istället men lyckas inte lokalisera den och hade ingen lust att riva motorn i onödan. Andra bilden (image1a) med en röd cirkel pekar ut området som det handlar om eftersom det kan vara svårt att orientera sig i den första bilden. Några förslag på hur jag ska göra? Eller är det rentav så att det ska finnas en viss rörelse där? Känns som att det är ganska mycket bara. Det är en Mercury 50hk, 2takt, 4cyl, årsmodell 81 /Sebastian
  11. Tack. Att "täppa till" låter förstås som en bättre lösning än att sätta en pump där. Och det är nog som du skriver frågan om en båt med kapell så det ska egentligen inte bli så mycket regnvatten där. Tyvärr är det inte bara en dyvika utan jag behöver täppa igen hela den långa spalten som i bilden syns precis intill "golvbrunnen", den går ner till samma hålrum så om bara vattnet stiger 1cm över golvbrunnen så åker det ner ändå. Vet inte om det är "original" så, känns som att nån har klippt i konstruktionen där. "Väggen" ska kanske vara lite högre helt enkelt. Att "täppa till" ser jag en risk med iom att jag stänger in fukt som aldrig kommer ut, men å andra sidan har det nog varit fuktigt i 40 år därinne så det får jag kanske leva med. Så dyvika där jag har hålet, och så bygga upp väggen en decimeter så att det kan samlas lite vatten innan det rinner ner i skrovet. Skulle det vara en lösning? Då täpper jag inte till helt och hållet och undviker ändå att det rinner in allt vatten som av en eller annan anledning hamnar i båten. /Sebastian
  12. Hej, håller på fixa med min båt som jag köpt förra året. Den har stått på trailern sen dess och när jag skruvade bort några uttjänta trimplan på akterspegeln inför målningen märkte jag att det droppade vatten ur hålen. När jag borrade upp hålen till större diameter kom det ut mera vatten, en kraftig stråle under en kvart, vet inte hur många liter det kan ha varit men gissar på 20-30. Samtidig observerade jag att vattennivån inne i båten (det hade samlats vid golvbrunnen) sjönk en aning. Men till slut avstannade vattnet ur hålet i akterspegeln, och vattennivån vid golvbrunnen stabiliserades (det stod fortfarande kring 5cm vatten under golvbrunnen) Jag gjorde ett experiment och hällde på mera vatten i golvbrunnen och då började det återigen komma vatten ur hålet. Så min slutsats är att konstruktionen i princip ser ut ungefär som jag skissat i bilden. Bifogar även en bild på golvbrunnen uppifrån. Det jag undrar nu är: Är det så det ska vara, och vad ska jag göra härnäst? Jag är inne på att "tömma" skrovet på vatten. Helt torrt blir det nog aldrig men jag vill inte ha en massa vatten stående där. Jag har pumpat ut i princip allt vid "golvbrunnen" och det rinner inte längre ur hålet. Frågan är om det räcker att det står ett tag nu eller om jag ska öppna upp mer för att torka ut ordentligt. Sedan är jag inne på att montera en länspump i utrymmet under golvbrunnen. Det blir kanske lite tajt, i värsta fall får jag öppna upp lite under bränsletanken eller nåt. Vore tacksam för alla slags kommentarer. Är det så det ska vara? Känns lite skumt med en golvbrunn som låter vattnet rinna till ett urymme där man inte kommer åt för att länsa. Eller är det så att det från början suttit en pump där som en tidigare ägare rationaliserat bort? /Sebastian
  13. Hej håller på se över en 50hk Mercury, 4cyl, 2takt, årsmodell 81. Precis köpt den så jag vet inget om motorn sen tidigare och tänkte då byta impellern. Och när jag ändå är igång skulle jag då inte bara byta impellern utan samtliga packningar Och tärningar runt vattenpumpen När jag då fick loss basen av vattenpumpen blev jag lite överraskad av att ytan som basen ligger mot inte var platt, utan den finns som en liten ribba precis intill den främre bulten, se bild. Ca 2mm hög, så packningen kommer att skäras av och det hade även hänt med den gamla packningen som jag plockat bort. Ska det verkligen se ut så? Känns skumt... En relaterad fråga: i alla packningssatser till min motor ingår det alltid 2st packningar av just den här sorten. Ska det vara 2st på varandra där? Alla sprängskissarna visar bara en, och när jag plockade isär den fanns där bara en tack
  14. Hej alla, precis skaffat min första båt, så här kommer mitt första inlägg. Köpte en gammal HT (Ryds Hajen) med Mercury 50hk 4cyl 2takt (1981). Förra ägaren sålde den med potentiellt trasig motor ("stendöd, händer inget när jag vrider på nyckeln, vet inte vad det är för fel"). Alltså: gammal motor, och jag tog risken att det bara var att byta motor. Men tänkte ge den en chans. Den enklaste / lättaste felet var enkelt att åtgärda, batteriet var urladdat. Laddat batteri, vridit nyckeln, startmotorn går, ett par poffar men utan att motorn går igång. Lite felsökning visar att 2 av cylindrarna inte får nån gnista, antingen 2 trasiga tändspolar eller nåt fel på switch boxen. felutredning pågår. Men, nu till mitt andra bekymmer: Den andra misstanken jag har är att det är nåt bränslerelaterat fel också. Köpte hem ett nytt (insats)filter som ska passa till min motor, men när jag skulle montera det insåg jag att det inte sitter nåt bränslefilter där. Åtminstone inte vad jag kan hitta, Efter bränsleslangen kommer det bara en t-koppling, därifrån går det till båda förgasarna. Vad jag kunde se i olika sprängskisser hade jag räknat med ett filter som består av en liten hållare med två slanganslutningar och ett insatsfiler innan t-kopplingen. Nu mina frågor: Kan det vara så att min motor inte har ett bränslefiler, eller är det mer sannolikt att nån tidigare ägare plockat bort det? Kan jag bara stoppa in ett in-line bränslefilter om jag har svårt att hitta orginalfilter-hållaren (själva insatsfiltret har jag ju köpt). Nåt särskild att tänka på vid filterköp? Tack! /Sebastian
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy