Jump to content
Wednesday 24 July 2024

Hallersrudsbo

Medlemmar
  • Content Count

    28
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About Hallersrudsbo

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Rev ned drevet idag. kammen som gör så det växlar hade en skada så när man lägger i backen så når inte kopplingen in för att gripa i. blir att se om jag beställer delar till detta eller letar nytt drev. Oljan var ganska vit, har bara vart i sjön i 3 timmar. läcker runt axeln upp till motorn. samt lager i hubben låt? Och bakre lagret var rostigt. har tyvärr inget verktyg för att mäta in drevet om jag byter delar så enklast är att leta nytt.
  2. Det är vrid. info om motorn vet jag tyvärr inte. det är en motor som jag fått ärvt som jag inte vet ett skit om. test körde den på land innan jag la båten i sjön. då var enda riktiga läget fram. neutral hitta jag aldrig riktigt utan att det rassla i drevet. backen fungera på land. men i vattnet när man ja i backen så kuggar den över. tog loss drevet och testa att hitta lägena men vrider man så hittar jag bara ett läge och det är fram annars så kan man vrida för han runt med växel pinnen på drevet. Neutral finns men med rassel i drevet och där jag får propellern att gå bakåt så kuggar propellern över åt båda håll om man tar i. Får försöka ta isär imorgon och se för jag tycker växel föraren känns så lös in i drevet. kan inte minnas att jag har kunnat vrida för hand på andra motorer
  3. Hur är växeln uppbyggd i drevet? Är det någon fjäder som trycker in mot bak växeln med hjälp av propellern? jag har nu ett läge på växel pinnen på drevet som lägger i fram där är propellern stum åt både höger och vänster, kuggar inte över åt något håll. neutral hittar jag men man hör hur det rasslar i drevet men det är inget fast läge utan släpper jag så ramlar framväxeln i. backen så kuggar propellern över åt både höger och vänster det är heller inget läge utan jag kan då snurra växel pinnen runt ett helt varv tills fram växeln går i med bara fingrarna. Enda fasta läget är fram.
  4. Vajern har jag tagit bort för att se. stag på riggen kan jag inte skjustera. men tycker inte jag hittat backen. fram och neutral finns. meb lägger jag i backen med drevet demonterat så kuggar propellern över åt båda hållen.
  5. Hej, jag har ärvt en Yamaha F60 från 2016. har väldigt lite info om den mer än att den har en hel del timmar. jag testa den på min båt idag. där hade jag problem med drevet. fram och neutral funka men inte backen. den gick i men gav man lite gas så kugga den över. rev drevet för tänkte att växeln ligger fel. men kan drevet va skadat? jag hittar växel fram och neutral men backen så kuggar propellern över åt båda hållen. hur nollar man drevet? Jag tycker inte jag hittar backen när jag testat
  6. Det är svärfars båt. men såg att självlänsen har läckt in i skrivet så det var väl 100-150 liter vatten i skrovet. så det förklarar ju en del att motorn har legat lågt i vattnet. men den cylindern som haft vatten runt sig verkar den ju gå på. är 2 och 3 som den inte vill gå på. får felsöka till helgen när jag är hemma igen.
  7. Hej jag har en Yamaha f60 2005 årsmodell. denna började få orent när vi var ute. precis som den missar på en eller 2 burkar. Den går orent på tomgång och upp. får den inte att varva ut. Lyfte motor kåpan på motorn när vi var ute och såg att det stod vatten upp till tändstiftet på nedre cylindern. När jag gasar så trycker det ned motorn så vattnet stiger till tändstiftet. men nu när jag kört motorn på land så kan jag dra av tändkabeln på cylinder 2 och 3 utan att det gör någon skillnad i gången på motorn. dessa går ju till samma tändspole med. kan man mäta tändspolen eller testa vad som kan va galet? eller är det endast Yamaha service med och som kan felsöka?
  8. Fick testa en som är 14 idag. varvade 5700-5800. Snabb i plan. så kanske varvstopp som gick in förut då den varvade ca 6000 då. så det får nog bli en 14 tum på.
  9. Ok. ska testa en i helgen får vi se hur det blir
  10. Ok, ja nej det är absolut inga problem att komma i plan. max 30 hk på båten och med 40 hk motorn så går den bra nu. Men om jag skulle testa 1 större. det finns ju 2 olika i 13 tum, vilken är att föredra? 10 3/8-13 tum 11 1/8-13 tum.
  11. Vi var 3 st i båten. jag tänkte det kunde va bra att motorn inte ska ligga på topp varv utan man vill ha ner rpm lite.
  12. Hej Har nu testkört min båt lite efter jag har fått på en nyare snurra. sitter en Yamaha F40 från 2000 på den nu. båten är en Yamarin 4300. jag varvar ca 5900 idag med en propeller 11 3/8-12 tum. rekomenderar varvtal är 5-6000 på motorn. Nu när jag ligger på 5900 bör jag gå upp en tum eller kanske 2 för att komma närmare 5000? ser det finns en 13 tum med 2 olika diameter, kan det utgöra något med? någon som är duktig på sådant här?
  13. Hej kan ge er info , felet är nu löst. jag tog och synkade förgasarna de va lite fel. men va inte riktigt nöjd ändå. så jag plockade isär dom helt och ultraljudstvätta dom, enda rätta menar ja om man ska göra rent. då det för rent där man inte kommer åt. synkade om förgasarna på nytt och motorn gick väldigt fint. tog en provtur idag med båten och den svara direkt och gick som en dröm.
  14. Update. jag hade en koll i helgen. mycket riktigt så har växelstaget vridit sig. Prova att släppa motorn för att få loss det. jag törs inte ta loss motorn, bultarna sitter för hårt. så jag kapade växelstaget, på med ett rör utanpå och svetsa. så nu är båten i sjön och allt fungerar igen. man kom åt skadan gott nedifrån faktist.
  15. Ser inga skador på skedda eller propeller. Var på tomgång som han gick på. Vet inte hur Yamaha är men en Johnson jag hade när jag gick på så frigjorde den motorn så motorn tiltade upp, men den hade ju inte hydralisk trim tilt heller. Ja nej jag får skruva bort växelstaget i helgen får vi se.
×
×
  • Create New...