Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Thallatha

0,2-lagen

Rekommendera Poster

Mitt misstag, menade såklart kustskepparen. Gjorde en tankevurpa då jag samtidigt satt och tänkte på den debatt som pågår om att införa "båtkörkortskrav" som ev skulle ersätta förarbeviset.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tillhör skaran som många väljer att kalla "folk med alkoholproblem" just för att jag gärna tar ett glas eller två för att sedan köra eller vilja köra båt

Anser att lagen är felaktig. Vi hade en fungerande lagstiftning i mina ögon

Tycker det är helt sjukt att lagen anser att jag som kört båt hela mitt liv skulle vara en sämre förare efter att ha tagit två öl kontra en person eller ett barn som aldrig någonsin kört en båt

Att sedan lagen innefattar båtar som kan gå över 15 knop är riktigt konstigt. Man blir alltså straffad för framföra en båt i säg 5 knop men bara för att den kan gå i över 15 knop så skall personen bli straffad om denna har över 0,2

 

Hade haft lättare att acceptera lagen om det funnits båtkörkort samt att den var vettigt formulerad

0,5 hade jag kunnat acceptera

 

Samtidigt lite kluven med tanke på hur usla många är på att hantera sina båtar redan från grund men o andra sidan hade troligen många blivit lite bättre förare(vid tilläggning) med en öl eller två i kroppen då folk är otroligt stressade över att lägga till. Stress och hantera båt är ingen bra kombo. Alkohol däremot ;)

 

Har i tidigare båt haft en "epa-spärr" så att en motorn inte gick att starta. Så till exempel efter ett par öl höll man sig under 15 knop och om man mot förmodan skulle bli stoppad så kunde man enkelt aktivera "spärren"

Ska precis bygga en enkelt löstagbar strypning till utombordaren på min höst/vinter/vårbåt :)

 

Är det då så otroligt viktigt för mig med alkohol? Nej jag är ingen storkonsumerare av alkohol men då tex två öl INTE gör mig till en sämre förare så är lagen fel i mina ögon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagen ska ses som att alkohol och sjöliv inte hör ihop. Det är svårt att säga emot.

Hade nu inte båtorganisationerna så tjurskalligt sagt blankt nej till lagen så hade vi mycket väl kunnat få en 0,5 gräns, vilket många fler hade kunnat acceptera. Hade man kombinerat detta med ett körkortskrav så hade man verkligen vunnit något.

 

Att många skulle klara tilläggningar bättre med en öl i kroppen är nog ganska sant men troligen skulle det räcka med Betablockerare.

 

Jag frågade en rutinerad flygkapten om han skulle klara landningar lika bra med en eller några öl i kroppen. Han sa det inte skulle vara något problem - om inget händer. Men även mikroskopiska mängder alkohol sänker reaktionshastigheten tillräckligt för att det skulle kunna hända något allvarligt. Även det här som "sitter i ryggmärgen" försenas. Han skulle i alla fall aldrig kunna tänka sig att flyga med någon som helst alkohol i kroppen. Eller segla. Men det är klart, för att bli flygkapten krävs det också ett mycket gott omdöme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg en dokumentär om ryska piloter en gång....

Det handlade även om piloter generellt.

Gott omdömme?

.... nja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en onykter person med högre promillehalt än tillåtet som framför en båt som är under sju meter och gör sex knop så gör den inte någon större skada om den kör in i en annan båt.

Men om föraren till denna båt gör en serie oväntade manövrar och på det sättet tvingar båtarna runt omkring att göra undanmanövrar vilket i sin tur kan orsaka skador på båtar och personer. Då har ju den alkoholpåverkade föraren ändå ställt till det för personerna i båtarna runt omkring - jag vet att man ska planera körning och hålla avstånd men jag tycker att lagen borde gälla för alla båtar oavsett fart och storlek

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en onykter person med högre promillehalt än tillåtet som framför en båt som är under sju meter och gör sex knop så gör den inte någon större skada om den kör in i en annan båt.

Men om föraren till denna båt gör en serie oväntade manövrar och på det sättet tvingar båtarna runt omkring att göra undanmanövrar vilket i sin tur kan orsaka skador på båtar och personer. Då har ju den alkoholpåverkade föraren ändå ställt till det för personerna i båtarna runt omkring - jag vet att man ska planera körning och hålla avstånd men jag tycker att lagen borde gälla för alla båtar oavsett fart och storlek

Bra poäng där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dina argument talar för att 0,2-lagen skall omfatta samtliga båtar, jajo. Var det din avsikt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dina argument talar för att 0,2-lagen skall omfatta samtliga båtar, jajo. Var det din avsikt?

- jag vet att man ska planera körning och hålla avstånd men jag tycker att lagen borde gälla för alla båtar oavsett fart och storlek

Verkar så

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Dina argument talar för att 0,2-lagen skall omfatta samtliga båtar, jajo. Var det din avsikt?

- jag vet att man ska planera körning och hålla avstånd men jag tycker att lagen borde gälla för alla båtar oavsett fart och storlek

Verkar så fast helst en 0,5 lag för som det är nu så känner du inte ens att du har ngt i dig inget vunnet med denna lag

Plocka fram olycksstatestik gällande sänkningen från 0,5-0,2 tror knappt någon förespråkare hittar ngt som talar för 0,2!

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag finner lite lustigt är att här på forumet får man känslan av att majoriteten är för nya lagen

När man träffar båtfolk i verkligheten bland gästhamnar och ute på öar så är mer eller mindre alla missnöjda med nya lagen

 

Har troligen att göra med att många på forumet har en förkärlek till att försöka få motståndare av 0,2 lagen att framstå som alkoholister som helt saknar omdöme...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac nämner att reaktionshastigheten snabbt försämras med alkohol vilket givetvis stämmer

Det är otroligt viktigt med snabb reaktion och att kunna ta snabba beslut i biltrafiken. Just därför 0,2 hör hemma där.

I båttrafiken råkar man mer eller mindre aldrig ut för dessa situationer som vi i biltrafiken råkar ut för mer eller mindre hela tiden.

 

Att dra paralleller med mellan bil och båttrafik är helt orimligt(inget bhemac gjort dock)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag finner lite lustigt är att här på forumet får man känslan av att majoriteten är för nya lagen

När man träffar båtfolk i verkligheten bland gästhamnar och ute på öar så är mer eller mindre alla missnöjda med nya lagen

 

Har troligen att göra med att många på forumet har en förkärlek till att försöka få motståndare av 0,2 lagen att framstå som alkoholister som helt saknar omdöme...

Om man skippar känslan och går på lite statistik så är en förkrossande majoritet FÖR lagen. Kolla senaste stora båtlivsundersökningen (2015), sid 112.

http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fritidsbatar1/transportstyrelsen-batlivsundersokning-2015-rapport-v-2-160307.pdf#page102

post-53200-73900_thumb.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dina argument talar för att 0,2-lagen skall omfatta samtliga båtar, jajo. Var det din avsikt?

Det stämmer, jag tror att alla kan ställa till det oavsett storlek på båt och det kan då drabba andra som är i närheten av den som kör påverkad.

För några år sedan så gjorde Vi Båtägare en test av att lägga till med en motorbåt påverkad, det var Lasse Genberg och en kollega (som jag inte kommer ihåg namnet på) till honom som testade tilläggningar efter att de hade druckit.

Jag kommer inte ihåg promillehalterna men deras förmåga att lägga till på ett bra och säkert sätt påverkades redan efter blygsamma mängder alkohol. De tillfrågades innan testet gjordes om de trodde att det skulle vara några problem att lägga till - de trodde inte att det skulle vara någon skillnad men det vare det alltså, självförtroendet blir ju inte sämre efter någon öl eller två ;)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har Ola et. al. gått i spinn på Facebook igen. Denna gång eftersom de tror att de hittat det slutgiltiga argumentet - det står nämligen i regeringsdirektivet att KBV skall arbeta med identifierade problembilder. Och detta tror de diskvalificerar arbetet med sjöfyllerikontroller, eftersom de inte anser det vara något problem med onykterhet till sjöss.

 

Och de missar helt att den identifierade problembild som KBV arbetar med är att båtförare inte följer lagen. Det ligger inte i KBVs uppdrag att utvärdera lagen, eller anledningen till att den finns.

 

Att sedan KBV hemligstämplar sin riskanalys är heller inte speciellt förvånande, bl.a. smugglare och tjuvfiskare skulle vara mycket intresserade av att läsa denna för att hitta luckorna i bevakningsnätet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte orkat följa alla de senaste turerna i Olas kontraproduktiva kampanj, men jag uppfattar det som att han blandar ihop kontrollverksamheten med brottsbekämpningen när han försöker tolka regleringsbrevet. Eftersom han inte begriper vad han själv frågar KBV om i sitt Marjasin-pyssel är det kanske rimligt att anta att han heller inte fullt ut begriper svaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror Herr Motstånd fått vissa angöringsattiraljer på hjärnan. Det figurerar bojar i mest alla sammanhang just nu:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ngn som vet fall där personer blivit tagna i en rutinkontroll och sedan släppta för deras båt endast gjorde 14,3 knop ex? Isåfall kan man väl relativt enkelt sätta in ett varvtals stopp och slå till det på vägen hem...

 

Finns ju flera halvplanande båtar som ligger på gränsen, och en lite gömd knapp som tar bort 300 varv borde väl vara rätt enkelt att fixa? Då gäller det bara att ta det lugnare hem vilket i sig är positivt.

 

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha ja jag kanske sträckte inlägget lite långt men jag tror personligen att KBV fäller hellre än friar om någon blåser över 0,2 även sitter i en båt som gör 13 knop på 7 m. 

 

Så var mer intresserad av personer som kör båtar som enligt lagen inte ska gälla, jag har fått för mig att om man blir tagen med mer än 0,2 promille på en båt som ä under 10 m och gör under 15 knop så blir man tagen men möjligen mindre benägen att åka fast i kontroller? Men detta är mina egna konspiratoriska idéer :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha ja jag kanske sträckte inlägget lite långt men jag tror personligen att KBV fäller hellre än friar om någon blåser över 0,2 även sitter i en båt som gör 13 knop på 7 m. 

 

 

Det är inte KBV som friar eller fäller, det är domstolarna. KBVs uppdrag är att sålla.

 

Jag tvivlar på att de exempelvis mäter skrovlängden i samband med en blåsning. Min båt är 10,2m LÖA men skrovet är nog ca 9,90m, skulle jag köra berusad skulle de knappas släppa mig efter en sådan argumentation...

 

I tingsrätten däremot får man argumentera för sin sak...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Haha ja jag kanske sträckte inlägget lite långt men jag tror personligen att KBV fäller hellre än friar om någon blåser över 0,2 även sitter i en båt som gör 13 knop på 7 m. 

 

 

Det är inte KBV som friar eller fäller, det är domstolarna. KBVs uppdrag är att sålla.

 

Jag tvivlar på att de exempelvis mäter skrovlängden i samband med en blåsning. Min båt är 10,2m LÖA men skrovet är nog ca 9,90m, skulle jag köra berusad skulle de knappas släppa mig efter en sådan argumentation...

 

I tingsrätten däremot får man argumentera för sin sak...

 

Man har m.a.o. skapat ännu en lag som man inte kan kontrollera då redskapen inte finns. Men det gör väl inget för det är ju endast båtägaren som drabbas. Undrar vad som egentligen händer i ovanstående scenario. Hindras båtägaren med 0,2 från att fortsätta sin semester och senare bli tvungen att inställa sig till tingsrätten för att bevisa att båten inte är 10m, m.a.o. omvänd bevisföring? Finns bara ett ord för detta RÄTTSRÖTA. Undrar hur det ser ut i huvudet på en byråkrat?  :angry:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ngn som vet fall där personer blivit tagna i en rutinkontroll och sedan släppta för deras båt endast gjorde 14,3 knop ex? Isåfall kan man väl relativt enkelt sätta in ett varvtals stopp och slå till det på vägen hem...

 

Finns ju flera halvplanande båtar som ligger på gränsen, och en lite gömd knapp som tar bort 300 varv borde väl vara rätt enkelt att fixa? Då gäller det bara att ta det lugnare hem vilket i sig är positivt.

 

Skickat från min E5823 via Tapatalk

 

Jag tvivlar starkt på att det där skulle hålla. Argumentet för att montera in en sådan setup skulle alltså vara att försöka överbevisa KBV när du väl blivit stannad. Be dom ta en tur med båten? Dom bör rimligen se direkt om en båt är planande eller inte. Finns säkert några udda halvplanande som undantag men generellt skulle jag tro att dom har rätt bra koll. Och om varvtalsstoppet är enkelt att "koppla in" så är det lika enkelt att koppla ur. Din båt KAN alltså gå över 15 knop, och det är definitionen i lagen.

 

Sen är det ju så att du kan bli fälld ändå om det anses att du inte kan framföra din båt på ett sjösäkert sätt. Men det är ju en annan fråga.

 

Eller...håll er nyktra när ni kör era båtar så slipper ni fundera. Korka upp i hamn och tänk istället på lagens fördelar med tanke på alla stolpskott som far runt i skärgården. Är övertygad om att KBV och sjöpolisen gjort och gör skillnad för sjösäkerheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag tycker väl inte frågan ang fart inte är helt orelevant eftersom många fordon i sverige är strypta ex EU mopeder som blir lätta motorcyklar om ngn skulle dra plomben etc. Och om någons båt ex gör 16 knop och man vill strypa ner den till under 15 för att kunna dricka så borde det i lagens mening inte vara ett problem.

 

Men som du säger så blir det ju en fråga om hurvida denna är permanent eller inte och den sitationen kan väl vara lite knepig.

 

Men jag kom på att jag hade lite vänner som jobbar inom KBV och frågade en hur de gör i praktiken.

 

"Fyllebåtarna" som han kallar dem stannar de oftast inte även om det är rutin kontroll ev. för att kolla om de har under 1,0. Om det uppstår oklarheter så mäter de alltid båtens längd samt mäter upp toppfart med laser. och då ryker man över 10 m och över 15 knop. Men om man skulle sitta i sin snipa och tuffa fram i 6 knop in i en 5 knops zon,med ett par öl under bältet, så ryker man både för fortkörning och sjöfylla, el ex glömt lanternor/fel föring etc det minsta som kan påvisa att man inte framför båten säkert.

 

I min värld så trodde jag att man även om man felaktigt blivit stannad i en "fyllebåt" och blåst över 0,2 så blev man tagen i vilket fall. Dvs att KBV kunde i princip säga att vi tyckte han såg full ut el ngt liknande och att detta räckte men nu verkar inte fallet vara så.

Redigerad av BboatB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"Fyllebåtarna" som han kallar dem stannar de oftast inte även om det är rutin kontroll ev. för att kolla om de har under 1,0. Om det uppstår oklarheter så mäter de alltid båtens längd samt mäter upp toppfart med laser. och då ryker man över 10 m och över 15 knop. Men om man skulle sitta i sin snipa och tuffa fram i 6 knop in i en 5 knops zon,med ett par öl under bältet, så ryker man både för fortkörning och sjöfylla, el ex glömt lanternor/fel föring etc det minsta som kan påvisa att man inte framför båten säkert.

 

I min värld så trodde jag att man även om man felaktigt blivit stannad i en "fyllebåt" och blåst över 0,2 så blev man tagen i vilket fall. Dvs att KBV kunde i princip säga att vi tyckte han såg full ut el ngt liknande och att detta räckte men nu verkar inte fallet vara så.

 

Det kan jag iofs förstå. Det är ju inte direkt som för trafikpolisen som enkelt står vid väggrenen och vinkar in förbipasserande. Det skulle krävas enorma resurser för att kontrollera varenda båt ute på sjön kvälls- och nattetid. Dessutom tror jag inte lagen är tänkt att jaga båtsvensson på det sättet. 

 

Det är ju onekligen så att med farten så ökar riskerna, särskilt i kombination med alkohol och inte sällan när sikten är sämre. Så det är väl ingen slump att dom vet var dom ligger bäst på småtimmarna för att förhindra potentiella olyckor. Menar din KBV vän att dom fartmäter snipor i 5-knops zoner? Jag förstår den juridiska principen här men exemplet i övrigt lät helt absurt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ngn som vet fall där personer blivit tagna i en rutinkontroll och sedan släppta för deras båt endast gjorde 14,3 knop ex? Isåfall kan man väl relativt enkelt sätta in ett varvtals stopp och slå till det på vägen hem...

 

Finns ju flera halvplanande båtar som ligger på gränsen, och en lite gömd knapp som tar bort 300 varv borde väl vara rätt enkelt att fixa? Då gäller det bara att ta det lugnare hem vilket i sig är positivt.

 

Skickat från min E5823 via Tapatalk

 

Jag tvivlar starkt på att det där skulle hålla. Argumentet för att montera in en sådan setup skulle alltså vara att försöka överbevisa KBV när du väl blivit stannad. Be dom ta en tur med båten? Dom bör rimligen se direkt om en båt är planande eller inte. Finns säkert några udda halvplanande som undantag men generellt skulle jag tro att dom har rätt bra koll. Och om varvtalsstoppet är enkelt att "koppla in" så är det lika enkelt att koppla ur. Din båt KAN alltså gå över 15 knop, och det är definitionen i lagen.

 

Sen är det ju så att du kan bli fälld ändå om det anses att du inte kan framföra din båt på ett sjösäkert sätt. Men det är ju en annan fråga.

 

Eller...håll er nyktra när ni kör era båtar så slipper ni fundera. Korka upp i hamn och tänk istället på lagens fördelar med tanke på alla stolpskott som far runt i skärgården. Är övertygad om att KBV och sjöpolisen gjort och gör skillnad för sjösäkerheten.

 

Det var ju så det fungerade innan 0,2 lagen, sjöpolisen gjorde en bedömning utifrån sjösäkerheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man har m.a.o. skapat ännu en lag som man inte kan kontrollera då redskapen inte finns. Men det gör väl inget för det är ju endast båtägaren som drabbas. Undrar vad som egentligen händer i ovanstående scenario. Hindras båtägaren med 0,2 från att fortsätta sin semester och senare bli tvungen att inställa sig till tingsrätten för att bevisa att båten inte är 10m, m.a.o. omvänd bevisföring? Finns bara ett ord för detta RÄTTSRÖTA. Undrar hur det ser ut i huvudet på en byråkrat? :angry:

Ööööh... rättsröta har nog lite olika definition för dig och andra människor... för de flesta andra är det nog inte att domstolar avgör vad som är brottsligt och inte, hade det däremot varit tjänstemän på Kustbevakningen som gjorde det så hade nog de flesta andra reagerat. Men det är ju som alltid annars, om man följer lagen (kör rätt fart med bilen, kör båten nykter, bygger inte till huset utan bygglov osv) så får man inga problem med lagen. Väljer man att tumma på gränserna och åker fast är det faktiskt inte rättsröta - det är precis tvärt om!
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man har m.a.o. skapat ännu en lag som man inte kan kontrollera då redskapen inte finns. Men det gör väl inget för det är ju endast båtägaren som drabbas. Undrar vad som egentligen händer i ovanstående scenario. Hindras båtägaren med 0,2 från att fortsätta sin semester och senare bli tvungen att inställa sig till tingsrätten för att bevisa att båten inte är 10m, m.a.o. omvänd bevisföring? Finns bara ett ord för detta RÄTTSRÖTA. Undrar hur det ser ut i huvudet på en byråkrat? :angry:

Ööööh... rättsröta har nog lite olika definition för dig och andra människor... för de flesta andra är det nog inte att domstolar avgör vad som är brottsligt och inte, hade det däremot varit tjänstemän på Kustbevakningen som gjorde det så hade nog de flesta andra reagerat. Men det är ju som alltid annars, om man följer lagen (kör rätt fart med bilen, kör båten nykter, bygger inte till huset utan bygglov osv) så får man inga problem med lagen. Väljer man att tumma på gränserna och åker fast är det faktiskt inte rättsröta - det är precis tvärt om!

 

Du kan väl låta bli att blåsa...

Sen tar det väl sin tid att transportera dej någonstans där dom tar blodprov.. då kanske du hinner komma ner under 0.2 under den tid proceduren tar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...