Gå till innehåll
torsdag 23 november 2017
Thallatha

0,2-lagen

Rekommendera Poster

I dagens Bohusläning stod en artikel om 0,2 lagen och dess efterlevnad.

 

Enligt artikeln är det mindre båtförare som är berusade på sjön i dag, än när lagen infördes, samtidigt som man drar slutsatsen att de båtägare som redan har alkoholproblem rår ingen lag på.

 

http://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/f%C3%A5-d%C3%B6ms-f%C3%B6r-sj%C3%B6fylleri-i-bohusl%C3%A4n-1.3684602

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man får retas lite hoppas jag att det är färre båtförare, snarare än de mindre förarna, som kör berusade. Om det är barnen som står för sjöfylla nu är det ju riktigt illa... ;)

 

Men dåliga skämt åsido, det är väl förträffligt om folk kan njuta av sjön utan att vara dragna. Har aldrig förstått tjusningen med att fara runt alkohoholpåverkad, däremot åker gärna ankardrammen fram när man ligger gott förtöjd för natten. Vi får väl se om riks-strutsen Ljungbergarn har något intressant att säga. Det brukar ju anföras att det inte förekommer sjöfylla numera eftersom ingen är ute med båt längre. Själv ligger jag just nu i Sandhamn. Här är knökfullt trots att det är mitt i veckan, trots att de flestas semester är slut och trots att vi haft kuling i flera dagar. Sjöräddningen har t.o.m. enligt artikel i DN idag varnat folk för att ge sig ut.

 

Lagen berör nog i reliteten väldigt få människor. Om både det och lagen kan man tycka en hel del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Facebook-gruppen "Sjöfyllerilagen" frågar man nu sig varför ingen är medlem i gruppen och försvarar lagen. Humorn är stor då de drivande och aktiva handfull personer själva dragit sig undan. Man ägnar sig också åt att läxa upp bl a ovanstående artikelförfattare mailledes och publicerar mailen och eventuella svar där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt, tyvärr, så innehåller en tidningsartikel faktafel. Det är inte 10m och 15 knop utan 10m och/eller 15 knop. Det gör att det är många segelbåtar som omfattas av lagen och inte som skrivs i artikeln, bara ett fåtal. 

Har inga bra erfarenheter av journalistikt arbete, vare sig privat eller yrkesmässigt. Inte en gång har det som stått i artiklarna stämt med verkligheten fullt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörde att dom hade blåskontroll på västkusten idag,,

Värst var det på smögen, många höga siffror på kontrollerna och ovanligt tydligen. Sen sa man även att det varit höga siffror längs hela väst kusten, tydligen mycket ovanligt så här års, hela 28 m/sek på väderöarna

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Längesedan en 0,2 tråd:)

Artikeln säger ju precis det jag och många andra menat. De riktiga alkisarna. Typ de som kör upp på land etc, rår man ändå inte på.

Men de som tar ett par öl/glas vin vid sjökrogen och ligger på säg 0,4 ( vetenskapligt helt ofarligt) ska KBV jaga och bötfälla. Fantastiskt bra använda resurser...

Den gamla lagen var rätt bra som den var. Möjligen att man kunnat sänka till 0,5-0,8 kanske. 0,2 är bara löjligt och personligen struntar jag i det.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Längesedan en 0,2 tråd:)

Artikeln säger ju precis det jag och många andra menat. De riktiga alkisarna. Typ de som kör upp på land etc, rår man ändå inte på.

Men de som tar ett par öl/glas vin vid sjökrogen och ligger på säg 0,4 ( vetenskapligt helt ofarligt) ska KBV jaga och bötfälla. Fantastiskt bra använda resurser...

Den gamla lagen var rätt bra som den var. Möjligen att man kunnat sänka till 0,5-0,8 kanske. 0,2 är bara löjligt och personligen struntar jag i det.

Håller med onödigt slöseri med resurser som kunde användas vettigare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du tråkigt hemma på soffan med ditt ryggont Tommy? Ser annars ingen förklaring till varför du drar igång den här tråden.

 

Men för att dra mitt strå till stacken så vill jag sga att 0,2-lagen är bra och den behövs.

 

/B

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Längesedan en 0,2 tråd:)

Artikeln säger ju precis det jag och många andra menat. De riktiga alkisarna. Typ de som kör upp på land etc, rår man ändå inte på.

Men de som tar ett par öl/glas vin vid sjökrogen och ligger på säg 0,4 ( vetenskapligt helt ofarligt) ska KBV jaga och bötfälla. Fantastiskt bra använda resurser...

Den gamla lagen var rätt bra som den var. Möjligen att man kunnat sänka till 0,5-0,8 kanske. 0,2 är bara löjligt och personligen struntar jag i det.

Som på vägarna då. Om jag dricker ett par-tre öl o har koll borde jag väl få köra hem från krogen, eller..? Den lagen vi har där stoppar ju inte alkisarna ändå..?

 

Problemet blir att med annat än noll (komma två...) så försvinner omdömet. Hur känns nollkommafem, eller nollkommaåtta? Hur många kan ärligt säga att de vet? Tre öl blev fyra, och en avec. Man känner sig fräsch, har stenkoll! Tycker man själv. Tro mig, jag vet.

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför har många länder 0,5 även för bilkörning? Bara Sverige och Norge har 0,2 enligt den lista jag såg senast. Är alla andra länder så omdömeslösa? Jag har inte sett några trovärdiga vetenskapliga bevis för att man är en farlig båtförare eller ens bilförare upp till 0,5? Argument som att alkohol och bil/båtkörning inte hör ihop, ditt argument om att omdömet sviktar direkt över 0,0 etc är helt irrelevanta för min del eftersom det är personliga åsikter. Lagstiftning ska bygga på vetenskap i detta fall och inte någon nykterhetslobby, Collin i Aftonbladet skrev en intressant artikel om detta och vetenskapen kring gräns under 0,5 för några år sedan.

Redigerad av thundergod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger inte alls att omdömet sviktar över 0,0 - jag frågar om du vet hur t ex 0,5 känns? Hur vet du om du har 0,5 eller 0,9 eller 1,4? 0,0 vet du helt garanterat, men 0,5 eller 0,8 som du föreslår; hur vet du när du passerar dessa gränser?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Praktiskt Båtägande publicerade en insändare i senaste numret om hur dålig lagen är enligt skribenten. Jag har ingen åsikt egentligen om lagen i sig. Min båt är inte inräknad och vore den det har vi iaf ingen sjöpolis kvar här. Men jag fyllekör inte ändå, har nog med saker att laga på båten som det är :).

Men något jag reagerade på var att det står att den med högst nautisk kompetens per automatik är befälhavare ombord!

Stämmer det?

Vansinne isf. Då kan jag som har båtförarbevis torska om jag åker med en kompis som inte har det?!

Liksom en kapten på en oljetanker inte får ta ett par glas vin om han åker på räkkryssning i skärgården på semestern. Han är ju isf befälhavare....

Så jävla dumt kan man väl inte formulera lagarna. Eller är det skribenten som fått nåt om bakfoten?

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger inte alls att omdömet sviktar över 0,0 - jag frågar om du vet hur t ex 0,5 känns? Hur vet du om du har 0,5 eller 0,9 eller 1,4? 0,0 vet du helt garanterat, men 0,5 eller 0,8 som du föreslår; hur vet du när du passerar dessa gränser?

 

Har testat lite med systembolagets app "promillekoll", medveten om att den kanske inte är perfekt, men den ger en fingervisning om hur man känner sig vid olika promille. Vid 0,2 skulle jag inte köra bil, möjligen båt. Inte för att förmågan försämrats, utan omdömet. Vid 0,5 absolut inte, och knappast ens båt.

För många år sedan såg jag i Frankrike skyltar som uppmanade till nykterhet i trafiken: "Först en aperitif, sen ett par glas vin till maten, sen kaffe och avec, sen.....STOPP"

Tyckte nog att dom borde sätta stopp för drickandet åtminstone före avecen om man skulle köra. Har senare förstått att jag missuppfattat skylten.

Och saker förändras, nu är man skyldig att medföra en alkotestgrej i bilen i FR, så det åker jag omkring med, dock aldrig använd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående den med högst nautisk kompetens är det ren skrämselpropaganda. Man menar att lagen KAN tolkas så, men mig veterligen har så aldrig skett i rätten. Tidigare hävdades det också att man kunde åka fast om någon sa typ "lägg till vid bryggnocken" eller att alla passagerare kunde åka fast, vilket såklart skulle göra det jobbigt på finlandsfärjan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du tråkigt hemma på soffan med ditt ryggont Tommy? Ser annars ingen förklaring till varför du drar igång den här tråden.

 

Men för att dra mitt strå till stacken så vill jag sga att 0,2-lagen är bra och den behövs.

 

/B

Som du stavar sä förstår jag varför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Antar att du tråkigt hemma på soffan med ditt ryggont Tommy? Ser annars ingen förklaring till varför du drar igång den här tråden.

 

Men för att dra mitt strå till stacken så vill jag sga att 0,2-lagen är bra och den behövs.

 

/B

Som du stavar sä förstår jag varför.
Så Thallatha är alltså igentligen Tommy,? Bra då vet vi Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kroatien införde för en del år sedan 0 promille gräns i trafiken, dom fick backa och har nu 0,2. 

Riktigt vad som gäller på sjön därnere vet jag inte, men jag kör samma regel som här, då känner jag mig trygg. Eftersom mina Kroatiska vänner inte riktigt anammat den regeln på sjön låter dom alltid mig köra :)

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår faktiskt inte alls varför det är så viktigt med att få dricka alkohol på sjön och sedan framföra båten. Tvivelsutan blir omdömmet dimmigare med alkohol i kroppen. Fast man själv inte tycker det.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt, tyvärr, så innehåller en tidningsartikel faktafel. Det är inte 10m och 15 knop utan 10m och/eller 15 knop. Det gör att det är många segelbåtar som omfattas av lagen och inte som skrivs i artikeln, bara ett fåtal. 

Har inga bra erfarenheter av journalistikt arbete, vare sig privat eller yrkesmässigt. Inte en gång har det som stått i artiklarna stämt med verkligheten fullt ut.

 

Din sista rad håller jag med om fullständigt. 

 

Idag står det en rättelse i bohusläningen som klargör hur det verkligen ligger till med hastighet och längd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du tråkigt hemma på soffan med ditt ryggont Tommy? Ser annars ingen förklaring till varför du drar igång den här tråden.

 

Men för att dra mitt strå till stacken så vill jag sga att 0,2-lagen är bra och den behövs.

 

/B

 

Din uppfattningsförmåga är inte helt fel, även om ryggen bättrar sig.

 

0,2 lagen brukar ju lite fart och fläkt på Maringuiden och det var länge sen.

 

För mig kvittar egentligen 0,2-Lagen lika. Den längsta segelbåten jag haft var 9,81m lång. Den nuvarande har jag som mest kommit upp 9 knop. Från kalvö och upp i Kosterrännan. Upp emot kuling, saftig medsjö och säkert en hel del ström (i vattnet bör jag väl precisera för säkerhets skull).

 

Dessutom är min alkoholkonsumtion ytterst måttlig. Skulle nog i detalj kunnat redovisa förekomsten under de senaste 67 åren.

 

Däremot har jag haft nära kontakt med allt för många alkoholberoende personer under åren.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller promillegräns så är det svårt att avgöra när omdömet påverkas eftersom det är högst individuellt. Det kan även skilja från dag till dag på samma person. En van drickare kanske KÄNNER sig helt opåverkad vid 0,2 eller till och med 0,5. Och i vissa fall kanske inte ens omdömet påverkas, men hur vet man det? Så länge allt gått bra så kanske man ser det som ett kvitto på att omdömet inte påverkas. Men riktigt så enkelt är det ju oftast inte.

 

Lagen i sin helhet är förstås inte primärt ute efter att lyncha medelsvensken som avnjutit en god lunch och tagit ett par öl innan hemfärd i sin träsnipa, även om det kan uppfattas så. Faktum kvarstår att de riktigt otäcka båtolyckorna ofta involverar alkohol, hög fart och allmänt bristande omdöme. Kort sagt en riskfylld kombination och beroende på vem skepparen är så kan farozonen inledas ganska lågt på promilleskalan. 

 

Jag tycker lagen är bra. Och argumentet om  att"fyllskallarna" kör oavsett lagen så blir trots allt följderna kännbara när dom väl hamnar i en kontroll. Förhoppningsvis är det bara kontrollen som blir det värsta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående den med högst nautisk kompetens är det ren skrämselpropaganda. Man menar att lagen KAN tolkas så, men mig veterligen har så aldrig skett i rätten. Tidigare hävdades det också att man kunde åka fast om någon sa typ "lägg till vid bryggnocken" eller att alla passagerare kunde åka fast, vilket såklart skulle göra det jobbigt på finlandsfärjan.

 

På min båt är det jag som ägare och ingen annan som beslutar om vem som är skeppare/befälhavare. Det är ju ganska enkelt egentligen och har inget med 0,2-lagen att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Antar att du tråkigt hemma på soffan med ditt ryggont Tommy? Ser annars ingen förklaring till varför du drar igång den här tråden.

 

Men för att dra mitt strå till stacken så vill jag sga att 0,2-lagen är bra och den behövs.

 

/B

Som du stavar sä förstår jag varför.
Så Thallatha är alltså igentligen Tommy,? Bra då vet vi

 

 

Jaså har du inte fattat det - jag bytte nick från Toaen till Thallatha när jag skrivit mitt 9999;e inlägg.

 

Toaen var ett användarnamn jag hade väldigt länge på ett företag jag jobbade på, Vissa som ogillar mig valde alltid att missa nån bokstav i nicket.

 

Thallatha är namnet på min båt.

 

Om du skulle tänka på min stavning - vilken berusninsgrad har jag uppnåt då!?  :huh:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag älskar att ta en iskall öl när jag seglar. Det är därför jag köper ALKOHOLFRI öl på bolaget.  Själv har jag gjort en magoperation vilket gör att jag blir full på ett par cl whiskey. vilket gör att jag inte dricker någon alkohol alls, inte ens lättöl! men jag njuter lika bra för det när jag seglar!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mest roliga är ju att, hur mycket alkoholförespråkarna än skriker, så kommer lagen att vara kvar i evighet. Möjligen kan den komma att skärpas så att även mindre flytetyg innefattas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Angående den med högst nautisk kompetens är det ren skrämselpropaganda. Man menar att lagen KAN tolkas så, men mig veterligen har så aldrig skett i rätten. Tidigare hävdades det också att man kunde åka fast om någon sa typ "lägg till vid bryggnocken" eller att alla passagerare kunde åka fast, vilket såklart skulle göra det jobbigt på finlandsfärjan.

 

På min båt är det jag som ägare och ingen annan som beslutar om vem som är skeppare/befälhavare. Det är ju ganska enkelt egentligen och har inget med 0,2-lagen att göra.

 

 

Det där är en lurig fråga.

 

Hade en kompis som var sjökapten. (han dog för ett par månader sen)

 

Vi seglade en del tillsammans, mest i min båt. 

 

Vi seglade en del 12- och 24-timmars seglingar. Det var alltid jag som var skeppare, även de gångerna som vi seglade kompisens båt.

 

Nu var det ju klart uttalat och överenskommet att det var jag som var skeppare och jag som stog som befälhavare vid anmälan till Kryssarklubben och även rapportering efter seglingen.

 

Har nån gång funderat på hur det skulle bli om det inträffat en allvarlig olycka, hur kompisens roll ombord skulle ses.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kroatien införde för en del år sedan 0 promille gräns i trafiken, dom fick backa och har nu 0,2. 

Riktigt vad som gäller på sjön därnere vet jag inte, men jag kör samma regel som här, då känner jag mig trygg. Eftersom mina Kroatiska vänner inte riktigt anammat den regeln på sjön låter dom alltid mig köra :)

 

/B

Hänsyftningsfelen är underbara, först "mindre båtförare" och sedan måste berusade bilförare i Kroatien backa, orsakar inte det fler olyckor?

 

Jag tänkte på det också angående de riktiga fylleristerna som kör upp på land, samma fast tvärtom för de riktigt fulla bilförarna som kör ned i vattnet, de kan ju mötas på halva vägen. Räddningstjänsten bärgade en bil i hamnkanalen i våras som gått över kanten, den berusade föraren/ägaren stod på kajen bredvid, det gick inte att bevisa att han kört bilen, eftersom han hävdade att han först glömt att dra handbromsen, sedan tagit sig några supar... och det var ju egentligen ingen som körde...

 

Jag tycker 0,2 o/oo lagen är bra, men svårt att kontrollera då.

 

 

"Havet slutar i allmänhet vid kusten, utom i Norge, där det fortsätter en bra bit in i landet."

-angående hänsyftningsfel då...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

"Havet slutar i allmänhet vid kusten, utom i Norge, där det fortsätter en bra bit in i landet."

 

 

 

Bästa inlägget i 0,2 debatten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mest roliga är ju att, hur mycket alkoholförespråkarna än skriker, så kommer lagen att vara kvar i evighet. Möjligen kan den komma att skärpas så att även mindre flytetyg innefattas.

 

Visst, lagen kommer med all säkerhet inte att försvinna. Dock är ju fakta att råkar man inte bo på precis "fel" ställe så är det ju mer eller mindre frivilligt att följa lagen.

Och varför måste man klassas som alkoholförespråkare bara för att man kritiserar en lag som saknar verklighetsförankring baserad på fakta? Eftersom lagen är genomklubbad med känslomässiga argument samt med hjälp av nykterhetslobbyn så är det väl det samt den andra klassikern att de som kritiserar lagen tycker att det är ok att vara full på sjön som får tas fram..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagen har en stor betydelse om det sker en olycka, då kommer mer skuld att läggas på den som är alkoholpåverkad. Dessutom kan försäkringsbolaget neka ersättning vilket gör att de skötsamma slipper betala för de som missköter sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu









×