Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Fjelie

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    162
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

25 Expert

Om Fjelie

  • Placering
    Örlogskapten

Profile Information

  • Plats
    Skåne
  • Interests
    Seglar helst vår Comfort. Annars räcker det med att guppa ut i en motorbåt.

Senaste Profilbesöken

1 109 profilvisningar
  1. Tyvärr är man Blocketberoende då man alltför ofta kikar på båtar... annars hade jag helt slutat se i den för den är verkligen mycket sämre än vad den var tidigare. Framförallt att den aldrig kommer ihåg att man skrev in saker i sökrutan. Nej, i det här fallet var det bättre förr!
  2. Hålla liv i batterier ska man försöka göra. Det gör jag också. Använder lite olika laddare som kompletterar varandra. Den mest användbara är ngt från Claes O. Laddar 15 A och har rekonläge. Men för att ge en amatörmässig kommentar till din fråga. Kan man inte helt sonika tappa av batteriets samtliga celler i en spann och hälla tillbaka det därefter? Då borde man ju ha blandat syran åtminstone. Handskar på dock.
  3. Jag hittade en y-koppling till min Yamnar på Swedol. Pss kunde jag parallellkoppla original tryckgivare och en mätare från Biltema.
  4. Jag sökte fram scheman för en 402a som torde vara mer eller mindre samma som du har. Men jag överlåter till dig att följa kablarna själv för nog ser det ut som om ngn har bytt lite genom åren. https://www.google.com/search?rlz=1C1GCEU_svSE821SE821&sxsrf=ACYBGNQUodblst0Zi1NxkJHMbaCvkrjiWw:1569909054975&q=mercury+402+wiring+diagram&tbm=isch&source=univ&safe=active&sa=X&ved=2ahUKEwiwqrT8rvrkAhWKqIsKHVqdA3UQsAR6BAgHEAE&biw=1396&bih=657
  5. Detta var ju egentligen ett väldigt franskt inlägg. Dvs man söker en teknisk lösning på ett problem som inte finns! Men alla är nog helt överens om att man ska undvika att torrköra en motor.
  6. Jag kör med ihop-plock från fader och broder. Om nu ngt går sönder köper jag det från Biltema. Men jag har också långt mycket mer än jag behöver. Mitt råd: köp billigt och om det går sönder: köp något dyrare. Jag har många gaffel och ringnycklar som aldrig har använts. Och då har jag ändå en gård att mecka med också...
  7. Är det ruggigt halt på rampen så kan man koppla loss trailern och sätta en rejäl tamp mellan bil och trailer istället. Då kan man ha bilen kvar på plan och torr mark medan trailern leds ner av någon. Upp lär det knappast behövas då är det bara till att dra. Att glida neråt utan att kunna bromsa vill man ju inte göra.
  8. Klart att det går. Vi åkte skidor efter en Cresent 445 med en 20 hk i aktern. Upp på två skidor och släpp den ena. Väl där så fick man svänga försiktigt annars blev det inte mycket till åkning.
  9. Man kan säga att alla 12V batterier fungerar. Ju större Ah desto längre kan du köra. Men tex startbatterier ska man aldrig tömma mer än till hälften. Detsamma gäller i princip alla "våta" batterier. Tömmer man batteriet helt har det en tendens att "dö", så aldrig tömma dem helt. Li-batterier är betydligt dyrare men där kan du dra ut nästan alla Ah utan att de åldras i förtid. Kom bara ihåg att laddaren måste vara inställd på Li. Om du ska bära batteriet till och från båten ofta så är nog ett Li att föredra.
  10. Du behöver knappast nollställa den. Det gör man om man vill veta vilken strömstyrka som går där. Det räcker att du enbart ser att det ändrar värde.
  11. Om det var kallt när du provade att starta kan du prova att blåsa varmluft i insuget nästa gång du startar. Det brukar göra under för en av mina traktorer. Annars är ett friskt batteri oftast bäst medicin mot startproblem.
  12. Kanske inte gjord av pengar precis men tid har jag oftast inte då det finns mycket att göra i livet. Nu har jag bytt plastdyvikor och de kostar typ 25 kr. Det har jag råd med. Brukar också ha pluggen i handsfacket men det har ju hänt att man har bytt bil...
  13. Jag har själv några dylika elektriska kylboxar. Frys ner saft i 2l petflaskor så håller det kylan några dagar. Strömmässigt dra de väl 3-4 A kontinuerligt och det mesta blir inte kyla! Håll koll på batteristatusen så funkar det.
  14. Köper några rullar eltejp när jag behöver. Noname!
  15. Att få en tamp i propellern är väl som att gå på grund. Det finns bara två typer av båtägare: antingen har man fått en tamp i propeller eller så kommer man att få... Min bror och jag hade en Kungskryssare för många år sedan. Jag hade suttit hemma vid köksbordet och splitsat fina förtöjningstampar. Mycket stolt förtöjde jag med dem en dag. Någon vecka senare skulle bror min och en kompis göra något i masten så de åkte till mastkranen. Men på väg därifrån stannade motorn. Det blev bad i kallt vatten med brödkniv i vänstra handen. Jag har förträngt om jag gjorde om splitsningen. Men sommaren var fin.
×
×
  • Skapa nytt...