Jump to content
Friday 25 September 2020

Abbe2

Medlemmar
  • Content Count

    844
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Abbe2 last won the day on June 6

Abbe2 had the most liked content!

Community Reputation

80 Expert

About Abbe2

  • Rank
    Konteramiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Återigen framförs iden att vi skall harmonisera lagen mot de övriga nordiska länderna. Denna gång sätts den gränsen till 0.5 promille, även om det bara är Danmark som har den gränsen för fritidsfartyg idag. Det är nästan skrämmande hur lite tid debattörer lägger på att läsa in sig på fakta innan de börjar skriva. Och speciellt när det är blivande politiker som skriver. https://www.aftonbladet.se/debatt/a/kJ46ov/nykterhetslobbyn-har-kapat-svenskt-batliv
  2. Abbe2

    Autopilot

    Autopiloter på fritidsbåtar skrämmer mig lite, eftersom det ibland är tveksamt med disciplinen att hålla utkik när de används.
  3. Enligt vem gäller detta? Svenska kryssarklubben tycker till exempel annorlunda: https://www.sxk.se/batliv/flaggreglemente "Nationsflaggor Flaggning med nationsflagga är kopplad till huvudägarens nationalitet. För flaggning med svensk nationsflagga gäller att båten ägs till mer än hälften av en eller flera som har svensk nationalitet. Det finns inget straff för felaktig flaggning i Sverige men i en del andra länder kan det vara straffbart. Nationsflaggan får föras alla tider på dygnet då båten är på väg. Flagga bör alltid föras när andra båtar är inom synhåll och skall alltid föras i utländska farvatten. Båt för ankar eller förtöjd med besättning ombord ska föra nationsflagga mellan soluppgång tidigast klockan 08.00 till solnedgång eller klockan 21.00 vilket som infaller först. Samma regler gäller för samtliga grannländer i Östersjön samt Norge. " Observera att andra organisationer har egna varianter av dessa regler.
  4. Vems rekommendationer för flaggning ändrades för 10 år sedan? Och hur ändrades de? För det verkar osannolikt att det skulle ha något med EU-inträdet att göra, som nämndes ovan. Detta då flaggning inte är reglerat i lag i Sverige, utan det är olika organisationer och liknande som har egna regler och rekommendationer.
  5. Nu startar regeringen en utredning: "Regeringen vill ha krav på körkort för vattenskoter. Transportstyrelsen får uppdraget att ta fram ett förslag till förarbevis och obligatorisk utbildning för att få köra vattenskoter. - Nu är det slutlekt, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på en pressträff med sommarregeringen. Transportstyrelsen ska vara klar med sitt uppdrag och ge regeringen förslag senast den 1 oktober i år." De ser också över en högre åldersgräns än dagens. Ministern ser inte ut att ha kommenterat önskemålet att körkortet även skulle gälla för snabba motorbåtar, något som har kommit från flera parter. https://www.dn.se/nyheter/sverige/regeringen-vill-ha-korkort-for-vattenskoter/
  6. För er som tror att det bara är ett Stockholmsproblem med buskörning https://www.sydsvenskan.se/2020-07-15/vattenskoterforare-buskor-langs-skanes-vastkust-kan-leda
  7. Det är ingen som föreslagit ett körkort för alla som vistas på sjön, utan endast för begränsade kategorier av farkoster. I diskussionen har setts förslag endast för vattenskotrar, eller för allt som kan gå fortare än 35 knop för motor. Det gamla förslaget gällde allt över 10 meter eller snabbare än 15 knop. Inget av dessa förslag täcker alla som vistas på sjön på olika sätt.
  8. Om vi jämför med våra grannländer så borde det inte behöva bli så dyrt. Båtkörkort i Danmark kostar runt 1000 danska kronor att ta, i Norge kostar deras motsvarighet ungefär samma. Det svenska förarbeviset är i sammanhanget lite dyrare, där kursen kostar 1000-2000 kronor plus bok och provavgift.
  9. Enklare är då att göra som Norge: allt över 8 meter och/eller mer än 25 hk kräver körkort. Jag förstår inte riktigt varför man gör det komplicerat och undantar vissa båtar med större motorer som i Danmark, mer än att det primärt är hastigheten man är rädd förr? Norge har också ett undantag för kravet för alla som är födda före 1980, kanske det enklaste för att slippa mycket av kritiken. https://båtførerregisteret.no/info/bfp/
  10. Vad jag kan förstå så hamnade det hos dåvarande rergeringen och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, som sedan ser ut att ha lagt det i skrivbordslådan utan vidare åtgärd. https://www.svd.se/ministern-glom-batkorkort-och-register
  11. Det finns alltid gränsfall så länge du har en gräns. Och jag ser lika många problem med att ange en vikt som med fart. Längd som även används i andra sammanhang är nog lite enklare att definiera, och enklare att kolla ute på plats. Även om det här också funnits diskussioner om peke och badbryggor mm.
  12. Men även i ditt förslag med vikt så finns det gränsdragningsproblematik. För vilken vikt skall gälla? Torrvikt på land? Med eller utan bränsle, last och passagerare? Eller deplacement? Och skall vi använda vikten vid leverans, eller gäller det den aktuella vikten efter diverse till- och ombyggnader? Om en båt ligger precis under gränsen för att kräva tillstånd, och man sedan gör den lättare, vad gäller då? I praktiken så kommer vi alltid få gränsfall, det går knappast att skriva en helt entydig lag.
  13. Lagförslaget 2008 gällde bara båtar med någon form av installerad motor, och hastighetsgränserna gällde bara då motorn användes. Svårigheten med gränser baserade på maxhastighet är gissningsvis varför Danmark valde lösningen med effekt/längd-förhållande. Även om det då blev relativt komplicerat, och inte alls enkelt att i huvudet räkna ut om man behöver certifikat för att framföra en viss båt.
  14. Nu ger sig även båtorganisationerna in i debatten: "Vi båtorganisationer med drygt 300 000 medlemmar i Svenska Båtunionen, Svenska Kryssarklubben och Svenska Seglarförbundet vill se obligatoriskt båtkörkort för alla som framför båtar inklusive vattenskoter som kan köras över 35 knop. " https://www.gp.se/debatt/lagstifta-om-båtkörkort-för-snabba-båtar-och-vattenskotrar-1.30993965
  15. Vattenskoteråkarna på Guppa.se vill inte ha något körkort, utan istället vill de ha obligatorisk registreringsnummer på alla fartyg och strikt ägaransvar. Själv är jag tveksam om det är en möjlig väg att gå rent juridiskt. Som en anledning säger de att det inte fungerat med förarbevis i Danmark, är det någon som vet något mer om det? https://www.guppa.se/item/600-hur-kor-du-egentligen
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy