Gå till innehåll
onsdag 30 juli 2025
Ruskpricken

Dåligt fart här numera?

Rekommendera Poster

Senaste tiden, kanske efte C19, så tycker jag det har avstannat här på MG. Är det så? Bara några få av de gamla som svarar då å då. T.o.m dumma frågor som: Hjälp, jag har köpt båt, vad äre för sort- frågor har avtagit. Är båtarna bätttre eller har seglandet minskat? Seglat nyligen runt från norra Stklm till Malmö  å det var glest med båtar överallt. Enda stället där det var fullt var i bassängen på Utklippan. Visst, det blåste småspik men ändå. Runt Kalmar lite tyskar, annars inga vanliga seglare, bara några stora dyra saker med prislappar som jag inte kan stava till. Vad har hänt? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att båtintresset minskat.

Har egentligen inget belägg för detta men är mindre båtar i min hemma hamn och fler verkar sjösätta senare än vanligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket aktivitet flyttar troligen till diverse facebook grupper för antingen just sin båttyp, motor etc. 

Och för varje fråga som ställts så blir det enklare att hitta svar genom att googla, och därmed inte behöva skriva ngt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror mycket har flyttat till andra platser, tyvärr antagligen mestadels till Facebook.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en vit båt med grön motor som inte startar… vad kan det vara för fel?

Sedan undrar jag om det går att servera raketost och chokladzingo till Bullens pilsnerkorv, ombord?

Jag skulle tro det är så här, jag vet ju inte då jag inte letat på Facebook…

Men jag har nu varit med om att två webbplatser väldigt lika Maringuiden, till formatet har övergetts till förmån för diskussionsgrupper på Facebook. Den ena är Boxerville.se och den andra är Beachbuggy.se. Men vad jag förstått är det fler liknande webbplatser som rönt samma öde.
På sådana här webbforum hamnar ju frågor och diskussioner i olika kategorier, på Fuckbook kommer allt i en enda röra i löpande text, och här blandas vilda konspirationsteorier med mer eller mindre relevanta gissningar.

Men det tycks vara så som kidsen vill ha det, lättillgängliga fakefaktoider i telefonen via Facebook.

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
33 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har en vit båt med grön motor som inte startar… vad kan det vara för fel?

Sedan undrar jag om det går att servera raketost och chokladzingo till Bullens pilsnerkorv, ombord?

Jag skulle tro det är så här, jag vet ju inte då jag inte letat på Facebook…

Men jag har nu varit med om att två webbplatser väldigt lika Maringuiden, till formatet har övergetts till förmån för diskussionsgrupper på Facebook. Den ena är Boxerville.se och den andra är Beachbuggy.se. Men vad jag förstått är det fler liknande webbplatser som rönt samma öde.
På sådana här webbforum hamnar ju frågor och diskussioner i olika kategorier, på Fuckbook kommer allt i en enda röra i löpande text, och här blandas vilda konspirationsteorier med mer eller mindre relevanta gissningar.

Men det tycks vara så som kidsen vill ha det, lättillgängliga fakefaktoider i telefonen via Facebook.

Jag är med i en grupp av det slaget på Fb, men det är inte "kids". Medelåldern är nog över min ålder, och jag är snart 46.

Man får svar snabbt, men det blir inget sammanhang, det är svårnavigerat (pga att Fb-gränssnittet motarbetar en hela tiden) och svaren är inte enkelt sökbara. Och man bygger inte upp en gemenskap där man lär känna varandra och varandras intressen, egenheter och styrkor, så som det är på forum som detta. Inte minst på grund av att det inte får finnas "off topic" där. Allt ska vara strikt inom ämnesområdet, annars går admin in och raderar inlägg och hela trådar.

Och nej, chokladzingo passar inte med nåt, inte ens sig själv! :D

Redigerad av raol
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Gissar Facebook är närmare till hands och mera naturligt att hantera, när är ombord.

Sällan någon tar med sin laptop i en liten roddbåt, när chokladzingon och Bullens pilsnerkorv upptagit allt stuvutrymme ombord  😁

Likaså finns det lokala Facebook grupper som diskuterar exempelvis algblomming. Där allt sker mer intuitivt och lokalt...

Sen måste jag tyvärr helt uppriktigt säga att kännedom om specifika motorproblem för utombordare, finns vanligtvis dokumenterat på  engelsktalande hemsidor och på YouTube. 

Men Maringuiden fyller såklart sin funktion där dessa andra forum inte "räcker till".

Upplever att båtintresset minskat lite grann. Men att den äldre målgruppen istället har fått ett mera stadigvarande intresse, där man vill kunna vara ute och segla även under höst och vår.

Redigerad av Busteri
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag som inte varit medlem på MG mer än lite mer än 1 1/2 månad och förvånas över frågor som:

19 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Hjälp, jag har köpt båt, vad äre för sort

Eller

18 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har en vit båt med grön motor som inte startar…

Det är betydligt fler än vad jag trodde och varför tar man inte reda på vad det är för båt eller motor innan man köper, instruktionsbok vad är det, kolla motorn, kolla ev. skador på skrovet???

Jag har varken FB eller någon annan form av "sociala medier" som jag uppfattar som totalt osociala, då jag fått höra från de som har att det är bara massa bilder på vad folk åt till frukost, middag och kvällsmat samt en massa skryt om vad de köpt för kläder och hur dyra de var.

Förr pratade folk med varandra på hamnplan eller i någon gästhamn, nu för tiden är det väl max ett "Hej hej" eller några artiga fraser om vädret (ursäkta klyschorna).

Går sällan eller aldrig bakåt i trådarna här och kollar vad det var för ämnen förr mer än när någon får för sig att hoppa in i en tråd från 2009 och ställer en fråga riktad till TS som inte varit aktiv på MG sedan 2015 och denna gamla tråd dyker upp i flödet.

På tal om Zingo Choklad som var världens äckligaste läsk, kommer jag med den totala motpolen och något jag saknat i mer än 50 år, MERRY! Fanns i 25 cl flaskor som kostade runt 50 öre i slutet av 1960-talet och enligt mitt tycke världens godaste läsk och blannevand men tyvärr försvann den från marknaden innan jag kunde ställa mig i kön på Systembolaget och fick handla själv och använda som blannevand.

//Pär

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev FinaKillen:

@Georg_Ohm Fuckbook ändå. Finns det marint tema på diskussionerna där?

Tja Maringuiden finns, men verkar sova en törnrosasömn.

Diverse köp, byt och sälj med båtar och tillbehör.

Så finns det en grupp som jag faktiskt varit inne i och bara blivit irriterad på eftersom ”landkrabbor” som tror att dom vet hur saker och ting skall vara uttalar sig om hur saker och ting är…

”Vi som älskar båtar och Västkusten”.

Det är dom jag känner till, men det kan ju finnas fler, kanske engelskspråkiga, eller sådana som är på hindu eller något annat språk… retroromanska kanske… 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ja synd att mycket har försvunnit till FB och som nämnts tidigare är det svårt att veta vems svar man ska lita på när bara 1-2 svar  är korrekta och resten 18 är s.k killgissningar och gamla myter vilket lurar den stackars nybörjaren som hellre lyssnar på de 18 lika svaren som är fel än de två som verkligen vet vad de snackar om.😑 

Gruppen för Volvo Penta motorer innehåller så mycket trams att jag inte längre orkar läsa där, även om det självklart skrivs bra grejer med.

Men jag har också noterat en minskning i båtlivet och fler lediga platser i hemmahamnen samt andrahandsuthyrningar, beg.båtpriserna har gått ner.

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Jag som inte varit medlem på MG mer än lite mer än 1 1/2 månad och förvånas över frågor som:

Eller

Det är betydligt fler än vad jag trodde och varför tar man inte reda på vad det är för båt eller motor innan man köper, instruktionsbok vad är det, kolla motorn, kolla ev. skador på skrovet???

Jag har varken FB eller någon annan form av "sociala medier" som jag uppfattar som totalt osociala, då jag fått höra från de som har att det är bara massa bilder på vad folk åt till frukost, middag och kvällsmat samt en massa skryt om vad de köpt för kläder och hur dyra de var.

Förr pratade folk med varandra på hamnplan eller i någon gästhamn, nu för tiden är det väl max ett "Hej hej" eller några artiga fraser om vädret (ursäkta klyschorna).

Går sällan eller aldrig bakåt i trådarna här och kollar vad det var för ämnen förr mer än när någon får för sig att hoppa in i en tråd från 2009 och ställer en fråga riktad till TS som inte varit aktiv på MG sedan 2015 och denna gamla tråd dyker upp i flödet.

På tal om Zingo Choklad som var världens äckligaste läsk, kommer jag med den totala motpolen och något jag saknat i mer än 50 år, MERRY! Fanns i 25 cl flaskor som kostade runt 50 öre i slutet av 1960-talet och enligt mitt tycke världens godaste läsk och blannevand men tyvärr försvann den från marknaden innan jag kunde ställa mig i kön på Systembolaget och fick handla själv och använda som blannevand.

//Pär

Zingo med olika smaker…

Innehållsförteckningen innehöll väl en massa saker som skulle gjort dagens dietister galna.

Fanns bara sommaren 1973.

IMG_1226.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Eller

//Pär

Ursäkta, avvikelse från ämnet…

Men jag har varit litet frånvarande under vintern och våren.

Men jag ser ju att det fortfarande är elfrågor och ibland toalettfrågor som det blir långa diskussioner ikring.

Inte sällan blandar man volt, watt med andra typer av fekalier som då fastnar i jokerventiler och i laddningsregulatorerna. Det är märkligt hur stor okunskapen är, eller hur liten kunskapen är.

Och då frågor som är omöjliga att svara på då viktiga parametrar saknas, ja som en vit båt som läcker, och då undrar man varför.

Vi har ju även haft några sköna frågor från medlemmar som lossat hela avbärarlisten och undrar hur 17 man får tillbaks den igen, vilket då flera avråder ifrån, om man nu inte har en 25 meters simbassäng med 60° vatten. Eller då en eller annan som river ut skrovklädseln och undrar hur man får dit en ny runt alla dubbelkrökta hörnerna. Jo jag har haft av avbärerlister och tapetserat om inne i en båt, men brukar avråda andra att göra det.

Sedan har vi haft frågor från nyblivna segelbåtsägare som skall segla från Luleå till Marstrand i november, eller vice versa, eller den som undrade på vilken sida av ”pinnarna” som det var djupast, på den gröna eller röda sidan? Alla svarar artigt tills det blir mer och mer uppenbart att man driver med oss, driver med strömmen…

Ja den strömmen som mäts i ampere diskuteras mer än den som mäts knop.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en teori:

Forumets sökfunktion.

Maringuiden har inte den bästa sökmotorn jag sett men ett forum som är så gammalt som maringuiden har en massa data att söka i. Kanske folk gör sökningar och hittar svar på sina frågor i denna digra databas och slipper därmed göra en ny tråd med något som diskuterats ett dussin gånger.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan skrev Faderullan:

Maringuiden har inte den bästa sökmotorn jag sett men ett forum som är så gammalt som maringuiden har en massa data att söka i. Kanske folk gör sökningar och hittar svar på sina frågor i denna digra databas och slipper därmed göra en ny tråd med något som diskuterats ett dussin gånger.

Nej den är inte bra. Jag brukade tipsa om att använda Google med site:maringuiden.se och därefter önskad söktext för att söka på Maringuiden. Kanske går det att implementera så att Google blir MGs defaultsökmotor, 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ligger något i din teori Faderullan.

Jag brukar söka på Google med frågeställning samt maringuiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testade precis sökfunktionen på MG, tyckte den fungerade bra men det beror nog på vilka termer/nomenklatur man använder.

Slanguttryck, stavfel, slarvfel, felaktiga förkortningar och akronymer kan nog ställa till det, vilket google ofta reagerar på men kan även tycka att rätt sökord är fel och ger ett helt annat förslag.

Google har blivit sämre på att ge korrekta sökresultat jämfört med för vad man fick för 8—10 år sedan, nu prioriteras de som betalar dyrt för att synas. Har provat ändra inställningar för google men det brukar inte ge bättre resultat.

Det händer att jag byter sökmotor till Duck n go som ibland kan ge bättre och mer precisa träffar än google.

Vet inte om det är annorlunda för PC med explorer eller crome eftersom jag alltid haft MAC och safari.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har genom åren vacklat mellan att läsa och skriva i forum eller FB. Man säger ofta att FB har tagit över forumens funktion. Det stämmer säkert för för vissa områden där det inte finns någon eldsjäl som driver ett forum.

Jag såg samma utveckling på ett MTB-forum som jag hängde på i flera år sedan. På samma sätt som här togs olika frågor upp och i vissa fall fann man en lösning på ett kollektivt sätt. En fåtal "experter" gick ofta in och dominerade. Ibland positivt och ibland negativt.

Jag kan till och med idag hitta mina egna tips från 2009 för oljenivån för en Marzocchi XC600 framgaffel som första träff i Google. ;)

Det är likadant med MG. Om man söker på en båtfråga kommer oftast träffarna på MG högt upp och svaren är ofta mer relevanta än de man finner på FB.

Det är nästan lättare att använda Google för att söka på MG då den har en bättre förmåga att "gissa" vad du egentligen vill hitta.

Därför är jag mer övertygad att forum är det bästa sättet att bevara och utveckla information i en viss fråga.

Det är inte heller helt negativt att den går lite långsammare på ett forum. Det jag upptäckte när cykelforumet HappyMTB.org blev mer populärt och bytte namn till Happyride, var att flödet blev så snabbt att vissa frågor lämnade första siden i så hög fart att den inte fick så hög exponering eller svar. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Facebook är nog den största faktorn. 

Det är jättesynd tycker jag, för man mister möjligheten att nå informationen som delas via google-sök. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev adeseaso:

Facebook är nog den största faktorn. 

Det är jättesynd tycker jag, för man mister möjligheten att nå informationen som delas via google-sök. 

Det går att söka i facebook med Google. Sök på tex.

Volvo penta MD11 site:https://www.facebook.com/groups/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-07-21 vid 22:21 skrev Ruskpricken:

Senaste tiden, kanske efte C19, så tycker jag det har avstannat här på MG.

Vi kan ju alla försöka få upp intresset för Maringuiden genom att visa andra att det finns mycket information tillgängligt här.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minutes ago, Mackey said:

Det går att söka i facebook med Google. Sök på tex.

Bara i öppna grupper. Många grupper är slutna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja forum generellt har svårare att locka, en orsak är säkert FB, men tyvärr lider MG precis som många andra forum av ett stort problem. Det är en liten grupp som totalt dominerar och svarar på allt, många bra svar (speciellt i motorbåtssnack) när det gäller teknikfrågor, men sedan finns gruppen som tvångsmässigt måste svara på allt och ofta självsäkert och (nästan) utan egentlig kunskap, men med en självsäkerhet som vore de kungar över forumet. Har själv många gånger fått inlägg tvärsågade av uppenbart personer som inte ens orkat läsa/förstått inlägget vilket gör att jag mer och mer sällan vill skriva här. Fast det är så att även vi som inte har 1000+ inlägg kan ha kunskap. De flesta nya medlemmar skriver 2-5 inlägg innan de försvinner och allt för ofta handlar de om att svaren de får är både överlägsna och/eller raljerande (blandat med riktiga svar) så det känner att det finns bättre ställen att söka information på. Minns för några år sedan en stackare (nybörjare) som ville ha tips om hemsegling en 100-150 nm längs östra kusten. Bland annat fick han veta att det var förenat med livsfara och när bland annat jag och någon till försökte lugna ner honom fick vi läsa att segla längs svenska kusten utan många års erfarenhet (hur man nu ska kunna få den utan att segla?) var att jämföra med att bestiga Mount Everest utan klättringsvana. Påminner om när nybörjare på Fotosidan vill ha tips på första systemkameran, de flesta svaren går ut på att de måste köpa ett hus för minst 35000 och objektiv för 15-20, och så försvinner de från forumet. Blev långt det här, men som slutkläm vill jag ändå framhålla och tacka alla duktiga medlemmar som delar med sig av era kunskaper och erfarenheter, ni som läser hela inlägget och inte bara rubriken (om ens den). 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-07-21 vid 22:49 skrev FIATX19:

Jag tror att båtintresset minskat.

Har egentligen inget belägg för detta men är mindre båtar i min hemma hamn och fler verkar sjösätta senare än vanligt.

Läste dock någon artikel för några dagar sedan som påstod att båtintresset har ökat de senaste åren. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev s841:

Ja forum generellt har svårare att locka, en orsak är säkert FB, men tyvärr lider MG precis som många andra forum av ett stort problem. Det är en liten grupp som totalt dominerar och svarar på allt, många bra svar (speciellt i motorbåtssnack) när det gäller teknikfrågor, men sedan finns gruppen som tvångsmässigt måste svara på allt och ofta självsäkert och (nästan) utan egentlig kunskap, men med en självsäkerhet som vore de kungar över forumet. Har själv många gånger fått inlägg tvärsågade av uppenbart personer som inte ens orkat läsa/förstått inlägget vilket gör att jag mer och mer sällan vill skriva här. Fast det är så att även vi som inte har 1000+ inlägg kan ha kunskap. De flesta nya medlemmar skriver 2-5 inlägg innan de försvinner och allt för ofta handlar de om att svaren de får är både överlägsna och/eller raljerande (blandat med riktiga svar) så det känner att det finns bättre ställen att söka information på. Minns för några år sedan en stackare (nybörjare) som ville ha tips om hemsegling en 100-150 nm längs östra kusten. Bland annat fick han veta att det var förenat med livsfara och när bland annat jag och någon till försökte lugna ner honom fick vi läsa att segla längs svenska kusten utan många års erfarenhet (hur man nu ska kunna få den utan att segla?) var att jämföra med att bestiga Mount Everest utan klättringsvana. Påminner om när nybörjare på Fotosidan vill ha tips på första systemkameran, de flesta svaren går ut på att de måste köpa ett hus för minst 35000 och objektiv för 15-20, och så försvinner de från forumet. Blev långt det här, men som slutkläm vill jag ändå framhålla och tacka alla duktiga medlemmar som delar med sig av era kunskaper och erfarenheter, ni som läser hela inlägget och inte bara rubriken (om ens den). 

Jag minns några av dom inläggen skrivna av nybörjare, ibland ensamseglare, som antingen i en nyinköpt relativt ny 30- fotsbåt eller med en väldigt liten båt inköpt för ett ”vrakpris” som då undrar om man kan segla från Norrlandskusten nånstans,  förbi Hela Svealand, Skåne och Halland  och upp en bra bit i Bohuslän på ”typ” 14 dagar i september eller oktober… ja det är ju inte så lätt att ta en sådan fråga på allvar, men kanske förleds att tro att någon driver med oss. Klart man måste avråda, och försöka övertala att trådskaparen helst skall välja en lastbilstransport… Då föreslår någon ”Göta kanal” i augusti istället… Visst, jättekäckt, välj ut en snygg gravsten innan du kastar loss. Värmlandsjön under nv-vind är inte att leka med, och innan och efter det skall det ju passera en sjuhelsikes massa slussar.

Nyligen var det en fråga igen, vad man bör ha med sig ombord under en helgtur i en mindre motorbåt. I all välmening föreslogs alla typer av säkerhetsutrustning, verktyg, köksgeråd, livsmedel, nödproviant och jag vet inte vad… så om trådskaparen tog med alla dessa grejerna hade hen sänkt båten redan i hemmahamnen.

Men jag är helt övertygad att det emellanåt är personer som försöker driva med oss, ställer omöjliga frågor att svara på, ”jag har en vit båt med en röd motor monterad under golvet, som inte vill starta, trots att jag tankat färsk diesel”…  Men man vet ju aldrig hur det är ställt bakom tangentborden.

Men man undrar… jag brukar läsa SSRS loggar, och det händer nu att man bogserat hem perronger som tankat fel, eller bogserat seglare som i måttlig vind inte kunnat starta motorn… Det är nu klart att det kan ligga bakomliggande orsaker till detta man aldrig får reda på, och det är längesedan jag såg någon ens i en liten segelbåt segla in- eller ur hamnen.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag minns några av dom inläggen skrivna av nybörjare, ibland ensamseglare

Förmodar att du syftar på den medlem som planerade att segla sin nya båt (Maxi 68) från Norrköping till Göteborg i april (efter goda råd planerade han om och skulle segla i maj/juni istället, men även detta ansåg en del av MG:s självutnämnda experter vara livsfarligt. Inte undra på att folk lämnar MG...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Som friherre har jag lämnat IT websidorna (Cisco, IBM, Check Point, HP,  ServiceNow, mm) och idag är det underhåll av båt, bil och hus som gäller.

Medlem i 4 olika klubbar med fokus på längesegling och min fredags spaning är att många gärna läser och ibland ställer frågor men antalet dela med sig inlägg är få.
Personligen tycker jag att har man ställt en fråga och sedan löst problemet borde det vara självklart att dela med sig hur det gick, återkoppling så att kunskapen växer.

Tex i FB Svenska Långfärdsseglare där är det 5-10 som återkommande skriver och periodvis få inlägg i en grupp med 7 100 medlemmar. Det borde drälla in trådar med så många medlemmar.

Med avtagande minne är det ofta så att jag söker efter problem jag löst tidigare och ibland läser jag mina gamla inlägg. Minnet är bra men lite kort 😉

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Nyligen var det en fråga igen, vad man bör ha med sig ombord under en helgtur i en mindre motorbåt. I all välmening föreslogs alla typer av säkerhetsutrustning, verktyg, köksgeråd, livsmedel, nödproviant och jag vet inte vad… så om trådskaparen tog med alla dessa grejerna hade hen sänkt båten redan i hemmahamnen.

Men jag är helt övertygad att det emellanåt är personer som försöker driva med oss, ställer omöjliga frågor att svara på, ”jag har en vit båt med en röd motor monterad under golvet, som inte vill starta, trots att jag tankat färsk diesel”…  Men man vet ju aldrig hur det är ställt bakom tangentborden.

Men man undrar… jag brukar läsa SSRS loggar, och det händer nu att man bogserat hem perronger som tankat fel, eller bogserat seglare som i måttlig vind inte kunnat starta motorn… Det är nu klart att det kan ligga bakomliggande orsaker till detta man aldrig får reda på, och det är längesedan jag såg någon ens i en liten segelbåt segla in- eller ur hamnen.

1 timme sedan skrev s841:

Förmodar att du syftar på den medlem som planerade att segla sin nya båt (Maxi 68) från Norrköping till Göteborg i april (efter goda råd planerade han om och skulle segla i maj/juni istället, men även detta ansåg en del av MG:s självutnämnda experter vara livsfarligt. Inte undra på att folk lämnar MG...

Ja ibland kan man undra varför folk som har noll båt- och sjövana ofta impulsköper en båt.

Jag har alltid haft en genomgång med kunden när de köpt en ny eller begagnad båt eller motor förutom de jag kände eller redan visste hade båt- och sjövana. Men många gånger talade man inför döva öron och köparen hade inte lyssnat ett enda ord vad som sagts. Jag sa alltid till kunden att de skulle läsa igenom instruktionsboken för både båt och motor men gjorde de det? Hände någon gång att en kund ringde och var skitförbannad för en bagatell som kunde enkelt åtgärdas om de bara hade läst instruktionsboken.

Köpa till förtöjning? Nej jag har hemma...

Klassad låskätting och klassat hänglås? Nej jag har hemma...

Motorlås? Nej jag har hemma...

När sanningen kommer fram har de förtöjt båten med stumma PP-rep som håller en vecka ute i väder och vind men säljs billigt i varuhusen. Låst fast båten med vanlig galvad 6 mm kätting och ett hänglås för 29 kr på EPA och många varuhus säljer samma oklassade hänglås i 2-pack för endast 49.90 för då får man ju ett till båten och ett att sätta mellan hålen på motorns klämskruvar.

Har även märkt här på MG att det är många som ber om råd inför ett båtköp men glömmer alla råd de fått och ändå köper en båt där de kanske skulle tackat nej till affär och åkt hem utan båt. Finns de som skriker efter hjälp men inte tar till sig råden och gör tvärt emot. Många tar även goda råd och hur det skall göras som en förolämpning, för det var ju inte så de hade tänkt ut från början.

"Hjälp min båtmotor har rasat, vad gör jag?

Efter flera goda råd från medlemmar, så återkommer TS några månader senare.

"Jag köpte en nyrenoverad båtmotor på Blocket som dessutom var trimmad av en expert men den går inte lika fort som min gamla".

Många tycks dessutom tro att alla motorrelaterade fel och problem går att lösa med en "Quickfix" och behövs det köpas delar så är tron att det är samma till alla och det går precis lika bra med bildelar som är en kopia av en kopia.

Lämnar folk MG och går till andra plattformar p.g.a. att de får flera råd som de ändå inte följer eller avråds från att ensamsegla utan större båt- och sjövana, så får de väl göra det. De skulle kanske tänkt till två gånger innan de köpte båt...

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Ja ibland kan man undra varför folk som har noll båt- och sjövana ofta impulsköper en båt.

Jag har alltid haft en genomgång med kunden när de köpt en ny eller begagnad båt eller motor förutom de jag kände eller redan visste hade båt- och sjövana. Men många gånger talade man inför döva öron och köparen hade inte lyssnat ett enda ord vad som sagts. Jag sa alltid till kunden att de skulle läsa igenom instruktionsboken för både båt och motor men gjorde de det? Hände någon gång att en kund ringde och var skitförbannad för en bagatell som kunde enkelt åtgärdas om de bara hade läst instruktionsboken.

Köpa till förtöjning? Nej jag har hemma...

Klassad låskätting och klassat hänglås? Nej jag har hemma...

Motorlås? Nej jag har hemma...

När sanningen kommer fram har de förtöjt båten med stumma PP-rep som håller en vecka ute i väder och vind men säljs billigt i varuhusen. Låst fast båten med vanlig galvad 6 mm kätting och ett hänglås för 29 kr på EPA och många varuhus säljer samma oklassade hänglås i 2-pack för endast 49.90 för då får man ju ett till båten och ett att sätta mellan hålen på motorns klämskruvar.

Har även märkt här på MG att det är många som ber om råd inför ett båtköp men glömmer alla råd de fått och ändå köper en båt där de kanske skulle tackat nej till affär och åkt hem utan båt. Finns de som skriker efter hjälp men inte tar till sig råden och gör tvärt emot. Många tar även goda råd och hur det skall göras som en förolämpning, för det var ju inte så de hade tänkt ut från början.

"Hjälp min båtmotor har rasat, vad gör jag?

Efter flera goda råd från medlemmar, så återkommer TS några månader senare.

"Jag köpte en nyrenoverad båtmotor på Blocket som dessutom var trimmad av en expert men den går inte lika fort som min gamla".

Många tycks dessutom tro att alla motorrelaterade fel och problem går att lösa med en "Quickfix" och behövs det köpas delar så är tron att det är samma till alla och det går precis lika bra med bildelar som är en kopia av en kopia.

Lämnar folk MG och går till andra plattformar p.g.a. att de får flera råd som de ändå inte följer eller avråds från att ensamsegla utan större båt- och sjövana, så får de väl göra det. De skulle kanske tänkt till två gånger innan de köpte båt...

//Pär

Många köper nog inte en båt med hjälp av hjärnan, det är hjärtat som får avgöra, och då blir det som det blir, när det inte blir som det skall.

Under pandemin ville ju många skapa avstånd till andra, för ute i skärgårdarna finns det ju inte så många människor… eller hur!? …. så liksom ”covidhundar” skapades nu även ”covidbåtar”. När sedan pandemin mer eller mindre ebbade ut gjorde även intresset för hund- och båtliv det för dom här kategorierna människor. Då är det som det är, när det inte är som det skall.

En del övar sig på sjön, ”sjöövare” somliga tycker efter en tid att dom skall skaffa en husbil eller en hammock istället, somliga fastnar för båtlivet och byter upp sig till mer ändamålsanpassad båt.

Somliga förstår inte att dom inte är lämpade för sjöliv och köper en större och bredare båt med mer motorstyrka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta forum jag följer har samma trend. Som jag tidigare nämnt kan det digra materialet kombinerat med sökfunktionen göra att man inte behöver skapa en profil och ställa sin fråga. Sedan kan ju stämningen på forumet ha en avgörande inverkan. Ser det ut att mest bli en massa munhuggande mellan medlemmarna i varje tråd är det kanske inte lockande att vara aktiv. Även här på Maringuiden har eldsjälar kommit och gått. En del har bidragit till den goda stämningen när de kom, andra när de gick.

Ibland när man svarar på frågor är det svårt att veta vilken nivå av händighet trådskaparen besitter. Somliga behöver exakta instruktioner med början i åt vilket håll en skruv skall dras. Andra fixar felen medan kaffet rinner genom bryggaren, grejer som andra får halva sommaren förstörd av pga köer till auktoriserad verkstad.

Gjorde för några år sedan ett lite raljerande inlägg om olika typer av forummedlemmar som fortfarande verkar vara relevant:

Forumiter

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...