Gå till innehåll
lördag 07 februari 2026
Edvald

Konvertera till torra avgaser?

Rekommendera Poster

Hej, jag vill fixa så att min 12m stålbåt med en TMD96B1 motor kan ligga i sjön hela året utan att behöva förlita mig på värmeslingor och liknande för att förhindra frostsprängning.

Planen är att plocka bort alla skrovgenomföringar under vattenlinjen då alla(förutom en) utan problem kan vara över vattenlinjen(handfat ut, diskho ut, havstömning av septiktank, avgasrör elverk  etc).

Motorn är färskvattenkyld så planen för kylning skulle då vara en eller två kölkylare men problemet är sjövattnet även används för att kyla avgaserna så jag funderar på om det är en bra eller dålig ide att konvertera till torra avgaser med nytt avgasrör ut genom antingen tak eller på sidan av båten.

Jag har nog gott om plats för en ljuddämpare så ökat ljud kanske inte är ett stort problem men det är säker en massa andra saker jag inte tänkt på / vet om så är det någon som har erfarenhet av liknande eller har bra råd/åsikter om vad tänka på eller hur man bör gå tillväga eller om det är en dum ide helt och hållet?

Uppskattar all feedback.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant känns det ju ganska oproblematiskt att köra med torra avgaser med tanke på att det fins rätt många bilar det fungerar på.

Några svårigheter att lösa.

• Det får ju inte bli för varmt någon stans, men det borde ju inte vara några problem att isolera. En utmaning kan bli att få ut avgasröret genom skrovet på ett snyggt vis.
  • Ljud har du redan nämnt och om du inte vill bli allt för störd så måste du nog ta hjälp av någon som kan dimensionera en bra ljuddämpare.
  • Hur länge håller avgasröret? Jag skulle nog låtit bygga avgassystem och ljuddämpare i rostfritt.

Ett alternativ skulle ju kunna vara att modifiera det befintliga avgassystemet så att kylvattnet rinner åt rätt håll och samlas så att man lätt kan tappa ur det vid en eller två punkter. En avtappning i ljuddämparen och ev. ytterligare en avtappning i någon annan lågpunkt.

När vi vinterkonserverar så har har vi trevägsventiler före vattenpumpen och före avgasknäet så att vi kan köra runt glykolen, men då får vi ju ingen glykol/kylning i avgasslangen och  i ljuddämparen. Det mesta vattnet blåser ut med avgaserna om man varvar upp lite och det lilla som blir kvar skadar inte vår ljuddämare som är i gummi. En plastljuddämpare tar inte någon skada av lite vatten som fryser, men man måste vara lite mera försiktig så att den inte hinner bli varm och smälter.

Så här!
image.png.76ffff5fb50804941e99a9f682630aa6.png

Du måste ju ändå köra glykol genom motorn när du använt båten och då är det ju bra att ha en lösning med trevägsventiler.

Jag skrev om detta här, https://www.maringuiden.se/forum/topic/109753-ok-med-slang-efter-bordsgenomföring/?tab=comments#comment-848396

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att vara expert så tänker jag att det måste väl bli viss konvertering av motorn, främst avgaslimpan som måste modefieras till enbart torra avgaser. 

Sjövattenkylningens intag är väl bara koppla om till kölkylningsslingan, men existerande ut går väl in i avgaslimpan, så beroende på hur det ser ut där så behövs kanske lite modifiering innan du även kan koppla den punkten till kölkylningsslingan.

Sedan behövs såklart avgasrören anpassas för torra heta avgaser. Och drar du dem uppåt så behöver du bygga ett litet schakt och skorsten som du kan dra avgasröret i och som antingen har tilräcklig luftspalt med fritt luftflöde som kylning, eller så behöver det isoleras med t.ex. stenull.

Ddt är väl generellt vad jag ser för mig vad som är att tänka på. Det är ju vanligt med torra avgaser, så görbart är det ju absolut. Hur jobbigt det blir beror ju såklart på hur ditt system ser ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Nån fläkt och typ bilkylare?

Du kan väl kolla på vilken fossilbil du vill, hur man ordnat kylning på motor och inte minst avgassystem.

Det finns väl drygt 100 års erfarenhet av detta. Så inget nytt att uppfinna, eller hur?

Typ gå över ån efter vatten....

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Edvald:

Hej, jag vill fixa så att min 12m stålbåt med en TMD96B1 motor kan ligga i sjön hela året utan att behöva förlita mig på värmeslingor och liknande för att förhindra frostsprängning.

Planen är att plocka bort alla skrovgenomföringar under vattenlinjen då alla(förutom en) utan problem kan vara över vattenlinjen(handfat ut, diskho ut, havstömning av septiktank, avgasrör elverk  etc).

Motorn är färskvattenkyld så planen för kylning skulle då vara en eller två kölkylare men problemet är sjövattnet även används för att kyla avgaserna så jag funderar på om det är en bra eller dålig ide att konvertera till torra avgaser med nytt avgasrör ut genom antingen tak eller på sidan av båten.

Ja TMD 96 var inte igår man höll på med men turbon är väl kyld av det slutna systemet har jag för mig och utgående krök får sjövatten från värmeväxlarens utgång. 

Vill du ha torra avgaser ser jag inget större problem med det mer än att du får bygga en ny krök från turbon och sedan bygga vidare hur du nu vill dra avgassystemet.

Tänk på rördimensionen så det inte blir för liten diameter, du bör nog hålla omkring ø100 mm.

Isolera ordentligt när du är klar och kollat tätheten, finns isoleringsband på rulle:

https://ferrita.com/varmeisoleringsbandage-svart-1-25mm-x-15-meter-rulle/

Dom har även andra typer av värmeisolering i sitt sortiment:

https://ferrita.com/varme-ljudisolering/

Förr använde vi någon typ av Rockwool med kyllinganät runt samt klädde in med spirorör eller plåt, hittade även denna sida:

https://www.isover.se/teknisk-isolering/isolering-av-rok-och-avgaskanaler

Du behöver nog en sån här också:

https://ferrita.com/avgasror-flex-4-tad880-84ve-tad580-83ve/

Ett stumt avgassytem är inte att rekommendera.

Men det kommer ändå att bli varmt i maskinrummet så tänk på att kolla befintlig ventilation och lufttillförsel och bättra på detta vid behov samt installera ev. fläktar. Motorn skall ha kall luft utifrån, då går den bäst och ger den effekt den skall. Varm luft= lägre densitet och lägre syreinnehåll.

Kölkylning är inte billigt om man ska köpa nytt, ska man tillverka själv krävs noggranna beräkningar så det räcker till med kylning. Det är inte bara att montera en slinga utvändigt skrovet och sedan tro att det kyler tillräckligt.

https://www.wekamarine.com/keel-cooler/

https://www.duramaxmarine.com/heat-exchangers/duracooler-keel-cooler/

Vetus har haft kölkylningsslingor och tillbehör tidigare men hittar inget på deras hemsida.

Googla "kölkylsystem båt" eller "Keel cooling system boat", du får nog fler träffar om du söker på Engelska. Kolla med Rodahl Marin om dom har något eller vet någon som har.

https://www.rodahl.se

Hittade även denna:

https://www.maringuiden.se/forum/topic/46280-kölkylning/

Förr när det fanns ett fungerande fiske (före 1995-96) fanns det hur mycket som helst att välja mellan, för många fiskebåtar från de små "garn- och krogabåtarna" upp till stora trålare körde med torra avgaser och många hade kölkylning. Tyvärr har de flesta av dessa företag som sålde utrustning försvunnit eftersom det inte finns så många fiskebåtar längre...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 hours ago, Mackey said:

Spontant känns det ju ganska oproblematiskt att köra med torra avgaser med tanke på att det fins rätt många bilar det fungerar på.

Några svårigheter att lösa.

• Det får ju inte bli för varmt någon stans, men det borde ju inte vara några problem att isolera. En utmaning kan bli att få ut avgasröret genom skrovet på ett snyggt vis.
  • Ljud har du redan nämnt och om du inte vill bli allt för störd så måste du nog ta hjälp av någon som kan dimensionera en bra ljuddämpare.
  • Hur länge håller avgasröret? Jag skulle nog låtit bygga avgassystem och ljuddämpare i rostfritt.

Ett alternativ skulle ju kunna vara att modifiera det befintliga avgassystemet så att kylvattnet rinner åt rätt håll och samlas så att man lätt kan tappa ur det vid en eller två punkter. En avtappning i ljuddämparen och ev. ytterligare en avtappning i någon annan lågpunkt.

När vi vinterkonserverar så har har vi trevägsventiler före vattenpumpen och före avgasknäet så att vi kan köra runt glykolen, men då får vi ju ingen glykol/kylning i avgasslangen och  i ljuddämparen. Det mesta vattnet blåser ut med avgaserna om man varvar upp lite och det lilla som blir kvar skadar inte vår ljuddämare som är i gummi. En plastljuddämpare tar inte någon skada av lite vatten som fryser, men man måste vara lite mera försiktig så att den inte hinner bli varm och smälter.

Så här!
image.png.76ffff5fb50804941e99a9f682630aa6.png

Du måste ju ändå köra glykol genom motorn när du använt båten och då är det ju bra att ha en lösning med trevägsventiler.

Jag skrev om detta här, https://www.maringuiden.se/forum/topic/109753-ok-med-slang-efter-bordsgenomföring/?tab=comments#comment-848396

Jo, planen är att få någon till att skapa ett nytt rör i RF med ljuddämpare om jag går vidare med detta.

När det kommer till konservering av motorn och möjlighet till avtappning så är det inte vad jag är orolig för om jag skulle ligga i sjön på vintern. Jag är orolig för att det fryser i stålröret/skrovgenomföringen där sjövattnet till värmeväxlaren tas in för där kan jag aldrig konservera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 hours ago, Boanjohan said:

Utan att vara expert så tänker jag att det måste väl bli viss konvertering av motorn, främst avgaslimpan som måste modefieras till enbart torra avgaser. 

Sjövattenkylningens intag är väl bara koppla om till kölkylningsslingan, men existerande ut går väl in i avgaslimpan, så beroende på hur det ser ut där så behövs kanske lite modifiering innan du även kan koppla den punkten till kölkylningsslingan.

Sedan behövs såklart avgasrören anpassas för torra heta avgaser. Och drar du dem uppåt så behöver du bygga ett litet schakt och skorsten som du kan dra avgasröret i och som antingen har tilräcklig luftspalt med fritt luftflöde som kylning, eller så behöver det isoleras med t.ex. stenull.

Ddt är väl generellt vad jag ser för mig vad som är att tänka på. Det är ju vanligt med torra avgaser, så görbart är det ju absolut. Hur jobbigt det blir beror ju såklart på hur ditt system ser ut.

Det är redan en kylvattenslinga med glykol som går genom motorn och sedan igenom varmvattenberedaren samt ut i 5 element som är i båten, den går även igenom en reflekskamin så man kan elda för att värma slingan eller köra motorn. Denna slinga är den som jag skulle koppla kölkylarna på. Nu kyls slingan med sjövatten genom en värmeväxlare men hade det inte varit för avgasröret så tror jag nog att jag skulle kunna köra motorn utan sjövatten ett tag pga alla ställen där värmen kan lämna slingan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan skrev Edvald:

När det kommer till konservering av motorn och möjlighet till avtappning så är det inte vad jag är orolig för om jag skulle ligga i sjön på vintern. Jag är orolig för att det fryser i stålröret/skrovgenomföringen där sjövattnet till värmeväxlaren tas in för där kan jag aldrig konservera.

Jo, du skrev ju kölkylning, men det glömde jag bort när jag skrev mitt inlägg.

Kanske är inte Hybros inlägg så dumt som jag först tyckte.

50 minuter sedan skrev Hybro:

Du kan väl kolla på vilken fossilbil du vill, hur man ordnat kylning på motor

Det kan ju finnas en möjlighet att använda en bilkylare.

Om man fortsätter att tänka utanför boxen så kan man kanske ordna ett kylvattenintag som man sänker ner i vattnet när man kör motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minutes ago, Mercury_44XS said:

Ja TMD 96 var inte igår man höll på med men turbon är väl kyld av det slutna systemet har jag för mig och utgående krök får sjövatten från värmeväxlarens utgång. 

Vill du ha torra avgaser ser jag inget större problem med det mer än att du får bygga en ny krök från turbon och sedan bygga vidare hur du nu vill dra avgassystemet.

Tänk på rördimensionen så det inte blir för liten diameter, du bör nog hålla omkring ø100 mm.

Isolera ordentligt när du är klar och kollat tätheten, finns isoleringsband på rulle:

https://ferrita.com/varmeisoleringsbandage-svart-1-25mm-x-15-meter-rulle/

Dom har även andra typer av värmeisolering i sitt sortiment:

https://ferrita.com/varme-ljudisolering/

Förr använde vi någon typ av Rockwool med kyllinganät runt samt klädde in med spirorör eller plåt, hittade även denna sida:

https://www.isover.se/teknisk-isolering/isolering-av-rok-och-avgaskanaler

Du behöver nog en sån här också:

https://ferrita.com/avgasror-flex-4-tad880-84ve-tad580-83ve/

Ett stumt avgassytem är inte att rekommendera.

Men det kommer ändå att bli varmt i maskinrummet så tänk på att kolla befintlig ventilation och lufttillförsel och bättra på detta vid behov samt installera ev. fläktar. Motorn skall ha kall luft utifrån, då går den bäst och ger den effekt den skall. Varm luft= lägre densitet och lägre syreinnehåll.

Kölkylning är inte billigt om man ska köpa nytt, ska man tillverka själv krävs noggranna beräkningar så det räcker till med kylning. Det är inte bara att montera en slinga utvändigt skrovet och sedan tro att det kyler tillräckligt.

https://www.wekamarine.com/keel-cooler/

https://www.duramaxmarine.com/heat-exchangers/duracooler-keel-cooler/

Vetus har haft kölkylningsslingor och tillbehör tidigare men hittar inget på deras hemsida.

Googla "kölkylsystem båt" eller "Keel cooling system boat", du får nog fler träffar om du söker på Engelska. Kolla med Rodahl Marin om dom har något eller vet någon som har.

https://www.rodahl.se

Hittade även denna:

https://www.maringuiden.se/forum/topic/46280-kölkylning/

Förr när det fanns ett fungerande fiske (före 1995-96) fanns det hur mycket som helst att välja mellan, för många fiskebåtar från de små "garn- och krogabåtarna" upp till stora trålare körde med torra avgaser och många hade kölkylning. Tyvärr har de flesta av dessa företag som sålde utrustning försvunnit eftersom det inte finns så många fiskebåtar längre...

//Pär

Ja, om jag minns rätt så går sjövattnet bara går in i värmeväxlaren och sedan ut genom avgaskröken och allt som ska kylas är kopplat på den interna kylslingan med glykol.

Befintligt rör är 100mm så det är nog smart att fortsätta med liknande och det sitter redan en fjädrande del innan kröken där sjövattnet dumpas ut i avgasröret. Den behöver nog bytas för den har nog suttit där sedan båten byggdes så den där sidan kan komma till användning oavsett om jag konverterar eller inte.

Jag har kollat på en del på diverse kölkylare bland annat dom du länkade till så förr eller senare så måste jag not ta kontakt med dom och se om dom kan räkna ut storlek på kylaren samt vad den skulle kosta, om det blir väldigt dyrt så skippar jag nog att konvertera. Hade varit fint om det fanns gamla fiskebåtar som man kunde plocka delar från 😃

Förhoppningsvis så har den som jag anlitar för att bygga nytt avgasrör koll på hur man bäst isolerar det men ska ha det du skrev i åtanke i fall att dom inte tänker på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Vet en som byggde en verklig muskelbil på en Mustang. Mickey Mouse toppar o hela rasket. Många hundra hästar i den gatbilen.

Minns att han hade två kylare efter varandra i fronten framför motorn. En fläkt.

Så visst går det att kyla bort värmen.

Men det handlar om plats å utrymme också.

Nu tror jag väl inte att det handlar om 800 hästar eller mer som ska tyglas i en båt.

Kanske en typ tub runt avgassystem som kylluften sedan blåses igenom?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minns jag rätt så hade en bogserbåt för timmer i Höljessjön just luftkylning medelst typ större bilkylare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, Hybro said:

Nån fläkt och typ bilkylare?

Du kan väl kolla på vilken fossilbil du vill, hur man ordnat kylning på motor och inte minst avgassystem.

Det finns väl drygt 100 års erfarenhet av detta. Så inget nytt att uppfinna, eller hur?

Typ gå över ån efter vatten....

Tror inte det är tillräckligt med luftflöde inne i motorrummet för att köra en radiator som på bil även om man skulle leda luftslangar/rör ner till den.

En kölkylare är ju samma princip bara att det är radiator mot vatten istället för radiator mot luft. Måste ju vara någon anledning till att alla inte har en sådan lösning utan använder sjövatten på ett eller annat sätt för att kyla motorn elelr tänker jag fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minutes ago, Hybro said:

Vet en som byggde en verklig muskelbil på en Mustang. Mickey Mouse toppar o hela rasket. Många hundra hästar i den gatbilen.

Minns att han hade två kylare efter varandra i fronten framför motorn. En fläkt.

Så visst går det att kyla bort värmen.

Men det handlar om plats å utrymme också.

Nu tror jag väl inte att det handlar om 800 hästar eller mer som ska tyglas i en båt.

Min motor är 230hp... eller den hade det när den va ny, är säker inte samma kraft kvar numera och även om jag har en del utrymme nere i motorrummet så är nog inte en gigantisk radiator och fläkt något jag tänkt skulle vara där nere 😃

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
52 minuter sedan skrev Edvald:

Det är redan en kylvattenslinga med glykol som går genom motorn och sedan igenom varmvattenberedaren samt ut i 5 element som är i båten, den går även igenom en reflekskamin så man kan elda för att värma slingan eller köra motorn. Denna slinga är den som jag skulle koppla kölkylarna på. Nu kyls slingan med sjövatten genom en värmeväxlare men hade det inte varit för avgasröret så tror jag nog att jag skulle kunna köra motorn utan sjövatten ett tag pga alla ställen där värmen kan lämna slingan.

Min tanke med att koppla existerande sjökylningsslinga till kölkylning var att det kanske är lättast utifrån befintligt system med existerande termostat och värmeväxlare, att drt blir mindre konverteringar. Nackdrlen blir att det blir två glykolsystem. Men om kölkylningen börjar läcka så är det istället en fördel.

Men vad som är lättast beror ju såklart på hur just ditt systemet ser ut. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
37 minutes ago, Mackey said:

Jo, du skrev ju kölkylning, men det glömde jag bort när jag skrev mitt inlägg.

Kanske är inte Hybros inlägg så dumt som jag först tyckte.

Det kan ju finnas en möjlighet att använda en bilkylare.

Om man fortsätter att tänka utanför boxen så kan man kanske ordna ett kylvattenintag som man sänker ner i vattnet när man kör motorn.

Min första plan var faktiskt att flytta sjövattenintaget så att det är en bit ovanför vattenlinjen och köra med en gummislag/gummiprofil på utsidan av båten, om det fryser i den så expanderar den bara och skulle inte frostsprängas(om den skulel göra det så är den på utsidan ändå).

På insidan skulle jag sedan ha en trevägsventil där jag kan koppla om så att den inte tar sjövatten in utan suger in glykol för konservering istället

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minutes ago, Boanjohan said:

Min tanke med att koppla existerande sjökylningsslinga till kölkylning var att det kanske är lättast utifrån befintligt system med existerande termostat och värmeväxlare, att drt blir mindre konverteringar. Nackdrlen blir att det blir två glykolsystem. Men om kölkylningen börjar läcka så är det istället en fördel.

Men vad som är lättast beror ju såklart på hur just ditt systemet ser ut. 

Det skulle nog behöva vara väldigt stora rör på utsidan då, vid konservering så suger motorn i sig 12L glykol på några få sekunder. Vet inte varför den tar så mycket in, kanske är effektförlusten i värmeväxlaren så stor att extra mycket vatten behövs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Zita-båtarna som kör passagerare mellan Kungshamn-Smögen har en träsnipa vi åkte med i somras.Denna gick underbart tyst jämfört.med de andra dom kör med så jag frågade skepparen vad det berodde på?Han sa att det var deras”nybygge” med utanpåliggande kylsystem och torr ljuddämpare.Han visade mig motorn som var väldigt välisolerad och som dom befarat skulle bli för varm men det hade aldrig inträffat.Den båten är nog ungefär jämförbar i storlek som din båt o motor?Välldigt trevliga o prata med så dem kan du kanske kontakta för lite mer info.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...