Gå till innehåll
lördag 14 februari 2026
Hybro

Startar min YSM12 på vintern

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Ligger på land. I dag -8 grader.

Kylning fixad med glykol i 20 liters dunk, vid upptagningen.

Slang in till sjövattenpumpen och ut från termostahuset.

Vattenanslutningen till avgasknäet där slangen från termostathuset satt pluggad.

Varmkör motorn tills det längre inte går att hålla handen på avgasknäet.

Finns glykolblandat vatten i avgassystemets vatten samlare sedan upptagningen. Överskott samlades i hink och hälldes i dunken. Snart kommer bara avgaser.

Allt frostskyddat vad gäller motor och avgassystem.

- Jo då motorn (utan glödstift), startade strax på ren kompression. Då är spridaren bra!

Och öppnar vid rätt tidpunkt. D v s ingen luft i bränslesystemet efter högtrycks pumpen.

Med luft i blir tidpunkten för spridaren att öppna senare, med bl a kraftig rökutveckling o s v.

Startade även dieselvärmaren.

Generatorn laddade 70 A.

Motorn fick gå typ 5 minuter.

Batterierna fulladdade.

Vid sjösättningen kopplar jag ihop kylsystemet som vanligt. Hänger en hink under avgasutblåset och tar reda på glykolen som först kommer ut. Senare bara sjövatten.

Klart för båtsäsongen.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vill man starta sin båtmotor mitt i vintern?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilar, motorer,nästan all tekniskt som rör sig mår bra av att det går lite då å då. Annars beckar de ihop. Som människokroppen.

Jag har öppet sjövattenkylning så jag slipper all koll med glykol å montear ut impellern vid upptagningen så inte den deformerar i kylan av att stå i samma läge länge.

Startar jag motorn då å då å den får gå några minuter, lagom när jag inte kan hålla handen på avgaskröken.

Bilen som inte varit igång på flera dar frös fast i snön å alla länkar var liksom frysna. Den andra bilen som gått varje dag---ingenting. Som exempel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Bilar, motorer,nästan all tekniskt som rör sig mår bra av att det går lite då å då. Annars beckar de ihop. Som människokroppen.

Att grejer mår bra av att röra sig kan vi enas om men att starta och röra kalla metalldelar och mänskliga leder är ingen bra ide. Både metall och senor/leder tar stryk i kyla. Det är väl därför idrottsfolket kör med "uppvärmning". Smörjningen vid kallstarter är ett av problemen och är en av anledningarna att kallstarter är slitsamt för motorer och att jag definitivt undviker att starta i onödan på vintern. Stora påkänningar direkt i en dieselmotor när den tänder och går igång. Men var och en gör som den vill😎

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Dunk dunk dunk dunk dunk dunk...

Vill ju höra motorn, fast bara på tomgång.

Värmaren fungerar.

Generatorn laddar 72 A.

- Stora täljstensugnen hemma eldas varje dag, morgon o kväll hela kalla årstiden.

Så vi har inga stela leder trots väl fyllda pensionär.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
14 timmar sedan skrev Rascal:

Varför vill man starta sin båtmotor mitt i vintern?

Gött att höra donket.

O visst... Det skulle säkert duga att aktivera dekompressionsventilen och bara veva några varv för hand, för att smörja cylinder lopp mm.

Dock så uteblir laddning då. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo men det är precis så jag gör. Öppnar dekomp.-ventilen å kör runt ett antal varv, just för att den skall få smörjning. Sen stänger jag ventilen å då dunkar den igång.

Att mina fingrar fryser å knäna gillar inte kylan, vad har det med motorn att göra?

Havy Metall....😄

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så ska jag göra i fortsättningen.

Dock funderar jag på att sälja skutan, efter 19 säsonger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Herrejösses min bil måste vara slut i motorn, då det hänt titt som tätt att jag startar den djupfryst, ibland vid -20 grader.

Bilen är inte direkt helt ny. Från 2006.

Min far åretruntskogsarbetare hela sitt liv.

Aldrig använt mobil motorvärmare till sina sågar... Öööh finns det ö h t?

Samma med mina snöslungor. - 10 titt som tätt.

Nåväl. Mer exakt vad kan ta skada vid djupfryst start?

Vet inte om jag ens hört talas om något sådant, såvida ev köldvätska varit rätt blandad.

Någon gång på 70-talet gick det åt pipan med en kylvattenpump på en Saab V4.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan skrev Hybro:

Nåväl. Mer exakt vad kan ta skada vid djupfryst start?

Kallstarterna är det som sliter mest på en motor så varför starta i onödan. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kallstartat motorer har vi gjort sedan begynnelsen och det är inte optimalt, sliter mest på glidlager (vev-, ram- och kamaxellager) men även annat slits och det går åt mycket ström för att dra runt motorn vid kallstart.

Under WWII vintertid eldade de i fyrfat under flygplansmotorerna som hade "tält" över sig av gamla hästfiltar (inget att rekommendera) och många av motorerna var dessutom vevtstartade.

Men vid kallstart är det viktigt att motorn inte går på låg tomgång mer än någon minut p.g.a. lågt oljetryck och oljeflöde samt att det tar längre tid att värma upp motorn.

i min ungdom sommarjobbade jag på en traktorfirma och där kom in en Ford 4000 som bara var några år gammal med motorhaveri. Ägaren som var ökänd på firman kallades "Evert fullgas" p.g.a. av att han aldrig kört motorn över 1000–1200 r/min och lät den stå långa perioder på låg tomgång direkt efter kallstart för att som han trodde "värma upp" motorn. Vev- och ramlager var totalt nedslitna till kopparmetallen och ännu mer...

1 timme sedan skrev Hybro:

Aldrig använt mobil motorvärmare till sina sågar... Öööh finns det ö h t?

2-takts motorer är inte så känsliga som 4-takts motorer då de saknar trycksmörjning utan har nål-, rull- och kullager som smörjs av oljan i bensinen och dessutom tänder varje varv. Vad jag vet så brukar skogshuggare förvara sina sågar inomhus där det är några plusgrader. Det enda som är problem med motorsågar i minusgrader är kedjeoljan som kan vara trögflytande vid kallstart men går ganska snabbt att värma upp när väl motorn går.

//Pär

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Kane:

Kallstarterna är det som sliter mest på en motor så varför starta i onödan. 

Och för en förbränningsmotor är ju allt under +80 grader egentligen att räkna som kallstart då det räknas som en bra driftstemp.☺️

1 timme sedan skrev Hybro:

Samma med mina snöslungor. - 10 titt som tätt.

Varför man tvingas starta snöslungor på vintern tror jag att jag förstår, men båtmotorer får du nog förklara.😇

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får läsa inläggen ovan...

Inte bara dessa av mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ok, jag ska vara ärlig när jag säljer båten med mina kallstarter vintertid. Den blev helrenoverad för mer än 20 år sedan av förre ägaren.

Tillverkad troligen sena 70 tal.

- Fast motorn går bra, startar lätt, inga oljud, bra kompression o s v, ska jag påpeka att motorn är totalt slut, enligt det jag fått veta i denna tråd. 

Dags att renovera igen?

- En skribent skrev ovan:

"Vad jag vet så brukar skogshuggare förvara sina sågar inomhus där det är några plusgrader."

- Själv rätt förtrogen med skogsarbetare.

Min far skogsarbetaren tog bara med sig såg och andra verktyg hem i goa värmen när det var något som skulle åtgärdas, servas e t c. Så gjorde han hela sitt arbetsliv.

Verktyg såg o motorsåg, yxa, barkspade, vändhake mm lämnades på arbetsplatsen. Inget att gå och bära på extra, förutom vid förflyttningar så klart.

Dock använde far motorsåg bara de sista 30 - 35 åren.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Lite OT

- Vi jag och min syster, är uppfödd på Finnskogen, norra Värmland.

En mil till grannbyns skola.

300 m oplogat  ned till stora vägen, dit skolskjutsen kom.

- Minns speciellt vintertid när man gick på snön ned till skolskjutsen på morgonen vintertid. Halvvägs ned fanns en skogsarbetarkoja. Med stall. Vi fick ibland åka snålskjuts, när de råkade passera på väg ned till stora vägen. Fick hoppa upp på främre timmerlassen.

- Det som förvånade senare var att de som körde med helbandstraktorer utan hytt i stället för häst, vill minnas det var Alice Chalmers, såg ut att det tändes eld på dessa varje sträng vintermorgon..

De eldade under med vedträn och diesel för att värma motorerna.

Starten skedde genom att de hällde i lite eter i insuget och tände eld på ett litet papper. Spektakulära händelser med mycket svart rök och stånkande.

BT

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är om man eldade under motorerna på bandvagnar, flygplan, stridsvagnar etc för att spara motorn från slitage, eller för att snabbt kunna starta dem (eller över huvudtagt kunna starta dem i sträng kyla)...och det utan att lägga en tjock smogg över hela området?

Jag gissar på lättstartheten var motivet.

Bilar kallstartas ofta och går ju bevisligen flera 10.000 tals mil utan att de slits sönder. Visst, kallstarter är inte optimalt, men frågan är om det är det som dödar en motor. Tänker många männoskor också lever rätt osunt, ändå känns det som slumpen vilka som dör i "förtid".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nära strax före jul...

Drabbades av TIA och liten stroke när jag var vid stugan för att jaga älg.

Sonen hittade mig och larmade...Uj vilken resa med ambulans... Tiden för vård är avgörande....

Klarade mig. Förhoppningsvis får jag köra bil om en dryg månad.

Så därför detta med något nytt... Som jag antyr ovan i tråden. Ev husbil.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...