Ornvik63 0 Postad torsdag kl 14:37 Har en Örnvik 630 med pilothouse. Har köpt lenco 12/12 trimplan , behövde ej så stora, men få en något så när vettig vinkel på kolven vars minimimått i lutning är 20 grader fick det bli dessa. Allt detta pgr av att akter är väldigt rund och blir rak 200 m/m ovanför botten innan den rundar ut och blir rund.. Nu är problemet att fästet som kolven ska skruvats fast med får ej en plan yta mot aktern utan en glipa på 2-3 m/m. Min tanke är att lägga en massa och sedan skruva fast fästet på kolven, torka bort överflödigt. Min fråga är vad ska jag använda för massa och bör jag förbehandla ytan först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 474 Postad torsdag kl 15:24 Hej Det enda du kan göra är att följa monteringsanvisningarna som finns i manualen, där finns mått angivna hur de skall monteras. Du kan inte sätta trimplanen ända ut i slaget på denna båttyp utan de skall sitta 1–4" in från slaget och på en Örnvik 630 Pilothouse är det minst 4" (101 mm) från slaget. Är 12"x12" (305x305 mm) trimplan för stora är det till att byta ner till smalare, det är ju en begränsad yta att montera trimplanen på denna båt. 43 minuter sedan skrev Ornvik63: Allt detta pgr av att akter är väldigt rund och blir rak 200 m/m ovanför botten innan den rundar ut och blir rund.. Här förstår jag inte riktigt vad du syftar på, kan du ta bilder på din akter? I din förra tråd fick du en länk med samma båt som du har, kolla på dessa bilder hur trimplanen är monterade. Spelar ingen roll om det är hydrauliska eller elektriska, man måste montera efter tillverkarens anvisningar i manualen. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ornvik63 0 Postad igår kl 13:54 Det handlar om vad det kostar. Om jag skulle köpa korta kolvar (som hade förenklat det hela) vilket gör att måste jag köpa allt styckevis, betydligt dyrare än de 6990 jag betalade för hela paketet 12/12. Det enda jag frågar efter är, när jag ska fästa kolven i aktern så är själva fästet i tjock plast, men då aktern inte är plan blir det en glipa på 2-3 m/m, för att fästet ej ska spricka måste jag fylla ut glipan. Men med vad! (det blir 3-400 m/m ovan botten). Vädret har gjort uppehåll med monteringen. Tack för allt intresse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 157 Postad igår kl 16:18 2 timmar sedan skrev Ornvik63: - - - Det enda jag frågar efter är, när jag ska fästa kolven i aktern så är själva fästet i tjock plast, men då aktern inte är plan blir det en glipa på 2-3 m/m, för att fästet ej ska spricka måste jag fylla ut glipan. Men med vad! (det blir 3-400 m/m ovan botten). Vädret har gjort uppehåll med monteringen. Tack för allt intresse Det finns ett lim som heter PL400 som efter härdning bildar en hård kaka som nog skulle passa att fylla ut med. Kleta dit limmet och montera fästena utan att dra åt så hårt att allt pöser ut. Efter att limmet härdat drar du åt ordentligt (eventuellt lossar o tätar med sika innan slutmontering). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 091 Postad igår kl 19:01 5 timmar sedan skrev Ornvik63: Det enda jag frågar efter är, när jag ska fästa kolven i aktern så är själva fästet i tjock plast, men då aktern inte är plan blir det en glipa på 2-3 m/m, för att fästet ej ska spricka måste jag fylla ut glipan. Bygg en kil i något lämpligt material som tar bort glipan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser