Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Hybro

Blir det orimligt dyrt att åka båt?

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev Makro:

Problemet är väl att ekonomin alltid styr över miljö

Jo så har det varit, men miljön kommer att styra över ekonomin vartefter havsnivåerna stiger.

 

Ungefär en halv miljard människor bor idag så att de skulle påverkas mycket redan när havsnivån stigit en meter. De flesta bor i tropikerna, men även tätgefolkade områden i västvärlden och andra välutvecklade länder kommer att påverkas.

 

Så svaret på frågan "Blir det orimligt dyrt att åka båt?" är nog egentligen att det är orimligt billigt att åka båt jämfört med vad det kommer att kosta att skydda och/eller flytta de kustnära städerna när havsnivån stiger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:
4 timmar sedan skrev Makro:

Det fixar den globala uppvärmningen genom att polarisarna smälter och havsnivån stiger, så det borde jämna ut sig i längden 

Vi får väl se hur det blir, den dagen man inte längre behöver runda Jylland eller Skåne för att byta farvatten. Man kanske till och med kan förtöja vid tornspiran (-spirorna?) på Lunds domkyrka.😲

Njae, en meter fram till år 2100 har jag för mig att bedömningen är.

Det är nog bra för Östersjön och båtfarare i bottenviken om havsnivån stiger någon meter, men det är absolut inte bra för alla.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Njae, en meter fram till år 2100 har jag för mig att bedömningen är.

Det är nog bra för Östersjön och båtfarare i bottenviken om havsnivån stiger någon meter, men det är absolut inte bra för alla.

 

Neeej. Bara en meter? Jag som precis börjat hoppas på egen brygga och havsutsikt. 🙄

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Jag ser det mera som att om man pissar på moder jord tillräckligt länge så får det till slut konsekvenser. Mödrar må ha tålamod, men inte hur mycket tålamod som helst.

Jag antar att det är bildligt talat. Jag menade bokstavligt!

Mänsklig urin är ett utomordentligt nyttigt gödningsmedel för allt växande,  i rätt konventration.

Precis som allt växande som behöver koldioxid för att klara sig, i rätt koncentration.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Makro:

Den som lever får se och man får väl försöka dra sitt strå till stacken för att slippa äta pengar en vacker dag

Och här i Sverige lär man inte bli mätt då vi nästan är helt kontantlösa.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev b_syrsa:

Och här i Sverige lär man inte bli mätt då vi nästan är helt kontantlösa.

Ja bankkortet blir man ju inte mätt av, inte ens om man har två och lägger senap emellan...

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-18 vid 16:56 skrev Mackey:

Njae, en meter fram till år 2100 har jag för mig att bedömningen är.

Det är nog bra för Östersjön och båtfarare i bottenviken om havsnivån stiger någon meter, men det är absolut inte bra för alla.

Det finns väl däremot en och annan önation i Indiska oceanen och i Stillahavet, Polynesien, Mikronesien, eller vad det heter.. som redan nu ligger risigt till då havet numera fortsätter en bit upp på land...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det finns väl däremot en och annan önation i Indiska oceanen och i Stillahavet, Polynesien, Mikronesien, eller vad det heter.. som redan nu ligger risigt till då havet numera fortsätter en bit upp på land...

Maldiverna fick väl miljöstöd för att kunna höja sin flygplats ngn meter hehe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lösning som är på gång (diesel) är vätgasdrift.

Ska lanseras 2024 av ett Belgiskt företag Punch Group som kan konvertera dieselmotorer på 2 - 6,6 liter.

Vätgasdrift = vatten som restprodukt, måste väl vara toppen i en båt som går i vatten?

Noll utsläpp också.

 

Artikel finns hos Vibilägare.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

En lösning som är på gång (diesel) är vätgasdrift.

Ska lanseras 2024 av ett Belgiskt företag Punch Group som kan konvertera dieselmotorer på 2 - 6,6 liter.

Vätgasdrift = vatten som restprodukt, måste väl vara toppen i en båt som går i vatten?

Noll utsläpp också.

 

Artikel finns hos Vibilägare.

Vätgas är ingen bra lösning. Vätgas borde endast förekomma i form av korttidslagring av energiöverskott i stora anläggningar. Absolut inte i fordon. Och vätgas tillverkad av fossila bränslen är betydligt sämre än att bränna rena fossilbränslen direkt i motorn, eftersom vätgastillverkning är en process med enorma förluster. Totalverkningsgraden är brutalt dålig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev raol:

Vätgas är ingen bra lösning. Vätgas borde endast förekomma i form av korttidslagring av energiöverskott i stora anläggningar. Absolut inte i fordon. Och vätgas tillverkad av fossila bränslen är betydligt sämre än att bränna rena fossilbränslen direkt i motorn, eftersom vätgastillverkning är en process med enorma förluster. Totalverkningsgraden är brutalt dålig.

Vilket är bäst att tillverka inom ramen miljösynpunkt, bensin, diesel, etanol, batterier eller vätgas?

 

Frågar eftersom jag själv inte vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev patrikflink:

Frågar eftersom jag själv inte vet.

Ingen vet. Alla tror eller tror sig veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev patrikflink:

Vilket är bäst att tillverka inom ramen miljösynpunkt, bensin, diesel, etanol, batterier eller vätgas?

 

Frågar eftersom jag själv inte vet.

Om vätgasen tillverkas av vatten med energi från fossilfri produktion, så är den bäst som bränsle. Batterier är så klart allra bäst, eftersom totalförlusterna från produktion till förbrukning är lägst där.
Men vätgas är en dålig lösning för fordonsbränsle. Väldigt brand/explosionsfarligt, svårt att lagra effektivt, stora förluster i tillverkning och transport.

Idealet vore att tillverka kolväten av koldioxid och vatten, där energin till processen tas från förnyelsebar energiproduktion och där koldioxiden tas från atmosfären. Det är fullt möjligt, men sker inte mer än i experimentform i dag. Så länge fossila bränslen finns och är så billiga som i dag, så lönar sig inte "konstgjorda" kolvätebränslen. Men produktionsanläggningar enligt den processen skulle kunna utnyttja mer variabla energiproduktionsformer väldigt effektivt. Produktionstakten varierar då med t ex hur mycket överproduktion vindkraften har för stunden. Har man en bra process för att ta hand om överskott kan man bygga ut variabel energiproduktion mycket, mycket mer utan att det blir dålig ekonomi i det.

I mindre landfordon kommer batterier att vara det enda alternativet på nåt årtiondes sikt. Den sista bränsledrivna, nya bilen i Sverige kommer förmodligen att säljas nåt år in på 30-talet.

För båtar är det svårare. Där kommer nog HVO100 och liknande bränslen att vara det enda om tio år. Det beror lite på vad som händer med tunga fordon. Jag tror inte man kan elektrifiera tunga lastbilar, om det inte sker nåt magiskt genombrott på batterifronten, men om man har hybridlösningar där diesel fortfarande gäller eller om det blir nåt annat bränsle, det återstår att se.


 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett pris på bensin så har jag inte många alternativ än att fortsätta köra som jag gör. Vi pendlar till stugan, på en ö, april-sept och det tar 10 min i 25kn. Att övergå till segel fungerar inte rent praktiskt, med el så skulle jag förbruka mer än jag kan ladda med solceller på stugan och diesel är inte en bra lösning på en Buster. Med en ren botten och en ny 4t så är jag nere runt 0,6 lit/mil och jag kör 100h per säsong. Det är klart det svider att tanka i 100 lit för €200, men det är bara att strunta i det och köra på. Man kan inte sätta ett pris på att få vara ute på sjön i en båt, så länge det går så kommer jag att köra så mycket som jag har tid med.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

led-zeppelin-led-zeppelin.jpg.314a32977c5268d47bf261494141b962.jpg

 

Vätgasens eventuella popularitet fick sig väl en ordentligt törn den 6 maj 1937?

Undrar om Pb, bly, hade varit säkrare...😝

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-01-07 vid 09:07 skrev Hybro:

Vad tror Ni händer med nöjesåkandet, oavsett bränsletyp, då literpriset sticker iväg med 10 - 15 kr. 

Till typ 30 - 35 kr /liter. 

 

Finns det då nåt surt äpple på bordet att bita i? 

 

Ett exempel. I senast PB skrevs om ett åk som sörplade i sig mer än 4 liter per distans. Minns då inte i vilken fart. 

 

(Har varit prenumerant av PB i mer än 15 år, men nu är det slut. Handlar numer inte alls om båtägande för var och en.)

 

Blir nog inte många timmars åkande med sånt flytetyg framöver. 

Men det är väl inte helt fel att bryggsegla heller. Lite varmkörning då o då, för att jaga ut fukt, o mullra lite i eller strax utanför hamnen. 

 

- Kunde ju vara intressant med en tråd om just bränsleförbrukning för olika båtar. 

En lättöverskådlig tabell. 

Rimligtvis borde ju båtlivet gå över till fler segelbåtar, eftersom segling faktiskt är ett gratis alternativ för att transportera sig. Men jag tror inte det blir så. Möjligtvis kan de som har segelbåtar segla lite mer än tidigare, men för motorbåtsägare och många segelbåtsägare tror jag det blir att de kör mindre och ligger längre i samma hamn istället, bryggsegling eller naturhamn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev MarkusF:

Rimligtvis borde ju båtlivet gå över till fler segelbåtar, eftersom segling faktiskt är ett gratis alternativ för att transportera sig. Men jag tror inte det blir så. Möjligtvis kan de som har segelbåtar segla lite mer än tidigare, men för motorbåtsägare och många segelbåtsägare tror jag det blir att de kör mindre och ligger längre i samma hamn istället, bryggsegling eller naturhamn. 

Du har aldrig köpt ett nytt segel, förstår jag. Billigare att köra en liten diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev raol:

Om vätgasen tillverkas av vatten med energi från fossilfri produktion, så är den bäst som bränsle. Batterier är så klart allra bäst, eftersom totalförlusterna från produktion till förbrukning är lägst där.
Men vätgas är en dålig lösning för fordonsbränsle. Väldigt brand/explosionsfarligt, svårt att lagra effektivt, stora förluster i tillverkning och transport.
e.


 

Så länge Europas elnät hänger ihop och det eldas fossilt någon stans är det bättre att exportera elen än att tillverka vätgas på ett ineffektivt sätt. Höjden av idioti är vurmet för att vi ska plocka CO2 ur luften med grön el för att lagra lång ned i marken. Tyskland får elda kol och vi plockar CO2 ur luften. Bättre att exportera. Det är hållbart på t.ex. Island, där man forskar på det, då man inte kan exportera överskottsenergi. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev raol:

För båtar är det svårare. Där kommer nog HVO100 och liknande bränslen att vara det enda om tio år. Det beror lite på vad som händer med tunga fordon. Jag tror inte man kan elektrifiera tunga lastbilar, om det inte sker nåt magiskt genombrott på batterifronten, men om man har hybridlösningar där diesel fortfarande gäller eller om det blir nåt annat bränsle, det återstår att se.

Det går absolut att elektifiera tunga lastbilar. Räckvidd och pris på batterier är givetvis de stora problemen men med infrastruktur för leverans av el längs de större vägarna skulle det vara löst. Provanläggningar finns redan med flera olika tekniker.  Batteridrivna distributionsbilar som fungerar finns att köpa redan idag fast priserna måste ner. Batteridrivna bilar för regionala transporter kommer säkerligen finnas mycket snart där operatörer med miljöprofil givetvis är de som satsar först.

 

Sedan finns givetvis redan idag hybridlösningar som även om de skulle köra på fossilt bränsle sparar stora mängder bränsle jämfört med traditionella bilar.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Eld-:

Det går absolut att elektifiera tunga lastbilar. Räckvidd och pris på batterier är givetvis de stora problemen men med infrastruktur för leverans av el längs de större vägarna skulle det vara löst.

Hur löser du det med en timmerbil i Norrland?

30 minusgrader ute i skogen och du skall lasta med hjälp av en eldriven kran

och sedan kanske köra sextio mil per skift med en totalvikt på 60 ton.

När kommer den dagen när detta är löst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:
1 timme sedan skrev Eld-:

Det går absolut att elektifiera tunga lastbilar. Räckvidd och pris på batterier är givetvis de stora problemen men med infrastruktur för leverans av el längs de större vägarna skulle det vara löst.

Hur löser du det med en timmerbil i Norrland?

30 minusgrader ute i skogen och du skall lasta med hjälp av en eldriven kran

och sedan kanske köra sextio mil per skift med en totalvikt på 60 ton.

När kommer den dagen när detta är löst.

Som jag ser det är det viktigt att använda bästa energislaget och lämpligaste teknik för varje enskilt tillfälle.

 

Det enklaste sättet att elektrifiera lastbilar och bussar är med någon form av strömavtagare. Man kör de i första hand de långa sträckorna på el och de kortare sträckorna till och från terminaler och liknande på något flytande bränsle eller batterier.

 

Genom att köra huvuddelen av trafiken på el så behöver man inte tillverka så mycket flytande bränslen och batterierna behöver inte ha så stor kapacitet.

 

Så här såg Scania/Siemens lösning ut på en provsträckan på E16 utanför Sandviken, men detta kan ju göras på flera olika vis.

image.png.dcde2ca82071dced72b401e332afa889.png

 

Här är några andra lösningar som ska/har testats.

eRoad vid Arlanda.

Evolution Road i Lund.

Smartroad på Gotland.

 

Ute i skogen i minus 30°C är inte el lämpligt, så då kan man ju använda ett flytande bränsle, fossilt eller syntetiskt framställt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viadukterna får höjas då maxhöjden för bilar i Sverige är 4,5 meter.

Elen kommer att föra med sig höga kringkostnader, men det har man säkert tagit höjd för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev BboatB:

Maldiverna fick väl miljöstöd för att kunna höja sin flygplats ngn meter hehe

Förr i tiden fanns det ju såväl "Flyghamn" som "Lufthamn" och även då större (energislukande) sjöflygplan eller flygbåtar. Kanske finns det några Catalinor kvar, men annars är det väl bara dom där brandbekäpningsplanen som av kommersiella plan kan landa på vatten..?

2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Hur löser du det med en timmerbil i Norrland?

30 minusgrader ute i skogen och du skall lasta med hjälp av en eldriven kran

och sedan kanske köra sextio mil per skift med en totalvikt på 60 ton.

När kommer den dagen när detta är löst.

 

Det blir säkerligen minst sagt problematiskt med dagens teknik. Kanske täta laddnings- och batteribytesstationer mellan de milsvida skogarna, sågverken och massafabrikerna.

Detta problemet kan ju lätt apteras även för fritidsbåtarna, även om det inte gäller tunga laster, så är det ont om marina laddningsstationer och det är i dagsläget bara mindre båtar som kan vara helt batteridrivna, varvid hybriddrift framstår som en lösning.

Det har ju experimenterats med lastbilar drivna över kontaktledning, ungefär som för trådbussar. Funkar ju inte med en kran... 

Jag har sett helelektriska liksom hybridsopbilar, dessa går ju i stadstrafik med relativt korta avstånd. Apropå trådbuss, så har vi i Göteborg helelektriska såsom hybridbussar i främst stadstrafiken, där det finns flera laddningsstationer i motsats till de norrländska skogarna.

Jag har även läst att Volvo-Penta tillsammans med såväl eblisfirma och påbyggare, tagit fram en elektrisk släckbil.

"Sorry, det blir ett LSB (=låt skiten brinna ned) eftersom batterierna tog slut..."

Undrar om det inte var Amsterdam, Berlin och nån kår i Dubai som nappade på elektriska brandbilar.

 

oio.jpg.8bdff085ee6308572aee5010380acdf6.jpg

 

Annars är väl iden med elektiska brandbilar direkt ny... Räddningstjänsten i Eskilstuna, och kanske någon mer har kvar sin elektriska brandbil från förra seklets början.

 

Landskrona har förresten en kanske bara 20 år gammal trådbussanläggning.

 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Jorgen01:

Hur löser du det med en timmerbil i Norrland?

30 minusgrader ute i skogen och du skall lasta med hjälp av en eldriven kran

och sedan kanske köra sextio mil per skift med en totalvikt på 60 ton.

När kommer den dagen när detta är löst.

Naturligtvis finns det applikationer där el inte kommer funka, inte på mycket länge i alla fall. Men att börja en diskussion om framtida lösningar med att peka på allt som (man tror) inte kommer fungera är inte särskilt produktivt. 

https://news.cision.com/se/scania/r/scania-och-sca-ar-forst-med-80-tons-eldriven-timmerbil,c3450034

 

https://www.scania.com/se/sv/home/newsroom/news/2021/jula-logistics.html

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lång är sträckan och hur ofta och lång tid tar det att ladda?

 

Man måste väl kunna se båda fördelar och nackdelar när man blickar framåt?
Annars kan det ju gå rent åt skogen hade Ohm sagt.😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Blir det orimligt dyrt att åka båt?" var frågan, och nu handlar tråden om eldrivna last- och brandbilar. 🙂 🙂 

När det gäller att gå från motorbåt till segel så tror jag säkert det finns ett antal som gör så. Det som "ligger på gränsen" ekonomiskt och gör det här valet lär inte skaffa en segelbåt där de byter segel för 100.000kr med jämna mellanrum. Sen är det så att många idag har båt för dagsturer på sjön och då fungerar segel rätt dåligt då det går för sakta. Man får samma sak varje tur på sjön då man inte hinner så långt. El-båt kan funka för den här kategorin av båtfolk. Men även här får man begränsningar både pga kostnad och bristen på infrastruktur för laddning (inom närstående framtid i alla fall). Men det finns en norm mängd mindre båtar som gör skärgården öppen för de flesta pga låg kostnad. Det är öppna båtar under 6 meter med en utombordare bakpå. De är hyfsat ekonomiska att köra och lär inte konverteras till el på ett bra tag. Gas? Kanske, men jag ser tyvärr ingen framtid i gasen i den lilla fritidsbåten förrän alla stora motortillverkare väljer att konvertera motorerna. Där är det USA som är den stora marknaden och dom lär inte sluta med bensin under min livstid.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev excel319:

Du har aldrig köpt ett nytt segel, förstår jag. Billigare att köra en liten diesel.

Kollade just lite random priser. Tog en Bavaria 32 Cruiser som referens då jag tycker mig se den ganska ofta som en populär familjebåt. Fick det till ca 90 000 för en stor, genua + fock. Stämmer det? Och livslängden beräknas vara ca 10 år. Så det är ju lite grann ja.

 

Nu har jag inte ägt segelbåt men inbillar mig ändå att det i längden är billigare än en storleksmässigt motsvarande motorbåt. I vart fall en planande sådan med större maskin. Även om många dieslar håller väldigt länge (särskilt den äldre KAD-serien) så är dom inte underhållsfria.

 

Men visst, en liten diesel som du nämner är ju betydligt trevligare i det avseendet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite mer om lastbilar:

Fullskaletest med malmtransporter och eldrivna lastbilar ned till -40C har utförts av Kaunis Iron i norra Sverige under förra vintern, så möjligt är det med batteridrift även under kalla förhållanden. Sedan kanske det inte är helt praktiskt och lönsamt i dagsläget.
Kaunis Iron: "För vår del vet vi inte än vilken väg vi ska välja. Där tekniken kommit längst är mot eldrivet men det finns ingen tillverkning av lastbilar i den storleken vi behöver. Samtidigt kommer vi att slåss med andra förbrukare om tillgången till el."

 

Segelkostnader:

Om det kostar ca 90000 kr för nya segel och man seglar ca 2000 nm/år under 10 år så blir det ca 9000kr/år eller 4,5 kr/nm. Seglar man längre samt om seglen håller längre så blir det naturligtvis lite billigare kostnad per nm. Seglen behöver även lite underhåll under sin livstid.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev hbengtsson:

Kollade just lite random priser. Tog en Bavaria 32 Cruiser som referens då jag tycker mig se den ganska ofta som en populär familjebåt. Fick det till ca 90 000 för en stor, genua + fock. Stämmer det? Och livslängden beräknas vara ca 10 år. Så det är ju lite grann ja.

De flesta har försegel på rulle och lär nöja sig med ett allroundsegel där. Så man kan snarare räkna med enbart en fock plus storsegel. Livslängd sett till hög prestanda och sett till "båten seglar helt ok, men med lite mer krängning och lite lägre fart" är två helt olika saker. I det första fallet kanske det handlar om ett par år. I det andra fallet kanske 20 år.

Till vår båt, en 31-fotare, kostar fock och storsegel lite drygt 40 000 kr. Om man räknar med så pass lågt som tio års bytesintervall, blir det 4000-4500 kr per år. Det motsvarar ca 200-250 liter diesel per år med dagens priser.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...