Gå till innehåll
lördag 27 juni 2026

excel319

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2 858
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    25

Allt postat av excel319

  1. Vad jag kommer ihåg var inte grabbräckens skruv pluggade. Det sitter en fs eller kfs spårskruv men jag kommer inte ihåg om det var träskruv eller genomgående maskinskruv.
  2. Spelar ingen roll hur stort (bara det är tillräckligt stort) och välladdat ett batter är om inte strömmen kommer fram till startmotorn. Mät spänningen på batteriet vid startförsök och mät sedan på startmotorn vid startförsök, så ser du om du har dålig kontakt någon stans, t.ex. i ,som föreslagits, huvudbrytaren.
  3. Helt onödigt att varmköra motorn under genomkörning med glykol när man som TS har ett slutet kylsystem. Då är det bara att säkerställa att glykolmängden räcker till för att fylla upp och förtränga sjö/havsvattnet som finns i värmeväxlare, vattenlås och avgasslang. Till min VP 2020 räcket det med 10 l. En dunk kopplas till sjövattenpumpen och sedan har jag en hink vid avgasutsläppet. Jag håller hinken utanför utsläppet tills jag märker att det börjar komma glykolhaltig vätska. Då börjar jag samla upp vätskan. När dunken är tom så mäter jag glykolkoncentrationen i hinken för att säkerställa att att frostskyddet är tillräckligt. Vätskan sparas till nästa år tillsammans med det jag samlar upp vid starten av motorn den kommande våren. Används nästa höst igen. Har man en sjövattenkyld motor är din idé bra.
  4. Min erfarenhet är att magnesiumanoder försvinner mycket fortare i saltvatten. Inte tvärt om. Jag ligger i sötvatten och använder därför Mg-anod. När vi var ut på Västkusten förbrukades anoden dubbelt så fort som vanligt.
  5. Vad har du för armaturer? Jag har några stycken liknande denna Armatur och jag har inte hittat några led som passar p.g.a. att lamporna är liiite för tjocka/höga. Biltema hade passande för några år sedan men de har utgått ur sortimentet.
  6. Jag har inte testat någon annan än BIO, för den är jag helt nöjd med.
  7. Jag använder en liknande som den här Oljesug och den fungerar att suga genom oljestickans rör. Motor: VP MD5 och VP MD2020
  8. Jag har en Suzuki 2,5 hk fyrtakt på gummijollen. Jag tyckte att det alltid luktade lite bensin från dunken och bytte därför till alkylat, Aspen, och jag har inget negativt att säga om det bytet. Motorn får inte riktigt den kärleken den förtjänat utan den ställs in för vinterförvaring och plockas ut, inte varje år, igen på våren. Två drag så går den som en klocka. Den är nu 16 år. Till grästrimmern kör jag Aspen 2T och det är samma sak där. Aldrig några problem.
  9. Den glasfibermattan är långt ifrån mättad med epoxy. Påminner mig om bilreparationer i min ungdom. Nästan allt går att gömma med spackel och färg.
  10. Blårök den kraftigt de få sekunder den gick?
  11. Kolla att motorn går ganska lätt att vrida för hand. Att den gåt lätt med ratten är en sak men det blir ju omvänd utväxling när du vrider ratten med motorn. Går det då för tungt kommer motorn i autopiloten att brinna upp eller något annat kommer att ge sig. En vän till mig satte autopilpten på resevrorkulten på en snipa som var primärt utrustad med Teleflexstyrning. Den första piloten fick han bytt på garantin men sedan var det stopp.
  12. Jag skulle spontant gissa på något för spärren vid tiltning av motorn, men det kan vara helt fel.
  13. Genom att skruva på den ratten avgör du hur trögt fartreglaget ska gå att manövrera.
  14. Jag skulle gissa på att lukten kommer ut via avluftningsskruven. Brukar du stänga den efter att färden är klar för dagen? Kan också vara packningen till nämnda skruv eller fåfyllnadslockets packning.
  15. Vad är det för tank? Fast installerad eller en lös 20l så, felaktigt, kallad trycktank?
  16. Bilder är också trevligt. Lättare att få ett relevant svar då.
  17. Så länge pluggen sitter är det bara att slipa ned. Det är inte pluggen som kommit upp utan ribborna som blivit tunnare.
  18. Typiskt internet. Dömma ut en yrkeskår på knapphändig fakta. Jag vet inte om ts är första ägaren på båten. Jag hittar inte den informationen någon stans i tråden. Vem vet, det kan ha varit en tidigare ägare som tappat sticka själv och då köpt en ny och satt dit.
  19. Jag skulle gissa på tätt högfartsmunstycket eller kanalen. När du gasar sprutar acc-pumpen in extra bränsle, som motorn går bra några sekunder.
  20. Forsheda och Polyropes Stormlinor. På bryggan skulle jag sätta fasta fendrar. Vanliga fendrar har en förmåga att arbeta upp sig och hamna på bryggan.
  21. Mastkran för att åtgärda en läckande skylight är väl lite over kill.
  22. Skicka din förklaring och mätvärden till supporten på Thermoprodukter så får du en utvärdering av proffs. De brukar svara samma dag och de har rätt reservdelar, om det skulle behövas.
×
×
  • Skapa nytt...