Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Steffesmat

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    53
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om Steffesmat

  • Placering
    Löjtnant

Contact Methods

  • Webb
    www.steffesmat.se

Mina båtar

  • Båtens namn
    Inget namn än!

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Tyvärr extremt lite utrymme att ens löda. Den enda bild jag har för tillfället! Som jag skrev topplanternans fäste. Sitter som berg åt båda hållen.
  2. Hej! Jag har sedan en kort tid tillbaka blivit glad ägare till en Monark 520. Jag har renoverat topplanternan och akterlanternan. När jag skruvade loss TL såg jag att kabeln var av precis vid hålet ner i taket (dubbeltak) försökt att dra loss kabel för att dra igenom en ny. Men det sitter bergfast. Är det vanligt? Är det bara att borra upp taket ned till ruffen plugga med silicon eller? Bra råd skulle vara trevligt.// SR
  3. Hej! Den gick alldeles bra på cylindrarna innan.
  4. Hej tack för svar. Innan jag tog ut den på släp startade jag den och gick ganska länge (stått på land i 2 år, ny bensin i) nu gick den en bra stund innan den lade av sedan omöjligt utan startgas. börjar med nytt bränslefilter bensinpumen någonting att fundera över?
  5. Hej! Jag har stora problem med min Johnson 40 VRO hp. Den startar endast med hjälp av startgas. Den startade förut men dog ganska fort. Lyckades starta och lägga i växel. Den gick så ett bra tag (på land med spolmunstycke) sedan dog den. Nu tänder den på endast startgas sedan dör den. ser bensin i filtret, ej bytt tändstift ej bytt bensinfilter vad kan jag göra? Försökt att gå igenom många trådar. Jag behöver hjälp av er alla! Med vänlig hälsning, stefan
  6. Hej alla! Har tagit över en Monark 520 med Johnson 40 vro hp. Den går bra med växel i, länge. Tomgången dör den efter några sekunder. Nu är det 2 förgasare och ser 2 munstycken (tror jag) som står olika. Kan det vara lågfartmunstycken? se inringad i bild. Ger jag mig på att skruva på munstyckena (ser info om liknande dilemman. 2,25 varv etc.. eller ställer jag med hjälp av vajer skruvarnas anordning? Med vänlig hälsning, Stefan PS. Det andra munstycket är lite dolt (det nedre)
  7. Hej alla fantastiska båtvänner. Jag är precis lycklig ägare till en Monark 520, som jag tycker är förträfflig för mig och familjen. Nu sitter det en Johnson motor 40 VRO hp. Tyvärr finns det ingen klisterlapp, stansad plåtbit eller något som säger vad det kan vara för årsmodell (behöver köpa impeller och annat) då den har legat på land i 2 år (av olika orsaker, förre ägaren har drabbats av sjukdom). Hur gör jag? Jag har fått fram instansade nummer på olika delar. 334207 motorblocket 333543 elektonikkåpan: 583740 16KN-OA 335938 Jag har försökt, men det finns så många kloka huvudet här så en ledtråd kanske leder till en annan.. Bästa hälsningar Stefan
  8. Hej! Tack 🙏. Får kolla vad ek eller mahogny kostar. Såg också en spricka i aluminiumet som måste svetsas... får kolla på Vad slutsummeringen blir och ställa det mot rigg på skroten.
  9. Tack Peter_K fördom ovärderliga fina råd! Pluggen delade sig i skikt när jag fick ut den, röd/brunt träslag som du ser på videon jag la upp under någon av dina kommenterare. Fick inte känsla av ek utan mer åt Teak eller Mahogny som du skrev ovan. Jag skall kolla med sågen här i Åkersberga om de kan fräsa till en bit som passar in på mastdäckets. Tack även till Pseudonym
  10. Fått loss pluggen Peter_K, den satt hårt och gick fullständigt sönder. Tycker det ser ut som en teakplugg, kan det vara det? pluggen_1.mov
  11. Hej Peter_K, När jag får ut pluggen och skall ersätta den med en ny plugg av vilket material är lämpligast? Av borrspånen ser trät ut lite "svagt rödfärgat", inget ljust virke, kanske färgat och mörknat förändring av tidens tand. Vad tror du?
×
×
  • Skapa nytt...