Ragtime
Medlemmar-
Content Count
8 -
Joined
-
Last visited
-
Tack @NW355 Det visade sig att det satt både oljestickor och bottenpluggar i båda kompressorerna, och oljans såg fin ut vid kontroll. Så troligtvis har någon för länge sedan tappat ner oljestickan under motorn och satt dit en ny. Ja, den motor som har vv-beredaren kopplad till sig är den som verkar trycka ut kylvätska. Det är inte mycket så jag tänkte be varvet ta det i vinter, men tror du att det finns nån enkel koll att göra på vvb kopplingarna? Mvh, Martin
-
Ja, så kan det vara, jag får svaret ikväll. Sitter det en sticka där det ska, så kan den ha legat under motorn lång tid...
-
Tack för hjälpen @Anjens @MrMe @Georg_Ohm! Obegripligt hur den kan ha ramlat ur, jag gör all service och åtgärder på proffsvarv. Dessutom verkar det inte skvätta ut kompressorolja den vägen för jag har kört hela sommaren utan att kompressorn skurit. Såvida den inte ”ramlat ur” i slutet av senaste turen… Ska ut till båten ikväll och återmontera, samt passa på att byta kompressoroljan. Är det nåt särskilt att tänka på då? återigen, Tack! 😄
-
Hej, Denna skruv hittade jag under min ena KAD42. Den har en ca 8 cm lång pinne som sticker ut från bultens ände, och pinnen har en platt krysslettrad del i änden. Bultskallen är pentagrön, så den kommer definitivt från motorn. Just denna motor trycker ut lite kylvätska vid körning, ca 1dl per timme ungefär. Är det någon som vet var den ska sitta? Tack på förhand, Martin
-
KAD42 - kompressor hoppar i och ur vid högt varvtal
Ragtime replied to Ragtime's topic in Motorboats
Tack för alla svar! Jag bad mitt varv smörja kontaktstycken då jag varit bortrest i veckan, och när de sedan provkörde så säger de att felet inte går att repetera. Men om det ändå dyker upp igen så har jag fått många bra tips här. Jag är inte alls haj på elektronik, hur gör jag för att lägga konstant spänning på G2? Kan jag bygla från något annat ställe på relät, typ bygla stift 3 och 4. Eller behöver jag dra dit en annan kabel? Eftersom den beter sig helt normalt i övrigt dvs går i när den ska och inte på låga varv så tror jag inte att shimsning eller magnetkopppling kan vara problemet. Tänker jag fel? -
Hej, var ute med vår Windy36 2st KAD42 över helgen. Vid planing gick båda kompressorerna i som de ska, allt normalt. Efter ca 15 min körning (3000 varv) hörde vi små korta stötvisa vinanden, lite ojämnt fördelade. Ibland trodde jag det var borta. Det lät nästan som en varningssignal (svaga tut nedifrån motorrummet) som jag aldrig hört förut. På hemvägen hände samma sak (3000 varv) och jag öppnade motorrumsluckan. Då ser man att bb-kompressor går till och från, och det var självklart ”tut-ljudet”. Jag har förstått att magnetkopplingen kan kärva och att kompressorn då kan ligga i hela tiden, men att den går i och ur på detta sätt??? Kan det vara nåt elfel, bb motor fick nytt kompressorrelä för två somrar sedan. Tacksam för alla tips! mvh Martin
-
Hej, var ute med vår Windy36 2st KAD42 över helgen. Vid planing gick båda kompressorerna i som de ska, allt normalt. Efter ca 15 min körning (3000 varv) hörde vi små korta stötvisa vinanden, lite ojämnt fördelade. Ibland trodde jag det var borta. Det lät nästan som en varningssignal (svaga tut nedifrån motorrummet) som jag aldrig hört förut. På hemvägen hände samma sak (3000 varv) och jag öppnade motorrumsluckan. Då ser man att bb-kompressor går till och från, och det var självklart ”tut-ljudet”. Jag har förstått att magnetkopplingen kan kärva och att kompressorn då kan ligga i hela tiden, men att den går i och ur på detta sätt??? Kan det vara nåt elfel, bb motor fick nytt kompressorrelä för två somrar sedan. Tacksam för alla tips! mvh Martin
-
Hej, Nu har jag ledsnat ordentligt på Wallas Safeflame! Är det någon som kan tipsa om hur en gasolinstallation på en Windy 37 kan göras, främst var man ställer dräneringskärlet med flaskan i? Jag vill förstås ha så kort sträcka kopparrör som möjligt, helst ingen alls... Om det finns bilder också så vore det toppen! Mvh, Martin