Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

Daniel-A

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Daniel-A

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det svarta stora på toppen? Aha, man behöver inte hålla genom hålet för oljestickan?
  2. Någon med ett bra tips på hur man får i olja i VP 120 S drev på ett smart sätt? 2,8 liter i trångt utrymme. Någon som har en länk till någon mindre flaska med tillräckligt smal slang? Eller ännu bättre en slang med adapter som går att skruva till hålet för oljestickan?
  3. Tror nog det är zink, känns som standard i båtaffärerna här på västkusten. Zink kan bli gul enligt denna artikeln: https://lovstabatsallskap.org/dokument/anoder.pdf
  4. Nja, jag är väl inte säker. Hur är de isolerade senare menar du? Plasthylsa mellan propeller och axel? Båten, och förmodligen propellern, är från 1996.
  5. Så tror jag inte det är på vårt S-drev. Finns ingenstans att sätta en anod på propellern.
  6. Ja, det är jag med på, men frågan är varför det har hänt i sådana fall
  7. Nja, samma kontakt som den alltid haft, det mesta måste väl gå genom skruvarna? Båten ligger i saltholmen, vilket den gjort i många år. Visserligen kommer göta älv ut strax norr om, men känslan är väl ändå borde vara ganska salt vatten, kanske.
  8. Inte VP, utan från en av de stora båttillbehörsaffärerna.
  9. Resultatet: Voltolux LED 1,8W G4, funkade inte åt ena hållet, och inte på andra hållet. Fungerade inte heller direkt kopplad mot batteri. Troligen trasig från affären! Philips LED 1W G4, fungerade åt ena hållet, och sedan på andra hållet!
  10. Daniel-A

    Anod S-drev

    Efter årets säsong så har vi små små gropar i propellern (Volvo penta folding i brons). Anoden är i princip opåverkad, åtminstone jämfört med ett vanligt är då mycket material brukar vara borta på den och den brukar behöva bytas varje år. Vad kan ha hänt? Ligger i havet på västkusten.
  11. Daniel-A

    LED vs Halogen

    Tänkte att man skulle kunna byta ut alla halogenlampor G4 i båten mot LED med G4. Har äldre armaturer vid varje kojplats, 6 stycken. Köpte en LED 1,2 Watt G4 på Bauhaus för att testa. Den lyste inte! Halogenlampan lyste i samma armatur. Är en LED känslig för spänningen, eller vad kan det bero på? Pillade med en massa andra saker i båten så glömde bort att kika på vad spänningen låg på.
  12. Kommer inte åt baksidan tyvärr. Tänker att kardborreband blir fula snabbt eftersom det är en öppen båt. Och jag har lika ofta dynorna i som att jag kör utan dynor, synliga kardborreband är kanske inte så vackert.
  13. Ja, varför inte! Det ger ju en ”krage” på baksidan som borde hålla bättre än skruvgängor i de spröda glasfiberkanterna.
  14. Alla dynor i den öppna motorbåten (Ryds) sitter med tryckknappar, där skruven sitter skruvad i tunn glasfiber. Skruv efter skruv lossnar när man tar loss dynorna, knapparna sitter ganska hårt, särskilt där jag inte bytt till rostfria och det blivit ärg. Vad kan man göra för att förstärka dessa skruvhål, och laga de som blivit uppslitna?
×
×
  • Skapa nytt...