Gå till innehåll
torsdag 25 juni 2026

Eld-

Silvermedlem
  • Innehålls Antal

    3 067
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    9

Allt postat av Eld-

  1. Det lönar sig knappast att serva släckare. Köp ny istället. Fast om man vänder (pulversläckare) den varje år och manometern visar grönt så klarar den sig minst 10 år. Om du vill bli av med en brandsläckare så brukar de ha en egen plats för dem på kommunens återvinningscentral.
  2. Jag har ingen aning om hur din båt ser ut eller är konstruerad. Jag får ständigt in regnvatten i motorrummet på min båt. Det kommer i följande vägar: - läckande sidorutor, vattnet letar sig vidare via kabinsidorna och durken in i motorrummet. - In under kanten på kapellet och vidare ner i motorrummet via motorrumsluckans dränering. Det finns ingen kant som hindrar vatten att leta sig in i båten under kanten på kapellet och motorrumsluckans dränering tömmer rakt ner i motorrummet. - kondens som fälls ut i motorrummet vid ogynnsam väderlek.
  3. Håller med... det ser ut som skruvarna till min badstege såg ut där tidigare ägare skruvat fast den rostfria badstegen med vanlig elförzinkad skruv i en dold infästning. Det höll ganska många år ändå innan en av dem gick av.
  4. I trånga spalter eller om det finns defekter i materialet så kan samma skruv bli både anod och katod. Spaltkorrosion - Metallkompetens https://share.google/KZr5wsbBAIWh01FpJ Se även kapitlet om punktkorrosion.
  5. Om ett "rostfritt" föremål monteras så att någon del av ytan blir helt syrefri. Dvs inget syre alls från omgivningen når ytan. Då kan man råka ut för kraftig punktkorrosion. Så till den grad att materialet äts upp helt. Det beror på att den kemiska mekanism som skyddar den rostfria ytan kräver närvaro av syre för att fungera. Det är i själva verket en tät oxid som skyddar ytan och om den inte bildas och underhålls av syre i omgivningen så kommer det bli stora gropar i materialet. Om det är det som hänt i detta fallet vet jag därrmot inte.
  6. Jag pumpade eldningsolja med en billig borrmaskinspump en gång. Borrmaskin med sladd den gången. Det gick utmärkt. Fast håll koll på att borrmaskinen inte blir för varm. Den ska gå att hålla i utan att man bränner sig.
  7. 80-papper fungerar utmärkt. Det går fort och att slipa med finare papper är meningslöst eftersom epoxifärgen ändå utan vidare fyller slipreporna från 80-pappret. Jag har gjort det själv.
  8. Jag håller med om att man inte behöver gänglåsning. Det fungerar bra utan. Men om man nu absolut vill ha både hängsle och livrem så fungerar det att använda lite gänglåsning på insatsgängan. Oavsett om det är Helicoil, Vevor eller något annat varumärke man använder. Givetvis låter man gänglåsningen för gängspiralen härda innan man sätter i oljepluggen. Jag har faktiskt varit med om att gängspiralen följt med ut med en skruv. Varför vet jag inte... det kan ju tex varit för att någon satt i spiralen utan gänglåsning och skruven med. Det var inte jag som monterade den.
  9. Gänglåsning på helicoilen är inte fel men sätt inte gänglåsning på skruven. Om du vill vara extra säker på att det blir tätt och inte tänker använda pluggen alls så kan du använda gängtätningsmedel istället för gänglåsning. Den tätar men är mekaniskt svag så att det fortfarande går att skruva loss pluggen på ett enkelt sätt om det skulle behövas. Fast det ska inte behövas. Helicoil i aluminium gör att skruvförbandet blir flera gånger starkare än originalgängan. Det ska inte vara något problem att få packningen att täta. Om packningsytan blivit skadad så kan man brotscha den.
  10. Byt startreläet,det är billigt. Det är ett vanligt fel. Jag har själv råkat ut för det. Det finns två-tre olika varianter till treliters mercruiser och de ser väldigt olika ut så titta efter hur ditt ser ut och beställ ett likadant. Finns att beställa på tex drev.se för 370-520 kr.
  11. Om du tar bort 20 kg batteri som står längsr fram och ställer det rakt ovanför axeln så minskar nog kultrycket cirka 20 kg men om du ställer det längst bak så minskar kultrycket snarare 25-30 kg.
  12. En riggverkstad borde kunna hjälpa dig att tillverka en vajer av rätt längd med gängade terminaler med rätt gänga. Du måste ju själv reda ut hur lång den ska vara, diameter på vajern och vilken gänga du behöver i ändarna.
  13. Om det finns ett gammalt registreringsnummer så kan man begära ut uppgifter från riksarkivet (tror jag). Då får man veta vad den dåvarande ägaren trodde sig veta om båten.
  14. Först färgborttagningsmedel för att få bort det mesta och sedan slipning brukar vara den metod som är enklast att genomföra för de flesta av oss. Se till att du har presenning under och dammsugare kopplad till slipmaskinen så kan du fånga in det mesta av giftet.
  15. Kreosot utvinns ur stenkolstjära. Dvs en biprodukt vid tillverkning av koks (framförallt) för stålindustrin.
  16. Det kan säkert gå men det kommer aldrig bli någon riktigt bra anslutning.
  17. Om du hyr eller köper en presstång så ska det vara en som pressar med sexkantprofil. De som pressar in något som liknar en dorn i kabelskon ger inte alls lika bra anslutningar.
  18. Gissar att din startmotor drar cirka 300A. På min Mercruiser 140 drar den cirka 250A. 35mm2 kommer nog fungera men det är i underkant. Skulle gärna gå upp till 50mm2. Fast det viktigaste är att alla anslutningar är helt friska och välgjorda. En dålig anslutning ger mycket större spänningsfall än en kabel som är ett nummer för liten.
  19. Och har du det så har du nog fängelse att vänta.😎
  20. Att måla över dagen efter ska inte vara något problem. Der är när man väntar många dagar, veckor eller månader det blir problem.
  21. Hur länge väntar du mellan målning med primer och täckfärg? Om man väntar för länge fäster det inte. Jag har provat... drevet spg ut ungefär som ditt. Jag har också provat att använda primer från en tillverkare och täckfärg från en annan... då såg drevet också ut ungefär som ditt.
  22. Brytaren ska väl precis som på Alphadrev kortsluta tändningen ett ögonblick när man går från växel till neutral. (Men absolut inte när man går från neutral till växel.) Syftet är att avlasta drevet så att det går enkelt att få ur växeln. Motorn ska alltså sluta driva ett ögonblick när man går från framåt till neutral eller från back till neutral.
  23. På vilket sätt är kinesisk träolja, tungolja, bättre än linolja?
×
×
  • Skapa nytt...