Eld-
Silvermedlem-
Innehålls Antal
3 067 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
9
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Eld-
-
Sikaflex är ett varumärke med många olika produkter. Hybro menar kanske Sikaflex 291. Eller 290 kanske är bättre? I övrigt håller jag med.
-
Nio år senare... och det var åtta och ett halvt år sedan TS var aktiv på forumet.
-
Då får du minska trådspänningen för undertråden. Lite krångligare men det går. Men jag undrar hur du kommit fram till att det är max? Det brukar gå att dra åt tills det är tvärstopp. (Vilket inte fungerar men det brukar vara möjligt att göra.)
-
Man får sällan ut allt när man tömmer. Det kan bli mycket kvar. Olika kringutrustning gör också att de uppgifter om mängd som man hittar inte stämmer. Om man fyller för mycket så kommer motorn spotta ut det överflödiga. Kan bli lite kladdigt av glykolen men annars inget problem.
- 5 svar
-
- 1
-
-
Öka trådspänningen lite i taget för övertråden tills det ser bra ut.
-
Du menar för att öka vikten så att du inte blåser bort?
-
Tydligen ny skala istället för Beaufort: https://www.sverigesradio.se/artikel/kina-stormvarnar-personer-under-50-kilo-kan-blasa-bort Man anger maxvikt på de som blåser bort.
-
47 mm är kanske 1 7/8" (Det blir 47,6mm)
-
Jag kan inte den motorn men några av hålen borde i alla fall vara dräneringshål så att kylvattnet kan dräneras ut för att förhindra sönderfrysning i kallt väder.
-
Visst men packningsytan kan behöva fräsas för att ge plats för en större skalle/packning på den nya pluggen.
-
För några år sedan gjorde jag ett experiment med en solpanel. Jag kopplade en solpanel via en vanlig regulator (ej MPPT) till ett blybatteri med cirka 60% laddning. Testet gjordes i första halvan av augusti i Stockholmstrakten. Jag mätte ström och spänning till batteriet och räknade ut effekten. När panelen riktades rakt mot solen vid klarblå himmel fick jag ut märkeffekt. När jag la den platt mot marken fick jag ut cirka halva märkeffekten. När solen sedan gick I moln sjönk effekten till cirka 10% av märkeffekten. Året efter köpte jag mycket större solpaneler.
- 15 svar
-
- 3
-
-
-
Det läcker uppenbarligen in i pumphuset från växelhuset. Byt hela pumpen den är ganska billig.
- 9 svar
-
- 1
-
-
Jag har inget problem att ha bensinmotor I båt. Men om man nu inte redan hanterar bensin i båten så verkar det dumt att sätta i en bensindriven värmare. Det finns bättre alternativ.
-
Kjederlist eller kederlist. Ofta gjord i två delar. En rund solid plastlist med en vinylremsa runt. Finns även att köpa som färdig list.
- 2 svar
-
- 1
-
-
Och jag har ett gasolkök hemma som jag fortfarande använder emellanåt. Det har aldrig haft någon reduceringsventil och slangen är cirka 60 år gammal. Den ser förskräcklig ut men håller fortfarande tätt.
-
Diesel är förvisso bättre men inte alls ofarligt. Även bensin är hanterbart. Använd näsan! Det får INTE lukta bensin i båten om man är mer än några decimeter från motorn. Gör det det så finns det en läcka någonstans. Alla grejor i motorrummet ska vara gnistfria och man ska ha en motorrumsfläkt som ska köras före start.
-
Jag vet inte hur din motorinstallation ser ut men du behöver bara kunna trä in och ut slangen. Du kommer åt slangens andra ända från utsidan genom att skruva loss fördelningsblocket på undersidan av skölden. Den sitter (antagligen) under en stor offeranod.
-
Ta bild från motsatta hållet. Där brukar värmeväxlare och expansionskärl sitta.
-
Jag tror nästan alla båtar väger mer än det står i specifikationen. Vissa väger avsevärt mycket mer.
-
https://www.vibilagare.se/guide/sa-hoga-ar-boterna-overlast
-
Det förbudet gäller endast kaustiksoda som avloppsrensare. Man får köpa och använda kaustiksoda för andra ändamål utan tillstånd. Fast jag kan tänka mig att det är färre som säljer det nu.
-
Prova färgborttagningsmedel. Tex kaustiksoda blandat med tapetklister, eller något köpt.
-
Det ser ut som om du kan ta bort hela skottet och göra ett nytt utan att riva inredningen. Det skulle jag göra.
-
Shipshape är väl i stort sett samma sak som Klorin?
-
Jag har tagit isär en sådan mekanisk nivåvakt som slutat fungera en gång. Det var en metallrulle som rullade ner och tryckte på ett metallbleck som i sin tur tryckte på en microbrytare. Microbrytaren hade slutat fungera, den fick ingen kontakt. Detta trots att det var helt torrt i nivåvaktens inneslutning. Inget synligt läckage alltså.
