Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Alsarp

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    43
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Alsarp

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

785 profilvisningar
  1. Stort tack för svar och inte minst för manual.
  2. Jag har ägt båten 5-6 år men aldrig reflekterat över att bogpropellern INTE har någon huvudströmbrytare. Ej heller hittar jag någon säkring. Tog bort kablarna på ”joysticken” men det hjälpte inte utan alla tre batterierna fick jag koppla ur innan jag fick hejd på’n.
  3. Alsarp

    Bogpropeller

    Bogpropellern på min 2855:a låste sig i ”funktionsläge” och båten började göra ”piruetter” i hamnen i söndags. Bara tur att jag inte slog sönder några andra båtar. Antar att det är något relä som pajat men någon som vet vad som kan orsaka otrevligheten? Hittar inget liknande ämne på nätet. Tacksam för svar!
  4. Hej Tack för tipsen. Det var en frostbricka som skjutit. Jäkligt trångt i motorbrunnen och därtill alla slangar i kombination med en stel kropp gjorde det hela mer komplicerat än det var men nu är det fixat!
  5. Ingen som vet? Det är en Mercruiser 383 Stroker MPI V8 på 350hk inköpt och monterad 2017 så det är inga gamla grejer. Gått enbart i sötvatten. Sjövattenkyld. Motorn "sprutar" ur sig vatten på babords sida ungefär på mitten i höjdled och något framför mitten i längsled. Det sitter ett flertal slangar i det området så det går inte att se varifrån vattnet kommer men jag kan känna en "varm" och koncentrerad vattenstråle med handen men inget "hål". Tacksam för idéer. Sprucket block?
  6. Hej kan någon säga om det finns ”frostbrickor” och i så fall var på en mercrusier 6,2 (6,3) på babords sida.
  7. Om jag kände mig vilsen i frågan innan jag ställde den så är det ett inte mot vad jag gör nu. Valet av Nmea 2000 eller 0183 känns som det spelar mindre roll nu då ”allt” verkar ”svårt” för mig. Är det så komplicerat som beskrivs eller är folk så begåvade i allmänhet att dom fixar det här? Jag har en motor och jag har en plotter, båda någorlunda ”moderna” hoppas jag. Kan någon på ett enkelt sätt förklara vad jag behöver för delar och var på motorn jag ska ansluta för att få in information från motorn till plottern?
  8. Upptäckte nu att det finns ett uttag/urtag på plottern, som är en LOWRANCE HDS7 Gen 3, som står NMEA 2000 på. Tydligen är plottern kompatibel med båda systemen (?). Men, frågan kvarstår med tillägg "vilket system ska jag använda"?
  9. Alsarp

    NMEA 0183

    Hej! Jag har en plotter HDS7 Gen3. Ur den kommer det 4 kablar, grön, orange, gul och blå och tillsammans är dom märkta NMEA 0183. Motorn som sitter i båten är en Mercrusier 383 (6,3) från 2016 ("utbytesmotor"). Min fråga är om det är möjligt att ansluta plottern till elsystemet på motorn och därigenom få in data från motorn i plottern men även vilken data som går att få ut? Om det går, var ansluter jag på motorn? Jag är dålig på elektronik men vill veta om denna möjlighet finns.
  10. Marinan har gjort flera inspelningar, både i år och förra året, under färd, och skickat inspelningarna till Brunswick (GA) ingen klarar av att fixa det och felkoderna stämmer bevisligen inte med det verkliga felet. Marinan har även haft direktkontakt med Brunswick under färd men inte, dom löser det inte!
  11. 2017. Efter ca 45 sek i planing/belastning av motorn larma den och gick ner på tomgång. Felkod övervarv. 2018. Efter ca 45 sek i planing/ belastning börjar motorn ”rycka” och varvet sjunker. Felkod för lågt bränsletryck. Tryck och externa tank provad med samma resultat. Styrbords kyllimpa något varmare än babords. Impeller bytt utan förändring. Tack för svar. Drevet är ett utbytesdrev Bravo X köpt på samma firma 2014 och har inte sedan dess gått i saltsjö (vet inget om tiden dessförinnan) så igensatt av snäckor, nej. Skölden är också den inköpt ny och bytt på samma firma 2015 så nej, inget fel borde vara med den. Felet sitter i den nya motorn eller dess komponenter men tyvärr kan vare sig marinan eller Generalagenten Brunswick avhjälpa felet. Jag köpte en ny motor för att få en problemfri tillvaro men i stället har det kostat mig en massa pengar, en mängd utbytta delar/hopplock i en ny motor för att hitta felet, slitage på båt och trailer vid transporterna, ingen möjlighet till ”vinterarbete/förberedelse” med båten inför säsongerna då hon stått på marinan samt att jag blivit ”utan fungerande båt”. Försäkringsbolaget hänvisar till garantin. Garantitiden har snart löpt ut och vad händer sen? Även om situationen inte är vanlig så förekommer den säkert. Jag vill helst ha råd från branschen och inte ta in en ”allmän” advokat. Någon som vet?
  12. Tack för svar. Drevet är ett utbytesdrev Bravo X köpt på samma firma 2014 och har inte sedan dess gått i saltsjö (vet inget om tiden dessförinnan) så igensatt av snäckor, nej. Skölden är också den inköpt ny och bytt på samma firma 2015 så nej, inget fel borde vara med den. Felet sitter i den nya motorn eller dess komponenter men tyvärr kan vare sig marinan eller Generalagenten Brunswick avhjälpa felet. Jag köpte en ny motor för att få en problemfri tillvaro men i stället har det kostat mig en massa pengar, en mängd utbytta delar/hopplock i en ny motor för att hitta felet, slitage på båt och trailer vid transporterna, ingen möjlighet till ”vinterarbete/förberedelse” med båten inför säsongerna då hon stått på marinan samt att jag blivit ”utan fungerande båt”. Försäkringsbolaget hänvisar till garantin. Garantitiden har snart löpt ut och vad händer sen? Även om situationen inte är vanlig så förekommer den säkert. Jag vill helst ha råd från branschen och inte ta in en ”allmän” advokat. Någon som vet?
  13. Hej Jag lät installera en ny 6,3 L Mercrusier motor i min båt vintern 2016-17. Sommaren -17 fungerade motorn ett par timmar som den skulle. (”Slog ifrån vid belastning. 5-7 knop fungerade den i). Efter flera besök från marinan utan resultat levererades båten tillbaka till marinan och blev kvar över vinterns. Fel på ”kylning i drevets intag” konstaterades......... Jag fick en räkning och fick betala frakten ca 20’. Nu 2018. Motorn fungerade ett par timmar och sedan i praktiken samma fel. Båten tillbaka på marinan. Vad ska jag stå för ekonomiskt och vad ska jag acceptera? Två somrar förstörda! Om några månader går garantin ut och jag har inte kunnat använda motorn som avsikten är i mer än max 2-3 timmar! Tacksam för tips!
  14. Hej! Stort tack för Ditt svar! Jag kan försäkra Er om att man står ganska ensam i den situation jag befinner mig i och därför behöver jag all hjälp jag kan få. 1) med "skadestånd" menar Ni att jag har rätt till ekonomiskt ersättning antar jag. A) Är det lagstadgat? Var? B )finns någon "mall för beräkning. ex x antal dagar x x antal SEK ? 2) Transport. När har jag rätt/inte rätt att "kräva" detta? Tack på förhand!
×
×
  • Skapa nytt...