Jump to content
Thursday 17 June 2021

Alsarp

Medlemmar
  • Content Count

    40
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Alsarp

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

324 profile views
  1. Hej Tack för tipsen. Det var en frostbricka som skjutit. Jäkligt trångt i motorbrunnen och därtill alla slangar i kombination med en stel kropp gjorde det hela mer komplicerat än det var men nu är det fixat!
  2. Ingen som vet? Det är en Mercruiser 383 Stroker MPI V8 på 350hk inköpt och monterad 2017 så det är inga gamla grejer. Gått enbart i sötvatten. Sjövattenkyld. Motorn "sprutar" ur sig vatten på babords sida ungefär på mitten i höjdled och något framför mitten i längsled. Det sitter ett flertal slangar i det området så det går inte att se varifrån vattnet kommer men jag kan känna en "varm" och koncentrerad vattenstråle med handen men inget "hål". Tacksam för idéer. Sprucket block?
  3. Hej kan någon säga om det finns ”frostbrickor” och i så fall var på en mercrusier 6,2 (6,3) på babords sida.
  4. Alsarp

    NMEA 0183

    Om jag kände mig vilsen i frågan innan jag ställde den så är det ett inte mot vad jag gör nu. Valet av Nmea 2000 eller 0183 känns som det spelar mindre roll nu då ”allt” verkar ”svårt” för mig. Är det så komplicerat som beskrivs eller är folk så begåvade i allmänhet att dom fixar det här? Jag har en motor och jag har en plotter, båda någorlunda ”moderna” hoppas jag. Kan någon på ett enkelt sätt förklara vad jag behöver för delar och var på motorn jag ska ansluta för att få in information från motorn till plottern?
  5. Alsarp

    NMEA 0183

    Upptäckte nu att det finns ett uttag/urtag på plottern, som är en LOWRANCE HDS7 Gen 3, som står NMEA 2000 på. Tydligen är plottern kompatibel med båda systemen (?). Men, frågan kvarstår med tillägg "vilket system ska jag använda"?
  6. Alsarp

    NMEA 0183

    Hej! Jag har en plotter HDS7 Gen3. Ur den kommer det 4 kablar, grön, orange, gul och blå och tillsammans är dom märkta NMEA 0183. Motorn som sitter i båten är en Mercrusier 383 (6,3) från 2016 ("utbytesmotor"). Min fråga är om det är möjligt att ansluta plottern till elsystemet på motorn och därigenom få in data från motorn i plottern men även vilken data som går att få ut? Om det går, var ansluter jag på motorn? Jag är dålig på elektronik men vill veta om denna möjlighet finns.
  7. Marinan har gjort flera inspelningar, både i år och förra året, under färd, och skickat inspelningarna till Brunswick (GA) ingen klarar av att fixa det och felkoderna stämmer bevisligen inte med det verkliga felet. Marinan har även haft direktkontakt med Brunswick under färd men inte, dom löser det inte!
  8. 2017. Efter ca 45 sek i planing/belastning av motorn larma den och gick ner på tomgång. Felkod övervarv. 2018. Efter ca 45 sek i planing/ belastning börjar motorn ”rycka” och varvet sjunker. Felkod för lågt bränsletryck. Tryck och externa tank provad med samma resultat. Styrbords kyllimpa något varmare än babords. Impeller bytt utan förändring. Tack för svar. Drevet är ett utbytesdrev Bravo X köpt på samma firma 2014 och har inte sedan dess gått i saltsjö (vet inget om tiden dessförinnan) så igensatt av snäckor, nej. Skölden är också den inköpt ny och bytt på samma firma 2015 så nej, inget fel borde vara med den. Felet sitter i den nya motorn eller dess komponenter men tyvärr kan vare sig marinan eller Generalagenten Brunswick avhjälpa felet. Jag köpte en ny motor för att få en problemfri tillvaro men i stället har det kostat mig en massa pengar, en mängd utbytta delar/hopplock i en ny motor för att hitta felet, slitage på båt och trailer vid transporterna, ingen möjlighet till ”vinterarbete/förberedelse” med båten inför säsongerna då hon stått på marinan samt att jag blivit ”utan fungerande båt”. Försäkringsbolaget hänvisar till garantin. Garantitiden har snart löpt ut och vad händer sen? Även om situationen inte är vanlig så förekommer den säkert. Jag vill helst ha råd från branschen och inte ta in en ”allmän” advokat. Någon som vet?
  9. Tack för svar. Drevet är ett utbytesdrev Bravo X köpt på samma firma 2014 och har inte sedan dess gått i saltsjö (vet inget om tiden dessförinnan) så igensatt av snäckor, nej. Skölden är också den inköpt ny och bytt på samma firma 2015 så nej, inget fel borde vara med den. Felet sitter i den nya motorn eller dess komponenter men tyvärr kan vare sig marinan eller Generalagenten Brunswick avhjälpa felet. Jag köpte en ny motor för att få en problemfri tillvaro men i stället har det kostat mig en massa pengar, en mängd utbytta delar/hopplock i en ny motor för att hitta felet, slitage på båt och trailer vid transporterna, ingen möjlighet till ”vinterarbete/förberedelse” med båten inför säsongerna då hon stått på marinan samt att jag blivit ”utan fungerande båt”. Försäkringsbolaget hänvisar till garantin. Garantitiden har snart löpt ut och vad händer sen? Även om situationen inte är vanlig så förekommer den säkert. Jag vill helst ha råd från branschen och inte ta in en ”allmän” advokat. Någon som vet?
  10. Hej Jag lät installera en ny 6,3 L Mercrusier motor i min båt vintern 2016-17. Sommaren -17 fungerade motorn ett par timmar som den skulle. (”Slog ifrån vid belastning. 5-7 knop fungerade den i). Efter flera besök från marinan utan resultat levererades båten tillbaka till marinan och blev kvar över vinterns. Fel på ”kylning i drevets intag” konstaterades......... Jag fick en räkning och fick betala frakten ca 20’. Nu 2018. Motorn fungerade ett par timmar och sedan i praktiken samma fel. Båten tillbaka på marinan. Vad ska jag stå för ekonomiskt och vad ska jag acceptera? Två somrar förstörda! Om några månader går garantin ut och jag har inte kunnat använda motorn som avsikten är i mer än max 2-3 timmar! Tacksam för tips!
  11. Hej! Stort tack för Ditt svar! Jag kan försäkra Er om att man står ganska ensam i den situation jag befinner mig i och därför behöver jag all hjälp jag kan få. 1) med "skadestånd" menar Ni att jag har rätt till ekonomiskt ersättning antar jag. A) Är det lagstadgat? Var? B )finns någon "mall för beräkning. ex x antal dagar x x antal SEK ? 2) Transport. När har jag rätt/inte rätt att "kräva" detta? Tack på förhand!
  12. Förstår jag rätt om Ni anser att en "kompetent" mekaniker insatt i denna motor borde klara av att avhjälpa felet "på plats"? Det känns bara så onödigt att jag ska lägga ut ytterligare 15-20 000,- för att "felet" ska avhjälpas i en annan sjö!
  13. Alla delar lär vara nya på dessa motorer utom blocket. Original 6,2 l och nu uppborrat till 6,3 l. Kampanj från Mercruiser på dessa motorer under förra hösten. "Fullt varv" vet jag inte att jag prova någon gång men ca en vecka gick motorn perfekt och sedan kom felet smygande. Först vid ett tillfälle den ena dagen. Nästa dag vid två tillfälle för att eskalera till att uppträda varje gång efter ca 15 sek när jag är uppe i planing. Jag prova att "gräva" upp båten i planing och vid ca 3500 rpm inträffade då fenomenet. Kan inte så mycket om motorer men med dagens teknik och support tycker jag det borde gå att isolera felet på plats utan att behöva transportera båten 25 mil!
  14. Hej! Efter att min Mercrusier 7,4 MPI började knacka och tappa oljetryck valde jag att sätta i en ny Mercrusier 383 6,3 (6,2) MPI motor i min Bayliner 2855. Efter inkörning 20 timmar och oljebyte skulle jag kunna använda motorn "fullt ut" enligt marinan som utförde arbetet. Ca en vecka senare "lägger motorn av"/ går ner i felsäkrat läge och börja varna. Jag tar ur växel och gör om momentet och 15-30 sek. senare återupprepar sig fenomenet. Detta hände i slutet av juni och fram till nu har jag "puttrat" omkring i 6-8 knop vilket inte var min tanke med denna båt. Marinan kontaktade jag direkt men inte förens 16 aug. hade man tid att kika på motorn. Motorn kopplades upp mot en dator och det enda felmeddelande som kom upp var att motorn övervarvas vilket aldrig skett. Vid 3500 rpm slår motorn ifrån/går ner på tomgång och signalen "övervarvar" visas i datorn. Jag har inga digitala instrument i båten. "Övervarvningsskyddet" eller vad det heter byttes ut men fenomenet kvarstår. Marinan gjorde ytterligare ett besök utan att hitta felet. Nu måste jag, enligt marinan, ombesörja frakten av båten till marinan för felsökning och åtgärd då man inte kan avhjälpa felet på plats. Frakten kostar 15-20 tusen. Om det är så det fungerar, täcker försäkringen (LF) inte denna typ av "motorfel" och då transport till närmaste lämpliga marina? Någon som har en idé om vari felet med motorn finns? Bränsletank och ledningar är kontrollerade UA. Mycket tacksam för svar!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy