Jump to content
Sunday 08 December 2019

Dilba

Medlemmar
  • Content Count

    59
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About Dilba

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Arbetar delvis själv med retail och serviceprodukter. Mitt starka råd är givetvis att följa serviceplanen på auktoriserad verkstad. Utbildad personal har sannolikt bättre koll (ja rötägg finns dock överallt) Rätt service berättigar till fulla garantier vilket är guld värt, så även tveksamma fall där goodwill kan förekomma. Då är det extra fint att ha dokumenterat rätt underhåll.
  2. Vi har precis köpt en RIB och nu undrar jag hur man bäst förvarar den. Tanken är att ha den utomhus på bockar. Ska man släppa ut luftbur tuberna? har läst nånstans att man inte ska ha en galonpress om det hypalontuber, varför? Måste tuberna ligga fritt från presseningen?
  3. Tack för era svar, vi har en kabinbåt som vi använder för övernattning idag. Det vi söker är en öppen gärna snabb men framförallt snål båt för dagsturer och transport. Vi kör runt 1000 distans per år (räknat på en snabbare öppen båt).
  4. Vi är på jakt efter en öppen båt för dagsturer. Som alltid vill man ha allt, men vi åker rätt mycket så förbrukningen är viktigt för oss. Båten vi tänker oss är6-7 meter, bi fastnar då för rib eller Anytec. Vi rör oss en del i ytterskärgården så gärna lite sjöduglighet. Är en rib klokt val eller är det WA i glasfiber eller alubåt?
  5. Ja dem har både adapterkabel och interface.
  6. Det stämmer bra, du bör ha den direkt på styrbords sida av motorn.
  7. Med ett adapterkablage kan du koppla in dig direkt på motorns styrbox, då bör du kunna få ut datan utan tripcomputer. Mao koppla in mellan ECU och PCU.
  8. Det kan gå att få ut förbrukningsdata utan trip-computer. Det beror på var man kopplar in ydeg samt versioner av evc. Jag har installerat och det var väldigt enkelt, ydeg är redan konfigurerad så den fungerar oftast direkt.
  9. Jag har en kopplad till en D4-225, evc-c. Jag får ut det mesta, förbrukning, turbotryck, varvtal, kyltemp etc. men det är lite beroende på hur du kopplar in den och vilken mjukvara du har i evc:n.
  10. Har hört att man kan behandla / tvätta teakdäck med såpa för att bevara träet. Jag vill att träet ska åldras fint, jag är inte ute efter ett ”rött” nytt däck. Är det bra att använda såpa och ska det vara vanlig tallsåpa (grön/gul) eller linoljesåpa? Teaken ligger på en badbrygga som ligger lågt och sköljs lätt över av vattnet.
  11. Du skriver att ni ”pumpade upp trycket”, jag misstänker att ni pumpade på knappen på det fasta bränslefiltret. Den pumpen är ju till för att lufta motorn, har ni gjort det?
  12. Stort tack för en bra tråd. Beställde lite larm som stod omskrivet i tråden.
  13. Tack för svar, jag har ett drev och dessutom två genomföringar på olika ställen. Jag har läst försäktingsvillkor så jag har skaffat, vattenlarm, larm vid strömbortfall och larm vid frostgrader. Det som stör mig är genomföringarna, vatten in till toa samt utsläpp från toatank. Kan det vara läge att Linda dem med vätmetråd?
  14. En dum fråga, varför ska man ha frostvakten? Är det för att skydda motorn eller kylvattenintag?
  15. Jag undrar vad jag behöver tänka på för att förvara min motorbåt i sjön under vintern. Jag har en motorbåt med en Penta D4 sötvattenkyld, den ligger vid egen brygga med luftslang i vattnet så att det inte fryser till. Behöver jag göra något med motorn eller installera nån frostvakt i motorrummet när det blir frysgrader?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy