Eld-
Silvermedlem-
Innehålls Antal
3 067 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
9
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Eld-
-
Det utbildas fortfarande i trafikvett i skolan. Fast det biter tyvärr inte på alla. Precis som med annan utbildning.
-
På vilket sätt behöver man reglera det som redan är reglerat? Det är redan förbjudet att cykla mot rött eller att bryta mot andra trafikregler. Det är inte regler som saknas. Mixade gång och cykelbanor är ett problem när de blir hårt trafikerade. Då behöver de separeras. (I våra storstäder är det faktiskt ett problem med gående på cykelbanor reserverade för cyklister.) Cyklisterna betalar skatt som alla andra. Dessutom tar de mycket mindre plats och drar mycket mindre av naturens resurser. Än andra trafikslag.
- 26 svar
-
- 1
-
-
Man ska inte försöka laga något som inte är trasigt. Det finns uppenbarligen inte några stora problem med detta.
-
Flamdämparen är den du fotograferat i föregående inlägg. Den liknar ett luftfilter.
-
Någon viktig anslutning sitter löst.
- 43 svar
-
- 3
-
-
Så där ska det inte glappa. Går det inte dra hårdare? Kan du ha vänt navet bakfram?
-
Största problemet ned plattvärmeväxlare i båtar är att även om de i teorin borde fungera bra effektmässigt så sätter de igen väldigt lätt. Det tolererar inte alls partiklar i kylvattnet på det sätt som värmeväxlare byggda för båtar gör.
- 9 svar
-
- 1
-
-
Tändningen drar sannolikt cirka 4A men har du en elektrisk eller mekanisk bränslepump?
-
För att gelcoaten inte är armerad med glasfiber och för att man måste ha en nyslipad fräsch yta tvättad med aceton att laminera på. Polyestern är ganska svag. Det är glasfibern som ger styrkan. Därför ska man ha så lite polyester som möjligt utan att det blir några hålrum. Om man har ett lager gelcoat kvar mellan gamla och nya laminatet så blir lagningen mycket svagare än om man slipar bort den.
- 56 svar
-
- 1
-
-
Det går bra att laga polyester med epoxi (fast inte tvärtom) men det är helt onödigt. Epoxi är mycket dyrare. Att sedan stryka 4 lager epoxigrund på den båten är fullständigt onödigt och färgen du köpt räcker dessutom antagligen till 10 lager precis som Mercury_44XS skrev. Det finns för övrigt många sätt att få polyester att härda på ytan. Det handlar om att man måste se till att ytan skyddas mot luftens syre. Några exempel på hur man kan göra men det finns fler sätt: - vax i gelcoat = topcoat - aluminiumfolie som läggs tätt mot ytan under härdning - spraya ytan med isopropylalkohol (=isopropanol) När ytan härdat helt kan man tvätta bort vax, isopropylalkohol eller vad man nu använt, slipa och sedan måla med valfri färg som är lämplig på polyester. Visst epoxigrund fungerar utmärkt men det är nog det dyraste alternativet.
-
Vilket smörjfett som helst fungerar säkert bra utom på spärrmekanismen. Där måste det vara sparsamt med tunnt fett eller någon olja. Stora mängder tjockt fett kan få spärrhakarna att fastna i intryckt läge så att vinschen slutar fungera. Jag skulle använt något kullagerfett eller tex något annat tunt fett. Tex sådant man använder till lager på cyklar där man vill ha lågt motstånd och hög korrosionsbeständighet. Det finns många som byter namn på sitt fett och dubblar priset för att öka vinstmarginalen. Vare sig det gäller vinschar, cyklar, skate board eller något annat.
- 10 svar
-
- 1
-
-
”A small amount of rotation play is normal” betyder att man även med växelvis kan rotera propellern lite grann fram och tillbaka. Det får absolut inte gå att vicka propellern. Om det gör det så är något felmonterat.
-
Det brukar sitta en fjäderbricka runt hylsan man sätter vinschhandaget i. Den kan man bända bort med en liten flat skruvmejsel.
- 10 svar
-
- 1
-
-
Nu har du satt ambitionen skyhögt. Färgen kostar antagligen mer än båten.
- 56 svar
-
- 1
-
-
Att ta loss hela främre motorfästet för att byta en rem är inte bara att gå över ån efter vatten. Det är som att simma över hela Vättern efter vatten. Dessutom måste motorn riktas mot drevet efter en sådan operation och för att göra det måste båten upp och drevet av. Motorkonstruktören har tänkt på hur det ska gå till. Man tar loss två skruvar på barbords sida av motorfästet och knackar ut det ovala metalltycke som sitter mellan motorfästet och motorblocket. Sedan är det fritt fram att byta remmen. Motsvarande två skruvar på styrbords sida håller motorn på plats så att den inte flyttar sig under arbetet. När rembytet är klart så sätter man tillbaka metallstycket/distansen och skruvar fast de två skruvarna. Det är samma konstruktion på alla (tror jag) treliters Penta och Mercruiser. Jag har gjort operationen flera gånger på min egen Mercruiser.
- 16 svar
-
- 1
-
-
Så är det. Man kan också spraya ytan med isopropylalkohol så kommer den härda. Isopropylalkoholen kan man tvätta bort med vatten efteråt.
-
Lossa dessa två skruvar och ta sedan bort metallblocket som de håller fast. Det behövs ingen uppallning eller annat. Efter rembytet sätter du tillbaka metallblocket och skruvarna.
- 16 svar
-
- 2
-
-
Det beror ju helt på ambitionsnivå. Om man köpt en sliten båt för nästan ingenting för att ha något att använda ett fåtal år så blir det helt orimligt att göra allt enligt alla konstens regler. Om man å andra sidan vill att den ska se snygg ut i flera decennier så krävs en stor insats. (Som i detta fall inte skulle stå i proportion till båtens värde.) Om jag behövde en billig båt i ett par tre år så skulle jag nöja mig med att laga från utsidan med polyester och glasfiber efter nerslipning och sedan på sin höjd slabba på lite top coat ovanpå lagningarna. Ingen spackling och ingen epoxigrund. Det blir onödigt mycket jobb och onödigt tyrt.
- 56 svar
-
- 2
-
-
Limpan sitter väl inte under vattenlinjen...
- 20 svar
-
- 1
-
-
I den ena videon konstaterade han att den som var märkt max 100A innehöll exakt samma komponenter som den som var märkt max 10A. Även max 10A var tveksamt om den verkligen klarar. Dessutom klarar de två USB utgångarna max 500 mA tillsammans och om de överbelastas stängs mikroprocessorn av eftersom den drivs av samma krets som USB portarna...
- 5 svar
-
- 1
-
-
För er som köper billiga solcellsregulatorer:
- 5 svar
-
- 2
-
-
Det kan vara så att köket är byggt för fullt tryck från flaskan. Att det alltså inte ska sitta någon regulator där. Jag har ett sådant kök från mitten av 60-talet som fortfarande fungerar. Jag använder mitt kök bara som andra reservspis hemma och man stänger alltid huvudkranen på flaskan så fort köket släcks.
- 3 svar
-
- 2
-
-
Alla planande båtar slingrar när man kör i deplacerande fart. Det beror på Karmanvirvlarna bakom båten. Von Kármáns virvelgata – Wikipedia https://share.google/mg2D5NFOPnepqwWDJ
- 9 svar
-
- 1
-
-
Går inte startmotorn om du gör rent den ordentligt och eventuellt byter kol? Olja leder inte ström.
- 9 svar
-
- 1
-
