Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-01-04 på alla områden

  1. 2 poäng
    Innan jag köpte min första plotter var jag mest ute och fiskade i olika vikar. En gång var jag lite längre bort än tidigare och följde noga med med ett finger på sjökortet när jag valde en vik med intressant läge. När jag kommer in i viken så ser jag en man på land som tittar mycket intensivt på mig och då tittar jag ner i vattnet och konstaterar att det är ca 60 cm djupt! Där åkte jag alltså i planingsfart in i helt fel vik mot det jag trodde och mannen på stranden var nog säker på att det skulle smälla snart. Vid det tillfället, efter att jag lugnat mig en hel del (och lugnt och så värdigt jag kunde kört ut ur viken med upptiltad motor), kände jag att jag hade ”sparat in” till en plotter (med sjökort).
  2. 2 poäng
    Jag räknade och mätte åt en kille. Hans AC var på typ 6000 BTU. Cruisair säger att 1000 BTU behöver ca 120 W. Omvandlar man BTU till kWh så är 1000 BTU =0,293 kWh. För en hygglig AC så borde det krävas 1/3 del så det låter rimligt. I hans båt handlar det om att köra ACn i akterhytten. Nu var det inte så smällvarmt i somras men mätningarna visade på ett behov på under 3kWh för en natt. Det är inte orimligt med 400Ah LiFePO4 batterier. Men för ett dygn och och hela båten så behöver man kanske 15 kWh dvs 1250 Ah. Borde funka med 20-25 AGM batterier.
  3. 2 poäng
    Som redan nämnts så krävs en kraftig inverter då din modell inte verkar ha inbyggd mjukstart. Att den kräver minimum säkring på 19A, som då lär vara av den tröga sorten i alla fall, tyder på det. Sedan bör den absolut vara ren sinus. Jag har en måttligt mjukstartande AC lite mindre än din och en 3kW inverter (kontinuerligt) från 12V. Det funkar...precis. Men det som är viktigt är inte bara invertern som skall klara starten, det skall ju också batterierna göra. Invertern buffrar inget. Det handlar här om uppåt i alla fall 500A på 12V som skall kunna lämnas utan att spänningen peakar ner på under 11V - inklusive alla spänningsfall, brytare och säkringar. Det är tufft för batterierna och kräver högt CCA-värde a la startbatterier. Vid drift/motorgång klarar min generator precis att hålla emot. Men den blir varm. Och att köra AC:n på batteri är egentligen inget alternativ tycker jag, det bara tömmer batterierna. För en AC behöver gå ett tag för att göra nytta. Så förslaget om elverk skriver jag också under på. Edit: Min AC - med ett COP på en bra bit över 3 (faktiskt) drar i drift kring 70A på 12V. bhemacs värde på 1200W för TS AC låter därför rimligt. Krävs som redan nämnts en hiskelig batteribank för att köra den någon längre stund på batterier. Edit2: @Peter_K: 1200W/12V~100A. 100Ax24h= 2400Ah. Utan hänsyn till förluster och verkningsgrad. Dvs man behöver minst 30 st 100Ah-batterier för att inte ladda ur dem till nivån "förstörda" med en gång....
  4. 1 poäng
    Suger inte luft vilket gör att det funkar med spolmuff.
  5. 1 poäng
    Kör du under färd spelar ju inte batteriernas storlek så stor roll, då är det mer beroende av att din generator klarar belstningen. . Hur stark generator har du? Är den tilräckligt kraftig är det bara att köra. Tänkvärt är väl att belastningen kan bli hög = kan vara risk för överhettad generator - viktigt att du inte köp på tomgång - då får inte generatorn tillräcklig kylning, den måste upp i varv för att kyla sig, om du inte monterar vattenkylning, men det kanske är överkurs.. Har du inget elverk som kan gå vid sidan om och driva ACn? Det brukar det ofta sitta på båtar med AC - då är det en säkrare lösning att köra elverket samtidigt och låta den driva AC. Du får betydligt mindre problem. Jag har haft elverk på två båtar, dessa har det inte varit några problem med att köra under färd av olika anledning.
  6. 1 poäng
    Förbrukningen från batteribanken för att driva en AC är ju likartad antingen den går direkt från batteriet i 12V-form eller via en inverter i 120v-form. Med erfarenheterna från nedanstående skribenter så verkar det tveksamt att lägga energi o pengar på en 12V till 120V inverter om du inte har en enorm batteribank. Lite klipp från en husbilssida... https://www.husbilsklubben.se/forums/threads/bodels-ac-12v-drift.41946/ Skulle testa våran AC-anläggning idag med att köra den på bodelsbatteriet... ville se hur länge den gick på batteriet...gjorde testet hemma innan resa så jag vet vad den klarar av. Nu till det underliga (eller inte) såg på batteriindikatorn att den sög rätt mycket direkt på start men sen gick den i ca 30 minuter för att sedan slås av. Batteriet var långt ifrån slut...Nu till min undran... Kan det vara så att den känner av batteriets status och slår av sig själv innan batteriet blir tomt. Vilken typ av AC? Just det, det glömde jag skriva... En Waeco (Dometic) CA 1000 tror jag den heter med ett DC-kit installerat tyvärr vet jag inte om det är DC kit1 eller -3 . Den satt monterad när vi köpte bilen Jag har samma system i min husbil. Tanken med att köra ACn på 12 volt är att kunna använda den under färden. Batterrivakten slår annars ganska snart till och stänger av ACn. Med kit DC-1 drar CA1000 ca40 ampere.Om du inte har stor batterikapacitet drar du snart ur batteriet.Dometic rekommenderar mer än 80Ah batteri.
  7. 1 poäng
    Pratat med en bekant inom oljeindustrin om detta med livslängd på bensin och undrat om det är nonsens med bränsletillsatser för vinterförvaring. Svaret blev ungefär att förr var det helt onödigt då bensin höll ett år utan problem men att man bytt rafineringsmetod för att effektivisera/ nyttja oljan bättre och den metoden gör att bensinen kan lagras några månader utan att bli dålig, har man inte i bränslestabilisering så skiktas bensinen och det bildas kristaller i bränslesystemet som skapar driftproblem. Så rådet var att absolut blanda bränslestabilisering i bränslet oavsett om det är en båt eller mc eller hobbybil om den ska stå några månader. Ungefär samma har jag fått höra från en bekant på volvo (utveckling) som säger att de kan mäta en påtaglig försämring av drivmedel efter fyra månader.
  8. 1 poäng
    10000 BTU brukar dra ungefär 1200W. Saftigt i ett 12V system. För att orka starta krävs minst 3 gånger så mycket effekt från invertern, kanske mer.
  9. 1 poäng
    http://convert-to.com/conversion/power/convert-btu-per-hr-to-w.html
  10. 1 poäng
  11. 1 poäng
    Jo, det är det ju förstås 🙂 Jag resonerar mer så att om jag kan välja mellan att betala ett antal tusenlappar till eller att inte göra det så väljer jag det senare, förutsatt att det ändå ger mig en fullständigt fungerande plotter. Och så köper jag en extra tank bensin för pengarna istället. Och så gillar jag att ägna de tråkiga vinterveckorna åt att försöka lära mig så mycket som möjligt så jag inte gör några onödiga inköp för att jag inte har koll. Det här med plottrar och digitala sjökort är en ny värld för mig... /Daniel
  12. 1 poäng
    Temperaturen på avgaskröken stiger snabbare än motortemperaturen om du får stopp på inkommande kylvatten så tanken är helt korrekt. Det finns en del båtägare som gjort sådan komplettering. Ska nog kompletteras med någon form av larm för det finns väl ingen som sitter o stirrar på en temperaturmätare som ständigt står på samma värde. Du hittar nog en del om du googlar.
  13. 1 poäng
    75mA när den mäter men sen sover den i minst 10 min och drar då delar av en mA.
  14. 1 poäng
    Tyvärr så tillhör jag dem som tycker att behandlad teak är snyggare, inte sagt att jag tycker att obehandlad teak fult.
  15. 1 poäng
  16. 1 poäng
    Jag kan hålla med om att teak kan vara vackert även när det är obehandlat, men det kan även vara så att att en vackert brun teakdetalj ger båten ett helt annat utseende. I mitt fall har jag t.ex. en kraftig reling av teak som jag tycker passar bättre om den är brun och inte silvergrå. Tur att var och en själv får välja hur ens båt skall se ut;-)
  17. 1 poäng
    ...och jag förstår inte otyget att inte behandla trä som ska utsättas för väder och vind...visst är det skönt att vi människor är olika och inte tycker samma om allt?!
  18. 0 poäng
    Utvändig teak som man gå på skall aldrig behandlas. Några har fått för sig att grå teak är fult. Det är väl ungefär lika dumt som att många tycker att solen alltid skall skina från en molnfri himmel. Obehandlad teak är halkfri - nån lätt rengöring ibland är inte fel, men att behandla den med en massa jox som ökar halkrisken är bara dumt. Eller är det bara jag som är rädd om min lårbenshals!?
  19. 0 poäng
    Var står det någonstans? Det stod i mitt inlägg ovan och är min egen personliga åsikt. För en gång skull uttryckte jag mig kortfattat och då ............
  20. 0 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...